PDA

View Full Version : "Altijd van je af" Zelfbeschadiging, EHBO, bloed, vlees, beitelpiercings en pijn.



G.G.
4 april 2006, 16:10
Heb vroeger niet opgelet bij Creatief met Kurk.

Heb een hals binnen gekregeen die ik wel ff wilde strippen voor de halspen en de toets voor een bouwprojectje.

Het zat niet mee. De hals bleek smaller dan dat ik prettig vind. Ook zaten er een paar hele dubieuse beschadigingen op de hals (waarschijnlijk ooit eens opnieuw gefret en de frets bijgewerkt met een of andere powertool :mad: De snaren zouden in combinatie met een floyd bij de hoogste frets van de hals af lopen.

De stemmechanieken, die kan ik wel op marktplaats gooien, dus toen had ik in ieder geval de lockingnut en de halspen nog.

Eerst geprobeert met een strijkbout de toets los te krijgen. Tot mijn verbasing begonnen de positiedots te smelten.

Dan maar grof geweld om de halspen te bevrijden uit de hals.

Ik een beitel pakken en rammen. Ik was alleen vergeten dat mijn linkerhand zich aan de verkeerde kant van de beitel bevond.

AAAAUUUUUUUU!!!!!!! Zie ik ineens de beitel een heel stuk in mijn hand verdwijnen tussen duim en wijsvinger (die plooi als je met duim en wijsvinger een L-vorm maakt).

Jas aan en maar ff naar de huisarts wandelen.

Resultaat:

1x kapote hals
geen bruikbare toets
halspen bleek ook bagger

Groot diep gat in mijn hand,
niets in mijn hand is gelukkig helemaal doorgesneden.

Hand in het verband, mag hem voorlopig niet bewegen in verband met het risico dat ik wel iets compleet doorscheur.

En, een antibioticakuur.





Iemand ook zo iets stoms meegemaakt waarbij je dacht, dit is lekker gemakkelijk en goedkoop?

Iemand nog een leuk adresje waar je voordelig een toets, fretdraad en een halspen kan halen :)

had ik maar opgelet bij Creatief met Kurk



(tikt trouwens wel lastig met 1 hand :) )

Harry
4 april 2006, 16:13
om dit soort dingen te voorkomen koop ik mijn gitaren. Dus ik kan er niet over meepraten:)

Mattia
4 april 2006, 16:25
Ouch...

Gellukig nog nooit zoiets mee hoeven maken, maar ik ben dan ook supervoorzichtig als ik met scherpe cq electrische stukkies gereedschap bezig ben. Met raspen gaat 't vaker mis, en ik bezeer m'n knokkels er nogal consequent mee, omdat ze zo veilig lijken!

patricia
4 april 2006, 16:29
ja..ook iets verschrikkelijk stoms meegemaakt.
ik werk dus in een bouwmarkt.
en op een morgen moest ik voor een klant verf mengen.
nu wilde die een speciale kleur..had zelfs wat verf meegenomen.
oke..dan die kleur scannen.
dus ik een roerhoutje gepakt....had ik alleen van die achtelijke lange flexa-latjes.
dus.....ff in tweeen breken...nou dat heb ik geweten.
er sprong een dikke splinter in??? jawel mijn rechter oog.
ik als een blindganger met mijn bedrijfsleider naar het oog-ziekenhuis in
rotterdam.
mijn lens is uit mijn oog verwijderd en het netvlies is gefixt.
conclusie?.......bijna geen zicht meer iets van 30%.
en....maanden gezeik en pijn gehad.
patricia

Orpheo
4 april 2006, 16:52
ja..ook iets verschrikkelijk stoms meegemaakt.
ik werk dus in een bouwmarkt.
en op een morgen moest ik voor een klant verf mengen.
nu wilde die een speciale kleur..had zelfs wat verf meegenomen.
oke..dan die kleur scannen.
dus ik een roerhoutje gepakt....had ik alleen van die achtelijke lange flexa-latjes.
dus.....ff in tweeen breken...nou dat heb ik geweten.
er sprong een dikke splinter in??? jawel mijn rechter oog.
ik als een blindganger met mijn bedrijfsleider naar het oog-ziekenhuis in
rotterdam.
mijn lens is uit mijn oog verwijderd en het netvlies is gefixt.
conclusie?.......bijna geen zicht meer iets van 30%.
en....maanden gezeik en pijn gehad.
patricia

en nu?? hoe is t nu met je oog?

patricia
4 april 2006, 17:02
nou,slecht eigenlijk..mijn iris is voor de helft weggeslagen.

dat houd in ik heb groene ogen en in mijn rechter-oog zit dat nog maar voor de helft..de rest is zwart.
en het zicht? kijk maar eens door een boterhamzakje...zo`n plastic zakkie.
dan weet je wat ik nog zie.
patricia

DOc
4 april 2006, 17:41
nou,slecht eigenlijk..mijn iris is voor de helft weggeslagen.

dat houd in ik heb groene ogen en in mijn rechter-oog zit dat nog maar voor de helft..de rest is zwart.
en het zicht? kijk maar eens door een boterhamzakje...zo`n plastic zakkie.
dan weet je wat ik nog zie.
patricia

Hmm dat is ook niet erg fijn,
Nu je het over ogen hebt, collega van mij heeft het gehad met een slijpmachine
wat splinters zijn bij hem op het netvlies gebrand, ziet nog maar iets van 50 % ofzo mooi kl*te.

Dude
4 april 2006, 17:51
veiligheidsbril he, zeggen ze niet voor niks in de metaal sector.

Ik heb totaal 8 jaar in de metaal gezeten (lts / mts + stages) en heb daar zoveel shit zien gebeuren.

Mensen die metaal aan het bewerken en geen bril op zetten zijn echt gewoon stomstommerstomst

G.G.
4 april 2006, 18:00
Mensen die metaal aan het bewerken en geen bril op zetten zijn echt gewoon stomstommerstomst

Zelfde geld voor mensen die naar hun ledematen toe beitelen.

Maarja......., je weet het eigenlijk altijd al, en toch doe je het 1 keertje en dan gaat het fout.

Orpheo
4 april 2006, 18:17
nou,slecht eigenlijk..mijn iris is voor de helft weggeslagen.

dat houd in ik heb groene ogen en in mijn rechter-oog zit dat nog maar voor de helft..de rest is zwart.
en het zicht? kijk maar eens door een boterhamzakje...zo`n plastic zakkie.
dan weet je wat ik nog zie.
patricia

is nog reconstructie van de iris mogelijk? zo niet, ben je flink in de aap gelogeerd....
sterkte er nog mee.

patricia
4 april 2006, 18:22
nope,geen reconstructie mogelijk.
ja...een contactlens van een 300 pleuro!
ben ik lekker mee ja!!
maar goed......beter dat dan mijn rechterhand naar de klote.
dan zou ik mijn gitaren aan de wilgen moeten hangen.

Gerrit
4 april 2006, 18:25
Kut voor je G.G., maar het gaat wel weer over.

In m'n eerste jaar van de koksopleiding joeg ik ook ff een 35cm koks mes( grootste die we hadden) m'n klauwtjes in. 11 hechtingen.

Vervelend maar dan leer je wel scherp te blijven als je met snij gereedschappen bezig bent.

rinaldo
4 april 2006, 19:33
tjonge, daar ben je mooi klaar mee, bezint eer ge begint. zo luid het spreekwoord en niet voor niets zo te horen. een toets met een beitel van de hals af rammen is altijd vragen om problemen, dat gaat nooit lukken zonder iets te beschadigen.als je het ff niet meer weet laat het dan een paar dagen liggen en probeer het later nog eens, zul je zien dat je dan met een veel beter idee komt.want haastige spoed is zelden goed. en nu ik toch zo kwistig met spreekwoorden ben kan deze er ook nog wel bij.
je hoeft niet altijd aan een boom te hangen om een eikel te zijn.
geintje....................

sterkte er mee en sucses

G.G.
4 april 2006, 19:50
een toets met een beitel van de hals af rammen is altijd vragen om problemen, dat gaat nooit lukken zonder iets te beschadigen.

Was ook niet mijn intentie om de toets heel te houden, die bleek door de afmetingen toch onbruikbaar. Wilde eigenlijk alleen de halspen uit de hals verwijderen. Daarom mocht ie ook verrot (is gelukt, net als mijn hand)

Orpheo
4 april 2006, 20:17
nope,geen reconstructie mogelijk.
ja...een contactlens van een 300 pleuro!
ben ik lekker mee ja!!
maar goed......beter dat dan mijn rechterhand naar de klote.
dan zou ik mijn gitaren aan de wilgen moeten hangen.

die contactlens, is dat dan voor cosmetische doeleinden, of kan je er dan echt weer beter mee zien?

bat
4 april 2006, 22:08
In m'n eerste jaar van de koksopleiding joeg ik ook ff een 35cm koks mes( grootste die we hadden) m'n klauwtjes in. 11 hechtingen.
Leuk he, die koksmessen. Vorig jaar begin van de kerstvakantie ging m'n Goldhamster bijna volledig door het topje van m'n duim. Leuk hechtwerkje...

Voor de rest prik ik 1 op de vier snaarwisselbeurten wel in m'n vinger met de .010, weet ik altijd de cassette van m'n MTB in m'n knokkels te jassen als ik de banden vervang, dat soort dingen.

Ohja, als je even wilt weten of het snoer aan een contactdoos lang genoeg is om die contactdoos ergens te monteren, is het verstandig om de stekker niet in het sotpcontact te doen óf de contacten niet open en bloot beet te pakken (is me 2 keer overkomen en de tweede keer ontdekte ik net op tijd dat dat slapende gevoel in mijn hand niet kwam van de vreemde houding).

patricia
4 april 2006, 22:40
die contactlens, is dat dan voor cosmetische doeleinden, of kan je er dan echt weer beter mee zien?

hmm,beide...maar om het zicht dan iets te verbeteren hebbie een dikke lens nodig.
zit niet lekker hoor.
dat schiet niet op...het zicht wordt ietsie verbeterd.
nee.....straks met de zon..dan wordt het balen...mijn lens is verwijderd dus....
alles is dan zo fel als de neten in dat oog.

DOc
4 april 2006, 22:51
hmm,beide...maar om het zicht dan iets te verbeteren hebbie een dikke lens nodig.
zit niet lekker hoor.
dat schiet niet op...het zicht wordt ietsie verbeterd.
nee.....straks met de zon..dan wordt het balen...mijn lens is verwijderd dus....
alles is dan zo fel als de neten in dat oog.


Het felle licht van de zon ken ik als je ontstoken ogen hebt.
Het lijkt net of je een hele bus schampoo in je ogen knoeit

patricia
4 april 2006, 22:55
man,dat is verschrikkelijk!een zonnebril is nu een pre.

ernieman
5 april 2006, 07:23
Zelfde geld voor mensen die naar hun ledematen toe beitelen.

Maarja......., je weet het eigenlijk altijd al, en toch doe je het 1 keertje en dan gaat het fout.

En zelfs als je van je afsnijdt kan het nog gebeuren.

Toen ik nog op de opleiding zat in Boom, was ik aan het eind van het eertse jaar bezig met het snijden van een "proef-hiel" voor een klassieke gitaar. Netjes van je afsnijden zoals de lerares had gezegd, mooi de vorm volgen, niet teveel kracht zetten... Goh wat is dat daar voor rode streep op mijn hout??? Goh nog een streep... Goh kijk nou, er zit bloed op mijn hand...
Oh wat naar, nou even snel naar de concierge voor een pleister... 5 minuten later bleef het nog altijd bloeden. "Nou dat is wel een enorme jaap hoor Ernstjan" zei de goede man. Dan maar naar het ziekenhuis... Waar ze me vervolgens 3 dagen hielden omdat het bleek dat ik mijn flexorpees van mijn linkerduim had doorgesneden. Mijn mes was zo scherp dat ik er zelfs niks van gevoeld had en de pees zeeeer netjes in 2 was gesneden.

Geen problemen verder. Die pees hebben ze netjes terug aaneen kunnen naaien, maar aleen had die chirurg zijn dag niet en kon ik mijn duim nog maar voor 50% strekken.
Gelukkig dat ik nu in een ziekenhuis werk waar een zeer goede orthopeed zit die WEL verstand heeft van snijden (lol) en mijn pees wat heeft bijgewerkt. Ik kan ze nu zeker voor 90% terug strekken en heb soms alleen wat vervelend gevoel als het gaat regenen... (lol)

EJ

fred dons
5 april 2006, 09:46
ik ben wat je zegt ook nogal onhandig, als ik ga klussen hield ik altijd mijn meest nette kleding aan die ik daarna dan ook kon weggooien omdat er verf en/of superlijm opzat. Volgende stap voor mij was om dan ook zo min mogelijk kleding aan te hebben, totdat ik met superlijm bezig was en het flesje een nogal los dopje had en ik ongemerkt de hele inhoud over mijn benen kieperde (tip; niet gelijk water overheen gooien want het wordt gloeiend heet en direkt keihard maar als je het verwijderd heb je wel weer hele gladde benen)

toen ik nog geen goed gereedschap had om parelmoer te bewerken kwam het ook voor dat ik een stukje parelmoer om mijn been legde en dan met een exacto mesje het in 1 klap dor midden wilde slaan, zo'n mesje gaat best wel diep je been in als je uitschiet :nervous:

SimonS
5 april 2006, 11:07
ik ben wat je zegt ook nogal onhandig, als ik ga klussen hield ik altijd mijn meest nette kleding aan die ik daarna dan ook kon weggooien omdat er verf en/of superlijm opzat.
Ik heb een dergelijk iets gehad: ik was bezig met een sleufje uitsnijden in een stukje hout. het hout had ik tegen mn borstkas aangeklemd.... (Dáár gaat al iets fout...). Het mesje was op een gegeven moment stomp geworden. Ik was lekker bezig naar mezelf toe aan het snijden, toen het mes heerlijk hard naar mn borstkast toe schoot. trui kapot, nog een trui kapot, t-shirt kapot... gelukkig was het winter en ijskoud en had ik me lekker warm aangekleed, anders had ik geen "handcarved" borstkas maar een klaplong oid :sssh:

Nog iets moois: mn vader mist door een ongelukje (o.a.) een stuk van z´n duim. Pas was hij een stuk karton oid aan het uitsnijden, maar dat ging nogal stroef... bleek hij per ongelijk een stuk van de top van zn duim meegenomen te hebben. Had hij niet door, aangezien er in dat "vinger-restant" geen gevoelszenuwen aan het uiteinde zitten:gitarist:

fred dons
5 april 2006, 11:41
heb ik gemerkt, bij mijn eerst vakantiebaantje ging er een pallet met meel over mijn hand (ik werkt in de haven) en in eerste instantie dacht ik dat ik misschien mijn nagel had ingescheurd maar mijn vingertop bleek er af te liggen

Javaca
5 april 2006, 12:20
Lekkere verhalen allemaal.

Met die japanse messen en beitels op school ben ik wel voorzichtig (die dingen zijn scherper dan een scheermes).

Vorige week pakte een klasgenoot van me vol in een heet buigijzer :o (200°C)
Hij heeft nu zo'n plectrumvormige ovaal op z'n linkerhand staan.

Ben zelf ooit op de middelbare school tussen zo'n draaiende schuurmachine gekomen met m'n linker middelvinger. Ik stond te schuren, en een klasgenoot struikelde en viel tegen me aan. Klap tussen dat ding... Halve nagel weg.
Heb nu nog steeds een klein inhammetje zitten waar de nagel niet aan m'n vinger zit.

Boosh
5 april 2006, 16:39
In mijn vak(Kok) is de meest gemaakte fout die beginners maken het proberen op te vangen van hun mes als ze het laten vallen.

Man wat een nare wonden ik daar al niet van gezien heb.

Heb ook een collega gehad die een vleesthermometer door z'n hand jaste.

Een collega die zonder handschoen of doek een schaal uit de oven pakte van +/- 250 graden.

Daarentegen,..heb ook een echte bikkel gekend die met blote handen een kroket uit het frituurvet kan vissen,...supersnel en daarna hand onder de koude kraan. Vroeg ie 10 piek om dat kunssie te laten zien,.. verdiende ie zo'n 100 gulden per avond bij in het restaurant.

Vonk
5 april 2006, 16:51
Wat een misselijke verhalen, ik ga bijna over mijn nek...

Maar dat met die superlijm, fred dons, das een fijne tip: geen water gebruiken dus!

Mattia
5 april 2006, 17:01
In mijn vak(Kok) is de meest gemaakte fout die beginners maken het proberen op te vangen van hun mes als ze het laten vallen.

Man wat een nare wonden ik daar al niet van gezien heb.

Heb ook een collega gehad die een vleesthermometer door z'n hand jaste.

Een collega die zonder handschoen of doek een schaal uit de oven pakte van +/- 250 graden.

Daarentegen,..heb ook een echte bikkel gekend die met blote handen een kroket uit het frituurvet kan vissen,...supersnel en daarna hand onder de koude kraan. Vroeg ie 10 piek om dat kunssie te laten zien,.. verdiende ie zo'n 100 gulden per avond bij in het restaurant.

Dude, ziek.

Verder, dat 'laat dingen gewoon vallen en spring uit de weg' geldt ook voor houtbewerken. Als je bovenfrees/zaag/schaaf/beitel valt, laat 'm asjeblieft vallen. Oh, en draag in godsnaam degelijk schoesel als je werkt. Geen slippers, sandalen, dunne gympies. Gewoon niet doen.

THW
5 april 2006, 17:04
Niet een ongeluk van mij maar die van een vriend.

We waren bij handvaardigheid bezig met een vis aan het solderen. Toen wou mijn vriend de soldeerbout pakken die hij naast zich had liggen (zowiezo al stom om niet in het houdertje te doen) en pakt met zijn volle hand de soldeerbout. Liep wel een tijdje daarna rond met een enorme brandblaar op zijn hand.

Dirk W
5 april 2006, 17:36
Haha, dat soort fouten maak ik ook altijd. Als ik een gitaar gesoldeerd heb dan zien mijn vingers zwart tot wit.

Wel goede verhalen dit. Hier wordt je voorzichtig van. En ik mag vaak wel wat voorzichtiger zijn denk ik (heb eens een soldeerbout een paar uur aan laten staan zonder dat ik thuis was :sssh:)
Dirk

Orpheo
5 april 2006, 17:39
klasgenoot van me legde ooit zijn hand op een gloeispiraal, die hij zelf in elkaar had gedraaid. je hoort in die zin al iets, 'dit gaat fout, dit gaat fout', ging het ook.

het was een draad, staal, ongeveer 3 mm dik. t werd ongeveer witheet 'gestookt' zeg maar.hij viel, maar ving zich op, en hand belandde op die gloeispiraal (was op een tafel gemonteerd). zijn hand was helemaal door geschroeid. de geur van menselijk vlees dat verbrandt is echt ongelooflijk smerig!!

SimonS
5 april 2006, 19:16
Daarentegen,..heb ook een echte bikkel gekend die met blote handen een kroket uit het frituurvet kan vissen,...supersnel en daarna hand onder de koude kraan. Vroeg ie 10 piek om dat kunssie te laten zien,.. verdiende ie zo'n 100 gulden per avond bij in het restaurant.
Van frituurvet krijg je over het algemeen hooguit 1ste graads verbranding. Ik heb ook een paar maandjes in een snackbar gewerkt. (don't ask...klerewerk). Collega had bij een "erg lastige klant" (agressief enzo) een lading frituurvet naar z´n kop gegooid. Moet je niet proberen met kokend water...

Boosh
5 april 2006, 19:20
Niet een ongeluk van mij maar die van een vriend.

We waren bij handvaardigheid bezig met een vis aan het solderen. Toen wou mijn vriend de soldeerbout pakken die hij naast zich had liggen (zowiezo al stom om niet in het houdertje te doen) en pakt met zijn volle hand de soldeerbout. Liep wel een tijdje daarna rond met een enorme brandblaar op zijn hand.

Ik heb vis gebakken,gepocheerd,gekookt,gestoofd,gegrilled,ges toomd etc etc ,.gesoldeerd heb ik een vis echter nooit,.. ga ik morgen meteen proberen :)

Boosh
5 april 2006, 19:22
Van frituurvet krijg je over het algemeen hooguit 1ste graads verbranding. Ik heb ook een paar maandjes in een snackbar gewerkt. (don't ask...klerewerk). Collega had bij een "erg lastige klant" (agressief enzo) een lading frituurvet naar z´n kop gegooid. Moet je niet proberen met kokend water...

Ik heb zat tweede en derde graadsverbrandingen gezien van fituurvet hoor,.. 180 graden is 180 graden. Wel is het zo dat frituurvet van je afrolt,..water brand echt in. Zijn geen goede termen,..weet ik wel maar frituurvet over je handen van 180 graden is niet zo erg als water van 100 graden.
Je hand er in steken is een ander verhaal.

THW
5 april 2006, 20:16
Ik heb vis gebakken,gepocheerd,gekookt,gestoofd,gegrilled,ges toomd etc etc ,.gesoldeerd heb ik een vis echter nooit,.. ga ik morgen meteen proberen :)
Nepvis natuurlijk....

Javaca
5 april 2006, 20:21
En via een bruggetje over de voordelen van visblazenlijm tov huidenlijm is dit topic weer terug bij zelfbouw...

Gitaarbouwer
5 april 2006, 20:38
En via een bruggetje over de voordelen van visblazenlijm tov huidenlijm is dit topic weer terug bij zelfbouw...

Na al die praatjes over ongelukjes voelde ik me al bijna verplicht om te vertellen over die keer dat mijn hoofd van mijn romp gerukt werd (hij rolde over de grond, maar gelukkig vond ik 'm weer)
Maar dat hoeft nu gelukkig niet meer.... Lekker weer over zelfbouw praten :)

Javaca
5 april 2006, 20:41
Voor een losse kop is visblazenlijm anders een heel handig goedje8-)

no 1 hops
6 april 2006, 08:28
tot nu toe mag ik zeggen dat ik gezegend ben met het feit niks te zijn kwijtgeraakt, al zeggen kleine littekens dat ik niet ver af was gitaarspelen als afgelopen hobby te moeten zien.

ook de dremel met flexschijfje kan je om de oren spatten en dan erlerwine waarschuwd voor de zo bekende slijpsteen die uitelkaar spatten kan dus draag aub oogbescherming/gezichtsbescherming.
vergeet ook niet dat al die mooie vonkje gloeiende metaal delen zijn die dus in brillenglas kunnen smelten

alles wat scherp is is je vijand, en de veiligheids regels zijn er niet voor niets.
geen slobberkleding bij zagen en andere machines.
nee zei een collega van mij, dat is flauwekul.
todat zijn gebreide (breien is weer in!) trui met flobbermouwen bij een mouw gegrepen werd door een vlakbank.
gelukkig alleen een gigantisch gat in de mouw.
een ander werd zijn mouw door een grote bandschuur gepakt en die heeft een mooie tijd zijn hand niet kunne gebruiken.

ikzelf moest kleine platte plankjes verzagen tot vierkante blokjes voor een dambord project.
elke keer weer bij het afkorten op de afkortzaag, als ik de zaag terug liet gaan vlogen mij wat van die stukje door de zuigkracht van de afzuiger en de wind die de zaag zelf produceerde, terug de zaag in.
dus slomme slampie dacht helder te zijn.
zaag aanhalen en zagen, vasthouden, en met mijn linkerhand achter de zaag lang de houtjes in veiligheid stellen.
tig keren ging dat goed, werd al automatisch totdat ik te vlug de zaag weer terug liet komen.
als ik naar het kleine litteken kijk en eraan denk als dit was verdergegaan word ik even niet goed.
ook het zagen van kleine stukjes hout op een zaagtafel is gewoon link als je je kop er niet bijhoud
voormijzelf ben ik zo dat al stort alles om mij heen in, ik ben bezig met dat apparaat en gebruik de veilheids artikelen zoals die erbij zijn.
je bent juist een dummie als je het niet doet

Letsgo21
6 april 2006, 12:00
Ik heb ooit zo de klauwplaatsleutel van een draaibank naast men hoofd horen voorbijkomen, om dan met nen ongelooflijke knal tegen de plexiglas ramen van het praktijklokaal te knallen. Een of andere klojo had die vergeten af te nemen toen hij zen machien in gang zat...dat blijft je wel bij...

no 1 hops
6 april 2006, 12:17
je kan er soms niet bij wat men vroeger wel niet uithaalde.
een timmerbedrijf had geen geld voor een vlakbank, maar wilde wel schaven.
dus iemand last beitel houder zo dat die met beitels als minischaaf op een zaagtafel kon.
zo nu en dan vloog er zo' n beitel uit en de sporen stonden in het plafond.
maar goed, vandaag nog iemand gezien die als beroeps, zonder helm en speciaal pak met een kettingzaag een al omgezaagde boom in stukje aan het zagen was.

Nickname
6 april 2006, 13:02
Vroeger had ik als klein manneke een ervaring die me sindsdien voor veel onheil heeft behoed.. het was niks serieus maar als kereltje van 5 kan het wel indruk maken. Mn pa was bezig om een moer van een bout af te slijper met een slijptol en toen die er eenmaal af kwam wou ik het oprapen om weg te gooien.. dat ding was natuurlijk gloeiend heet. Sindsdien heb ik altijd in meer of mindere mate veiligheidskleding aan bij dat soort dingen. :)

goeroezeboe
6 april 2006, 14:09
zijn we nu om ter goorst bezig?

Ik ben al blij dat er nog niemand is afgekomen met zijn bovenfrees of schaafavonturen want dan vliegen de stukken er echt vanaf :p

Mr.Bluesbreaker
6 april 2006, 15:09
Geen ervaring met zelfbouw en ongelukjes, maar wel met kaas!

Rand van de kaas wilde er wat moeilijk af. Pak de kaasschaaf, wil nog voor geen meter. Alle kracht gezet die ik kon, schiet dat ding over de rand heen... Mijn rechthand waarmee ik de kaas vasthield, werd ontdaan van de helft van de vingertop van mijn duim.

Vier weken niet kunnen spelen, 2 gigs afgezegd geloof ik. Mal laten maken om mijn rechterduim om toch een plectrum te kunnen vastpakken. Na 2,5 maand groeide alles weer netjes aan.

G.G.
6 april 2006, 16:18
Ik heb wel heel wat losgemaakt met dit onderwerp geloof ik. Maar ik zocht meer in de richting van zelfbouwblunders die erg lullig uitpakten :)

Javaca
6 april 2006, 16:59
We zullen hier uiteindelijk maar de Faq van maken...:p

Owja, hier de remedie voor mijn belgische klasgenoot...
http://i18.photobucket.com/albums/b109/Javaca2/Opleiding/klas/31maart20060035.jpg

Philippe
6 april 2006, 19:56
(Ok dit heeft niks met klussen te maken maar toch)


Onze hele familie heeft iets met handen. Mijn vader heeft vroeger met zijn vinger tussen de deur gezeten. Gevolg: hij mist 2cm van zijn middelvinger.
In 1996 wou hij een lamp repareren. Stom maar toch, was die vergeten de stekker eruit te halen. Gevolg: 230v door zijn klauwen en ze hebben van allebei zijn duimen de helft eraf mogen knippen omdat het gewoon onherstelbaar verkoold was.
Ik zat toen ik 4 jaar was met mijn vingers op de rand van de kofferbak, waarop mijn opa hem vervolgens dichtgooide (hij zag mij niet). Dat was ook niet prettig.
Ook zat ik 2 jaar geleden met mijn wijsvinger tussen de laadklep van een tractor. Gevolg: Gebroken, flinke jaap waardoor je mijn bot zag zitten. Verneukte vingerafdruk door een 2cm lang litteken :satisfie:

marter544
6 april 2006, 20:38
Ik heb zelfs nooit iets met mijn vingers gehad(op 2 keer een vinger gebroken na), maar mijn pa mist zijn halve duim door een ongelukje met de zaagtafel(hij drukte zijn duim erin), dat was grappig.
En mijn broer probeerde eens een pijl te slijpen met een bandschuurmachine die hij op de kop had gelegt, dat was ook niet wat je noemt een succes. Zijn wijsvinger schoot erin, en hij was ook nog zo dom om te gaan trekken, ipv dat je de stekker uit het stopcontact haalt. Hij was alleen thuis, en heeft na een worsteling toch de stekker eruit gehaalt, heeft toen de band kapot geknipt, en is naar de EHBO gegaan. Hij heeft nog maanden met verbant om zijn vinger gelopen, maar het was wel grappig. Hij heeft zijn vinger kunnen houden, hij had geluk.

Minda
6 april 2006, 21:11
Ik heb alle 10 mijn vingers nog, maar ik begin binnenkort aan mijn zelfbouwproject en ik heb net een bovenfrees aangeschaft. Dus er is nog hoop!

Cheers,

Hugo

Dude
7 april 2006, 10:32
Ik heb ooit zo de klauwplaatsleutel van een draaibank naast men hoofd horen voorbijkomen, om dan met nen ongelooflijke knal tegen de plexiglas ramen van het praktijklokaal te knallen. Een of andere klojo had die vergeten af te nemen toen hij zen machien in gang zat...dat blijft je wel bij...


hahahhaa ja dat ken ik,

ik zat op een van de meest beruchte scholen van de regio (lts) en zat daar in dat praktijk lokaal altijd met een groepje social outkasts die nu (10 jaar later) ws dood zijn.

die gasten zetten die sleutel altijd express in die kop, dat ging elke keer goed, sleutel door het lokaal heen, iedereen boos, mannetje weer op de gang enzo.
Tot het een keer fout ging, die sleutel op de slede bleef hangen en de 3klauw (stuk staal van een kilo of 10 voor de niet kenners) door het lokaal werd gelanceerd, dwars door een glasplaat heen een lashok in, en juist in dat lashok stond effe niemand, was effe pissen ofzo.

Bizar hoor

no 1 hops
7 april 2006, 12:45
Ik heb alle 10 mijn vingers nog, maar ik begin binnenkort aan mijn zelfbouwproject en ik heb net een bovenfrees aangeschaft. Dus er is nog hoop!

Cheers,

Hugostelregel, niet dieper dan de helft van de diameter van de frees.
dus heb je een frees van 10 mm, dan steeds 5 mm per keer dieper frezen.
werkstuk goed vastzetten en gehoor en oogbeschermers dragen.
van te voren goed controleren of je wel overal kunt komen met de frees voordat je begint.

en dan zijn het prachtige apparaten

sickpunk
7 april 2006, 13:16
met klussen niet veel bijzonders... af en toe soldeer bout op me hand en me dan afvragen waar dat aparte luchtje vandaan komt(wat ben ik blij met eelt op me vinger toppen :D) verder met alles waar je bij kan vallen of waar iets echt fout bij kan gaan lukt et me:P
*tafeltennis tafel op springen als er water opligt geeft vreemde gaten in je knie.
*springen over prikkeldraad geeft een vreemd gat in je knie
*een dode haai in je hand laten bijten geeft vreemd gat in je duim
*je knokkel langs een scherpe rand op je werk halen haalt je knokkel weg
*skateboarden geeft dat je 2X je eigen bottgen kan zien en 3X een gebroken been
*tegen iemand oprennen geeft een hap uit je arm
*tegen iemand aanlopen die rookt geeft vreemde rondjes

maar met klussen dus niet veel bijzonders.... ik ben wel voorzichtig

Vonk
7 april 2006, 16:14
Ik kan toch nog wel wat bijdragen: een tijd geleden was ik bezig met een bandschuurmachine. Ik vroeg me af of het schuurpapier niet helemaal vol zat waardoor ie niet zo snel meer schuurde. Dus met mijn rechterhand de machine vasthoudend, en met mijn linkerhand voelen of ie nog wel ruw was.
Ik weet niet hoe het kon maar opeens draaide de band! Bijna mijn linkerhand tussen de machine en de band!
Waarschijnlijk drukte mijn rechterwijsvinger de knop in, die bandschuurmachines zijn best zwaar als je hem omdraait met de band naar je toe.
Toen moest ik even ophouden met alles om mijn hart weer even te laten bijkomen....

Random Bassist
7 april 2006, 21:40
toen ik in het 2e middelbaar zat, was het de rage om andere klasgenoten te ambeteren met van die proppenschieters gemaakt van balpennen. nu was ik redelijk handig en een paar maten hadden gevraagd of ik (tegen betaling van 20 frank per schieter) zo'n ding kon maken voor hen. dus ik ben tijdens de les latijn bezig "mijn bestelling" aan het afwerken als ik plots met zo'n hobbymes (je kent het wel: zo'n stiftje met aan de top een vlijmscherp mesje) uitschiet in mijn wijsvinger. eerst dacht ik -geen probleem, ik duw er mijn duim tegen tot het stopt met bloeden- maar na enkele seconden komt het bloed van tussen mijn vingers. dus ik, nog steeds op mijn gemak, naar voren -mevrouw, mag ik naar de ehbo om een plakker op mijn vinger?- zegt die lerares -Toon eens- en terwijl ik mijn vinger opzij doe trek ik die snee per ongeluk een beetje open waardoor je net het bot ziet liggen met een 2 cm lange kras erin waar het mes gepasseerd was.

Dirk W
8 april 2006, 16:19
haha gruwelijk :D die lerares mooi de stuipen op het lijf gejaagd :D.
Voor de rest ook ranzig enzo, maar ik vind dit een mooi topic met al die ranzige verhalen. Kijk nu ook wel uit met machines enzo :P

marter544
8 april 2006, 21:37
haha gruwelijk :D die lerares mooi de stuipen op het lijf gejaagd :D.
Voor de rest ook ranzig enzo, maar ik vind dit een mooi topic met al die ranzige verhalen. Kijk nu ook wel uit met machines enzo :P

Lees mijn post eens :hippie: Een zaagtafel en een bandschuurmachine

marter544
8 april 2006, 21:44
met klussen niet veel bijzonders... af en toe soldeer bout op me hand en me dan afvragen waar dat aparte luchtje vandaan komt(wat ben ik blij met eelt op me vinger toppen :D) verder met alles waar je bij kan vallen of waar iets echt fout bij kan gaan lukt et me:P
*tafeltennis tafel op springen als er water opligt geeft vreemde gaten in je knie.
*springen over prikkeldraad geeft een vreemd gat in je knie
*een dode haai in je hand laten bijten geeft vreemd gat in je duim
*je knokkel langs een scherpe rand op je werk halen haalt je knokkel weg
*skateboarden geeft dat je 2X je eigen bottgen kan zien en 3X een gebroken been
*tegen iemand oprennen geeft een hap uit je arm
*tegen iemand aanlopen die rookt geeft vreemde rondjes

maar met klussen dus niet veel bijzonders.... ik ben wel voorzichtig

Wreed, sport ongelukken :cooler: ik voeg toe(wat ik zelf heb gehad, en ik ben 15):

*Raar op je rug/been vallen geeft 1 dijbeen in 90 graden hoek, en dat geeft 7,5 week in het ziekenhuis op je rug liggen, en dat geeft een 3 cm te kort been
*Een bult net niet halen icm clickpedalen geeft 2 gebroken polsen en een uitwendige botbreuk aan je onderarm, en dat geeft dat als je arm weer heel is, 2 cm. korter is dan de andere
*Raar op je schouder vallen geeft dat je arm van je kogelgewricht afbreekt, en een paar gescheurde pezen, met gevolg dat je arm alleen nog aan je spieren hangt, met als gevolg dat ik nu mooie stalen pennetjes in mijn schouder heb
*Voor over gaan geeft een gebroken wijsvinger en middelvinger

nielsduursma
8 april 2006, 21:58
en dan heb ik vroeger met skateboarden alleen maar polsen en enkels gekneusd:o:o

en af en toe een snijwondje van een hobbymesje...

en ik mis een stuk voortand omdat ik ooit is tegen een muur ben gevallen met m'n tand (blij dat ie er niet uit was!)

en een keer een bloedneus die niet wou stoppen.

dan heb ik het ongeveer wel gehad denk ik:p

DOc
9 april 2006, 09:52
Ik kan toch nog wel wat bijdragen: een tijd geleden was ik bezig met een bandschuurmachine. Ik vroeg me af of het schuurpapier niet helemaal vol zat waardoor ie niet zo snel meer schuurde. Dus met mijn rechterhand de machine vasthoudend, en met mijn linkerhand voelen of ie nog wel ruw was.
Ik weet niet hoe het kon maar opeens draaide de band! Bijna mijn linkerhand tussen de machine en de band!
Waarschijnlijk drukte mijn rechterwijsvinger de knop in, die bandschuurmachines zijn best zwaar als je hem omdraait met de band naar je toe.
Toen moest ik even ophouden met alles om mijn hart weer even te laten bijkomen....


Mag ook niet he.
Voor gebruik machine nakijken.
en als je een tussentest doet altijd stekker eruit.
Ook leuk als je zoiets had gehad met een haakseslijper.

B_2_the_a
9 april 2006, 09:59
Wreed, sport ongelukken :cooler: ik voeg toe(wat ik zelf heb gehad, en ik ben 15):

*Raar op je rug/been vallen geeft 1 dijbeen in 90 graden hoek, en dat geeft 7,5 week in het ziekenhuis op je rug liggen, en dat geeft een 3 cm te kort been
*Een bult net niet halen icm clickpedalen geeft 2 gebroken polsen en een uitwendige botbreuk aan je onderarm, en dat geeft dat als je arm weer heel is, 2 cm. korter is dan de andere
*Raar op je schouder vallen geeft dat je arm van je kogelgewricht afbreekt, en een paar gescheurde pezen, met gevolg dat je arm alleen nog aan je spieren hangt, met als gevolg dat ik nu mooie stalen pennetjes in mijn schouder heb
*Voor over gaan geeft een gebroken wijsvinger en middelvinger


je lichaam is dus nu zo hoe kinderen mensen tekenen?

Rw
9 april 2006, 17:24
eehhh Sickpunk verklaar die dode haai eens effe

no 1 hops
9 april 2006, 17:30
Mag ook niet he.
Voor gebruik machine nakijken.
en als je een tussentest doet altijd stekker eruit.
Ook leuk als je zoiets had gehad met een haakseslijper.geldt dus ook voor de zo geliefde bovenfrees.
altijd eerst de stekker eruit voordat je ook maar wat verandert.
je hoeft niet eens zelf aan de schakelaar te zitten, smerigheid en hij blijft hangen en dan pas word het smerig

B_2_the_a
10 april 2006, 11:32
dit is marter

http://www.peterhanssen.com/homepage%20PHG%20afbeeldingen/kindertekeningen/Amber.jpg

Random Bassist
10 april 2006, 19:28
mooi hoor. zelf getekend? :p

marter544
10 april 2006, 19:41
Whaha 8-) Maar hij klopt niet hoor, ik draag namelijk nooit petten of hoeden.

Dirk W
10 april 2006, 20:11
Owja! deze was ik bijna vergeten, stelt niet echt veel voor maar toch:
Ik probeerde keer een tremolo veer met mn handen erafgehaald zonder eerst de claw een beetje terug te schroeven. Dat was mn eerste gitaargeknutsel dus ik wist niet beter. Ik kreeg die haak van de veer echt heel diep in mijn wijsvinger. Pijn deed het niet echt want het oppervlak was niet zo groot. Maar hetbloedde als een GEK! ik deed er eerst alleen een stukjewc papier op oid en ik denk het houd zo wel op. Ik had geen zin om weer helemaal een pleister te doen enzo dat zit alleen maar in de weg. Naja na een tijdje hield het nog niet op dus toch maar een pleister genomen. Die zag aardig rood aan het einde van de dag.
2 dagen later pleister eraf gehaald voor werk. Dat was toen tulpenkoppen dat deed PIJN! grr en probeer dan maar eens uit te leggen hoe je in godsnaam een veer in je hand krijgt. En dan moet je ze wijsmaken dat die uit een gitaar kwam.
Dat ware slechte tijden.
Gelukkig werk ik nu in de trappen. Beste carriere zet die ik ooit gemaakt heb :cooler:

G.G.
10 april 2006, 20:55
Ff een update op de allereeste post:

Verband is eraf, kan alles nog netjes bewegen en speel al weer een aantal dagen gitaar (met een half ingepakte hand).

Dirk W
10 april 2006, 21:12
Ff een update op de allereeste post:

Verband is eraf, kan alles nog netjes bewegen en speel al weer een aantal dagen gitaar (met een half ingepakte hand).
jeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej :cheerup:

Boosh
10 april 2006, 22:36
Ff een update op de allereeste post:

Verband is eraf, kan alles nog netjes bewegen en speel al weer een aantal dagen gitaar (met een half ingepakte hand).

Dat is goed nieuws!