PDA

View Full Version : Aan de Tele



dano
3 april 2006, 13:58
ik ben een beetje aan het rondkijken naar een tweede maingitaar naast mijn gibLP, en mijn oog is een beetje gevallen op de telecaster, nouja daar begint de moeilijkheid al, damn wat een keuze!

Enfin, ik heb dus hier en daar wat lopen testen en ben nog niet veel wijzer geworden. Ik heb een aantal usa geprobeert en die verschilden al zo erg, de ene had een boomstamhals, de ander een heerlijk soepel halsje. Daarnaast op een japanner met bigsby gespeeld, ook leuk.

Ik wil eigenlijk wel heel graag; standaard teleconfig, dus 2 elementen, blonde hals en het liefst een butterscotch kleurtje. Hotswitch heb ik ook mee gespeeld maar voegt mijns inziens niet echt veel toe.

Welke tele voldoet aan mijn eisen? Ik ga een beetje uit van een zo laag mogelijk budget (dwz 600?) Dus mexicanen komen ook in aanmerking. Of de highway en eventueel de paisley :cooler: maarrrr zoals met alle zoektochten naar gitaren zal ik wel weer duurder uitkomen. Ohwell dan maar even doorsparen.

Hebben jullie tips/adviezen/ervaringen?

hoofd
3 april 2006, 14:27
Gewoon meteen aan de '52 RI Tele gaan, het is dan wel 2 keer je budget, maar uiteindelijk wil je daar toch naar toe ;)

schizo910
3 april 2006, 14:32
Gewoon meteen aan de '52 RI Tele gaan, het is dan wel 2 keer je budget, maar uiteindelijk wil je daar toch naar toe ;)


helemaal mee eens.. ik doe de mijne nooooooooit meer weg!

johanh
3 april 2006, 14:41
helemaal mee eens.. ik doe de mijne nooooooooit meer weg!

Maak dan ook even en nieuw plaatje bij gear daar staat hij namelijk niet bij.

dano
3 april 2006, 14:45
heheh sjit ja ik hoor van meerdere dat dat hem moet worden. Kan iemand mij duidelijk uitleggen hoe die elektronica zit in deze tele? EN deze is te vervangen nietwaar?

ennnnnnn dat is de enige die in butterscotch geleverd wordt?

schizo910
3 april 2006, 15:26
De American Vintage ‘52 Telecaster, American Ash Telecaster, American Deluxe Ash Telecaster, Custom Classic Sub-Sonic Telecaster(Bariton), zijn allen te krijgen in Butterscotch Blonde.

De Vintage '52 heeft het originele Tele circuit uit die tijd. Wat inhoud dat eigenlijk maar 2 standen van de 3way switch echt bruikbaar zijn. Hoe het technisch in elkaar steekt weet ik niet, je krijgt de materialen erbij om dit om te zetten naar het huidige systeem, maar ik vond het geluid prachtig en ga dat niet doen.

Mitch
3 april 2006, 16:34
Ik val in herhaling, maar in die prijsklasse zijn Japanners vaak buitengewoon goed. Het blijft lastig om een algemene uitspraak te doen, maar het verschil valt op. Het kwaliteitsverschil bij een hoop Amerikanen vond ik opvallend. Kan hartstikke goed en buitengewoon matig zijn. In die prijsklasse (1000+) is dat dan best listig...
Ook niet te versmaden: Blades. Zeker door de extra drieweg switch (schakelbare boost) zijn ze enorm veelzijdig. Ook wel weer wat duurder, maar goed. Veel gitaar voor je geld.

oliver538
3 april 2006, 16:46
Of wat dacht je van een 2e hands American? Die zijn wel te krijgen voor E 700,- ongeveer. Tuurlijk goed testen voordat je iets koopt, want kwaliteit kan idd nogal per gitaar verschillen.

Ik heb zelf paar maanden geleden een American Tele uit '82 gekocht; ondanks het feit dat de Tele's van begin jaren '80 bekend staan als de meest crappy Tele's ever, vind ik de mijne echt super! Heerlijke hals, te gekke sound, gewoon helemaal mijn gitaar!

Eko
3 april 2006, 17:14
Ik koop voor de lol wat Squiers zo links en rechts. Als je zoekt op diverse sites kun je daar hele goede instrumenten vinden. De goede houd ik om op te spelen. Anderen gewoon als pensioen. Het gaat met name om de Japanse series uit het begin. Zeer goede prijs-kwaliteit verhouding.
Ik heb er een stel die de vergelijking met USA materiaal doorstaan en zelfs stukken beter zijn. De prijzen zijn echter niet te vergelijken.

De `52 reissue is inderdaad uit de USA serie ( vintage) de beste die ze hebben. Zo ingeveer een standaard waar je anderen aan afmeet. Zo uit de koffer een geweldig instrument. Op gitaarnet staat een test van een `52 die hem recht doet. Als de electronica niet bevalt kun je bijna wel zeggen dat een tele niets voor je is. Het is zeer veelzijdig en heel goed van kwaliteit.

grayfink
3 april 2006, 17:21
Maar als je budget echt maar 600€ is, zou ik naar een Mexicaanse uit de classic serie gaan kijken. De classic sombrero's die ik handen heb gehad waren prima.

soup
3 april 2006, 17:22
maken ze eigenlijk nog deze telecasters met binding?

http://lidbjork.homelinux.org/72cc/History_61Custom.jpg
http://www.gpguitars.com/images/60teleth.jpg

dano
3 april 2006, 18:31
aha veel keus dus:) dat dacht ik al. Ik ga vandeweek ff naar nederland muziek om nog wat tele's onder handen te nemen. Mezelf kennende zal ik me wel weer neit aan mijn budget houden:P Bedankt alvast voor de tips. Wellicht wordt het ook wel tweedehands... Maar een nieuwe gitaar zo uit de koffer (als die er bij zit:P) is toch altijd wel weer een erg lekker gevoel.

Ik ben ook altijd nog best gecharmeerd van de paisleys, ook die blauwe die ik een enkele keer gezien heb, hebben er mensen hier ervaring mee?

hoofd
3 april 2006, 18:34
Sound Plaza in Amsterdam aan de Amstelveense weg heeft ook een leuke collectie tele's : www.sound-plaza.nl
Volgens mij heeft Schizo de zijne daar ook vandaan, ofnie Gio? :satisfie:

Speedbird (Reinier)
3 april 2006, 19:03
Daan!

Grappig dat ik je hier op gitaarnet tegenkom!

We hebben tegenwoordig 3 Teles in huis
- Fender '52 Reissue Tele (Butterscotch)
- London City Comet Mark 1 (Rosewoodneck)
- London City Comet Thinline (Mapleneck)

Dus als je ze wilt komen testen, kan dat uiteraard, je bent meer dan welkom!

Greetz,

Reinier (je weet wel! "zoon van")

dano
3 april 2006, 19:05
owwwwwwwww KvE toch?:P hahaha he man, hoe bevallen jou de tele's?

Negative K3 fan
3 april 2006, 19:27
Ik val in herhaling, maar in die prijsklasse zijn Japanners vaak buitengewoon goed. Het blijft lastig om een algemene uitspraak te doen, maar het verschil valt op. Het kwaliteitsverschil bij een hoop Amerikanen vond ik opvallend. Kan hartstikke goed en buitengewoon matig zijn. In die prijsklasse (1000+) is dat dan best listig...
Ook niet te versmaden: Blades. Zeker door de extra drieweg switch (schakelbare boost) zijn ze enorm veelzijdig. Ook wel weer wat duurder, maar goed. Veel gitaar voor je geld.

ik moet me hier helemaal bij aansluiten!

d'oh
3 april 2006, 19:28
maken ze eigenlijk nog deze telecasters met binding?

http://lidbjork.homelinux.org/72cc/History_61Custom.jpg
http://www.gpguitars.com/images/60teleth.jpg

ja '62 reissue

Speedbird (Reinier)
3 april 2006, 19:28
Ja KvE ja:) hahah:)

Die 52er is van mij. Na jaren sparen in 2004 gekocht omdat ik er helemaal verslaafd ben aan de twang. Ik heb hem in Duitsland gekocht vanwege de prijs. In NL was ie tot ongeveer 500 Euro duurder! Nou ja, daggie Keulen met een tank van 60 Euro is gewoon meegenomen. Tuurlijk had ik goedkoper kunnen beginnen, mijn pa zou het overigens niet zo doen, maar ik was gewoon echt helemaal verliefd op de sound. En ja als je verliefd bent dan ga je dus zulke dingen doen:)

De Comet Mk1 is van pa. Hij wilde een backupgitaar naast zijn Strat en heeft hem voor zo'n 250 euro nieuw gekocht. (Egt maf, in een doos dat wel). London City is een Nederlands-Chinees fabrikaat en voor een zacht prijsje krijg je er ongelooooooooooooooooooooflijk veel kwaliteit voor terug.

De Comet Thinline is van ons beide en is dé kopie van de '69 Telecaster (uit de Classic Serie) van Fender. Zoals sommige mensen wel weten is het ene gelimiteerde oplage van ongeveer 50 stuks. We moesten en zouden (!) er gewoon één hebben. Dus uiteindelijk gekocht én vanwege de looks én dat zo'n Thinline wat rauwer klinkt. De '69 Thinline van Fender is trouwens ook twee keer zo duur, maar echt waar, ook voor deze LC krijg je ontzettend veel waar voor je geld.

Ik verkies zo'n London City boven een Japanse of Mexicaanse Fender. Maar ja, das persoonlijk!

Greetz!

Speedbird

Speedbird (Reinier)
3 april 2006, 19:30
Trouwens...

Die nieuwe lijn G&L ASAT gitaren, zou ik ook effe naar kijken Daan.


http://www.jic.nl

soup
3 april 2006, 19:57
deze hangt bij sound-plaza


Fender
Special Edition 60's Telecaster (Japan)


Vraag; zijn die japanners slechter/even goed/beter dan de Amerikanen?
En die bigsby kan je die er makkelijk afhalen en opzetten?
en wat zou de prijs hier ongeveer van zijn (heb ff geen zin om te bellen) rond de 1000 euro?
Of zou ik eerder verder moeten kijken naar een non-bigsby? :D
http://www.sound-plaza.nl/IMAGES/VOORRAAD/fender_tele_60bigsby.jpg

treblemaster
3 april 2006, 20:59
De Japanners uit de jaren 80 schijnen erg goed te zijn (even goed of zelfs beter dan de amerikaanse). Ik heb zelf een Japanse 50's reissue uit 1996 en zal die NOOIT weg doen. Ik heb destijds verschillende telecasters binnen mijn budget (toen max 1000 gulden). Ik vond de Japanner het fijnste spelen, het mooiste geluid hebben en het mooist qua uiterlijk (liefde op het eerste gezicht ;)). Let wel ik zocht een lekker rauw, lo-fi telecaster geluid en dat doet ie perfect! :)

Tristan
3 april 2006, 21:40
G&L ASAT's vind ik ook echt waanzinnig. Wat betreft Fender verslaat niets de '52 reissue naar mijn idee (behalve de Custom Shop's dan, die Nocaster's zijn echt buitenaards), misschien kan je er eentje tweedehands vinden?
Rond jouw budget nieuw zou ik kijken naar de Tribute series van G&L, Mexicaanse Fenders, Fender Highway, of Japanse Fenders, maar die Japanse vind ik over het algemeen een beetje karakterloos. De oude (jaren '80) zijn dan naar mijn mening ook wat beter dan de nieuwe.
London City is ook nog een optie.
De miskoop in de serie van Fender Tele's is wat mij betreft de American Tele, want die klinkt niet echt als een Tele, maar meer als een Strat.
Een Tele moet zowieso een (Moeras) essen body hebben, vind ik, want dan klinkt het meer als een echte Tele, die Semi-Hollow gitaren en die ASAT Specials van G&L vind ik wel helemaal te gek.
De pickups die op de Fender '52 reissue Tele zitten vind ik echt super. Je zou een goedkope Essen Tele kunnen kopen en die pickups erop zetten, dat is denk ik wel een behoorlijke upgrade qua sound.

Tristan
3 april 2006, 21:41
deze hangt bij sound-plaza


Fender
Special Edition 60's Telecaster (Japan)


Vraag; zijn die japanners slechter/even goed/beter dan de Amerikanen?
En die bigsby kan je die er makkelijk afhalen en opzetten?
en wat zou de prijs hier ongeveer van zijn (heb ff geen zin om te bellen) rond de 1000 euro?
Of zou ik eerder verder moeten kijken naar een non-bigsby? :D
http://www.sound-plaza.nl/IMAGES/VOORRAAD/fender_tele_60bigsby.jpg

Ze maken toch ook zoiets van Hipshot ofzo? Een soort Bigsby bedoel ik dan, of is dat alleen die B-bender. Misschien moet je daar eens naar informeren.

dano
3 april 2006, 23:08
iemand recentelijk nog bij nederland muziek geweest toevallig? Ik ga vrijdag ff heen om wat tele's te testen samen met de andere gitarist uit mn band, we denken er beide over om een nieuwe tele te kopen. Misschien krijgen we nog groepskorting ook:P

Guinness
3 april 2006, 23:35
Ik heb hetzelfde aan de hand gehad. Ik heb dus ook een lp standard en wilde er graag een Telecaster bij hebben. Ik heb me suf gezocht op internet en ben bij alle muzikzaken in de regio langsgeweest om alles wat los en vastzat aan tele's te proberen. Totdat ik ergens een amerikaanse G&L ASAT Special in de handen geduwd kreeg. Wat een gitaar, man. Speelde beter dan welke Fender dan ook die ik bespeeld heb. En een geluid. En een sustain. Alles wat ik wil spelen kan ik spelen! Mijn bek viel open. Het moment dat ik die in mijn handen kreeg wist ik dit is de mijne. Ik heb hem dus ook van de week gekocht en ben weer helemaal verslaafd.

Dus als je een telecaster wilt zou ik zeker de G&L's niet overslaan. Ik denk dat de amerikaanse een beetje over je budget heen zijn maar anders moet je een kijken naar de tribute series. (Maar die zijn het weer net niet). Of anders tweedehands. Het is werkelijk ongeloofelijk waarvoor ze tweedehands weggaan soms. +/-850!!!!? . Maar ja, als zoals iedereen achter de grote F wilt aanrennen dan moet je er maar voor betalen.

Maar in beide gevallen heb je een echte Fender....

schizo910
3 april 2006, 23:52
Sound Plaza in Amsterdam aan de Amstelveense weg heeft ook een leuke collectie tele's : www.sound-plaza.nl
Volgens mij heeft Schizo de zijne daar ook vandaan, ofnie Gio? :satisfie:

Yup, ik mag nergens anders gitaren meer kopen... :sssh:

Ik heb nog op deze gespeeld en dit is ook een zeer fijne gitaar
http://www.sound-plaza.nl/IMAGES/VOORRAAD/Fender_tele_custom_nos.jpg

Die G&L ASAT vind ik trouwens een briljante naam. Leo Fender de L van G&L mocht de naam Telecaster niet gebruiken en noemde de G&L Tele toen ASAT (Another Stupid Ass Tele)...

Speedbird (Reinier)
4 april 2006, 12:36
Daan,

Kaat Gitaren op de Westzijde in Zaandam heeft volgens mij ook enkele G&L ASAT's net nieuw binnen. Duurder dan gemiddeld, maar je kan ze altijd uitproberen....

En laat ons sowiezo effe weten wat je gekocht hebt!

Greetz!

Speedbird

dano
4 april 2006, 12:38
hmm ja hij had ook een ooit een zwarte tele staan met piezo in de brug dacht ik? geen idee watvoor model, speelde wel lekker, maar ik vond hem een beetje te duur. Eerst ff naar nederlandmuziek vrijdag:)

telecastermaster
4 april 2006, 13:23
Ik ben ook altijd nog best gecharmeerd van de paisleys, ook die blauwe die ik een enkele keer gezien heb, hebben er mensen hier ervaring mee?


Zoiets?


http://i9.ebayimg.com/05/i/06/99/ee/a7_3.JPG

dano
4 april 2006, 13:26
yeah die rocked! enig idee of die ergens verkrijgbaar is?

telecastermaster
4 april 2006, 13:52
die paisley tele is custom made:

http://cgi.ebay.com/Custom-52-Fender-Telecaster-Guitar-Brad-Paisley-finish_W0QQitemZ7401929921QQcategoryZ38083QQssPage NameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

soup
4 april 2006, 17:04
feedback verkocht toch een jaartje geleden zo'n roze en blauwe paisleys voor 800euro

Tristan
5 april 2006, 22:07
Dat waren volgens mij Strats en daarvan was de Paisley roze (pink paisley) en de Flower blauw (blue flower). Het kan zijn dat er ook Paisley Tele's waren, maar dan weet ik vrijwel zeker dat ze roze waren.
Dat hele paisley/flower gedoe is trouwens gewoon een soort oud behangetje wat ze eroverheen rollen ofzo, daar hen ik weleens iets over gelezen, toevallig had Fender daar nog een partijtje van en daar hebben ze toen die Limited editions van gemaakt. Ik heb een paar van die Blue Flower Strats gecheckt toendertijd en die klonken erg okee.
Het zijn overigens Japanse gitaren met een body van basswood en een maple hals.

hoofd
5 april 2006, 22:24
deze hangt bij sound-plaza
en wat zou de prijs hier ongeveer van zijn (heb ff geen zin om te bellen) rond de 1000 euro?
http://www.sound-plaza.nl/IMAGES/VOORRAAD/fender_tele_60bigsby.jpg

Die is 1500 als ik me niet vergis, ik was gister ff langs geweest.

dano
5 april 2006, 23:03
mm ik heb ooit een paisley tele in mijn handen gehad, speelde erg fijn en ik weet ook een paisley strat te vinden in de buurt.

ah ik ga vrijdag naar nederland muziek, samen met de andere gitarist uit mn band die ook aan de tele wil. Zouden we groepskorting krijgen bij NM?

Wizz?

:soul:

Speedbird (Reinier)
9 april 2006, 11:50
Nou Dano! Vertel eens, wat heb je gekocht?

dano
9 april 2006, 13:27
Ha nog niks:P Ben twee uur bij nederland muziek wezen testen, een stuk of tien tele's, de andere gitarist uit mijn band heeft wel een tele kunnen kopen, een mexikaanse classic, erg gaaf ding. Ik had een beetje uit zelfbescherming niet genoeg geld mee op mijn giro, hahaha. Maar die mex classic was de beste binnen ons budget. Ik heb wel op de 52ri gespeeld en vond hem wel erg goed, als ik em ooit zou kopen zou ik er denk wel normale elektronica inzetten, ik vond die bassmod op het hals element niet echt heel erg bruikbaar. Heel wollig en zoveel jazz speel ik niet.

Mijn zoektocht gaat door, weet iemand nog een winkel waar ze veel tele's hebben staan? Het gaat waarschijnlijk toch wel een worden met een niet al te hoog budget dus waarschijnlijk een mex.

ik hou jullie op de hoogte:)

Speedbird (Reinier)
9 april 2006, 14:19
Ik heb wel op de 52ri gespeeld en vond hem wel erg goed, als ik em ooit zou kopen zou ik er denk wel normale elektronica inzetten, ik vond die bassmod op het hals element niet echt heel erg bruikbaar. Heel wollig en zoveel jazz speel ik niet.

Hahah Daan, klopt, dat is een "fout" die Fender er expres heeft ingebracht, omdat ze natuurlijk de gitaar wilden afleveren zoals dat werd gedaan in 1952. Je krijgt namelijk ook een schema (met een weerstandje) erbij zodat je hem (niet al te moeilijk) kan omsolderen naar de moderne versie. Ik heb dat ook gedaan en pas dan krijg je te horen wat je wilt! Dus dan hoef je dus niet hele nieuwe elec erin te zetten.

Succes met je zoektocht!