PDA

View Full Version : Achterbrug van een gitaar met een tremmelo



J@N
4 april 2006, 14:15
Beste kenners,

Ik heb een electrische gitaar met een tremmelo aan de achterbrug. Deze kan vooruit en achteruit, immers daarvoor is die tremmelo. Nu ben ik nog niet zover dat ik die tremmelo gebruik, maar bij het opdrukken van je snaren gaat die brug dus ook heen en weer. En volgens mij is dit nu juis iets wat ik niet wil bij het opdrukken !!

Orpheo
4 april 2006, 16:18
Beste kenners,

Ik heb een electrische gitaar met een tremmelo aan de achterbrug. Deze kan vooruit en achteruit, immers daarvoor is die tremmelo. Nu ben ik nog niet zover dat ik die tremmelo gebruik, maar bij het opdrukken van je snaren gaat die brug dus ook heen en weer. En volgens mij is dit nu juis iets wat ik niet wil bij het opdrukken !!

levert het een probleem op van stemming als je brug heen en weer gaat? nee.

het maakt dus niet uit, het hoort zelfs eigenlijk. bij n floyd wat meer dan bij n normale (6point) trem, maar toch.

wat bedoel je eigenlijk met tremolo aan de achterbrug??

dit:

http://www.dejablue.com/salestuff/58-historic/bigsby-body-front-sm.jpg

of dit:

http://www.dillionguitars.com/guitar/electric/DR/DR500/dr500-tremolo.jpg
met alle varianten op de onderste (floyds, kahlers, etc etc)

hoe het ook zei; t maakt eigenlijk niet uit.

Luke-wannabe
4 april 2006, 17:15
Ja hij verwoord t waarschijnlijk niet goed. De achterbrug.. Beetje dubbelop. Je hebt de brug en de kam. Kam zit bovenaan, brug onderaan.

Het maakt niets uit als de tremolo mee beweegt! Dit is namelijk vrij logisch. Het werkt dmv een veer, dus dan is het logisch als de tremolo mee beweegt als je opdrukt.

Nitefly7
4 april 2006, 17:25
eerst het on-topic antwoord:
zolang je geen last hebt van andere snaren die 'meebewegen' dan is er niks aan de hand en is het 'de bedoeling' (...) dat je brug/tremolo/vibrato meebeweegt...

maar stel dat je een snaar opduwt terwijl je een (losse) andere snaar aan hebt geslagen: het effect kan zijn dat je andere snaren 'ontstemmen' als je aan't opduwen bent...

mocht je hier teveel last van hebben, dan zijn er 'tremsetters' of 'backboxes', Trem-convertor (NL-product!) of de tremol-no... deze geven de brug/tremolo/whatever een nulpunt waar hij in terugkeert en wat een soort 'tegendruk' geeft voor je opduwen...

dan het obligate off-topic verhaal: (niet boeiend, wel interessant misschien, alweer/nog steeds...)


..inderdaad, topkam en (achter)brug... hoewel ik op klassiek gitaar-les heb geleerd dat wat in de volksmond 'topkam' heet, eigenlijk ook ..'brug' heet...

bijna de vibrato/tremolo verwarring...


J@N

Beste kenners,

Ik heb een electrische gitaar met een tremmelo aan de achterbrug. Deze kan vooruit en achteruit, immers daarvoor is die tremmelo. Nu ben ik nog niet zover dat ik die tremmelo gebruik, maar bij het opdrukken van je snaren gaat die brug dus ook heen en weer. En volgens mij is dit nu juis iets wat ik niet wil bij het opdrukken !!

technisch gezien is het dus eigenlijk ook een 'vibrato' ipv tremolo...
en vooruit/achteruit zou 'omhoog/omlaag' moeten zijn

vibrato = verandering in toonhoogte
tremolo = verandering in geluidssterkte (denk aan 'n tremolo-pedaal)

maar door onze groot vriend L. Fender is dit misverstand de wereld in geholpen...
het boeit niet zoveel, iedereen weet toch wel wat er bedoeld word (meestal...)

J@N
4 april 2006, 19:00
KIJK................ dat bedoel ik inderdaad, als je opdrukt, en je hebt ook nog andere snaren aangeslagen, zijn deze "vals" Ik zal het inderdaad wel een beetje fout verwoorden, sorry daarvoor. Ik begrijp dat sommige gitaristen in het begin wel eens 2 blokjes/wiggen tussen de achterbrug (excuus als dit weer fout is) zetten zodat ie vast zit en niet meer naar voor en achter (lees omhoog en omlaag) kan......... Klopt dit ??

Dirk W
4 april 2006, 20:57
Ja klopt. Dan kan je dus de tremolo helemaal niet meer gebruiken (tot je ze weer weghaalt) is een simpele oplossing voor je probleem.
Je zou ook 5 veren erop kunnen aansluiten ipv 3 of 2. Dat zou het probleem ook bijna helemaal weghalen.
Je kan de plaat achterop je gitaar er even vanaf schroeven. Dan kun je gewoon even kijken hoe het zit. Kan geen kwaad. Hij zit met 6 schroefjes vast en is makkelijk er weer op te zetten.
Dirk

Nitefly7
4 april 2006, 21:00
Ja klopt. Dan kan je dus de tremolo helemaal niet meer gebruiken (tot je ze weer weghaalt) is een simpele oplossing voor je probleem.
Je zou ook 5 veren erop kunnen aansluiten ipv 3 of 2. Dat zou het probleem ook bijna helemaal weghalen.
Je kan de plaat achterop je gitaar er even vanaf schroeven. Dan kun je gewoon even kijken hoe het zit. Kan geen kwaad. Hij zit met 6 schroefjes vast en is makkelijk er weer op te zetten.
Dirk

of je laat 'm eraf, net als als die pro's (of de minder-pro's die 'm kwijt zijn nadat ze 'pro' dachten te moeten doen...)