PDA

View Full Version : Nylonsnaren: normal tension en hard tension



Rockchick
3 april 2006, 18:38
Hoi

Kan iemand mij vertellen wat het verschil (voor- en nadelen) is tussen nylonsnarige normal tension en hard tension.

Welke kan ik wanneer het beste gebruiken?

Alvast bedankt!

guitarGirlie
3 april 2006, 20:07
De spanning van Hard tension ligt ietsje hoger dan van Normal. Je hebt zelfs ook nog Extra-hard tension (D'addario). Het voordeel is dat je meer 'hoog' in je geluid hebt en meer volume. Nadeel? tja niet echt eigenlijk, de spanning vd snaren is iets hoger je moet dus beetje harder werken. ... en je moet ze natuurlijk niet op een slechte gitaar zetten waar de brug er zo van af kan springen :satisfie:

kornelius
3 april 2006, 20:58
ja, of op een mooie takamine die ik toen voor 1100 gulden had gekocht. de hard tensions trokken het bovenblad krom. Gelukkig trok het vanzelf weer recht toen ik er weer normal tensions op zette...

de hard tension snaren zijn dikker, net als bij stalen snaren: hoe dikker hoe meer spanning en hoe meer druk op de brug en dus voller geluid. zeg maar.

guitarGirlie
3 april 2006, 21:39
Ik heb op mijn Takamine 132SC gewoon Extra-hard tension van D'addario... en geen problemen hoor!

Rockchick
4 april 2006, 08:57
dankjewel!
Ik heb nu hard-tension op mn gitaar gezet. Klink inderdaad iets voller. Hoop nu ook dat mn tokkeltjes beter uitkomen in verhouding met mn akkoorden.