PDA

View Full Version : bevestigingpunt voor gitaarstrap laat los



thefox
3 april 2006, 14:18
Hallo,

Bij mijn gitaar is het gat waar de schroef van mijn strap bevestigingsdingetje in moet, te groot geboord. Hierdoor heeft de schroef nu helemaal geen grip meer, en kan ik mijn strap dus nog paar op één punt vastklikken. Dit is heel irritant omdat ik er niet van houdt om zittend gitaar te spelen in mn band. Nu was ik gaan kijken naar een grotere schroef, maar er kunnen eigenlijk geen grotere schroeven door het gaatje van die bevestigingsunit die aan mn gitaar vastgeschroeft moet worden.

Ik begrijp dat mn verhaal misschien een beetje vaag overkomt, maar ik hoop dat jullie toch begrijpen wat mijn probleem is? Ik zat te denken om het voorgeboorde gat op een of andere manier met iets te vullen en dan alsnog de schroef er weer in draaien. Maar ik moet er zeker van zijn dat de grip van de schroef dan wel veilig is, want ik moet er niet aan denken dat mn gitaar zo op de grond valt, omdat mn bevestiging van mn strap ineens loslaat....

maartenn
3 april 2006, 15:01
Misschien dat je wat aan het volgende hebt

Gat met witte houtlijm opvullen en er vervolgens een paar tandenstokers in stoppen totdat het geheel opgevuld is. Op laten drogen en dan de uitstekende uiteinden van de tandenstokers voorzichtig afzagen. Nieuwe schroef erin draaien en spelen maar.

Succes

maartenn
3 april 2006, 15:04
Een andere manier zou kunnen zijn het gaatje van het knopje uitboren.

thefox
3 april 2006, 15:05
Misschien dat je wat aan het volgende hebt

Gat met witte houtlijm opvullen en er vervolgens een paar tandenstokers in stoppen totdat het geheel opgevuld is. Op laten drogen en dan de uitstekende uiteinden van de tandenstokers voorzichtig afzagen. Nieuwe schroef erin draaien en spelen maar.

Succes
Hey zoiets zat ik ook aan te denken, maar waar zijn die tandenstokers voor?

bert k
3 april 2006, 15:08
Die tandenstokers zijn van hout, zo vul je het gat weer op.

thefox
3 april 2006, 15:36
En dit gaat gegarandeerd werken?! Hebben jullie dit wel eens vaker gedaan? Ik kan eigenlijk zelf ook geen beter idee bedenken dan dit :)

vester86
3 april 2006, 16:22
ja werkt prima, net als luciferhoutjes,maar die zijn wat minder hard dan tandenstokerhoutjes

Random_hero
3 april 2006, 16:32
vullen met vloeibaarhout en de schroef erin draaien werkte bij mij ook prima.

cesco
3 april 2006, 18:20
Ducttape doet het ook goed. Althans, dat was een keer de noodzakelijke oplossing toen het me live gebeurde :). Daarna inderdaad opgevult met houtlijm en lucifers, werkt uitstekend!

Vonk
3 april 2006, 19:09
vullen met vloeibaarhout en de schroef erin draaien werkte bij mij ook prima.

Vloeibaar hout zou ik niemand eigenlijk aanraden, het is klotespul. Als het te koud is is dat spul net zaagsel, waardoor het gat niet helemaal gevuld wordt.

Houtlijm met tandestokers is een goede oplossing.

En de topicstarter heeft weer wat geleerd over gaten en boren ;)

JoostBaksteen
3 april 2006, 19:19
Tandenstokers idd:

http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/GenMaint/StrippedScrews/stripscrew1.html
http://www.frets.com/FRETSPages/Luthier/Technique/Finish/FillStrapButtonHole/fillscrewhole.html

fhensen
3 april 2006, 19:23
Tandenstokers heb ik ook gebruikt. Werkt perfect. Wat je moet proberen is om de schroef van de straplock in het midden van de tandenstoker te schroeven zodat de tandenstoker uit elkaar splijt tegen de houtlijm.

Als je 2 tandestokers erin kunt duwen is nog beter. Je weet dan zeker dat alles stevig zit

Frank

thefox
4 april 2006, 17:12
Ik heb uiteindelijk het gat opgevuld met polyurethane (hout lijm met vullend vermogen) En ik moet zeggen tot nu toe zit die straplock muurvast :) Ben toch wel een paar uur bezig geweest voordat het hele gat helemaal gevuld was met die lijm. Ik heb nog wel geprobeerd om er tandenstokers bij de doen, maar het lukte niet om het gat helemaal gevuld te krijgen met én lijm én een tandenstoker (meer dan één tandenstoker paste er eigenlijk al niet in) Ik had trouwens dat gat niet zelf geboord, maar mn gitaarbouwer. Ik denk dat hij zich vergist heeft in het boortje ofzo, want het is wel een beetje slordig eigenlijk. Maargoed je ziet er verder niks van en hij zit nu vaster dan ie ooit gezeten heeft :P

Bedankt voor jullie hulp trouwens! Wel fijn om zo ideeën uit te kunnen wisselen

bat
4 april 2006, 22:01
Het is ook eigenlijk helemaal niet nodig om dat hele gat op te vullen met tandenstokers. Zoals je zelf al aangeeft vult een tandenstoker het gat al grotendeels op. De kleine ruimte die overblijft zorgt er vanzelf al voor dat de schroef van je strapbutton al weer genoeg houwvast heeft.

Rockmo(ther)
13 mei 2006, 22:16
Hi,

Hier een onwetende beginneling :satisfie: .
Hoe weet ik wat voor een dikte qua bevestiging/schroef ik moet hebben voor mijn gitaar? Ik wil op internet een strap bestellen en bevestiging, maar ik heb geen flauw idee hoe dik de schroeven moeten zijn... (voor GSA60).

Gearjunkie
13 mei 2006, 22:43
Hi,

Hier een onwetende beginneling :satisfie: .
Hoe weet ik wat voor een dikte qua bevestiging/schroef ik moet hebben voor mijn gitaar? Ik wil op internet een strap bestellen en bevestiging, maar ik heb geen flauw idee hoe dik de schroeven moeten zijn... (voor GSA60).


bevestiging zit toch al op je gitaar neem ik aan? Kijk hoe groot de schroeven zijn en je weet het antwoord...

Gearjunkie
13 mei 2006, 22:58
Wacht even, misschien begrijp ik je verkeerd:
Je hebt een strap besteld voor je gitaar. Je vraagt je af met welke schroeven deze aan de gitaar moet? Aan jouw gitaar zitten twee zogenaamde 'strapholders'. Die zitten al vast. De strap maak je vast aan de strapholders.

Wil je nieuwe strapholders kopen, bijvoorbeeld straplocks? Zet deze dan vast met de originele schroeven die al in je gitaar zaten. Zo past het altijd.

veel succes!

Rockmo(ther)
13 mei 2006, 23:02
Ja, sorry. Is ook erg onhandig als je er niets vanaf weet... Maar ik zag er inderdaad andere bevestigingspunten voor. Beetje verwarrend, maar bedankt voor je duidelijke antwoord!

Gearjunkie
13 mei 2006, 23:04
Overigens zijn die straplocks nooit een slechte investering, ze zorgen ervoor dat de strap altijd goed vast blijft zitten tijdens het spelen en je gitaar dus niet kan vallen.

Negative K3 fan
14 mei 2006, 15:22
maar ookm straplocks hebben de neiging wel eens los te raken, regelmatig aandraaien

bert k
14 mei 2006, 16:21
Wil je nieuwe strapholders kopen, bijvoorbeeld straplocks? Zet deze dan vast met de originele schroeven die al in je gitaar zaten. Zo past het altijd.

veel succes!
Nou, dat zal lang niet altijd lukken. Soms heb je vanwege de maat van de straplocks langere schroeven nodig.

matto
14 mei 2006, 19:02
maar ookm straplocks hebben de neiging wel eens los te raken, regelmatig aandraaien

Ja straplocks heb ik ook niet zulke hele goede ervaringen mee.:nervous:

Negative K3 fan
14 mei 2006, 19:12
gewoon vastschroeven met extra lange schroeven en wat druppeltjes lijm en daarna iedere keer als je snaren verwisselt de straplockis ook aandraaien, kan er niets fout gaan

Rockmo(ther)
14 mei 2006, 21:02
Bedankt voor de info. Ik zal het in de gaten houden..

johantipker
19 mei 2006, 19:21
Ik heb hier in de loop der jaren ook best vaak gezeik mee gehad....

ik heb op m'n strat de strap gewoon vast geschroefd met een paar spaanplaatschroeven van 3 cm lang, over die schroeven heb ik een busjes geplaatst en tussen het busje en de schroefkop een vette sluitring met diameter van 4 cm gezet...zo van vast = vast ...enige nadeel, je strap kan er niet zomaar meer af....... maar straplocks waren bij mij vast geroest....ellende.....

overigens kun je de zaak maar beter goed vast hebben zitten, ik heb al eens een basgitaar over het podium zien stuiteren............

tijs12
9 juni 2006, 07:22
Ik had er bij men vorige gitaar gewoon een dikkere schroef in gedraaid
blijft perfect vast een jaar later speelde ik er nog altijd mee....