PDA

View Full Version : The War on GAS/Digitech EX-7 en het one-trick pony verhaal



Nitefly7
2 april 2006, 22:41
http://i73.photobucket.com/albums/i206/Nitefly7/Effects/IMAG0045.jpg

Stelling:
ik: " That separate footswitch is too expensive in comparison to the EX-7 itself, don't you think?"
mr digitech: "Sure, but if you were to buy two EX-7's instead of the 7 originals, than you'd be SAVING a lot of money as well"
ik: "But I don't need all 7"....

paar topic op HCFX gezien, maar hier nog niet.. en nu vraag ik me af of ik "er eigenlijk wel 1 ('t whammy-model) nodig heb"



Digitech had hem op een '3e plank' gezet in een rek, met adapter erin: snugger, want met je hand krijg je die switch dus écht niet aan..

Dus ik haalde 'm van 't rek af en op de grond en het werkt warempel..

"Do you understand the controls" zei mr. Digitech even later en ik legde uit dat dit ding wel interessant was, OP DE GROND:

- Univibe
- Leslie
- Whammy
- TS9, Rat, DS-1, MT-2 erbij

kort overzicht:

+ mogelijkheden
+ sounds van Space Station, Whammy en Leslie
+ kwaliteit distortions (m.i. beter dan die in de GT6...)
+ footswitch om door de modellen te 'scrollen' en eenvoudig distortion aan/uit t zetten
+ relatief prijsvoordeel (maar ik ga geen 229 uitgeven zeg ik je nou al...)

- pedaalweg redelijk klein (persoonlijk niet zo veel problemen mee)
- aparte footswitch belachelijk duur
- modellen worden opgeslagen, settings niet: whammy model 3 is niet op te roepen vanaf Crybaby model 2: er naar toe 'banken' en 'bukken'....

- hiel schakelaar voor distortions (ipv losse footswitch) werkt niet ideaal...
- geen MIDI

dus: een Whammy is gaaf voor Scofield/Satch dingen, maar is deze EX-7 een net-niet one trick pony ???

ik vraag dit vooral (omdat ik nog steeds niet wil beginnen met essayeren....IT'S A WORD....) omdat 'n Whammy MINDER kost dan een EX-7...

....en ik vraag dus EIGENLIJk of de Leslie/Univibe/Distortion extra's, niet gewoon échte GAS is...

Mitch
2 april 2006, 22:58
Klinkt een beetje als een prachtig idee in een foute verpakking, zoals je het nu schrijft. Beetje rare combinatie trouwens, Rat, MT2, Leslie...

Blijf toch altijd een beetje moeite houden met Digitech na de RP100 waar ik op begon :sssh:

Nitefly7
3 april 2006, 00:51
Je moet het zien als een 7 + 7 pedaal:

7 expressie pedalen:
2x wah, whammy, space station, a/da flanger, univibe en leslie

en 7 distortions

je kan dus een whammy hebben en daarbij een Metalzone aan of uit zetten
(whammy activeer je in dat geval met je teen naar voor klikken...distortion is hiel naar 'achter')
een 'preset' is dus alleen de combinatie: wah + ds-1, whammy + mt-2, space station + mt2, univibe + big muff etc...

je hebt dus 7 "geheugenplaatsen" (elk model 1) die je dus met een distortion kan opvrolijken: 7x2 (distortion aan/uit)

met de aparte footswitch kun je 'makkelijker' 1,2,3,4,5,6,7 doorklikken/'banken'
én je kan de distortion met een aparte knop aan/uit zetten (dus niet met je hiel op de EX-7 zélf)

maar Digitech heeft het niet kunnen combineren dat je ook kiest WELKE whammy je met WELKE distortion-instelling kiest: je bent afhankelijk van de stand van de knopjes OP DAT MOMENT...

1 + 1 = ...Bíjna...


Toch is het idee leuk...maar totdat 'ie goedkoper wordt hoef ik 'm nog even niet...