PDA

View Full Version : Tubescreamer: output verhogen



Lucluc
3 april 2006, 20:24
Ik heb een TS808 van GGG gemaakt en ik vind het volume net iets te weinig. Hoe kan ik de output verhogen?

Enterprice
3 april 2006, 23:11
Je zou de drive potmeter van 500k kunnen verhogen naar 1meg of de 4k7 weerstand kunnen verkleinen naar 2k7 of 2k2 en de condensator van 0,047 verhogen naar 100N.

Lucluc
4 april 2006, 17:21
Maar is dat wat jij omschrijft niet om meer drive te krijgen? Ik wil meer volume.

aad
4 april 2006, 17:42
Maar is dat wat jij omschrijft niet om meer drive te krijgen? Ik wil meer volume.

Ik weet niet welk schema je gebruikt maar er zit een tegenkoppelweerstand van pootje 7 naar pootje 6 van de 4558. Die kun je verhogen om de output op te schroeven. Aan het knooppunt van die weerstand en pootje 6 zit ook je "tonepot". Die weerstand is in het org schema 1K. Je zou naar 2K2 of hoger 10K? kunnen gaan.

Lucluc
4 april 2006, 19:13
Ik heb deze layout gebruikt, ik weet niet of het schema op de GGG site afwijkt van deze layout.

http://www.generalguitargadgets.com/diagrams/ts_lo_808.gif

Enterprice
4 april 2006, 20:04
Wat ik aangaf was inderdaad om meer drive te krijgen, wil je meer volume kun je doen wat Aad al zei, R17 verhogen dus.
Je zou eventueel in serie met R17 even een (instel) potmeter kunnen nemen om te kijken welke waarde jou het meest bevalt.

Lucluc
4 april 2006, 20:31
Ok, dat is duidelijk! Ik ga er even mee aan de slag.

Lucluc
4 april 2006, 21:22
Ik heb een 4k7 geplaatst en denk iets verhoging te horen, maar nog niet genoeg naar mijn smaak. Had gehoopt dat het meer effect zou hebben. Ik weet niet of ik 10k kan plaatsen, of krijg ik dat fluittonen? Op de site van GGG staat hoe je met hetzelfde schema een SD-1 kan maken, en dan is R17 10k. Maar dan zijn meer waardes anders.

Lucluc
4 april 2006, 21:32
Edit: de tone knop werkt nu ook anders! Voorheen zette ik hem op 8 uur (dus bijna dicht) en nu draai ik hem het liefst op 1 uur! En dan is het volume toch wel veel harder! Toch maar eens goed testen in een bandsituatie. 'Jammer' dat de eerst volgende keer op een gaaf podium is. :rockon:

Enterprice
5 april 2006, 13:24
Tja, het een beinvloed het ander natuurlijk wanneer je waardes gaat veranderen.
Je zou R17 weer 1K kunnen maken en weerstand R11 de helft (dus 100ohm) kunnen maken.
Maak dan wel C9 evenredig groter, dus zo'n 440 Nano.

Lucluc
5 april 2006, 15:13
Ik laat het even zo, want ik vind het resultaat heel bevredigend. Ik weet ook uit ervaring dat je even een paar keer goed moet testen om te weten of het echt blijvend is. Ik wilde sowieso al het bereik van de toneknop nog iets aanpassen en nu heb ik dat dus al gedaan met een simpele ingreep.

Als je R11 en C9 aanpast, dan heeft dat denk ik weer alleen invloed op de toneknop, is het niet?

Enterprice
5 april 2006, 19:48
Wanneer je R11 kleiner maakt zou je wat meer versterking moeten krijgen en doordat je C11 evenredig groter maakt zou de tone het zelfde moeten blijven.
Voordeel is dat je altijd terug kunt gaan naar de orginele waarden.
Maar ach, wanneer je nu tevreden bent kun je het ook gewoon zo laten.