PDA

View Full Version : waarmee potmeters enz bedraden?



rhcp_schipper
4 april 2006, 18:04
Ik was heel erg benieuwd waar jullie je potmeters enz mee bedraden, doen jullie dit met gewone 1 aderige kabel, of met hetzelfde draad als de piuckups (van dat cloth wire)?

En maakt het enig verschil of je het met cloth wire doet, of met gewone 1 aderige kabel?

Groet Rhcp_schipper

G.G.
4 april 2006, 18:07
ik neem gewoon twee aderige draad (rood en blauw) en die haal ik uit elkaar. Werkt gemakkelijk die kleurtjes. Blauw voor de - draadjes en rood voor de +draadjes. Zal wel verschil in kwaliteit in zitten, maar ik vind hhet prima klinken.

rhcp_schipper
4 april 2006, 18:12
ik neem gewoon twee aderige draad (rood en blauw) en die haal ik uit elkaar. Werkt gemakkelijk die kleurtjes. Blauw voor de - draadjes en rood voor de +draadjes. Zal wel verschil in kwaliteit in zitten, maar ik vind hhet prima klinken.


Okey dankje.

Dit lijtk misschien wel een beetje een onnozel topic, maar ik was gewon heel erg benieuwd of het enig verschil zou maken.

Dirk W
4 april 2006, 19:20
Ik doe ook één aderig draad. Dat cloth wire is vooral voor pickups geloof ik. Maar ik ben evengoed ook wel benieuwd naar hoe anderen dat doen.

rhcp_schipper
4 april 2006, 19:27
Ik doe ook één aderig draad. Dat cloth wire is vooral voor pickups geloof ik. Maar ik ben evengoed ook wel benieuwd naar hoe anderen dat doen.

Dus ik heb me vergist in dat het een dom topic is? :D

hadv
5 april 2006, 01:37
ALTIJD afgeschermde kabel
punt

rhcp_schipper
5 april 2006, 07:44
ALTIJD afgeschermde kabel
punt

Wat versta jij onder afgeschermde kabel? Is dat dat clotch wire?

Mattia
5 april 2006, 08:27
Voor alle langere runs, afgeschermde kabel. Dus: kabel waar een metalen shield omheen zin, gebreid. Een uiteinde hiervan loopt dan naar de string ground. Dit is om ruis/brom af te vangen. Cloth wire is allemaal leuk en aardig, kan ook ge-shield zijn, maar het 'cloth' gedeelte is er voor de isolatie, net als rubber, zeg maar, en niet voor de elektrische afscherming. Voor bijv. het wiren van een mini switch gewoon een dun draadje.

B_2_the_a
5 april 2006, 16:52
eigenlijk kan je het met elk elektriciteitsdraad doen, maar de resultaten verschillen ;)

beste is gewoon elektronica draad, niet de dun en niet te dik ;)

Clothwire is onzin, het maakt helemaal niks uit in het geluid alleen in het werken er mee want dat is stuk minder fijn!

hadv
5 april 2006, 22:53
Voor alle langere runs, afgeschermde kabel. Dus: kabel waar een metalen shield omheen zin, gebreid. Een uiteinde hiervan loopt dan naar de string ground. Dit is om ruis/brom af te vangen. Cloth wire is allemaal leuk en aardig, kan ook ge-shield zijn, maar het 'cloth' gedeelte is er voor de isolatie, net als rubber, zeg maar, en niet voor de elektrische afscherming. Voor bijv. het wiren van een mini switch gewoon een dun draadje.

dit dus, alleen niet per se gebreid, gewikkeld mag ook en, top of the bill, gevlochten (maar dat is steeds moeilijker te krijgen en prijzig)
voor binnen in je gitaar is gewikkeld ok
waar Mattia het heeft over het niet erg duidelijke 'langere runs' (wat is kort, wat lang en wat langer) stel ik dat vanaf 10 cm de effecten waarneembaar zijn, zeker als je geen goed afgeschermde 'cavity' (holte in je body) hebt

Mattia
5 april 2006, 23:13
dit dus, alleen niet per se gebreid, gewikkeld mag ook en, top of the bill, gevlochten (maar dat is steeds moeilijker te krijgen en prijzig)
voor binnen in je gitaar is gewikkeld ok
waar Mattia het heeft over het niet erg duidelijke 'langere runs' (wat is kort, wat lang en wat langer) stel ik dat vanaf 10 cm de effecten waarneembaar zijn, zeker als je geen goed afgeschermde 'cavity' (holte in je body) hebt

Precies.

Voor de duidelijkheid: afstand op/binnen een switch/potmeter zelf = kort. Afstand tussen tween onderdelen (potmeter, pickup, switch, maakt niet uit) is lang.