PDA

View Full Version : F-spaced ?



iwamoto
5 april 2006, 11:40
hey mannen,
ik wil nu dus een Dimarzio Evolution in mn gitaar gaan zetten, nu zag ik ze gewoon, en f-spaced staan, maar wat houd dat F-spaced dan in? iets te maken met het gat waar ie ingaat?

Lacrymosa
5 april 2006, 11:43
F spaced wil zeggen dat de pole pieces verder uit elkaar staan
De buiten afmetingen van het element zijn het zelfde

DarknessAwaits
5 april 2006, 11:51
F-spaced is daarom vooral bedoeld met gitaren met tremelo's.

Effe een stukje voor de geïnteresseerden:

Gibson and Fender guitars have different string spacing at the bridge. A "regular-spaced" humbucker refers to Gibson spacing of the strings at the bridge. A "F-spaced" humbucker is "Fender" spacing. The bridge spacing directly correlates to the pole spacing on the pickups. You want the pole pieces to be directly under the strings. That's why you need to match up your bridge spacing with the pickup.

DiMarzio uses the term "F-spaced" while Seymour Duncan uses the term "Trem-spaced" or "Trembucker" to indicate Fender bridge spacing. So if you're getting a Seymour Duncan JB for example, you want to get the TB-4(Trembucker model) not the SH-4 model.

hexxxus
5 april 2006, 14:08
vergis je niet, de buiten afmetingen zijn NIET hetzelfde het kan dus problemen opleveren.

Joey Handsome
5 april 2006, 19:20
Wat moet ik dan hebben als ik een Super Distortion in m'n strat wil gooien? Een speciaal F-spaced model?

bert k
5 april 2006, 20:25
F-spaced of Trembucker, dan zit je goed.

Jerre
5 april 2006, 20:25
Voor een strat moet je zowizo een F-spaced model kopen. Als je een seymour duncan koopt heet dat dan een Trembucker. Eigenlijk geld het voor alle gitaren met een tremolo, daar liggen de snaren wat verder uit elkaar.

Dat is voor de brug pickup. De neck pickup is een andere zaak. Dat zullen meestal wel gewone humbuckers zijn, niet F-spaced dus.

Anders Destium
5 april 2006, 20:40
Voor Ibanezen heb je F-spaced nodig.

Rewind
6 april 2006, 15:24
Nu was ik eigenlijk van plan om GFS paf's in m'n ibanez te zetten
http://store.guitarfetish.com/crpafhiouhuc.html
maar ik zie hier niets over normaal of f-spaced, dus dit gaat gewoon niet passen??

Anders Destium
6 april 2006, 16:29
Je kunt die mensen altijd een mailtje sturen, maar ik heb een standard spaced SD Full shred in een paar van mijn Ibanezen gehad en dat ging best. Het toonde alleen wat apart.

Jerre
6 april 2006, 16:47
Een standaard element past zeker in een F-spaced gitaar, want de standaard is een beetje kleiner. Werken zal hij ook zeker doen, maar dan komt het: Ze hebben de F-spaced gemaakt omdat de snaren op die gitaren verder uit elkaar liggen, maw, de pole magneetjes liggen ook verder uit elkaar op die pickups.
Dit wil dus zeggen dat als jij er een standaard in steekt, dat die magneetjes niet perfect onder je snaren gaan komen. De 2 in het midden zijn dat nog wel, en de 2 daar buiten ook nog wel, maar de 2 buitenste, nl de hoge en lage E snaar niet meer. Dit wil dus zeggen dat je op die snaren een minder hoog volume gaat hebben, en als je gaat benden gat je snaar nog verder van het magneetje weg.

Sommige mensen zeggen dat dit larie en apekool is, voor sommige is dit pure waarheid. Ik heb het in iedergeval zo ervaren en heb dus een trembucker in de plaats van een standaard gekocht, klonk een pak beter.