PDA

View Full Version : vraagske



alcyoon
4 november 2002, 13:28
welke zijn de belangrijste akkoorden? ik heb ergens gelezen dat Emaj, Amaj, Dmaj, Gmaj, Cmaj, Emin, Amin en Dmin de belangrijkste zijn. die moet je als eerste leren. klopt dit??? toch logischer dat het A, B, ... is

michielv
4 november 2002, 14:06
E-barre en A-barre, en de mineur versies daarvan. Heb je dat kun je in principe alle
majeur en mineur akkoorden spelen.

BTW: met powerchords maakt het niet uit, dus
dan hoef je maar 1 akkoord op twee verschillende plekken te leren :wink:

pimmetje
4 november 2002, 15:52
Ik denk niet dat je echt moet gaan denken in termen van belangrijk of minder belangrijk. Je moet toch uiteindelijk alle (OK, iets overdreven) akkoorden gaan leren.

Ik kan wel voor een deel meegaan in het verhaal van michielv, maar niet helemaal. Het is niet fout, maar kan beperkend werken als je een ietwat luie aanleg hebt (en wie heeft dat nu niet :grin: ). De andere open akkoorden zijn immers ook door te schuiven als barré akkoord om een andere klank/sfeer te creëren.

Die akkoorden die je zelf allemaal opnoemde, zijn allemaal "open" te pakken... dus niet als barré. Da's goed om de vingers alvast los te krijgen. Als de vingers een beetje geoefend zijn, ga je vanzelf verder met barré akkoorden in allerlei vormen... idd vooral die vorm die michielv al aangaf.

We horen je nog wel over de F7 barré op 1e positie :grin:.

christian
4 november 2002, 16:28
zo moeilijk is F7 nog niet je moet daar wel de juiste techniek voor hebben om het te kunnen
probeer maar is B7Madd11/5+
e--2-3-
B--2-3-4
G--2-3-
D--2---
A--2---
Ex-----

pimmetje
4 november 2002, 17:25
hehehe... binnen de kortste keren off-topic geraakt, maar ach :grin:. De meeste beginners klagen toch echt steen en been over die F7... maar goed.

Die B7Madd11/5+ is toch makkelijker te spelen met je wijsvinger over de 2e fret en dan gewoon een (doorgeschoven) D-akkoord te pakken met je overige 3 vingers? Ik zie niet in waarom je per se de 3e fret op de B-snaar ook wilt pakken, terwijl je daar de D# (4e fret van wilt horen.

christian
4 november 2002, 18:04
je hebt helemaal gelijk hij is inderdaad niet moeilijk ik dacht dat ie moeilijk zou zijn doordat je met 2 vingers barree moest maken om het akkoord te spelen.
maar de F7 is vind ik geen moeilijk akkoord het is wel even uitzoeken hoe je het beste kan pakken maar ik denk dat elke akkoord wel te pakken valt maar blijven altijd nog lastige akkoorden tussen