PDA

View Full Version : gitaarversterker out naar in buizen verst.?



louw
4 april 2006, 20:11
hallo allemaal,
is het mogelijk om de line out van een 35 watt transistor gitaar versterker direct naar de (normale) gitaar input van een +- 100 watt buizenversterker te linken? Ik heb dit dus, het werkt wel, maar nou ben ik bang dat ik de buizenversterker op deze manier kapot maak. Wie weet hier wat van?
Alvast bedankt!
Louw

Nitefly7
4 april 2006, 20:19
een gitaarversterker is vaak berekend op een Hi-z (impedantie) signaal, je line-out is een line signaal...

het zal de versterker niet kapot maken, maar ideaal is anders:

je gaat 're-ampen' : gitaar-> voorversterker ->eindversterker -> (line-out) -> voorsterker 2 -> eindversterker 2...
als je het als effect gebruikt is het wel cool (je zou je 1e versterker als een 'groot distortionpedaal' kunnen gebruiken), maar een betere optie zou meteen naar de 2e eindversterker gaan:

versterker 1 -> (line out) -> fx-return (of 'power amp'in) -> eindversterker 2
daarmee krijg je gewoon de eindtrap (100w) van je buizen, met de toonregeling van de 1e versterker

als je de line-out naar een multieffect zou sturen, of een chorus/delay, dan kun je zelfs een wet/dry/wet setup kunnen maken.....

Rude Perception
4 april 2006, 20:21
ik denk niet dat je hem kapot maakt. Weet het wel bijna zeker. Maar waarom zou je het in godsnaam willen?

louw
4 april 2006, 20:24
ik kan op deze manier mijn effecten van mijn 35 watt gebruiken, die niet op de buizenversterker zitten.. maar ik was dus bang dat de buizen dat niet zouden trekken, omdat om de een of andere reden het signaal (out van de transistor) te hard zou zijn.
gr. Louw

Nitefly7
4 april 2006, 20:49
ik kan op deze manier mijn effecten van mijn 35 watt gebruiken, die niet op de buizenversterker zitten.. maar ik was dus bang dat de buizen dat niet zouden trekken, omdat om de een of andere reden het signaal (out van de transistor) te hard zou zijn.
gr. Louw

wat voor versterker is het dan?

louw
4 april 2006, 21:58
die transistor is een behringer, type weet ik nie :) maar er zitten 99 ingeboude effecten bij, die ik wel leuk vind om zo nu en dan te gebruiken. Maar jullie denken dus dat het geen kwaad kan voor de buizenversterker (ook niet voor de levensduur van de buizen?) dat ik hem doorlink? Die buizen versterker is namelijk niet van mij, dus das een beetje het probleem!
alvast bedankt voor de snelle reacties!
Gr. Louw

nicoverduin
4 april 2006, 22:05
Een line out heeft meestal een spanning van +/- 1V pp. Een gitaar zal zo rond de 20mV liggen. De eerste trap staat meestal gebiasd rond de -1.2V. Dus gaat het wel goed als zal de versterker wel gauw oversturen. Ga je vol vanuit de transistor bak in de gitaar versterker dan krijgt de eerst buis wel op zijn donder. Let wel de volume knop van de buizen versterker komt pas NA de eerste buis in de meeste gevalen.

ronalt
5 april 2006, 19:33
Louw je hebt een pm

OJJVZ
9 november 2006, 16:53
Zoiets wil ik ook doen, maar dan een goedkope behringer gm108 naar mn Crate 160 watt jaren 80 amp.
Volgensmij moet ie t trouwens wel aan kunnen, kop.tel./line-out output is meestal 1000 mW, wat net zo veel is als koptel output van mp3speler, die je ook altijd aan kan sluiten.