PDA

View Full Version : Voor de kenners, wat is dit voor gitaar?



Nickname
4 april 2006, 10:11
Hey mensen, mij huisgenoot heeft een akoestisch 3/4 gitaartje op zolder gevonden bij haar thuis en wil hem dus opknappen. Maar mijn vraag is wat het eigenlijk is. Het gitaartje is zover ik kan zien ooit eens overgespoten, de hals lijkt uit 3 soorten hout te bestaan en er is een nulfret.. dat is op zich wel apart. iemand enig idee? hier de fotos:

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC00934.jpg

http://i42.photobucket.com/albums/e318/boeltjes/DSC00932.jpg

gertdm
4 april 2006, 10:56
hmm...moeilijk te zien...het zou Egmond of Kings (beiden nederlandse gitaarbouw jaren 60/70) kunnen zijn maar ook Hoffner of Eko jaren 60.

Nickname
4 april 2006, 14:07
Hij is minimaal 40 jaar oud en in die 40 jaar niet overgespoten o.i.d.
Nog iemand iedeeen?

Nickname
4 april 2006, 14:29
Ik heb nog eens rondgezocht op het internet, hij lijkt in mijn ogen het meest op een Eko, weet alleen nog niet wat voor een.

wietse
4 april 2006, 21:45
0 fret, ovale witte knopjes op de stemmechanieken, en dat staartstuk, lijkt mij een egmond product.
en die redburst finish werd ook erg veel door hun gebruikt.
is de hals nog recht?, want dan is de kans groot dat het niet egmond is.
eigenlijk alle egmonds uit die tijd zijn krom of hij moet al jaren zonder snaren hebben gestaan.
zeker geen eko die gebruikten altijd erg typisch vormgegeven stemmechanieken.

Nickname
4 april 2006, 21:52
Hals is nog kaarsrecht.. dat viel me ook op, na 40 jaar op zolder zou ie toch wel zo krom als een hoepel moeten zijn.. maar ik denk dat het geluk is geweest dat ie met de hals op de grond heeft gelegen dan. Na wat vergelijken op internet lijkt het in mijn ogen niet zo op egmond.. ik dacht aan eko door die streep in het midden van de hals.. en ik vind em niet lijken op egmond gitaren die ik op internet heb gezien.. nog enig idee wietse?

wietse
6 april 2006, 09:41
eko is het niet daarvoor is de lak veel te dun, eko lakte alle gitaren ook de goedkoopste akoestische altijd erg dik.
hoe zit de hals trouwens vast?
egmond gebruikte daarvoor vaak een dikke schroef met een veer er onder, ben zelfs eigenlijk nog nooit een goedkope egmond tegen gekomen die dit niet had.
de duurdere submerken zoals combo en wilson die hadden wel gelijmde halzen.
het kan natuurlijk ook nog een oostblokker zijn die zijn er ook bij tonnen hier gekomen, voornamelijk van de musima groep.

Nickname
6 april 2006, 12:39
Op de lak zou ik niet afgaan want volgens mij is hij later anders gespoten.. iig de body want er zitten nog verfspetters in het klankgat... de hals is gelijmd.. heb hem nog eens helemaal goed doorgekeken maar nergens enig spoor van een merk...