PDA

View Full Version : Geen geluid meer?



Ethere
3 april 2006, 15:49
Hallo,

Vanmorgen wilde ik even wat gitaar gaan spelen, dus versterker (Marshall 2554 silver jubilee) aan, een spelen maar. Na een seconde of 30 begon er wat te kraken en te doen; ik even doorspelen, en toen stopte hij er na een iets luidere kraak oid helemaal mee.

Net weer even geprobeerd, maar geen leven in de tent. De buizen lijken nog gewoon te gloeien. Als ik de volumeknop omhoog draai hoor ik niks, ook geen ruis.

De versterker had al iets vaker last van kleine kuren, maar daar trok ik me weinig van aan. Af en toe suizde er wat, soms plopjes, wat kleine kraakjes, etc, maar dat ging dan na een paar seconden vaak weer over. Al vroeg ik me toen ook al regelmatig af wat het was, het zette me er niet toe aan om naar de winkel te gaan of het hier te vragen. Nu dus wel, nu ik niks meer hoor :(
Is hij gewoon overleden of kunnen het buizen zijn oid?

Wie o wie kan mij helpen!
Alvast erg bedankt (en nu maar hopen dat het niet te ernstig is)


martijn

arjanb01
3 april 2006, 15:57
Hallo,

Vanmorgen wilde ik even wat gitaar gaan spelen, dus versterker (Marshall 2554 silver jubilee) aan, een spelen maar. Na een seconde of 30 begon er wat te kraken en te doen; ik even doorspelen, en toen stopte hij er na een iets luidere kraak oid helemaal mee.

Net weer even geprobeerd, maar geen leven in de tent. De buizen lijken nog gewoon te gloeien. Als ik de volumeknop omhoog draai hoor ik niks, ook geen ruis.

De versterker had al iets vaker last van kleine kuren, maar daar trok ik me weinig van aan. Af en toe suizde er wat, soms plopjes, wat kleine kraakjes, etc, maar dat ging dan na een paar seconden vaak weer over. Al vroeg ik me toen ook al regelmatig af wat het was, het zette me er niet toe aan om naar de winkel te gaan of het hier te vragen. Nu dus wel, nu ik niks meer hoor :(
Is hij gewoon overleden of kunnen het buizen zijn oid?

Wie o wie kan mij helpen!
Alvast erg bedankt (en nu maar hopen dat het niet te ernstig is)


martijn

eindtrafo of eindbuizen stuk.

Ethere
3 april 2006, 16:03
danku voor de snelle reactie!

en...quanta costa?

Negative K3 fan
3 april 2006, 16:04
heb je alle kabels gecontrolleerd?? de luidspreker kabel bijvoorbeeld?

en anders gewoon wegbrengen naar een tech, nieuwe buizen erin bijvoorbeeld

arjanb01
3 april 2006, 16:06
danku voor de snelle reactie!

en...quanta costa?

ligt eraan. Eindbuizen eurootje of 40. Eindtrap is duurder, breng em naar je gitaarboer ! voor jou dus kay van de american guitarstore ! Ga ik ook altijd heen ! Maar vandaag zijn ze gesloten ! Dus morgen doen !

ateng
3 april 2006, 18:11
Check de zekering.

armageddon
3 april 2006, 18:14
Dan gaat ie domweg toch niet meer aan als het aan de zekering ligt?

Agent_Smith
3 april 2006, 18:45
Zit er een effectloop op?
Dan zou ik die jacks maar eens controleren. Heb ik ook gehad bij een Marshall 4203 combo.

Ethere
3 april 2006, 20:14
en wederom bedankt voor de reacties :)


heb je alle kabels gecontrolleerd?? de luidspreker kabel bijvoorbeeld?
jup, gewone kabels ligt het niet aan, gitaar ook niet. En luidsprekerkabel zit ook gewoon goed. Intern heb ik verder niks gekeken.


Eindbuizen eurootje of 40. Eindtrap is duurder
Wat doet een eindtrafo precies?
En inderdaad, ik ga binnenkort even langs TAGS, zijn die als het op versterkers aankomt een beetje vakkundig?
Ook kunnen ze me daar vast wel vertellen wat zoiets kost, maar wat zou dat ongeveer gaan kosten, zo'n eindtrap?


Zit er een effectloop op?
Als dat die jacks met send en return zijn wel :) Maar ik heb daar niks op aangesloten, dus dat lijkt me niet?


danku.
Redelijk vervelend wel, als je zin hebt om gitaar te spelen en dat ding doet het niet...

Agent_Smith
3 april 2006, 20:56
De jacks van de fxloop kunnen juist vervuild raken ne het signaal onderbreken. Juist als ze nooit gebruikt worden.

Negative K3 fan
3 april 2006, 21:46
En inderdaad, ik ga binnenkort even langs TAGS, zijn die als het op versterkers aankomt een beetje vakkundig?

het lijkt me dat TAGS dat uitbesteedt

pol
3 april 2006, 21:51
Dan gaat ie domweg toch niet meer aan als het aan de zekering ligt?

zitten 2 zekeringen in , als die van de mains springt gaat de amp idd niet meer aan, als de andere springt wel nog, maar dan heb je geen geluid.

Agent_Smith
3 april 2006, 22:26
Oja, die amps zijn trouwens toch waardeloze crap! Zal ik m bij je ophalen en voor je weggooien? ;-)

ateng
3 april 2006, 22:58
Dan gaat ie domweg toch niet meer aan als het aan de zekering ligt?
Zekers wel! Je hebt "power fuse" (stroom) en "HT fuse" (buizen). Als de power fuse doorbranden dan doet je versterker het inderdaad niet maar als de HT fuse doorbranden dan brand alles wel maar je hoort helemaal niks dus ook geen ruis of wat dan ook.
Ook gehad tijdens een optreden, alles brand, buizen gloeien, kabels gechecked, zekeringen gechecked en ja hoor... HT fuse doorgebrand.

ateng
3 april 2006, 23:01
Shoot!

Ik zag Pol's post niet. Een beetje dubbel zo.

In ieder geval heel duidelijk zo.

Ethere
4 april 2006, 17:56
De jacks van de fxloop kunnen juist vervuild raken ne het signaal onderbreken. Juist als ze nooit gebruikt worden.
ok, en hoe kan ik die, naast een beetje blazen, zelf schoonmaken?


Zekers wel! Je hebt "power fuse" (stroom) en "HT fuse" (buizen). Als de power fuse doorbranden dan doet je versterker het inderdaad niet maar als de HT fuse doorbranden dan brand alles wel maar je hoort helemaal niks dus ook geen ruis of wat dan ook.
Ook gehad tijdens een optreden, alles brand, buizen gloeien, kabels gechecked, zekeringen gechecked en ja hoor... HT fuse doorgebrand
Mmm, ik zie inderdaad dat er iets met mains fuse en ht fuse op staat :)
De HT zekering heeft een nogal zwarte rand ergens lopen zag ik net.
Foto had ik gemaakt, maar webftp heeft weer eens problemen.

Wel lijkt het draadje van de zekering nog heel. Al is hij wel iets zwart.
Een zekering gaat toch altijd in 1 keer kapot? Dan zouden de plopjes en suizen alsnog iets anders zijn...(omdat de versterker al wat suizde en plopte. En voordat hij ermee ophield ook nog even kraakte etc)
Maar ik haal in elk geval even een nieuwe zekering binnenkort, wie weet doet hij het dan weer.



Oja, die amps zijn trouwens toch waardeloze crap! Zal ik m bij je ophalen en voor je weggooien? ;-)
haha, ja joh. Wel na 21.00 ophalen graag.
Een zak tijgernoten stel ik wel op prijs trouwens. ;)