PDA

View Full Version : leek wb pedalen



Hectische Hector
3 april 2006, 15:20
ik speel nu zo'n drie jaar gitaar en ik vind dat het tijd is om mijn sound wat 'uit te diepen'. na wat rondsurfen of forums ed leken deze pedalen mij de coolste:
Electro-Harmonix Big Muff
Ibanez TS 9 Tube Screamer
Boss DS-1, Distortion
Boss OC-3 Super Octave
Digitech Whammy
zijn deze pedalen compatibel of doen ze teveel hetzelfde? enzovoort enzovoort

ik ken er echt niks van, dus alle hulp is welkom, en liefst niet teveel technisch geleuter want daar versta ik geen zak van :-)

hopelijk krijg ik wat hulp!

schizo910
3 april 2006, 15:38
Voordat ik erop inga, waarom heb je nu uit deze pedalen gekozen terwijl je al aangeeft er (nog) niets van te weten?

hoofd
3 april 2006, 15:42
En daarnaast, wat wil je qua geluid bereiken?

robert-gitarist
3 april 2006, 16:20
En voor welke stijl wil je ze gaan gebruiken..
Kortom wees iets duidelijker was je exact wilt.

Hectische Hector
3 april 2006, 16:41
Voordat ik erop inga, waarom heb je nu uit deze pedalen gekozen terwijl je al aangeeft er (nog) niets van te weten?

het moeten daarom niet die pedalen zijn, iets in die richting, daar vond ik het meeste over op internet, en moet ik niet voor naar obscure winkels of zo. als jullie betere pedalen weten mag dat altijd natuurlijk
ik wil gewoon weten wat jullie van deze pedalen vinden, gebruiken jullie ze zelf vaak enz...?
en passen ze bijeen bv op sommige sites wordt die big muff distortion genoemd en op andere sustainer. moet ik dan nog die andere distortion hebben?
ik weet wel ongeveer wat ze doen, maar ik lees vanalles over bepaalde volgordes en zo en wat wel en niet bijeen past.

stijl? (ruige) rock, maar geen metal... heb vooral gekeken bij qotsa en dandy warhols, ik speel het liefst riffs en licks etc, geen al te lange solo's en zo

bat
3 april 2006, 17:09
Toch lijkt het me handig wanneer je wat preciezer aangeeft wat je wilt. Gewoon overdrive/distortion en in welke mate dan? Heavy Metal, Rock of Blues met een randje? Daar zitten al heel wat verschillen in met betrekking tot de onderstaande fuzz/overdrive/distortion pedaaltjes:

Electro-Harmonix Big Muff
Ibanez TS 9 Tube Screamer
Boss DS-1, Distortion

Vervolgens noem je de Boss OC-3 Super Octave. Da's een heel ander effect, dat in feite de toon uit je gitaar een octaaf omlaag brengt. In maar heel weinig gevallen heb je daar echt iets aan en als eerste pedaaltje zou ik het zeker niet adviseren.

Tenslotte de Digitech Whammy. Das helemaal een apart geval, waarmee je de toon omhoog buigt, alsof je de tremelo-arm op je gitaar (extreem) gebruikt. Tegenovergestelde van de octaver bijna, maar wel met de mogelijkheid om met een voetpedaal aan te geven hoever je pitcht en ook meer instelmogelijkheden. Ook geen pedaal voor beginners.

Eigenlijk is de beste tip nog: ga op een doordeweekse dag naar een muziekwinkel met veel pedalen en ga zoveel mogelijk uitproberen. Dan kom je vanzelf tegen wat leuk is. Betaal niet teveel en beperk je in eerste instantie tot de standaardmerken. Als je dan een miskoop doet, raak je het tenminste nog goed kwijt.

Hectische Hector
3 april 2006, 17:25
rock/vettige blues, geen metal...
mijn favoriete groep van het moment is qotsa (neen ik ben niet achter :p ik blijf gewoon hangen), iets in die richting dus. maar ik wil niet gewoon imiteren.

je zegt dat die big muff, tube screamer en boss distortion in dezelfde lijn liggen, maar wat maakt ze dan verschillend?

en ik denk dat ik ook wel mag zeggen dat ik geen beginner ben, alleen wb effecten :) en iedereen heeft toch wel ooit een pedaal voor het eerst gebruikt?

bat
3 april 2006, 17:32
Beginner was ook niet negatief bedoeld en sloeg inderdaad op die pedalen ;)

Electro-Harmonix Big Muff
Ibanez TS 9 Tube Screamer
Boss DS-1, Distortion

Tsja, de Big Muff klinkt het meest ongecontroleerd van allemaal, is niet echt geschikt voor subtiele overdrive of gecontroleerde distortion. Voor het vuile werk. De Tubescreamer is een overdrive, die volgens sommigen iets te veel aan het hoog hangt en vooral wordt gebruikt voor het boosten van een buizen versterker. De DS-1 is de klassieker onder de distortions. Denk aan alle klassieke 80's hardrockplaten en je komt een end in de buurt qua vervormingsgeluid. Je kan er niet veel mis mee gaan en het is een prima bakje om verder te zoeken naar wat je wilt qua geluid.

Kortom: die DS-1 zou beslist geen slechte keus zijn. De Big Muff zou ook kunnen (zit misschien wat meer tegen het fuzz-achtige geluid van QOTSA aan), maar hij moet je wel echt liggen.

Voordeel: de DS-1 is altijd wel tweedehands te koop, dus veel hoeft het je niet te kosten.

Dastard
3 april 2006, 17:37
Misschien een tip, ga naar een gitaar winkel toe en zeg wat je wilt qua effecten.
Hoogst waarschijnlijk ben je alleen geinteresseerd in een overdrive of distortion.
Test er dan gewoon heel veel uit, degene die jij het mooist vindt klinken kan je dan aanschaffen.

Speeddemon
3 april 2006, 18:00
@Hector,

je zou beter naar een Boss OD-3 dan naar een TS9 kunnen kijken. Hij doet ongeveer 't zelfde, maar kan meer en doet 't beter.

die Big Muff is momenteel in een nieuwe kleinere behuizing te krijgen, welke geen aparte adapterplug meer nodig heeft. Wel idd een geluid dat bruikbaar is voor QOTSA.

Verder raad ik ELKE gitarist aan om i.i.g. een Equalizer en een Delay in z'n effecten-arsenaal te hebben. Hiervoor zou ik de MXR 6 Band EQ of de Boss GE-7 aanraden, en voor de delay de Ibanez DE7 (kan nl. ook overtuigend analoog klinken).

Opgeteld heb je dan:
Boss OD-3 (2e hands 60-70 euro)
Electro Harmonix Little Big Muff (nieuw +/- 60-65 euro.)
Boss GE-7 (2e hands 50-60 euro)
Ibanez DE7 (2e hands 50-60 euro).

Dus voor een dikke 200 euro heb je dan een zeer breed scala aan sounds voor heftige rock/stoner.

Ik zou persoonlijk die DS-1 hard achterwege laten, aangezien ie niet erg hard gaat qua volume, en erg dun en krasserig klinkt voor een distortion. Dan is een ProCo RAT misschien een leukere.

nielsduursma
3 april 2006, 18:05
ik denk dat je met een rat eerder het qotsa geluid behaald, en voordeel van de rat dat ie in band volume/formatie wat meer naar boven komt, de big muff "verzuipt" in het bandvolume, dwz dat je gewoon minder goed hoorbaar bent.

E-J
3 april 2006, 18:56
Verder raad ik ELKE gitarist aan om i.i.g. een Equalizer en een Delay in z'n effecten-arsenaal te hebben. Hiervoor zou ik de MXR 6 Band EQ of de Boss GE-7 aanraden, en voor de delay de Ibanez DE7 (kan nl. ook overtuigend analoog klinken)

Hoi Remco,
Je hebt het over een EQ. Zou je mij in het kort willen uitleggen op welke manier een EQ het geluid van je beter maakt? Wordt alles wat transparanter/duidelijker?
Dit zou dan bv de nadelen van een Big Muff een beetje ongedaan kunnen maken toch?

bat
3 april 2006, 19:13
Ik heb jarenlang met een GE-7 gespeeld en het is een fijn ding. Intussen ben ik echter tot de conclusie gekomen dat minder meer kan zijn en dat een equalizer meestal niet nodig is.

In het verhaal over de DS-1 kan ik bij nader inzien wel inkomen. Er zijn warmere distortions en eigenlijk is een mooie overdrive beter dan een distortion.

Speeddemon
3 april 2006, 19:19
Yep, door 400Hz te cutten en 1.6kHz te boosten, zorg je voor wat meer definitie en helderheid in je sound.

Nitefly7
5 april 2006, 13:25
@Hector,

je zou beter naar een Boss OD-3 dan naar een TS9 kunnen kijken. Hij doet ongeveer 't zelfde, maar kan meer en doet 't beter.

die Big Muff is momenteel in een nieuwe kleinere behuizing te krijgen, welke geen aparte adapterplug meer nodig heeft. Wel idd een geluid dat bruikbaar is voor QOTSA.



Opgeteld heb je dan:
Boss OD-3 (2e hands 60-70 euro)
Electro Harmonix Little Big Muff (nieuw +/- 60-65 euro.)
Boss GE-7 (2e hands 50-60 euro)
Ibanez DE7 (2e hands 50-60 euro).

Dus voor een dikke 200 euro heb je dan een zeer breed scala aan sounds voor heftige rock/stoner.

Ik zou persoonlijk die DS-1 hard achterwege laten, aangezien ie niet erg hard gaat qua volume, en erg dun en krasserig klinkt voor een distortion. Dan is een ProCo RAT misschien een leukere.

leuke suggestie voor mijn 'maar 4 pedalen board' (hoewel ik wel íets van modulatie wil, kben niet zo into QOTSA...)

waar je naar zou kunnen kijken is de Digitech Distortion Factory (DF-7): op de Messe klonk die alles behalve verkeerd...
Ibanez TS-9
Boss DS-1
Boss MT-2 (metalzone)
Digitech metal Master
EH BIg Muff Pi
Proco Rat
en nog 1tje
zijn daarin 'gemodel'd'... nieuwprijs ongeveer 70 euri

niet 'the real deal', maar 'close enough'... zelf heb ik een DS-1 met een Keeley mod (http://www.rkfx.com) die wat meer Marshall'y klinkt en vetter dan de standaard DS-1 (een pedaal waar Satch en Vai eigenlijk geen problemen mee hebben...alhoewel ze die eigenlijk als 'n soort 'vieze boost' gebruiken en niet écht als distortion)...maar wel iets duurder is (maar soms 2e hands wordt aangeboden...)

die DE-7 klinkt goed, maar ik vertrouw die aan/uit-'klik'switch niet zo eigenlijk... een Digitech Delay schijnt ook erg cool te zijn (meer opties ook dan de DE-7), of een Echo Park...en de gewone Boss DD'tjes...

OD: Boss OD-3 /Fulltone Fulldrive II (2ehands 140 euro, maar eigenlijk 2-in-1: overdrive met vettere 'boost')
DS: Electro Harmonix Little Big Muff/Big muff pi/Boss DS-1/DS-2/Digitech DF-7
EQ: MXR of Boss GE-7 (2e hands 50-60 euro)
Delay: Digitech Digidelay/Ibanez DE7/Line6Echo Park/Boss DD-serie (3/5/6)...

misschien een wah...

of wachten op de Digitech (jemig, waar blijft m'n endorsement... :sssh: ) EX-7: whammy/wah/leslie/flanger i.c.m. alle modellen uit de DF-7....



Verder raad ik ELKE gitarist aan om i.i.g. een Equalizer en een Delay in z'n effecten-arsenaal te hebben. Hiervoor zou ik de MXR 6 Band EQ of de Boss GE-7 aanraden, en voor de delay de Ibanez DE7 (kan nl. ook overtuigend analoog klinken).

die EQ is voor overall sound (zou zo'n BBE sonic stomp ook kunnen?), niet waar? de GE-7 is best goedkoop (niemand snapt 'm ofzo haha), maar je hebt ook die 10bands MXR... ervaringen?

en die delay: zou die dan 'inline' zijn, of 'in-loop' ? ik overweeg nl. een analoge (/analoog klinkenden: Deluxe Memory Man, Replica óf AD-9) bij m'n pedalen te zetten en een digitale in de FX-loop voor stevigere solo's....

Speeddemon
5 april 2006, 13:37
leuke suggestie voor mijn 'maar 4 pedalen board' (hoewel ik wel íets van modulatie wil, kben niet zo into QOTSA...)....
De suggestie was ook voor Hector bedoeld. ;)



die DE-7 klinkt goed, maar ik vertrouw die aan/uit-'klik'switch niet zo eigenlijk... een Digitech Delay schijnt ook erg cool te zijn (meer opties ook dan de DE-7), of een Echo Park...en de gewone Boss DD'tjes.......

Niks mis met die switch, hoor. en de gewone Boss DD's hebben geen 'analog' modes.


die EQ is voor overall sound (zou zo'n BBE sonic stomp ook kunnen?), niet waar? de GE-7 is best goedkoop (niemand snapt 'm ofzo haha), maar je hebt ook die 10bands MXR... ervaringen?
De 10 Bands MXR EQ die ik nu heb is de US versie, en kan ik nog niet gebruiken. Ik heb wel een 6 bands versie, die iets muzikaler klinkt dan m'n GE-7's, maar deze is niet schakelbaar.
Verder is die GE-7 goed te modden met low-noise op-amps.


en die delay: zou die dan 'inline' zijn, of 'in-loop' ? ik overweeg nl. een analoge (/analoog klinkenden: Deluxe Memory Man, Replica óf AD-9) bij m'n pedalen te zetten en een digitale in de FX-loop voor stevigere solo's....
Ligt eraan of je de drive uit een pedaal haalt (en je amp clean zet) of je drive uit de amp... in 't laatste geval zul je de delays in de loop MOETEN zetten. In 't 1e geval maakt 't niet zoveel uit.

fullorder
5 april 2006, 13:54
ik denk dat je met een rat eerder het qotsa geluid behaald, en voordeel van de rat dat ie in band volume/formatie wat meer naar boven komt, de big muff "verzuipt" in het bandvolume, dwz dat je gewoon minder goed hoorbaar bent.

Voor QOTSA:
definitely een FUZZ. De Big Muff is een fuzz, maar dan behoorlijk compromisloos en ook zeker niet de beste fuzz. Wel fijn geprijsd overigens.

Met de bovengenoemde RAT heb ik weinig ervaring, maar je schijnt er ook wel een fuzz-like geluid uit te kunnen halen (toch?)

Naast de fuzz wellicht een van de bovengenoemde overdrives of boosters. Ten eerste om het grote gat tussen clean en fuzz op te vullen en ten tweede om samen met de fuzz te gebruiken voor sustain-heaven.

Ik bedenk me alleen nu, wat voor een amp gebruik je eigenlijk? De bruikbaarheid van een fuzz hangt namelijk heel erg van je amp af, zelfs het soort pickups dat je gebruikt.

almarvk
5 april 2006, 14:28
Ik zou persoonlijk die DS-1 hard achterwege laten, aangezien ie niet erg hard gaat qua volume, en erg dun en krasserig klinkt voor een distortion. Dan is een ProCo RAT misschien een leukere.

Of gewoon allebei :)

fullorder
5 april 2006, 14:41
oh en check de sig van speeddemon. ik kan je de miami fuzz van harte aanraden ;)

Hectische Hector
5 april 2006, 15:23
Voor QOTSA:
definitely een FUZZ. De Big Muff is een fuzz, maar dan behoorlijk compromisloos en ook zeker niet de beste fuzz. Wel fijn geprijsd overigens.

Met de bovengenoemde RAT heb ik weinig ervaring, maar je schijnt er ook wel een fuzz-like geluid uit te kunnen halen (toch?)

Naast de fuzz wellicht een van de bovengenoemde overdrives of boosters. Ten eerste om het grote gat tussen clean en fuzz op te vullen en ten tweede om samen met de fuzz te gebruiken voor sustain-heaven.

Ik bedenk me alleen nu, wat voor een amp gebruik je eigenlijk? De bruikbaarheid van een fuzz hangt namelijk heel erg van je amp af, zelfs het soort pickups dat je gebruikt.

ik heb thuis een marshall-lampenversterker staan van meer dan tien jaar oud, ik dacht 40 watt... ik was eraan aan het denken van ook eens een nieuwe te kopen, aan een fender hot rod of blues of zoiets dacht ik. wat denken jullie?

om ff samen te vatten: big muff is ok, OD-3 of nog andere overdrive?? wat denken jullie van boss bluesdriver? is de EQ nu echt noodzakelijk (GE7 bv). delay heb ik al...
alvast bedankt idereen

Speeddemon
5 april 2006, 16:11
oh en check de sig van speeddemon. ik kan je de miami fuzz van harte aanraden ;)
Maui Fuzz is wel anders van karakter hoor.

Hectische Hector
6 april 2006, 21:57
Voor QOTSA:
Ik bedenk me alleen nu, wat voor een amp gebruik je eigenlijk? De bruikbaarheid van een fuzz hangt namelijk heel erg van je amp af, zelfs het soort pickups dat je gebruikt.

welke versterkers acht je het best voor een pedaal als big muff of proco rat??

Hectische Hector
6 april 2006, 22:07
ik heb thuis een marshall-lampenversterker staan van meer dan tien jaar oud, ik dacht 40 watt... ik was eraan aan het denken van ook eens een nieuwe te kopen, aan een fender hot rod of blues of zoiets dacht ik. wat denken jullie?

om ff samen te vatten: big muff is ok, OD-3 of nog andere overdrive?? wat denken jullie van boss bluesdriver? is de EQ nu echt noodzakelijk (GE7 bv). delay heb ik al...
alvast bedankt idereen


iemand die me nog ff verder kan helpen?? daarna stop ik met zagen :-)

schizo910
6 april 2006, 22:10
De Fenders waarover je spreekt zijn uitstekende amps om met allerlei pedalen te bewerken...

Nitefly7
6 april 2006, 23:51
iemand die me nog ff verder kan helpen?? daarna stop ik met zagen :-) om ff samen te vatten: big muff is ok, OD-3 of nog andere overdrive?? wat denken jullie van boss bluesdriver? is de EQ nu echt noodzakelijk (GE7 bv). delay heb ik al...
alvast bedankt idereen

Boss BD-2 is goedkoop en erg bruikbaar, maar de Keeley Mod schijnt wel aan te raden te zijn (hij schijnt nogal schel ofzo te reageren)... Voordeel van de BD-2 is wel dat je 'm ook als redlijke clean boos kan gebruiken...

EQ is niet noodzakelijk, maar als je 'm meteen gebruikt (en ook GOED gebruikt) heb je wel alvast een soort 'pro'-tip gebruikt...

OD + DS + Delay: basic en te gek...