PDA

View Full Version : Betaalbare analoge delay



Johnny Ramone
3 april 2006, 00:56
Hallo,

Wat is volgens jullie een goede delay beneden de 150 euro, het liefst analoog en op millisecondes precies in te stellen, of kan dat alleen maar met een digitale delay?

Dank u

Speeddemon
3 april 2006, 11:15
millisecondes precies kan alleen bij de Boss DD-20 (met schermpje) en een aantal 19" rack units (TC 2290, D-Two, etc.)

Goeie analoge delay: Ibanez AD9. Moet wel te vinden zijn voor +/- 150 euro (zowel nieuw (RI) als de originele 2e hands).

Robbert
3 april 2006, 11:38
Waarom per sé analoog? De Ibanez DE7 is bijvoorbeeld een zeer leuke, betaalbare delay :)

Johnny Ramone
3 april 2006, 12:01
Waarom per sé analoog? De Ibanez DE7 is bijvoorbeeld een zeer leuke, betaalbare delay :)

Mijn ervaring met digitale effekten is dat ze mijn geluid om zeep helpen, te scherp, te dun, te zoemerig...

Hebben analoge delays geen mogelijkheid tot precies afstellen van de snelheid?
Hoe deden de delay-mannen het dan vroeger als ze een analoge delay in de juiste snelheid wilden hebben?

Speeddemon
3 april 2006, 12:06
goed luisteren.

De Diamond Memory Lane heeft een tap-tempo en is analoog, maar kost je wel iets van 400 euro.

Verder, ik ben een erg groot liefhebber van analoge delays (heb er zelf 4 van de bekendste; Ibanez AD9, Boss DM-2, MXR Analog Delay, DOD 680 Analog Delay) en toch staan er op mijn 2 boards een Line 6 Echo Park en een Ibanez DE7.
Waarom? Meer delaytijd, en meer fratsen.

Neem 't aan van iemand die van 'tone' z'n hobby heeft gemaakt, een Echo Park (mits in Analog mode) of een DE7 (mits in Echo Mode) maakt je sound NIET dunner.

fullorder
3 april 2006, 12:32
goed luisteren.

De Diamond Memory Lane heeft een tap-tempo en is analoog, maar kost je wel iets van 400 euro.

Verder, ik ben een erg groot liefhebber van analoge delays (heb er zelf 4 van de bekendste; Ibanez AD9, Boss DM-2, MXR Analog Delay, DOD 680 Analog Delay) en toch staan er op mijn 2 boards een Line 6 Echo Park en een Ibanez DE7.
Waarom? Meer delaytijd, en meer fratsen.

Neem 't aan van iemand die van 'tone' z'n hobby heeft gemaakt, een Echo Park (mits in Analog mode) of een DE7 (mits in Echo Mode) maakt je sound NIET dunner.

En een Boss DD-20 ook niet. Neem dat aan van iemand die 'm kan vergelijken met een Roland Space Echo. ;)
En inderdaad de andere gitarist van m'n band heeft de DE-7 en dat ding klinkt verassend goed voor z'n geld. Misschien niet 'the real thing', maar wel akelig dichtbij en een stuk praktischer dan de betaalbare analoge alternatieven.

Ik gebruik mijn space echo dan ook alleen voor studio-werk.

Speeddemon
3 april 2006, 12:38
Heb nog nooit over een DD-20 gespeeld, dus daar kon ik niks zinnigs over zeggen (qua sound dan).

Maar idd, 't is misschien stoer in een rockabilly bandje om je Space Echo mee te zeulen op 't podium, in coverband zal niemand in 't publiek erom malen.

Tristan
3 april 2006, 12:59
Ik weet het niet hoor jongens, want ik vind die digitale delays ook voor geen meter klinken. In de effectsloop is het inderdaad geen probleem, maar als je ze voor je amp gaat zetten, dan verneukt het echt je geluid.
Bovendien kan je met een analoge delay een aantal dingen die je niet echt met een digitale kan. Bijvoorbeeld zelfoscilleren en rare spacesounds als je de feedback hoog zet, pitchshiften als je aan de time knop draait etc.
Ik zou, als je redelijk goedkoop uit wil zijn bij de volgende merken kijken:
Ibanez: AD80, AD9 (vintage en nieuw)
Boss: DM2
MXR: Analog Delay
DOD: goedkope analoge delay tweedehands

De nieuwe AD9 van Maxon schijnt overigens beter te zijn dan die nieuwe van Ibanez.

Speeddemon
3 april 2006, 13:12
Bovendien kan je met een analoge delay een aantal dingen die je niet echt met een digitale kan. Bijvoorbeeld zelfoscilleren en rare spacesounds als je de feedback hoog zet, pitchshiften als je aan de time knop draait etc.
OH JAWEL!

Wordt eens tijd dat jij met een DE7 of Echo Park gaat stoeien!

De DE7 kan trouwens bizarder zelf-oscilleren dan menig analoog delay.
Daarbij heb ik begrepen dat oscilleren niet echt goed is voor analoge chips.

Mitch
3 april 2006, 13:14
Probeer écht de DD20 eens. Is iets duurder, maar is exact in te stellen en qua klank kan -ie perfect analoog klinken. Vier presets, een handmatige instelling, tap tempo mogelijk, oscillatie ook mogelijk (is zelfs een aparte modus voor)
Zeker in de loop helpt -ie totaal niet je geluid om zeep.

Het analoog/digitaal probleem blijft érg hardnekkig aanwezig (ja Tristan, ik bedoel jou ;) ). Het gaat om de buffering en het toonfilter circuit. Kijk anders voor de gein op www.buildyourownclone.com voor clips van zijn digitale delay, gevoiced naar een AD80. Net zo makkelijk te oscilleren etc. etc.

Mitch
3 april 2006, 13:15
Om nog even op Speedy in te haken: de DE7 is inderdaad geweldig te feedbacken. Ik gebruik momenteel de DE7 op mijn synth i.p.v. mijn gitaar en ook daar gebruik ik 'm om super-makkelijk de welbekende UFO sounds te creëren.

Johnny Ramone
3 april 2006, 13:27
Bedankt allemaal!

Ik ben erg tevreden met de reacties, ik zal 1 en ander eens gaan uitproberen. De pedalen met tap-tempo mogelijkheid lijken mij erg zinvol, je weet maar nooit of een drummer zich aan de afgesproken snelheid houdt.

Groetn'

fullorder
3 april 2006, 16:53
Heb nog nooit over een DD-20 gespeeld, dus daar kon ik niks zinnigs over zeggen (qua sound dan).

Maar idd, 't is misschien stoer in een rockabilly bandje om je Space Echo mee te zeulen op 't podium, in coverband zal niemand in 't publiek erom malen.

hey, maar ik speel dus niet in een coverband! :stop:
ook niet in een rockabilly band overigens...
kan het niet en wil het niet ;)

Speeddemon
3 april 2006, 17:18
hey, maar ik speel dus niet in een coverband! ook niet in een rockabilly band overigens...
kan het niet en wil het niet ;)
daar doelde ik ook nie op.
Rockabilly met een Miami Fuzz? :seriousf: :rockon: :cooler:

Ik bedoelde meer dat rockabilly mensen (en bepaalde blueslui) niet graag gezien worden met digitale meuk op 't podium. Dus, ondanks dat een DD-20 of DE7 vele malen praktischer en kleiner is om mee te nemen, zullen ze toch moeilijk gaan lopen doen met een of andere band-echo.

fullorder
3 april 2006, 20:13
Ik bedoelde meer dat rockabilly mensen (en bepaalde blueslui) niet graag gezien worden met digitale meuk op 't podium. Dus, ondanks dat een DD-20 of DE7 vele malen praktischer en kleiner is om mee te nemen, zullen ze toch moeilijk gaan lopen doen met een of andere band-echo.

kloppend. ik kan me er ook wel iets bij voorstellen dat dat soort bands zo authentiek mogelijk willen klinken EN pronken.
een totaal andere gitarist die ook de moeite neemt om zo'n re-201 mee te nemen is natuurlijk niemand minder johnny greenwood. maar ja, zijn setup bestaat dan ook nog eens uit dit soort ubergeile analoge synth-shit (http://www.analoguesystems.co.uk/pics/johnny.jpg), dus daar kan ook nog wel een tape-echo bij. Bovendien, roadies genoeg dunkt mij ;)

Tristan
3 april 2006, 21:09
OH JAWEL!

Wordt eens tijd dat jij met een DE7 of Echo Park gaat stoeien!

De DE7 kan trouwens bizarder zelf-oscilleren dan menig analoog delay.
Daarbij heb ik begrepen dat oscilleren niet echt goed is voor analoge chips.

Het kan wel, maar ik vind het niet zo vet klinken, zeker omdat ze vaak minder controleerbaar zijn, een beetje te bizar zeg maar en soms met van die digitale glitches. Die spacesounds vind ik ook vetter bij de meeste analoge delays, bovendien reageert een analoge delay naar mijn mening vetter op anderepedalen, bijvoorbeeld een fuzz, want die kan zo'n pedaal echt laten kotsen. Een digitaal pedaal dat in het rood gaat klinkt gewoon niet zo vet, naar mijn idee. En dan is er nog dat probleem van een digitale delay voor je amp, dat vind ik nog steeds niet klinken hoor, vinden jullie soms van wel?
Kort gezegd kom ik hierop uit: als je een delay in je effectsloop zet (liefst parallel) dan is een digitale delay echt prima en heel makkelijk als hij tap tempo heeft. Je kan met sommige ook wel weirdere sounds maken, maar analoog blijft mijn voorkeur houden daarvoor en zeker als ik hem voor mijn amp zou zetten.

Speeddemon
3 april 2006, 22:04
nogmaals,
ik denk dat je je mening over digitale delays vooral baseert op de oudere (Boss DD-3/DD-5) delays die geen analog-modus hebben.

De DE7 kan oscilleren als de gekste, 't is meer dat m'n AD9 een wat onvoorspelbaarder self-oscillatie heeft.

Mitch
3 april 2006, 22:10
Note to self: volgende keer een clip maken van de DE7 vóór de pre amp.

Behold, infidels http://smilies.vidahost.com/contrib/blackeye/small3dblackeye.gif

Tristan
3 april 2006, 22:25
Note to self: volgende keer een clip maken van de DE7 vóór de pre amp.

Behold, infidels http://smilies.vidahost.com/contrib/blackeye/small3dblackeye.gif

Wow, dat is een gemene smilie zeg!!!
Het is jullie echt ernst hee, jongens.
Ik moet zeggen, ik heb die Line 6 DL4 weleens geprobeerd, maar die vond ik niet zo waanzinnig hoor.
Mijn Akai Headrush klinkt prima, kan ook wel voor de amp, maar toch mis ik dan wat...

Mitch
3 april 2006, 22:39
Ja, ik raak nu alweer een beetje uitgekeken op de uitgebreide lijst smileys van het vernieuwde forum ! Maar hoe dan ook: ik zal binnenkort weer eens wat opnemen. De clip die ik laatst had van de Ibanez DML betreft dus ook een digitale delay, in de loop. Zal de DD20 en DE7 eens doen. In ieder geval in de loop. De DD20 moet ik anders instellen als ik 'm voor de pre amp zet, kijk nog wel of ik daar zin in heb....

Het blijft een beetje het punt dat iedere delay met een wat donkerder filter (lees: analoge klank) smeriger en dus vaak lelijker wordt als je 'm vóór de pre amp zet en de amp op drive staat ingesteld. In de loop, als de amp die heeft, blijft dan altijd mooier. Iedere delay die dan wat minder toonfiltering heeft zal vóór de pre amp wat strakker klinken. Clean is dat vaak weer lelijk.
Toonfilter en gebruik van loop zijn en blijven belangrijkere zaken dan analoog of digitaal.

Ik denk dat je een digitale delay verwart met een multi-effect met matige A/D/A conversie. Als je daar inplugt mis ik inderdaad ook iets :mad:

Tristan
3 april 2006, 22:55
Ik baseer mijn mening op de Boss DD3/5/6, mijn Akai en die Line6 dingen, zowel met clean als overdrive en dus voor de amp. Mijn Akai heeft ook een toon/hoogfilter en een Tape Echo mode, maar dat geeft voor mij nog steeds niet het gewenste resultaat. Over multieffecten ga ik het niet eens hebben...

Johnny Ramone
6 april 2006, 00:51
goed luisteren.

De Diamond Memory Lane heeft een tap-tempo en is analoog, maar kost je wel iets van 400 euro.

Verder, ik ben een erg groot liefhebber van analoge delays (heb er zelf 4 van de bekendste; Ibanez AD9, Boss DM-2, MXR Analog Delay, DOD 680 Analog Delay) en toch staan er op mijn 2 boards een Line 6 Echo Park en een Ibanez DE7.
Waarom? Meer delaytijd, en meer fratsen.

Neem 't aan van iemand die van 'tone' z'n hobby heeft gemaakt, een Echo Park (mits in Analog mode) of een DE7 (mits in Echo Mode) maakt je sound NIET dunner.

Nou ik heb 1 en ander beluisterd en kom tot de conclussie: Ik ga een Diamond Memory Lane kopen, de Echo Park is leuk, betaalbaar en heeft veel leuke foefjes, maar hij blijft naar mijn smaak dun klinken. De T-rex replica lijkt me ook oke, maar is ook bijna 400, maar heeft minder opties dan de Diamond.

Nu nog een oud vrouwtje de sloot in schoppen en haar tasje afpakken! :angry:

britsie
6 april 2006, 13:08
Ik ga een Diamond Memory Lane kopen

Nu nog een oud vrouwtje de sloot in schoppen en haar tasje afpakken!
:roll: Dan heb je een analoge delay maar geen street credibility meer.
Als je nu nog een homeboy :soul: z'n gouden kettingen ging afpakken maar nee, het moet weer een oud vrouwtje zijn... :confused: :stop:

Wicked Willy
6 april 2006, 13:22
Ik heb er ook al aan zitten denken om de Diamond Memorylane aan te schaffen (de Memoryman is me iets te basic), al lijkt een DL4 me ook wel wat (tsja meer mogelijkheden etc............alleen klinkt ie waarschijnlijk een stuk minder dan de DML). Qua prijs scheelt het niet of nauwelijks.

DREAMMACHINE
6 april 2006, 14:51
grappig, ik zit juist te denken om mijn DL-4 in te ruilen voor een memory lane of t-rex replica ( beide erg van onder de indruk)....de dl4 is idd erg uitgebreid en de looper is erg handig, maar ik gebruik uiteindelijk toch maar 1 of 2 delay settings...

sregor
6 april 2006, 15:04
ik heb zelf de Carl Martin red repeat. vind hem, de tering, lekker klinken. voor 99 eutjes heb je er eentje. millisec. zijn helaas niet exact in te stellen. Suc6 er mee

Based on the infamous Carl Martin Delayla, the 'Red Repeat' provides an affordable 600 milliseconds of delay as well as a simply controlled echo. Add just a touch of delay to thicken your sound, or push the echo circuit past 12o'clock where the unit begins to self-oscillate, just like an old analog delay. Great vintage style and colour in a heavy diecast, 9 volt pedal with heavy duty bypass switching.

zjanke
6 april 2006, 20:57
Waarom moet je exact de milliseconden kunnen instellen? Volgens mij heeft dat alleen zin als je altijd met een metronoom/clicktrack (dus exact hetzelfde tempo) speelt. zo niet, dan moet je bij (extreem) harde repeats toch juist je taptempo gebruiken om te voorkomen dat je delay net uit de maat valt?

bat
6 april 2006, 22:10
Okee, ik ga ook aan de delay. Dus vanavond bij Feedback Apd een DE-7 geprobeerd. Leuk ding, klinkt inderdaad goed, maar... geen tap-functie? Erg jammer!

Enfin, ik wacht even totdat ze weer een digidelay binnen hebben. Misschien is dat wat. Want 100 euro vink eigenlijk wel zat voor een apparaat dat ik niet al te vaak zal gebruiken. De Echo Park is daarmee boven het door mijzelf gestelde budget.

fullorder
7 april 2006, 10:34
Waarom moet je exact de milliseconden kunnen instellen? Volgens mij heeft dat alleen zin als je altijd met een metronoom/clicktrack (dus exact hetzelfde tempo) speelt. zo niet, dan moet je bij (extreem) harde repeats toch juist je taptempo gebruiken om te voorkomen dat je delay net uit de maat valt?

Ik moet zeggen dat ik de tap-functie van mijn DD20 steeds minder gebruik, ik vind het eigenlijk wel mooi als de delay niet perfect in de maat loopt, maar net iets langzamer is.

maar dit terzijde...;)

Mitch
7 april 2006, 19:33
Ik gebruik 'm juist steeds vaker :satisfie: Zit er nu zelf over te denken om toch maar met een extern switchertje een permanente tap tempo mogelijk te maken. Het 'vasthouden' van de keuze switch om over te schakelen naar tap tempo en dan nog tegelijkertijd met de band meespelen is soms een beetje lastig. Maar ja, geen plaats op het board hè :nervous: