PDA

View Full Version : Help!! ruis in gitaar.



Cerberus
4 april 2006, 12:53
Hallo, mijn eerste post hier en meteen een probleem. :)

Ik heb hier een epi les paul met een ruis probleem waar ik niet vanaf kom.
Deze heb ik ong. een jaar geleden goedkoop 2dehands op de kop kunnen tikken, er zat meteen al een ruis in ik ging er vanuit dat het aan de standaard electronica van epi lag.

Als ik de snaren loslaat is er een lichte ruis en wanneer ik de volume dichtdraai word de ruis alleen maar sterker en je hoort nog heel zacht en vervormd de snaren.

Nu heb ik 2 weken geleden besloten om er wat aan te doen, ik heb een 2 nieuwe seymour duncans (jeff beck bridge en pearly gates neck ), nieuwe toggleswitch en 4 nieuwe potmeters + bedrading aangeschaft en heb dus alle electronica vervangen, nieuwe snaren erop ...plug hem in ...en wat denk je .. exact de zelfde ruis is er nog!!

Nu weet ik dat dit een aarding probleem moet zijn, aarding naar de brug is zo ver als ik kan zien ok... ik durf de bussen waar de brugbouten inzitten er niet uit te wippen want met een poging dint te doen moest ik zoveel kracht zetten dat ik bang ben om de lak te laten knappen.

Ik heb ook al geprobeerd de brug te aarden middels een kabeltje via potmetergat naar de brug maar het zelfde probleem blijft.

Ook heb ik alternatieve bedrading geprobeerd en alles op 1 potmeter (volume) laten komen maar dit mocht ook niet baten :(

Iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?, het is een dijk van een gitaar met een geweldige actie en bespeelbaarheid.

Mijn dank zal groot zijn voor een oplossing :rockon:

Harry
4 april 2006, 12:56
ik ga er van uit dat je gekeken hebt of het niet aan de aarding van de versterker ligt?

Cerberus
4 april 2006, 12:59
ik ga er van uit dat je gekeken hebt of het niet aan de aarding van de versterker ligt?

Ja vergeten te melden, ik heb 3 gitaren, probleem is alleen bij deze epi.

DarknessAwaits
4 april 2006, 13:00
Heb je een multimeter? Zo ja, even op de diodetest zetten en contact maken op je brug en op de achterkant van een potmeter (behuizing) en als 'ie piep zegt of een andere indicatie geeft zit je goed qua aarding.

Tenzij je echt het hele zooitje verkeerd hebt aangesloten, maar ik neem aan dat je wel weet wat je gedaan hebt toch?

Fvddungen
4 april 2006, 15:09
Aardingproblemen leveren voornamelijk een brom op en niet een ruis. Weet je wel zeker dat je het over ruis (sssssssssssss) hebt en niet over brom (mmmmmmmmm).

Orpheo
4 april 2006, 15:14
het lijkt mij ook als een aardingsprobleem. het kan natuurlijk ook aan de pickups zelf liggen! als t de originele epi pups zijn, is de kans groot dat t die zijn. als t zeg, seymours, dimarzio's, emg's whatevers zijn, dan weet ik t niet. zou het de aarding kunnen zijn...

Cerberus
4 april 2006, 15:30
Aardingproblemen leveren voornamelijk een brom op en niet een ruis. Weet je wel zeker dat je het over ruis (sssssssssssss) hebt en niet over brom (mmmmmmmmm).

Tja ruis of brom, ik kan het moeilijk uit leggen, echt een brom van dat de potmeters niet geaard zijn of van vals contact is het niet.

Het rare is ook dat als de potmeters helemaal open zijn de ''ruis'' bijna helemaal weg is, als ik snaren vastpak is de ruis helemaal weg.
Draai ik de volume potmeters dicht (dus beide volume knoppen maakt nie uit of ik treble of rythem selecteer) heb ik een zacht vervormd geluid over, dus ik krijg met de volume dicht nog steeds signaal door.


het lijkt mij ook als een aardingsprobleem. het kan natuurlijk ook aan de pickups zelf liggen! als t de originele epi pups zijn, is de kans groot dat t die zijn. als t zeg, seymours, dimarzio's, emg's whatevers zijn, dan weet ik t niet. zou het de aarding kunnen zijn...

Ik had het dus ook met de orginele epi's (die ik opmerkelijk genoeg wel heel lekker vind klinken alleen een beetje lage output naar mijn smaak), en nu met de nieuwe seymour duncans hetzelfde.

Ik ben nu even aan het kijken of ik een multimeter kan regelen om DarknessAwaits zijn sugestie even te proberen.

Nickname
4 april 2006, 20:16
Probeer je cavities eens op te vullen met afshermend materiaal.. koperfolie of iets dergelijks...

BeKaaW
4 april 2006, 20:29
'k Heb er niet zoveel verstand van, maar als je met de volume koppen dicht nog signaal krijgt (vervormd) dan is er iets raars aan de hand.

'k Neem aan dat je de nieuwe PU heb aangesloten zoals ze oorsponkelijk waren aangesloten? Misschien was er al aan geknutseld? En was dat ook al fout?

Even goed kijken of alles wel goed is aangesloten zou ik zeggen. Er is knap wat info op de PU web sites die aangeeft hoe het zou moeten zitten - Success!

DarknessAwaits
5 april 2006, 00:37
Het is inderdaad merkwaardig.

Hier (http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2hum_2vol_tone_3way-w-spl.html) kun je een schema bekijken voor een bijna les paul schakeling. Vreemd genoeg zie ik de standaard 2 vol + 2 tone zonder extra toevoegingen niet staan op de site. (http://www.seymourduncan.com/support/schematics.shtml)

Maar deze zou dus ook moeten werken. Even die coilsplit negeren en rood en wit net als bij het hals element samennemen en afbinden. Je houdt een tonecontrol over maar dat is ook gemakkelijk af te leiden uit de andere schema's die op de site staan. Ben er nu alleen even te moe voor ;).

Succes!

Orpheo
5 april 2006, 00:41
http://www.seymourduncan.com/support/schematics/2hum_2vol_2tone_3way-w-spl.html

lp wiring met coilsplit (die te negeren is).

ff de startpost nog eens goed doorgelezen. ik denk dat t hieraan kan liggen:

shielding van cavity
slecht geshielde draadjes (ja, kan, raar maar waar...bv te dunne draadjes)
output is niet goed gesoldeerd
solderingen an sich zijn niet goed/slecht.
slechte pots.

daar kan t aan liggen denk ik. niet meer.

Cerberus
5 april 2006, 01:05
Tja ik kom er nie uit, de schemas eens bekeken en vanavond ook maar even de les paul van mijn broer los geschroefd, ik zit niks verkeerd, heb geen ''koude'' soldeerverbindingen zo ver als ik kan zien, alles zit waar het moet zitten.

Alle bedrading is vervangen en zo kort mogenlijk gehouden, maar het probleem bestond ook al voordat ik alles vervangen heb.

Ik denk dat ik morgen toch maar even zie dat ik de brug-bussen uit de body wip en kijk of de brug daadwerkelijk wel geaard is.

ik heb vanavond het draadje wat van de brug komt losgesoldeerd en het werd niet beter of slechter dus de fout moet daar wel zitten hoop ik.

Orpheo
5 april 2006, 01:14
en als je bv t een schroefje aanraakt waarmee de pups aan de ringen hangen, of de aarding zelf (bv de achterkant van een pot), gaat t dan weg? (heb je alle potbacks aan elkaar gesoldeerd btw??)

Cerberus
5 april 2006, 12:00
en als je bv t een schroefje aanraakt waarmee de pups aan de ringen hangen, of de aarding zelf (bv de achterkant van een pot), gaat t dan weg? (heb je alle potbacks aan elkaar gesoldeerd btw??)

Nee, als ik de pots aanraak krijg ik een sterke brom... lijkt me ook niet echt goed, pots zitten aan elkaar gesoldeerd de buizing dus.

Nog over de bedrading, ik heb standaard ''coax'' achtige kabel van voxhumana gebruikt een stuk dikker dan de orginele kabels daar lijkt me de fout ook niet zitten eerlijk gezegd.

DarknessAwaits
5 april 2006, 12:06
Voordat je je gitaar uit elkaar haalt kun je zelf ook even een signaaltester maken.

http://home.wanadoo.nl/rolandkamp/tester.jpg

Wel even op de polariteit van het ledje letten, als hij verkeerd om zit doet hij het sowieso niet.

Er zijn dus drie draadjes die je moet verbinden.
1 van de plus van de batterij naar de anode van de led (+, lange kant)
1 van de kathode van de led (-, korte kant) naar je brug
1 van de min van de batterij naar de achterkant van een potmeter

Dat groene stippellijntje is dus als het goed is de al bestaande verbinding tussen brug en potmeters.

edit: oh, en niet te langen aan een stuk testen want die 9V is eigenlijk te veel voor zo'n ledje. Maar je kan wel even een goede indicatie krijgen.

RS-Rik
5 april 2006, 12:06
check of de switch nergens beschadigd is, anders staan de spoelen misschien met elkaar in verbinding, of check anders het weerstandje dat er tussen zit.

Orpheo
5 april 2006, 12:09
Nee, als ik de pots aanraak krijg ik een sterke brom... lijkt me ook niet echt goed, pots zitten aan elkaar gesoldeerd de buizing dus.

Nog over de bedrading, ik heb standaard ''coax'' achtige kabel van voxhumana gebruikt een stuk dikker dan de orginele kabels daar lijkt me de fout ook niet zitten eerlijk gezegd.

nee, het is dan duidelijk niet de bedrading zelf!

als je de pot aanraakt zeg je, de as (op de gitaar) of de achterkant (in de gitaar)? niet dat t veel uitmaakt. want de brom zou dan alsnog weg moeten gaan, ruis idem. maar ik zou t anders niet weten, behalve t gooien op aarding. sorry kerel. sterkte ermee. :rockon:

DarknessAwaits
5 april 2006, 12:11
Kun je anders een foto maken van de wiring?

Cerberus
5 april 2006, 13:00
Net de battery test gedaan (thx voor tip) ... brug is dus wel geaard.

edit:Heb alles weer losgesoldeerd, ik begin nu overnieuw met minimale bedrading, tone pots laat ik eruit... es kijken wat dat gaat doen.

Cerberus
8 april 2006, 20:49
Even een update.... het probleem is opgelost, alles opnieuw gesoldeerd met nieuwe bedrading en ik het alle potmeters dit keer met elkaar verbonden met een dikke stroomdraad in plaats van het standaard flinterdun kabeltje... ook heb ik de kabel vervangen die naar de brug loopt (wat een geklooi om die bus er uit te krijgen zeg).

Mij gok is dat het toch aan de aarding van de brug lag, stukje wat bloot lag van de kabel wat met de brug contact moet maken was niet echt veel meer.

In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken. :rockon:

Orpheo
8 april 2006, 20:50
mooi dat t nu wel zit! veel plezier ermee

peppie
15 april 2006, 12:38
hoi ik heb het zelfde probleem maar hoe heb jij die brug bus er uit gehaalt?

bvd pip

Cerberus
15 april 2006, 12:49
Wat ik heb gedaan is een stuk karton over de body met een gat erin, gat over de bus... toen heb ik die bout er een redelijk stuk in de bus gedraait, en dan met een schroevendraaier en een tang eruitgewipt met een blokje hout als wig.

Hoop dat dit een beetje duidelijk is :cooler:

peppie
15 april 2006, 14:28
okee en er is geen lak beschadigd?

btw wat voor gitaar was het?