PDA

View Full Version : Les paul topic



Orpheo
3 april 2006, 20:14
Ik heb t al tegen verschillende mensen gezegd, maar eind van deze maand gaat de bouw van start van mijn custombuild les paul. mijn specs heb ik al 1.5 jaar in mn kop zitten, maar ik vraag me af, wat zouden jullie voor specs er tegenaan gooien, als je t geld had? dus qua looks en hout vooral. dus niet iets als 'full ebben body' just for the fun of it, maar echt specs die 'bruikbaar' en mogelijk zijn, om als echte gitaar te gebruiken, niet voor de heb.

het 'andere' aan 'mijn' les paul wordt rosewood neck, korina ipv mahonie, en dikker body, en geschaafde hiel (iets als PRS, maar niet helemaal). voor de rest gewoon een LP standard.

en nu jullie :D

bert k
3 april 2006, 20:18
Nou, je zou de titel van dit topic wat duidelijker kunnen maken...


Maar serieus, Ik wil op mijn droomLP maar twee volumeknoppen en geen toonregeling. Of anders 1 volume en 1 toon. Die vier knoppen heb ik altijd overkill gevonden.

Anders Destium
3 april 2006, 20:22
Ik denk dat veel mensen moeten lachen om je "ik heb de specs al 1,5 jaar in mijn kop zitten" opmerking, ik ook dus bij deze :seriousf:
Als het een LP moet worden doe mij dan maar gewoon een 68 RI of een Standard LE in manhattan midnight met een veel mooiere top dan daar standaard op zit.

Verder een schakeling als op een PRS SCT, ik vind die dubbele toonregeling ook wat overdone.

d'oh
3 april 2006, 20:22
mijne zou een:
-mohanie body hebben, zonder speciale top,
-twee P90's (soapbar),
-Bigsby erop
-long tenon neck, 50's neck shape, ebbentoets
-in het cherry red gespoten
-switch bij de volume & tonecontrolknoppen (ES335-like)

drap
3 april 2006, 20:24
Een gestripte, zwarte les paul custom natuurlijk. Puur om z'n ubergeile uiterlijk. En toch staat er vooralsnog een SG op m'n verlanglijstje, dus als er nog iemand is met een linkshandige SG in de verkoop en GEEN Epi...

woutB
3 april 2006, 20:31
Nederland muziek heeft een Gibson SG standard voor 1195,- ( vorige maand hadden ze m' nog)

drap
3 april 2006, 20:33
Nederland muziek heeft een Gibson SG standard voor 1195,- ( vorige maand hadden ze m' nog)

Was ik er nog vergeten bij te zetten, hij moet betaalbaar zijn en in de regio Groningen met een straal van zo'n pak 'm beet 50 km :D

Bram+
3 april 2006, 20:34
Wat zou er met je tone gebeuren als je er een string through van zou maken? Ik vind een tune-o-matic én stopbar nooit heel erg fraai, dus ik zou sowieso minstens voor een wraparound gaan, maar een TOM en dan string through lijkt me dan eigenlijk nog veel beter?

woutB
3 april 2006, 21:12
Was ik er nog vergeten bij te zetten, hij moet betaalbaar zijn en in de regio Groningen met een straal van zo'n pak 'm beet 50 km :D
Word het toch een Epi voor je ben ik bang

woutB
3 april 2006, 21:12
Waarom komen die smilies niet achter de tekst?

Fumi SG
3 april 2006, 21:13
Waarom komen die smilies niet achter de tekst?

Kzou het niet weten?!:???:

Tristan
3 april 2006, 21:16
Ik heb een tijdje geleden hier ook iets gelezen over het anders erop zetten van je snaren, dan gebruik je de tune-o-matic net als een wraparound brug en dat schijnt ook heel vet te klinken.
Je voert je snaar dus in de tune o matic met de balletjes naar de hals toewijzend, dan rol je de snaar over het achterste staartstuk richting het tweede (stemgedeelte) staartstuk. Hierdoor kan je je achterste staartstuk vollodig tegen de body zetten en dit zou meer sustain en een betere klank geven, dit schijnt ook de manier te zijn geweest waarop de eerste Les Pauls uit de fabriek kwamen. Het kan natuurlijk met iedere gitaar met een tune-o-matic, heeft iemand hier ervaring mee?

Tristan
3 april 2006, 21:24
Ik heb t al tegen verschillende mensen gezegd, maar eind van deze maand gaat de bouw van start van mijn custombuild les paul. mijn specs heb ik al 1.5 jaar in mn kop zitten, maar ik vraag me af, wat zouden jullie voor specs er tegenaan gooien, als je t geld had? dus qua looks en hout vooral. dus niet iets als 'full ebben body' just for the fun of it, maar echt specs die 'bruikbaar' en mogelijk zijn, om als echte gitaar te gebruiken, niet voor de heb.

het 'andere' aan 'mijn' les paul wordt rosewood neck, korina ipv mahonie, en dikker body, en geschaafde hiel (iets als PRS, maar niet helemaal). voor de rest gewoon een LP standard.

en nu jullie :D

Klinkt wel vet!
Ik zou als ik jou was en het zou kunnen betalen wel voor Rio Pallissander gaan, want dat klinkt veel vetter dan een hals van Indiaas Pallissander, dat heb ik nog nooit gezien, volgens mij wordt dat dan heel erg dof.
PRS en Nik Huber gebruiken ook Braziliaans/Rio Pallisander voor hun halzen.
Waarom wil je eigenlijk Korina, wat is het verschil in klank?
Waarom die dikkere body?
Wat bedoel je met die geschaafde hiel, waarvoor is dat?
Neem je wel een long neck tenon, of niet?
Nog belangrijker: wie gaat hem bouwen?
Sorry voor de vele vragen, t 'is maar belangstelling hoor. :)
Die Rio neck zou ik zeker even over denken, dat klinkt echt mega vet, veel opener dan een mahonie hals, veel meer boventonen. Je krijgt feitelijk de openheid van een Fender met de vetheid van een Gibson en de zoete respons van een Gibson met een flinke twang zoals een Fender, waanzinnige sound.
Ik heb die Nik Huber Dolphin uitgeprobeerd met Rio neck, echt fenomenaal!

Anders Destium
3 april 2006, 21:41
Klinkt wel vet!
Ik zou als ik jou was en het zou kunnen betalen wel voor Rio Pallissander gaan, want dat klinkt veel vetter dan een hals van Indiaas Pallissander, dat heb ik nog nooit gezien, volgens mij wordt dat dan heel erg dof.
PRS en Nik Huber gebruiken ook Braziliaans/Rio Pallisander voor hun halzen.


Waar baseer je het bovenstaande op? Ik heb twee PRSen met een Indian Rosewood Neck en die zijn allesbehalve dof...

Tristan
3 april 2006, 21:51
Waar baseer je het bovenstaande op? Ik heb twee PRSen met een Indian Rosewood Neck en die zijn allesbehalve dof...

Serieus? Bestaan die dan? Van volledig massief Indiaas Palissander? :o
Volgens mij bedoel je gewoon je toets en is de rest van je hals van mahonie. :)
Dan nog klinkt Indiaas Palissander doffer en minder open dan Rio Pallissander, maar dan merk je het inderdaad niet zo en kan het harstikke goed klinken, maar van een gitaar met een volledig massieve hals van Indiaas Pallissander heb ik nog nooit gehoord.
@ Orpheo: reken trouwens wel op wat extra gewicht met een volledig massieve Palissander hals, dus i.c.m. met die dikkere body kan dat wel zwaar worden, alhoewel Korina wel weer wat lichter is dan Mahonie geloof ik...

Noid
3 april 2006, 21:53
Waar ik voor zou gaan:
Body: Mahonie met Quilted maple top, Silverburst paint,
Elementen: Schaller HB brugelement omgekeerd bij de hals, Dimarzio (weet het type zo ff niet) HB bij de brug. Beide elementen fase schakelbaar. Volume en tone pots per element en normale LP switch of 2 mini switches, ben ik nog niet uit. Ingebouwde boost.
Neck: Mahonie met Rozewood toets, hals profiel van de LP standard uit de jaren 70 (vrij platte hals), "smalle" headstock (jaren 70). Trapezium perloid inlay. en 24 frets (kan dat?). PRS neckpocket.
Hardware: Wilkinson tremolo & Wilkinson roller nut. Schaller stemmechanieken.

Het meest afwijkend zijn dus die 24 frets en die Wilkinson tremolo.

Negative K3 fan
3 april 2006, 22:00
mijn specs heb ik al 1.5 jaar in mn kop zitten,

MWAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAAAAHAHAHAHAAAAAHAHAHAHAHAHAH AAAAHAHAHAHAHAHAHAHAH

http://img.photobucket.com/albums/v43/eminem_01_15/roflcopter.gif

http://members.cox.net/pimpbot9000/lollerskates.gif

Anders Destium
3 april 2006, 22:03
>Tristan

Je weet niet eens of iets bestaat maar je doet er wel uitspraken over hoe het klinkt? Wat een gigantische zooi bullshit zeg :roll: PRS gebruikt al jaren standaard IRW, Musicman gebruikt IRW, Anderson gebruikt IRW. Alleen bij de duurste PRS series gebruiken ze Brazilian. Bijna alle voordelen van Brazilian RW haal je ook uit Indian RW... De opbouw is verder hetzelfde als andere nekken, dus een nek met daarop de toets geplakt.

Het verschil tussen twee soorten pallisander is kleiner dan het verschil tussen écht verschillende houtsoorten. Mijn Indian RW nekken resoneren allebei stukken beter dan welke andere gitaar die ik heb en klinken daarnaast ook nog eens heel ontzettend open in vergelijking tot maple en mahonie. Door jouw soort op niets gebaseerd hearsay gelul komt troep de wereld in... Hier een foto van 2 keer een IRW nek bij mij thuis, het ziet er echt super uit altijd :)

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Group%20pictures%20Gear/PICT0018.jpg

Tristan
3 april 2006, 22:06
MWAAAAAAAAAAAAHAHAHAHAAAAHAHAHAHAAAAAHAHAHAHAHAHAH AAAAHAHAHAHAHAHAHAHAH

http://img.photobucket.com/albums/v43/eminem_01_15/roflcopter.gif

http://members.cox.net/pimpbot9000/lollerskates.gif

funny, compleet over the top!
Dus als ik het goed begrijp wordt het er voor jouw eentje met een burledAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA AAAAAAA
maple top, gouden hardware etc etc etc. Dat had jij zeker al tien jaar in je kop? :D

Negative K3 fan
3 april 2006, 22:09
check mn shamray topic, die gitaar had ik alleen niet heel lang in mn kop zitten, die racing stripes was echt een impulsbeslissing (ik zag toevallig een competition mustang toen ik hem aan het 'bestellen' was), maar die racing stripes doen het hem echt helemaal!

Orpheo
3 april 2006, 22:11
@ tristan; welk palllisander t gaat worden, weten we nog niet.

Waarom wil je eigenlijk Korina, wat is het verschil in klank?

t heeft meer hoog. dat geeft wat compensatie ivm dikker body en hals.

Waarom die dikkere body?
vind ik lekker. ik vind een zwaar en groter body fijn. de les paul heeft soms de neiging ietwat iel te zijn, vooral vanwege t feit dat ie niet dik is. klinkt n beetje wazig, maar ik kan t niet duidelijk uitleggen.

Wat bedoel je met die geschaafde hiel, waarvoor is dat?
uhm... zie de rechter PRS van anders D in zijn laatste post. zoiets dus. een kleine hiel ipv dat grote logge ding dat een LP normaal heeft.

Neem je wel een long neck tenon, of niet?
allicht :) hij krijgt de tennon die mcNaught ook gebruikt, zoiets in ieder geval.

Nog belangrijker: wie gaat hem bouwen?
Richard Heeres in Den Haag.

de topictitel ga ik zo aanpassen. t was nog maar een 'werktitel' zeg maar :P

en dat sommigen er ironisch of sarcastisch over doen; i dont care

Tristan
3 april 2006, 22:18
>Tristan

Je weet niet eens of iets bestaat maar je doet er wel uitspraken over hoe het klinkt? Wat een gigantische zooi bullshit zeg :roll: PRS gebruikt al jaren standaard IRW, Musicman gebruikt IRW, Anderson gebruikt IRW. Alleen bij de duurste PRS series gebruiken ze Brazilian. Bijna alle voordelen van Brazilian RW haal je ook uit Indian RW... De opbouw is verder hetzelfde als andere nekken, dus een nek met daarop de toets geplakt.

Het verschil tussen twee soorten pallisander is kleiner dan het verschil tussen écht verschillende houtsoorten. Mijn Indian RW nekken resoneren allebei stukken beter dan welke andere gitaar die ik heb en klinken daarnaast ook nog eens heel ontzettend open in vergelijking tot maple en mahonie. Door jouw soort op niets gebaseerd hearsay gelul komt troep de wereld in... Hier een foto van 2 keer een IRW nek bij mij thuis, het ziet er echt super uit altijd :)

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Group%20pictures%20Gear/PICT0018.jpg

Jij hebt dus PRS gitaren met een volledig massieve Indiaas Pallissander hals, daar heb ik echt nog nooit van gehoord. Het verschil tussen Indiaas Palissander en Rio Palissander is echt enorm hoor. Het klinkt heel anders. Op een klassieke gitaar klinkt Rio Palissander veel opener en als toetshout voor een elektrische gitaar merk je ook verschil, maar minder. Het is wel logisch dat fabrikanten tegenwoordig Indiaas Palissander als toetshout gebruiken, maar als je je hele hals ervan maakt dan maakt het echt een groot verschil wat je kiest denk ik en ik zou dan dus voor Rio Palissander gaan.
Ik ken(de) dus alleen gitaren met volledig Rio Palissander halzen en vanwege de verschillen, die al duidelijk zijn als het gebruikt wordt voor toetshout, ging ik ervan uit dat een volledig massieve hals uit Rio Palissander beter zou zijn dan eentje uit Indiaas Palissander. Het was maar een tip richting Orpheo hoor en ik denk nog steeds dat hij er verstandig aan zou doen het te checken, want het klinkt in ieder geval heel anders. Als jij zegt dat jouw gitaren heel erg open klinken, dan geloof ik het meteen, maar dat betekent niet dat het met Rio Palissander niet nog beter kan zijn. Ik heb nog nooit een gitaar/model gehoord die minder klonk met Rio Palissander dan met Indiaas Palissander, andersom wel.

Negative K3 fan
3 april 2006, 22:20
Wat bedoel je met die geschaafde hiel, waarvoor is dat?
uhm... zie de rechter PRS van anders D in zijn laatste post. zoiets dus. een kleine hiel ipv dat grote logge ding dat een LP normaal heeft.

3 keer raden

http://www.musicforums.ru/sh_int/getfile.php/musicforums_shamraygallery/6119/CS-0074_1310.jpg?full=1

Tristan
3 april 2006, 22:28
check mn shamray topic, die gitaar had ik alleen niet heel lang in mn kop zitten, die racing stripes was echt een impulsbeslissing (ik zag toevallig een competition mustang toen ik hem aan het 'bestellen' was), maar die racing stripes doen het hem echt helemaal!

Oh damn, ik had nog niet bij dat topic gekeken en ging ervanuit dat je een Strat ging laten bouwen bij Shamray, maar het wordt dus een Les Paul! Race strepen zijn zeker wel cool, beter dan die Burled blablabla top, maar ja helaas wel een beetje John Mayer natuurlijk :)
@Orpheo: Richard Heeres, het mag wat kosten zeker, maar normaal bouwt hij toch meer archtops/jazzgitaren? wat heeft je doen besluiten om bij hem een gitaar te laten bouwen?
Ik dacht ook al dat Korina wat meer hoog heeft.
Het klinkt in ieder geval allemaal wel vet, ik ben benieuwd!
Weet je al ongeveer wat het verschil in prijs is tussen een Indiaas en een Rio Palissander hals?

Negative K3 fan
3 april 2006, 22:44
wioe is john mayer? van de fuzz faces?

Anders Destium
3 april 2006, 22:50
Jij hebt dus PRS gitaren met een volledig massieve Indiaas Pallissander hals, daar heb ik echt nog nooit van gehoord.

Waar zijn de nekken op de foto dan wel van gemaakt als het geen IRW is? :roll:

De ene is een custom 24 uit een speciale serie, met een East Indian Rosewood neck, althans volgens PRS. De andere is een McCarty met de standaardoptie van een East Indian Rosewood neck, wederom volgens de opgave van de producent van de gitaar. Je kunt wel blijven volhouden dat het niet bestaat maar er zijn duizenden gitaren met zo'n nek, dus dan weet je nu dat ze wel gewoon bestaan...

Als je het kunt betalen neem je natuurlijk Brazilian of Rio, maar dat is 10 keer zo duur en wordt steeds schaarser omdat het niet meer gekapt mag worden. Ik zou willen dat de nekken op die 2 gitaren Brazilian waren maar dat zijn ze niet.

http://prsguitars.com/showcase/current/mccarty.html

Tristan
3 april 2006, 22:50
wioe is john mayer? van de fuzz faces?

Volgens mij niet. Het is gewoon zo'n Amerikaanse dude met zo'n gladde stem die van die gladde net niet singer-songwriter poprock zingt.
Hij doet ook mee op een nieuw album van Scofield. Hij wordt heel erg gehyped en speelt met de beste muzikanten enzo.
Die nieuwe plaat schijnt wel vet te zijn, wat rauwer en daarop schijnt zijn gitaarspel ook wel cool te zijn, maar hij heeft dus een Signature Strat met van die racestrepen erop, vandaar dat ik aan hem moest denken.
Ik heb alleen zijn album "Room for Squares" (geproduceerde/elektrische versie) gehoord en die vond ik echt walgelijk.

Anders Destium
3 april 2006, 22:54
En uit de FAQ van PRS:

8. What are the differences between necks you offer?

We also make a number of instruments with solid East Indian Rosewood necks or Brazilian Rosewood necks. Guitars fitted with these necks tend to have a loud piano-like tone with rich even harmonics over the entire range

Negative K3 fan
3 april 2006, 22:58
hmm dan weet ik denk ik welke strat je bedoelt, maar dan zit je toch iets uit de richting, het is eerder kurt cobain geinspireerd met zn competition mustangs
http://www.kurtsequipment.com/pictures/compmust.jpg

Tristan
3 april 2006, 23:02
En uit de FAQ van PRS:

8. What are the differences between necks you offer?

We also make a number of instruments with solid East Indian Rosewood necks or Brazilian Rosewood necks. Guitars fitted with these necks tend to have a loud piano-like tone with rich even harmonics over the entire range

Sorry man, ik dacht toch echt dat ze alleen Rio Palissander halzen gebruikten, heb ik ook weer wat geleerd! :)
Nik Huber doet dat volgens mij wel, die vind ik trouwens nog veel vetter klinken dan PRS gitaren, echt waanzinnig.
Jouw gitaren zien er overigens wel echt super uit man!
Maar je bent het dus wel met me eens dat Rio Palissander anders en beter klinkt? Het hangt er natuurlijk vanaf wat de meerprijs is, maar als dat te overzien is (aangezien Orpheo de gitaar laat bouwen) dan zou ik altijd voor een Rio neck gaan, maar dat is mijn mening.

Tristan
3 april 2006, 23:07
hmm dan weet ik denk ik welke strat je bedoelt, maar dan zit je toch iets uit de richting, het is eerder kurt cobain geinspireerd met zn competition mustangs
http://www.kurtsequipment.com/pictures/compmust.jpg

Dat is ook vet, maar ik zie niet zoveel verschil, behalve dat Kurt Cobain natuurlijk cool is en John Mayer een beetje gay... (ik vind hem een beetje een watje, heeft niets met bepaalde voorkeuren te maken ofzo)
Nou breekt mijn klomp, want ik kijk net even in jouw Shamray topic en dan blijkt dat je toch een Strat laat bouwen, dat lijkt toch wel een beetje op die Strat van John Mayer dan, of ben ik nou gek???
Nou ja, in ieder geval vind ik het een cool idee en ook beter op zijn plaats op een Fender, maar ja helaas was John Mayer je dus voor... en gelukkig dus Kurt Cobain, zoals jij wijselijk aanvoerde. :)

Anders Destium
3 april 2006, 23:10
Ik heb helaas nog nooit op een BRW nek mogen spelen, maar het wordt door veel mensen inderdaad als beter ervaren al is een IRW ook zeker niet mis! Ik zou ook graag een keer een Huber uitproberen, ik hoor alleen jubelverhalen maar dat geldt voor meer kleinere bouwers :)

De "straatprijs" van wat ik vorig jaar op het grootste PRS forum heb meegekregen scheelt flink, volgens mij was het zoiets: Een BRW nek is minstens $1000 (:o), terwijl een IRW $300 is. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom een PRS 513 en ME zo gigantisch duur zijn ten opzichte van de andere modellen!

Orpheo
3 april 2006, 23:12
Oh damn, ik had nog niet bij dat topic gekeken en ging ervanuit dat je een Strat ging laten bouwen bij Shamray, maar het wordt dus een Les Paul! Race strepen zijn zeker wel cool, beter dan die Burled blablabla top, maar ja helaas wel een beetje John Mayer natuurlijk :)
@Orpheo: Richard Heeres, het mag wat kosten zeker, maar normaal bouwt hij toch meer archtops/jazzgitaren? wat heeft je doen besluiten om bij hem een gitaar te laten bouwen?
Ik dacht ook al dat Korina wat meer hoog heeft.
Het klinkt in ieder geval allemaal wel vet, ik ben benieuwd!
Weet je al ongeveer wat het verschil in prijs is tussen een Indiaas en een Rio Palissander hals?

@ neg k3 fan: nee, niet zo'n hiel, dat vind ik echt lelijk. als anders Destium een foto heeft van de hiel van zijn singlecut; zo'n hiel dus.

korina heeft meer hoog dan mahonie, daarom wil ik t ook. dat compenseert weer voor het dikker worden (zie t maar zo; een LP van full mahonie klinkt zwaar dik en vet, maar een SG met dezelfde pups en dezelfde specs verder klinkt ffel en bijterig). en ik vind black korina mooi, heel mooi zelfs.

Heeres maakt inderdaad alleen maar akoestische, althans, voor t meerendeel. hij doet al paar jaar geen electrische meer, in ieder geval niet als main ding. maar hij zei, je wilt een les paul, en dan vooral met deze specs, dus waarom niet!

ik weet t prijsverschil nog niet. maar volgens heeres was t verschil in hout per saldo niet zo heel erg veel. en omdat de bouw een jaar duurt, maakt t voor mij ook niet zo HEEL veel uit; ik verdien toch wel dat extra geld, en waar moet ik t anders aan uitgeven? ik wil geen (nieuwe) gibson (meer), dan maar dit.

wat me deed besluiten naar heeres te gaan; ik belde ooit aan, sprak met 'm, en daar lag een les paul op de werkbank, die hij maakte. de manier waarop ie daar lag, en hoe ze gemaakt werd, en hoe ze klonk toen ze af was (ik zag m nog NET, voor ze naar de eigenaar ging!) dat maakte zo'n ongelooflijke indruk op me, en ook alle andere gitaren die hij maakte, de naam die hij heeft in mijn (gitaar)vriendenkringen. t was bij hem in een keer van 'ALS ik t ooit doe, dan bij HEM". sommigen hebben dat bij koopmans of de gier, ik bij heeres. (ik noemde er maar 2; compleet willekeurig!)

Orpheo
3 april 2006, 23:14
Ik heb helaas nog nooit op een BRW nek mogen spelen, maar het wordt door veel mensen inderdaad als beter ervaren al is een IRW ook zeker niet mis! Ik zou ook graag een keer een Huber uitproberen, ik hoor alleen jubelverhalen maar dat geldt voor meer kleinere bouwers :)

De "straatprijs" van wat ik vorig jaar op het grootste PRS forum heb meegekregen scheelt flink, volgens mij was het zoiets: Een BRW nek is minstens $1000 (:o), terwijl een IRW $300 is. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom een PRS 513 en ME zo gigantisch duur zijn ten opzichte van de andere modellen!

op ebay stond er dit weekend een PRS513 te koop met de nU kopen prijs van 2250 euro.... verkoper had 99.7% positieve feedback... had ik toen/nu maar dat geld :(

Tristan
3 april 2006, 23:23
Ik heb helaas nog nooit op een BRW nek mogen spelen, maar het wordt door veel mensen inderdaad als beter ervaren al is een IRW ook zeker niet mis! Ik zou ook graag een keer een Huber uitproberen, ik hoor alleen jubelverhalen maar dat geldt voor meer kleinere bouwers :)

De "straatprijs" van wat ik vorig jaar op het grootste PRS forum heb meegekregen scheelt flink, volgens mij was het zoiets: Een BRW nek is minstens $1000 (:o), terwijl een IRW $300 is. Dat is een van de belangrijkste redenen waarom een PRS 513 en ME zo gigantisch duur zijn ten opzichte van de andere modellen!

Jezus zeg, 1000 dollar voor een hals, dat is echt niet te geloven!
Die Nik Huber Dolphin met Rio Palissander hals was helemaal niet zo duur hoor, volgens mij tussen de 2500 en 3000 euro ofzo.
Over welke andere bouwers hoor jij nog meer goede verhalen dan?
@ Orpheo: ik heb inderdaad een Strat laten bouwen bij Patrick Koopman, die ga ik nu te koop zetten, want het is uiteindelijk toch niet mijn gitaar, niet slecht, maar gewoon niet mijn instrument, ze heeft trouwens wel een rio palissander toets. Ik zal echt nooit meer een gitaar laten bouwen, bij niemand... Gewoon testen in de winkel en kopen... daar laat ik het nu bij.
Op dit moment ben ik aan het gassen op die Custom Shop Fenders, vooral die NoCaster is echt waanzinnig, dat is echt de meest directe gitaar die ik ooit heb gehoord. Ik werd er gewoon bijna bang van, zoveel punch/attack en tone had ze! Ik kom er ook steeds meer achter dat features eigenlijk helemaal niet tellen. Het gaat erom of een gitaar iets doet met je of niet en daar kom je maar op een manier achter: door erop te spelen.
Het blijkt nu dus dat ik toch het meest hou van een beetje Vintage spec gitaren, omdat die naar mijn gevoel de meeste ballen hebben.
Nik Hubers en PRSén zijn te gek, maar het is gewoon een andere sound dan een Fender of Gibson en daar hou ik meer van, er is voor mij geen enkele gitaarbouwer die daar tegenop kan (tegen een goede dan).

Orpheo
3 april 2006, 23:30
Jezus zeg, 1000 dollar voor een hals, dat is echt niet te geloven!
Die Nik Huber Dolphin met Rio Palissander hals was helemaal niet zo duur hoor, volgens mij tussen de 2500 en 3000 euro ofzo.
Over welke andere bouwers hoor jij nog meer goede verhalen dan?

Thor heettte die tent dacht ik, McNaught, Abyss guitars, Driskell (schrijf ik t zo goed..? ) en natuurlijk quicksilver/ ed roman :D

volgens mij is dat wel de smaak van anders D :D

Anders Destium
3 april 2006, 23:31
Ik ben meer van de Thorn, McNaught, Heatley, Chapin en Driskill als ik zou moeten kiezen. Ik hoop trouwens dat dat een grapje was over de gitaren van Roman ;)


Ik ken de 513 niet behalve dat ik weet dat een 513 voor mij veel teveel mogelijkheden heeft die ik toch niet ga gebruiken :)


Zo'n hiel bedoel je (niet mijn eigen SC, daarvan heb ik geen duidelijke hielfoto), dit is trouwens een BRW nek:

http://home.comcast.net/~johnmon/Hans5.jpg

http://home.comcast.net/~johnmon/Single2.jpg

Tristan
3 april 2006, 23:39
Thor heettte die tent dacht ik, McNaught, Abyss guitars, Driskell (schrijf ik t zo goed..? ) en natuurlijk quicksilver/ ed roman :D

volgens mij is dat wel de smaak van anders D :D

Die zijn toch gruwelijk??? Met allemaal van die rare vormen enzo, van die landkaart achtige PRS modellen met allemaal hoeken/zonder rondingen?
Een gitaar moet rondingen hebben voor mij hoor! (een Tele vind ik wel mooi)
Over Ed Roman hoor ik trouwens weer hele, hele negatieve verhalen... (allemaal hearsay hoor, ik heb het zelf niet geprobeerd)
Geef mijn dan maar Terry McInturff en Nik Huber.
Die Bakers (niet/pre Ed Roman) schijnen trouwens ook heel vet te zijn, maar die vind ik wel een beetje lelijk en die hebben volgens mij ook een 24 frets hals, wat absoluut niet mijn ding is...

Orpheo
3 april 2006, 23:40
Ik ben meer van de Thorn, McNaught, Heatley, Chapin en Driskill als ik zou moeten kiezen. Ik hoop trouwens dat dat een grapje was over de gitaren van Roman


Ik ken de 513 niet behalve dat ik weet dat een 513 voor mij veel teveel mogelijkheden heeft die ik toch niet ga gebruiken


Zo'n hiel bedoel je (niet mijn eigen SC, daarvan heb ik geen duidelijke hielfoto), dit is trouwens een BRW nek:

http://home.comcast.net/~johnmon/Hans5.jpg

http://home.comcast.net/~johnmon/Single2.jpg

als vanzelf was roman een geintje ;) ik zou niet dood gevonden willen worden met n roman; dan nog liever een fuckin tele.

die SC is mooi... echt MOOI. maar ja, zo'n hiel dus. de achterkant wordt ook rood overigens, heb je een minder extreme overgang in looks. maar tis echt PRECIES wat ik wil, rosewood hals! qua looks EN qua tone!!! grr, kan nie wachten!!

Noid
3 april 2006, 23:48
Waar ik voor zou gaan:
Body: Mahonie met Quilted maple top, Silverburst paint,
Elementen: Schaller HB brugelement omgekeerd bij de hals, Dimarzio (weet het type zo ff niet) HB bij de brug. Beide elementen fase schakelbaar. Volume en tone pots per element en normale LP switch of 2 mini switches, ben ik nog niet uit. Ingebouwde boost.
Neck: Mahonie met Rozewood toets, hals profiel van de LP standard uit de jaren 70 (vrij platte hals), "smalle" headstock (jaren 70). Trapezium perloid inlay. en 24 frets (kan dat?). PRS neckpocket.
Hardware: Wilkinson tremolo & Wilkinson roller nut. Schaller stemmechanieken.

Het meest afwijkend zijn dus die 24 frets en die Wilkinson tremolo.

Na de hele discussie hiervoor: de neck wordt BRW.

Orpheo
3 april 2006, 23:56
Na de hele discussie hiervoor: de neck wordt BRW.

BRW is zoveel duurder dan IRW. waarom dan toch BRW? zoveel verschilt het nl ook niet weer, of ben ik abuis??

Les Paul
4 april 2006, 02:38
Die zijn toch gruwelijk??? Met allemaal van die rare vormen enzo, van die landkaart achtige PRS modellen met allemaal hoeken/zonder rondingen?

Ron Thorn bouwt Les Paul Junior achtige gitaren qua vorm. En naast de extreme tops bouwt hij erg mooie "simpele" gitaren.

Black Limba body en hals met BRW toets en P90's:
http://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/010-body_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/017-top_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/037-top_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/118-top_small.jpg

Dit zijn toch wel gitaren die bij mij het GAS flink doen opborrelen.

Luke-wannabe
4 april 2006, 13:25
Min ideale LP zou eentje met 2 splittable humbuckers zijn (weet niet welke) en een hout combo die het sprankelende van een fender en het midden en de punch van een gibson heeft..

Anders Destium
4 april 2006, 13:30
Wachttijd bij Thorn is onderhand meer dan anderhalf jaar en blijft oplopen, dat is wel jammer!

>Orpheo

Het is echt een 80/20 kwestie (economische wet), voor 20% van de kosten kun je 80% van het resultaat bereiken. Ik vind persoonlijk IRW al super, maar als je het kunt betalen en je gaat voor een palissander nek dan is Brazilian of Rio de eerste optie. Als het gaat om een custom dan wil je natuurlijk het beste van het beste, en niet het op 1 na beste ;)

Tristan
4 april 2006, 13:44
Ron Thorn bouwt Les Paul Junior achtige gitaren qua vorm. En naast de extreme tops bouwt hij erg mooie "simpele" gitaren.

Black Limba body en hals met BRW toets en P90's:
http://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/010-body_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/017-top_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/037-top_small.jpghttp://www.thornguitargallery.com/images/thumbnails/118-top_small.jpg

Dit zijn toch wel gitaren die bij mij het GAS flink doen opborrelen.

Ik vind dat (burled) hout echt afschuwelijk, geef mij dan maar een Gibson Les Paul Junior uit de Customshop ofzo.
Ik bedoelde ook vooral die Driskill, Abyss, Baker en die McNaught dingen, volgens mij zijn de bodyshapes niet om aan te zien. Dat hebben ze bij PRS wel goed voor elkaar. Zelfs de Nik Huber Dolphin vind ik niet lelijk, zeker niet nadat je er op eentje hebt gespeeld, maar dat zal met de andere genoemde gitaren ook wel zo zijn. Terry McInturff vind ik ook wel mooie modellen hebben.

DarknessAwaits
4 april 2006, 14:00
Áls ik een custom Les Paul zou nemen dan zou ik er toch kiezen voor een afvlakking op de body á la strat.

Vanochtend was ik even in Feedback om wat LP's uit te proberen maar na langer dan 10 min. spelen krijg ik gewoon kramp in m'n schouder. De gitaar wil de hele tijd wegglijden naar een niet speelbare positie, en daarom zit ik dan op een onnatuurlijke manier te spelen.

Het zijn schitterende dingen hoor, maar voorlopig nog niet voor mij in ieder geval.

Tristan
4 april 2006, 14:12
Áls ik een custom Les Paul zou nemen dan zou ik er toch kiezen voor een afvlakking op de body á la strat.

Vanochtend was ik even in Feedback om wat LP's uit te proberen maar na langer dan 10 min. spelen krijg ik gewoon kramp in m'n schouder. De gitaar wil de hele tijd wegglijden naar een niet speelbare positie, en daarom zit ik dan op een onnatuurlijke manier te spelen.

Het zijn schitterende dingen hoor, maar voorlopig nog niet voor mij in ieder geval.

Daar heb je minder last van als je een gitaarband om je nek doet en als je gaat staan zou het grootste gedeelte van het probleem, of heel het probleem verholpen moeten zijn, mijns inziens...

Tupelo
4 april 2006, 14:29
Off topic: 'zeg Anders ben jij niet dag & nacht bezig met je gitaren te stemmen?' 'T zijn er zoveel. Heb je een klimaatkamer ofzo, of zijn die PRS-en van je zulke briljante gitaren dat ze bovennatuurlijk stemvast zijn? :D

Droffie
4 april 2006, 14:32
Off topic: 'zeg Anders ben jij niet dag & nacht bezig met je gitaren te stemmen?' 'T zijn er zoveel. Heb je een klimaatkamer ofzo, of zijn die PRS-en van je zulke briljante gitaren dat ze bovennatuurlijk stemvast zijn? :D

Je hoeft geen PRS te hebben om een stemvaste gitaar te hebben. ;)

Orpheo
4 april 2006, 14:49
Wachttijd bij Thorn is onderhand meer dan anderhalf jaar en blijft oplopen, dat is wel jammer!

>Orpheo

Het is echt een 80/20 kwestie (economische wet), voor 20% van de kosten kun je 80% van het resultaat bereiken. Ik vind persoonlijk IRW al super, maar als je het kunt betalen en je gaat voor een palissander nek dan is Brazilian of Rio de eerste optie. Als het gaat om een custom dan wil je natuurlijk het beste van het beste, en niet het op 1 na beste ;)


economie is nooit mijn sterkste vak geweest :D maar ik ga navragen hoeveel een BRW nek wordt. als t niet TE zot wordt tegenover IRW of RRW, dan wordt t gewoon BRW.

@tristan:
die thorns die gepost zijn, das gewoon normaal hout hoor. niet burld, en ook niet spalted. zo ziet black limba/ korina er gewoon uit :)

@ darknessawaits:
hmm, heb ik niet, dat de les paul wegglipt. soms wel, maar dan heb ik mn dag niet. maar op zo'n dag komt er geen acceptabele noot uit mijn gitaar/vingers. imo is de balans van een LP perfect.
wat voor afvlakking bedoel je? die tummycut en armcut?? dat vind ik echt an sich al lelijk, en fake. helemaal op n les paul. gitaarspelen moet geen walk in the park zijn, t moet pijn doen, t moet een kwelling zijn. je moet werken. vind ik dan. :)

@ droffie: mee eens. mijn vorige les paul was extreem stemvast. deze (de zwarte) heel heel wat minder, maar ik denk dat dat de nut is. t kan niet liggen aan de tuners (sperzel locking tuners!). maar tis ook altijd de D die vals wordt :P

bert k
4 april 2006, 15:16
Nog ff over pallissander. Je hebt Indiaas en Brazilliaans. In Brazillie mag niet meer gekapt worden, dus alles wat er nog te krijgen is, is ouwe voorraad, vandaar dat de prijzen het dak uit vliegen.

Brasil is gemiddeld beter dan India, maar uit beide landen komt mooi en minder mooi toonhout, zodat het heel goed mogelijk is dat een stuk Brasil mindfer klinkt dan een stuk India. Ik heb geen ervaring met pallissander halzen, maar wel met acoestische body's van pallissander. Echt heel grote verschillen hoef je niet te verwachten. Je zit sowieso al met een heel goeie gitaar, dus het gaat om veel geld voor dat laatste procentje.

Verder zou ik toch liever een toets van ebbenhout erop willen. Harder, dus wat feller.

Orpheo
4 april 2006, 15:21
Nog ff over pallissander. Je hebt Indiaas en Brazilliaans. In Brazillie mag niet meer gekapt worden, dus alles wat er nog te krijgen is, is ouwe voorraad, vandaar dat de prijzen het dak uit vliegen.

Brasil is gemiddeld beter dan India, maar uit beide landen komt mooi en minder mooi toonhout, zodat het heel goed mogelijk is dat een stuk Brasil mindfer klinkt dan een stuk India. Ik heb geen ervaring met pallissander halzen, maar wel met acoestische body's van pallissander. Echt heel grote verschillen hoef je niet te verwachten. Je zit sowieso al met een heel goeie gitaar, dus het gaat om veel geld voor dat laatste procentje.

Verder zou ik toch liever een toets van ebbenhout erop willen. Harder, dus wat feller.

Heeres kiest ook gewoon stukken hout uit op tone. niet op looks of 'ras' om t maar zo te noemen.

overigens, onlangs is het kapverbod in brazilie weer wat versoepeld! gibson heeft zijn/haar hand kunnen leggen op wat stukken, vandaar dat er een paar jaar geleden een hele serie les pauls uit de customshop stroomde met brazilian rosewood fingerboard.

ik hoef geen ebben als fingerboard, omdat ik al ebben heb op mn custom. ik wil nu iets anders qua tone, en immers, ik 'heb' al korina. dat is van nature al wat feller dan mahonie.

Luke-wannabe
4 april 2006, 16:19
@ Orph: Gitaarspelen moet pijn doen..? :???:

Orpheo
4 april 2006, 16:21
@ Orph: Gitaarspelen moet pijn doen..? :???:

allicht niet comfortabel en gemakkelijk en eenvoudig gaan! als je comfort wilt, ga dan tv kijken denk ik zo...

Luke-wannabe
4 april 2006, 16:23
Haha! Nou voor mij geld dat niet helemaal. Ik wil wel merken dat ik wat in mn handen heb, Dus ibanezjes trek ik eigenlijk niet, maar 010 kan ik nog net aan (nog nooit dikker gespeeld).
Speel dzelf dan ook 0.009

Orpheo
4 april 2006, 16:47
Haha! Nou voor mij geld dat niet helemaal. Ik wil wel merken dat ik wat in mn handen heb, Dus ibanezjes trek ik eigenlijk niet, maar 010 kan ik nog net aan (nog nooit dikker gespeeld).
Speel dzelf dan ook 0.009

daarom spelen echte mannen ook op les paul met 012 ;)

Negative K3 fan
4 april 2006, 18:12
Áls ik een custom Les Paul zou nemen dan zou ik er toch kiezen voor een afvlakking op de body á la strat.

Vanochtend was ik even in Feedback om wat LP's uit te proberen maar na langer dan 10 min. spelen krijg ik gewoon kramp in m'n schouder. De gitaar wil de hele tijd wegglijden naar een niet speelbare positie, en daarom zit ik dan op een onnatuurlijke manier te spelen.

Het zijn schitterende dingen hoor, maar voorlopig nog niet voor mij in ieder geval.

ik krijg juist bij strats pijn in mn schouder, heel raar

drap
4 april 2006, 18:22
Nog ff over pallissander. Je hebt Indiaas en Brazilliaans. In Brazillie mag niet meer gekapt worden, dus alles wat er nog te krijgen is, is ouwe voorraad, vandaar dat de prijzen het dak uit vliegen.

Brasil is gemiddeld beter dan India, maar uit beide landen komt mooi en minder mooi toonhout, zodat het heel goed mogelijk is dat een stuk Brasil mindfer klinkt dan een stuk India. Ik heb geen ervaring met pallissander halzen, maar wel met acoestische body's van pallissander. Echt heel grote verschillen hoef je niet te verwachten. Je zit sowieso al met een heel goeie gitaar, dus het gaat om veel geld voor dat laatste procentje.

Verder zou ik toch liever een toets van ebbenhout erop willen. Harder, dus wat feller.

Maar die ubergeile les paul custom van jou, die heeft toch ook een pallisander toetsenbord?

Orpheo
4 april 2006, 19:32
Maar die ubergeile les paul custom van jou, die heeft toch ook een pallisander toetsenbord?

custom=altijd ebben :) tenzij t niet gibson is.

drap
4 april 2006, 19:34
custom=altijd ebben :) tenzij t niet gibson is.

Okee, dat wist ik niet. Al was 't eigenlijk ook spaanplaat wat er op zat, het blijven geile gitaren die customs. En niet te betalen...

Orpheo
4 april 2006, 20:01
Okee, dat wist ik niet. Al was 't eigenlijk ook spaanplaat wat er op zat, het blijven geile gitaren die customs. En niet te betalen...

dat valt mee, dat laatste. als je goed zoekt vind je heel leuke customs voor onder de 2000. mijn rooie was 1600 tot 1700. precies weet ik t ook niet meer. en ik BAAL ervan dat ik m niet terug kon kopen (maar mn zwarte is beter/mooier, dus de ruil was wel (Y) (Y) :rockon: ).

en ja, customs blijven mooi, geil en tijdloos.

drap
4 april 2006, 20:09
dat valt mee, dat laatste. als je goed zoekt vind je heel leuke customs voor onder de 2000. mijn rooie was 1600 tot 1700. precies weet ik t ook niet meer. en ik BAAL ervan dat ik m niet terug kon kopen (maar mn zwarte is beter/mooier, dus de ruil was wel (Y) (Y) :rockon: ).

en ja, customs blijven mooi, geil en tijdloos.

Dat zeg ik, niet te betalen :confused: En 2e hands thevens ook niet te vinden voor een linkshandige. What the fuck, ik ga toch voor een geile SG :D Die custom les paul zal altijd een fantasie blijven vrees ik...

bert k
4 april 2006, 20:39
Maar die ubergeile les paul custom van jou, die heeft toch ook een pallisander toetsenbord?
Ebben dus, zoals al uitgelegd werd. Maar dat is anders , het is een ouwe, bestaande gitaar, bovendien een erfstuk. De discussie ging over het bouwen van de droomgitaar.
Ik heb op mijn Charvel ook pallissander zitten, en nog nooit een dag ongelukkig mee geweest.

frekie
4 april 2006, 20:49
Ik heb helaas nog nooit op een Galama LP mogen spelen maar zoiets lijkt me wel wat. Ceder ipv mahonie zodat ie niet te zwaar wordt zonder dat je holtes moet maken. Plain maple top in sunburst. Wijnrood van achteren. Een uitholling achterop de body voor mijn bierbuik :cooler:
Afgeronde hiel en positieholte zodat je beter bij de hogere posities kan. De volumeknop vd brug humbucker bij de pink. De volpot vh hals element wat verder weg. Geen toon pots. Ebben toets. Sobere uitvoering, geen bindings, dot markeringen. SD JB bij de brug, jazz bij de nek. Standaard ABR brug en staartstuk. Grover rotomatics. Goede schakelaar en bedrading intern, VandenHul ofzo. Saai ding eigenlijk :)

Luke-wannabe
4 april 2006, 20:50
daarom spelen echte mannen ook op les paul met 012 ;)
Ruik ik daar bullshit of ben ik geen echte man?

Wizz
4 april 2006, 22:54
Als je het kunt betalen neem je natuurlijk Brazilian of Rio, maar dat is 10 keer zo duur en wordt steeds schaarser omdat het niet meer gekapt mag worden. Ik zou willen dat de nekken op die 2 gitaren Brazilian waren maar dat zijn ze niet.

Je kunt je zelfs afvragen of je dat echt wil : Voor zover er nog Rio gebruikt wordt zijn het meestal stukjes hout, die veertig jaar geleden linea recta de houtkachel ingingen. Leftovers dus, niet eens "B" maar eerder D-kwaliteit. Ik heb dan tien keer liever een met zorg geselekteerd stuk Indian Rosewood.

Wizz

Nitefly7
4 april 2006, 22:58
>Tristan

Je weet niet eens of iets bestaat maar je doet er wel uitspraken over hoe het klinkt? Wat een gigantische zooi bullshit zeg :roll: PRS gebruikt al jaren standaard IRW, Musicman gebruikt IRW, Anderson gebruikt IRW. Alleen bij de duurste PRS series gebruiken ze Brazilian. Bijna alle voordelen van Brazilian RW haal je ook uit Indian RW... De opbouw is verder hetzelfde als andere nekken, dus een nek met daarop de toets geplakt.

Het verschil tussen twee soorten pallisander is kleiner dan het verschil tussen écht verschillende houtsoorten. Mijn Indian RW nekken resoneren allebei stukken beter dan welke andere gitaar die ik heb en klinken daarnaast ook nog eens heel ontzettend open in vergelijking tot maple en mahonie. Door jouw soort op niets gebaseerd hearsay gelul komt troep de wereld in... Hier een foto van 2 keer een IRW nek bij mij thuis, het ziet er echt super uit altijd :)

http://i20.photobucket.com/albums/b233/Anders_Destium/Group%20pictures%20Gear/PICT0018.jpg

+1

...ok, ik geloof dat je verschil hoort, maar alleen bij direct vergelijk... heel vaak lijkt deze 'discussie' te gaan in de richting van ...

"..hoor je dat ? dat midhoog/presence-gebied/ x (k)Hz...
dat is nou týpisch BRW... "

de rosewood/maple discussie is een ander vlak, maar wel iets duidelijker en beter aantoonbaar vind ik !

een gitaar is niet altijd 'som van de delen', maar een organisch geheel: ik geloof dus ook dat er evenveel BRW's zijn die net zo goed (maar 'anders' ) klinken als IRW...

andersom zijn er misschien wel meer IRW's die net zo goed (maar 'anders') klinken als BRW's...omdat ze betaalbaarder zijn


wat volgens mij ABSOLUUT zo is, is dat er er meer GITARISTEN (m/v) zijn met BRW's die net zo goed of 'minder' klinken dan Gitaristen (m/v) met IRW's :

los van het feit dat ze wel geld voor de hals, maar nix meer over voor de versterker en de rest hebben...

mijn droomgitaar is een Parker Fly Deluxe: nou, als we 't dan tóch over houtsoorten in een nek hebben .... :sssh:


A propos Les paul:

- mahonie body, carved top én rear
- semi-hollow met f-gaten
- quilted maple top w/ pearl binding
- headstock/neck pearl binding
-
- ebony fingerboard w/ abalone trapez inlays
- PRS'y heel carve

- 2x tone, 1x volume
- tummy cut
- brug met Graphtech-ghost / piezo+ midi
- Dimarzio Al Dimeola humbuckers...

DarknessAwaits
4 april 2006, 23:00
@ darknessawaits:
hmm, heb ik niet, dat de les paul wegglipt. soms wel, maar dan heb ik mn dag niet. maar op zo'n dag komt er geen acceptabele noot uit mijn gitaar/vingers. imo is de balans van een LP perfect.
wat voor afvlakking bedoel je? die tummycut en armcut?? dat vind ik echt an sich al lelijk, en fake. helemaal op n les paul. gitaarspelen moet geen walk in the park zijn, t moet pijn doen, t moet een kwelling zijn. je moet werken. vind ik dan. :)

Misschien komt het wel omdat ik altijd (super)strats bespeel, alhoewel m'n ibanez destroyer ook geen problemen oplevert. En nu ik er over nadenk, dan zou ik het ook moeten hebben met m'n Takamine.

Ik heb ook al nagedacht over het effect van staand spelen met een Les Paul, en dat dat waarschijnlijk het probleem een eind zou oplossen.

Ik ben het wel deels met je eens dat gitaarspelen niet per definitie een walk in the park moet zijn. Een beetje moeite doen kan geen kwaad, maar dingen forceren weer wat anders. Daarom 0.011 setje op de RG en spelen maar :)

En dan morgen mss mijn nieuwe MGM-1 halen :sssh:.

Nitefly7
4 april 2006, 23:13
Volgens mij niet. Het is gewoon zo'n Amerikaanse dude met zo'n gladde stem die van die gladde net niet singer-songwriter poprock zingt.
Hij doet ook mee op een nieuw album van Scofield. Hij wordt heel erg gehyped en speelt met de beste muzikanten enzo.
Die nieuwe plaat schijnt wel vet te zijn, wat rauwer en daarop schijnt zijn gitaarspel ook wel cool te zijn, maar hij heeft dus een Signature Strat met van die racestrepen erop, vandaar dat ik aan hem moest denken.
Ik heb alleen zijn album "Room for Squares" (geproduceerde/elektrische versie) gehoord en die vond ik echt walgelijk.

nr 7 of 6: Neon is wel 'n te gek nummer hoor, lage E = C gestemd en dan met (Tomo Fujita-achtige?) een typische duim/slap-techniek aanslaan en funken...

voor de rest is Room for squares voor échte gitaristen niet zo interessant, maar wel een van m'n favoriete albums tot nu toe, hoewel ik toegeef dat z'n live-cd's veel beter zijn:

probeer maar es 'Covered in Rain' te vinden: een bluesy nummer van 12mins dat over 2 akkoorden gespeeld wordt, maar niet als 2 akkoorden klínkt...

ook een battle met een (scratch)-DJ op een Marvin Gaye (Inner city blues)-cover

en nog meer van die dingen

ze zeggen dat hij nog 'pas komt kijken', maar hij speelt IMHO beter dan iedereen die wél in de nederlandse "charts" ...staat..

Tupelo
4 april 2006, 23:47
Je hoeft geen PRS te hebben om een stemvaste gitaar te hebben. ;)

Hmm.. ik ben dagelijks toch aardig wat tijd kwijt aan het stemmen van mijn gitaren. Nu valt mijn Blade idd. mee en zeker mijn strat plus was erg stabiel. Maar toch, die 2 thuis van me word ik af en toe niet goed van. Gaat om een archtop en een resonator, dat zal ook schelen. Lijken wel barometers. :roll:

Anders Destium
4 april 2006, 23:54
Off topic: 'zeg Anders ben jij niet dag & nacht bezig met je gitaren te stemmen?' 'T zijn er zoveel. Heb je een klimaatkamer ofzo, of zijn die PRS-en van je zulke briljante gitaren dat ze bovennatuurlijk stemvast zijn? :D

Ik zal hier eerlijk zijn: de meest stemvaste gitaren die ik heb gehad zijn/waren Ibanezen met een lo-pro of edge tremolo. Alle duurdere gitaren die ik heb gehad (Godin, Gibson, PRS) moeten het op dit vlak afleggen. De enige gitaar die (over langere termijn) in de buurt is gekomen is een Tom Anderson, met floyd :) Ik heb het hier niet over tone, want dat is de reden dat ik vrijwel geen gitaren met floyds meer heb! Elk voordeel heb zijn nadeel ;) PRSen komen in de buurt, maar ik merk dat ik er vaker mee moet stemmen dan toen ik eigenlijk alleen maar op Ibanezen speelde

Ik verwissel vrijwel nooit van stemming en dan heb je ook zelden grote problemen met stemmen als de meeste gitaren steeds op dezelfde plaast blijven. Ik bewaar geen gitaren in koffers, dat houdt in dat ik soms een gitaar moet stemmen maar dat hoort er gewoon bij. De laatste tijd speel ik voornamelijk op mijn Ibanez Paul Gilbert, volgende week kan dat zo weer iets anders zijn!

guhlenn
5 april 2006, 10:33
speel je wel eens live? ik werd gek van podium lampen icm met die JEM. Verschrikkelijk. echt. en werd al helemaal nerveus als de "backstage ruimte" een koud en tochtig keetje achteraf was...

Bij een Godin ofzo moet je dan idd. stemmen, maar dat kost je exact 30 sec... en dan doe ik rustig aan... ;)

Anders Destium
5 april 2006, 10:57
Geen problemen mee gelukkig! Ik moet zeggen dat ik onderhand wel spijt heb dat ik die JEM heb verkocht, niet omdat ik er zo graag op speelde (basswood gitaren heb ik steeds verder afgezworen) maar omdat het zo'n plaatje was!

guhlenn
5 april 2006, 11:04
bass wood sucks... hehehe maar idd. t was een plaatje speelde ook super. maar die tone liet gewoon te wensen over. tenzij je een echte shredder bent

prsguy
5 april 2006, 12:09
Jezus zeg, 1000 dollar voor een hals, dat is echt niet te geloven!
Die Nik Huber Dolphin met Rio Palissander hals was helemaal niet zo duur hoor, volgens mij tussen de 2500 en 3000 euro ofzo.

Prijsopgave rechtstreeks van Nik Huber voor een ORCA (LP Model) :

Orca (lefthand) : 3.475 EURO
Brazilian Rosewood neck : 655 EURO
Exceptional Quilted top : 645 EURO

Totaal : 4.775 EURO (Dolphin inlays : 295 EURO extra)

Toch een aardig prijsje, niet ? :)

Bram+
5 april 2006, 12:13
Ruik ik daar bullshit of ben ik geen echte man?
Het klinkt inderdaad een beetje als iemand die iets te compenseren heeft en daarom maar met fallussymbolen als Les Pauls van 10 kilo en telefoonkabels als snaren aankomt.

Orpheo
5 april 2006, 12:27
Prijsopgave rechtstreeks van Nik Huber voor een ORCA (LP Model) :

Orca (lefthand) : 3.475 EURO
Brazilian Rosewood neck : 655 EURO
Exceptional Quilted top : 645 EURO

Totaal : 4.775 EURO (Dolphin inlays : 295 EURO extra)

Toch een aardig prijsje, niet ? :)

moah, niet verkeerd nee! de mijne is IETS goedkoper, met iets andere specs. maar geen hubert :D

@bram+

ik zou niet weten wat ik zou moeten compenseren hoor. ik vind strats gewoon voor mietjes. thats all.

SimonS
5 april 2006, 12:31
Citaat:
Origineel gepost door Luke-wannabe
Ruik ik daar bullshit of ben ik geen echte man?


Het klinkt inderdaad een beetje als iemand die iets te compenseren heeft en daarom maar met fallussymbolen als Les Pauls van 10 kilo en telefoonkabels als snaren aankomt.
haha, my thoughts exactly :)

bert k
5 april 2006, 12:45
Ja, Orpheo, je zit wel te zeuren hoor. Iedereen heeft gewoon zijn eigen voorkeur, maar dat maakt andere gitaren nog niet slecht. Ik ben erg blij met mijn Les Paul, maar die is gewoon niet voor alles inzetbaar.

Nitefly7
5 april 2006, 14:21
Die Huber's zijn écht (H)uber kicken, en (H)oeberdoer...
maar echt te gek (Messe 'n Dolphin door de Koch Supernova gehoord, daar zat wel funk én hoempf in...)


moah, niet verkeerd nee! de mijne is IETS goedkoper, met iets andere specs. maar geen hubert :D

@bram+

ik zou niet weten wat ik zou moeten compenseren hoor. ik vind strats gewoon voor mietjes. thats all.

LP's zijn Stoer (with a capital S) en

strats zijn voor stoere, maar ouwe l*llen..

...........en tóch moet iedereen een strat hebben, in die hele Les paul/Strat discussie: een Strat mist misschien de body van een les paul (hoewel 'n Blade in de buurt komt) en is zélfs met humbuckers een compromis, maar mijn ervaring is dat Strats zich voor eigenlijk alle soorten muziek lenen, kijk maar van Jimi naar Yngwie, Iron Maiden tot Clapton, zelfs Metallica heeft Strats gebruikt (althans, op foto's, hihi...), Eric Johnson...

je haalt eerder een stoer metal geluid uit een Strat, dan een funky/porno whackawhacka uit 'n LP...

maar ik geef toe dat je 't idee kan hebben dat je niet 'werkt', zelfs met .013's op je Strat...

en ik ben me er ook van bewust dat je een gitaar niet koopt voor 'n een veelzijdige toon (dat probeer ik btw wel te doen...) en dat je helemaal niet geïnteresseerd bent in jazz/fusion én blues-metal...

als zware, noeste LP's voor mensen zijn die compenseren voor uhm...'mannelijkheid'

wat is een Parker Fly dan wel niet?

LP's zijn Stoer, maar (nog?) niks voor mij... (tenzij het de KC special is met F-gaten, midi-piezo's, quilt-maple top, ebony toets etc.etc...)

Bram+
5 april 2006, 15:36
@bram+

ik zou niet weten wat ik zou moeten compenseren hoor. ik vind strats gewoon voor mietjes. thats all.
Strats in het algemeen, dus ook (jackson/ibanez-achtige) superstrats? Of de Fender Stratocaster in het bijzonder? Bedoel je dat als je een Strat speelt, je een mietje wordt, of ben je al een mietje en benadruk je dat alleen maar omdat je automatisch een voorkeur voor Strats hebt?

Ik ben zelf (ook) geen stratspeler hoor, maar ik vraag het me gewoon af, in het kader van 'Orpheo met zijn stoere mannengelul, laat 't 'm maar eens uitleggen, want hij heeft er zoveel verstand van'.

RvB
5 april 2006, 15:45
Strat voor mietjes?

http://video.google.com/videoplay?docid=8818937876827311703&q=malmsteen&pl=true

duckman
5 april 2006, 15:54
moah, niet verkeerd nee! de mijne is IETS goedkoper, met iets andere specs. maar geen hubert :D

@bram+

ik zou niet weten wat ik zou moeten compenseren hoor. ik vind strats gewoon voor mietjes. thats all.

hey orpheo, jij hebt toch ook strat(s) gehad, ben je nu een ex-mietje??

Wat een klote opmerking overigens alsof het type/merk meer zegt dan de gitarist zelf.
Dan zijn Robin trower, Hendrix,Blackmore,Gilmour enz ook mietjes??

fred dons
5 april 2006, 16:02
los van smaak, zul je op een strat harder moeten werken dan op een les paul
dit door de langere schaallengte en het feit dat single coils minder verbloemen dan humbuckers
als we dan toch een bepaald type gitaargebruiker een mietje moeten noemen .... :hippie:

Orpheo
5 april 2006, 16:07
Strats in het algemeen, dus ook (jackson/ibanez-achtige) superstrats? Of de Fender Stratocaster in het bijzonder? Bedoel je dat als je een Strat speelt, je een mietje wordt, of ben je al een mietje en benadruk je dat alleen maar omdat je automatisch een voorkeur voor Strats hebt?

Ik ben zelf (ook) geen stratspeler hoor, maar ik vraag het me gewoon af, in het kader van 'Orpheo met zijn stoere mannengelul, laat 't 'm maar eens uitleggen, want hij heeft er zoveel verstand van'.

ja, ik vind strats in het algemeen echt slappe hap. tonewise, en qua spel. das de reden ook dat ik ze allemaal t huis uit heb gedaan. ik heb nog nooit een strat gehoord (jackson/ibanez/fender/whatever) waarvan ik zei; ja, DAS nu een lekkere tone, daarvan ga ik helemaal uit mijn plaat, daarvoor zou ik een strat willen hebben.

het heeft niks te maken met stoere mannen, maar een strat vind ik gewoon een sissy-instrument. geen power, geen ballen, geen agressiviteit en finesse. tis gewoon een plank met een stok erop geschroefd. thats IT. een les paul vind ik veel meer een kunstwerk, en meer een instrument. het eist van je/mij veel meer dan van n strat.

@ RvB:
dat clipje bevestigd mijn idee juist meer.... ik vind malmsteen al een kansloze, shreddende rukker, en bij ieder filmpje dat ik van 'm zie wordt dat beeld bevestigd.

@ Duckman:
de reden dat ik strats had, was om te kijken of t iets voor me is, een middel, dacht ik, om mijn idefixe aangaande strats om zeep te helpen. helaas. nee dus. en ja, ik vind die dudes sissy's dat ze strat spelen.

t enige goeie dat je met n strat kan doen is dit:

http://jimi.ca/photogalleries/quebec/1big.jpg

http://www.newprophecy.net/Jimi_Hendrix_-_fire.jpg

ik wilde nog n foto hebben van townshend die n strat aan gort slaat, maar die kon ik niet vinden.

Orpheo
5 april 2006, 16:07
los van smaak, zul je op een strat harder moeten werken dan op een les paul
dit door de langere schaallengte en het feit dat single coils minder verbloemen dan humbuckers
als we dan toch een bepaald type gitaargebruiker een mietje moeten noemen .... :hippie:

en ik ervaar het dus precies andersom... :sssh:

almarvk
5 april 2006, 16:15
Sorry hoor, maar ik vind je uitspraken steeds gekker, lachwekkender en kanslozer! Alsof jij god bent en het wel allemaal weet...


Gelukkig lachen er nog meer mensen om jou...

Bram+
5 april 2006, 16:16
Wat een goede tone is, is subjectief natuurlijk. Omdat jij er geen fatsoenlijk geluid uit kan krijgen, of vindt dat niemand dat kan, zijn stratspelers (incl. de superstratters) mietjes?

Orpheo
5 april 2006, 16:22
Sorry hoor, maar ik vind je uitspraken steeds gekker, lachwekkender en kanslozer! Alsof jij god bent en het wel allemaal weet...


Gelukkig lachen er nog meer mensen om jou...

moet je soms een leesbril aangemeten krijgen? tis lastig he, lezen. het is namelijk mijn MENING! ik VIND dat. anderen vinden de les paul klote, ik vind strats klote. qua tone, qua feel, qua looks. qua alles. jij doet alsof het een feit is wat ik zeg. helaas, nee dus. goed lezen is en blijft een kunst.


Wat een goede tone is, is subjectief natuurlijk. Omdat jij er geen fatsoenlijk geluid uit kan krijgen, of vindt dat niemand dat kan, zijn stratspelers (incl. de superstratters) mietjes?

ik vind het spelen op een (super)strat niet echt spelen. tis allemaal hap slik weg. je hoeft niet te werken voor een enigszins leuke tone. bij een LP wel (en andere gitaren, imo, maar daar gaat t niet om). de strat is gebouwd al op comfort en gemak. en superstrats versterken dat nog eens in het kwadraat; dunne halsjes, floyd rose voor stemgemak, diepe cutouts, etc etc.

maar andersom geldt dat natuurlijk ook; wellicht werkt iemand anders zich de pleures op n strat voor een goeie tone, en is het op de les paul dat het hem komt 'aanwaaien' zeg maar, precies het tegenoverstelde van wat ik heb. kan natuurlijk. maar ik heb dat dus niet. en ik VIND daarom strats bagger. tele's al minder, en gretsches, es-en, prs-en en eigenlijk dus alle niet-strats, ook niet.

bert k
5 april 2006, 16:23
Oke, thats it. Nu wordt het gezeur in zijn ergste vorm. Topic gaat op slot. Orpheo, hou je een beetje in asjeblieft.

Bert K, mod