PDA

View Full Version : The War on GAS/de Fender-Signature kwestie... (stiekem niet-spam voor de Messe 2006)



Nitefly7
2 april 2006, 22:19
Het doel: gitaren en dingen testen zonder dat iemand ze meteen wil (want: kán) verkopen

Op de Messe staan talentvollere musici om je heen en beginners (die gelukkig voor mij vaak 'betere' smaak (Petrucci) hebben dan de talentvollere (Yngwie) musici...)

Ik kon in alle rust zelfs Custom Shop modellen pakken, bespelen, laten botsen ('Relic...') en dat heb ik dus ook gedaan:

Ondergetekende was aan het GAS'en voor de Eric Johnson en/of John Mayer Strat: (lees: én/én)

de 1e was niks voor mij: te 'gelikte' nek ofzo...
van de 2e heb ik 2 verschillende exemplaren geprobeerd, waarbij de 2e anders leek dan die andere (beiden waren wel fijn, maar nét niet...)....

De SRV en Robert Cray strats waren al fijner, maar:

de winnaar was een "gewone" US Vintage Strat '57....
ik heb ze niet kunnen inpluggen, maar 'right of the hook' was het niet-signature model dus fijner...


bekend verhaal?

of bevestiging van de "Don't believe the hype"-ideologie?


tegenvallers:
EJ Strat (fijne gitaar, maar niks voor mij)
JM Strat (2 verschillende 'feels' bij 'zelfde model')
Fender TC-90 (te 'licht')
Line6 Variax Acoustic 300 (nylon: niet mooi geluid én uiterlijk, steel: vooral geluid)

meevallers of 'bijna GAS':
OLP Luke
MIM Tele met Bigsby
Gretsch Keith Scott
Parker Nitefly Alder
Parker PM20 (wit met pearl binding)

GAS:
Parker Fly Mojo Flame
Fender US Vintage '57 (maple toets)
...OLP Luke.. ?

Anders Destium
2 april 2006, 23:38
Bedankt voor je review!


Was de vintage 57 een masterbuilt strat of een andere productie-serie?

Nitefly7
3 april 2006, 01:00
Bedankt voor je review!


Was de vintage 57 een masterbuilt strat of een andere productie-serie?

Het was de 'doodnormale' US Vintage Serie, die waar ook de '52 Tele inzit... Nieuwprijs is ongeveer 1400 ofzo (minder dan de EJ, maar iets meer dan de JM volgens mij)

als aanvulling (om het meer een 'review' te maken):

de EJ strat had een hals die zich leende voor EJ-dingetjes (kunstm. flageoletten en zo) en best wel funky was, in a good way..
pickups kon ik niet testen, maar het was een fijne gitaar...
het "a light 2piece alder body" moet je met een korreltje zout nemen, ik vond haar niet merkbaar lichter dan de JM of de '57er...
fijne radius om te benden, maar toch 'vreemd'

de JM strat vond ik akoestisch iets meer 'ballen' hebben, mss door rosewood toets? maar de "Who did you think I was" riff, kwam overtuigend over..
De finish van de hals vond ik niet prettig, de afmeting was nog wel te doen, hoewel hij minder 'rond' voelde dan de EJ

De SRV (alhoewel flinker qua omvang) had een comfortabele nek en een prettig gewicht..
De Robert Cray leek me het lichtste qua gewicht, hardtail was even wennen om te zien, maar leek ook toe te voegen aan het beeld...


En die '57 had een hals waar ik me op thuisvoelde, maple toets, comfy body en bij Dijkman klónk 'ie ook zoals ik hoopte dat een Strat altijd klinkt (en aanvoelt...)

...toch vreemd dat Strat soms gewoon écht verschillen binnen een bepaalde serie...

Anders Destium
3 april 2006, 11:41
Ja, geen 2 gitaren zijn gelijk dat is de gein ervan. Bedankt voor je review en je foto's bij versterkes ;)

taylor
3 april 2006, 11:53
als aanvulling (om het meer een 'review' te maken):

de EJ strat had een hals die zich leende voor EJ-dingetjes (kunstm. flageoletten en zo) en best wel funky was, in a good way..
pickups kon ik niet testen, maar het was een fijne gitaar...
het "a light 2piece alder body" moet je met een korreltje zout nemen, ik vond haar niet merkbaar lichter dan de JM of de '57er...
fijne radius om te benden, maar toch 'vreemd'



hmm beetje vreemd verhaal elke gitaar leent zich daarvoor toch wat heeft een hals daar nou mee te maken?op een EJ zit geloof ik zo'n driehoek achtige hals of niet?

Nitefly7
3 april 2006, 12:32
hmm beetje vreemd verhaal elke gitaar leent zich daarvoor toch wat heeft een hals daar nou mee te maken?op een EJ zit geloof ik zo'n driehoek achtige hals of niet?

yup, 'quartersawn' volgens mij, driehoekig en een 'algeheel ronde' feel...

dat van die hals, mijn ervaring (maar dat verschilt per gitaar) is dat maple toch net iets anders klinkt als je erop...slaat/tikt/hamert met je vinger dan als je dat op rosewood doet (EJ-flageo's vs. Lukather-'whacking on the strings')...

iedere gitaar leent zich voor die dingen, daarom is het ook 'gitaarspelen', maar het is te vergelijken met jazz op een Dean Dimebag of BC Rich: het kán, maar er zijn (subjectieve) alternatieven...

Eko
3 april 2006, 17:30
Ik ben net als de topicstarter naar Frankfurt geweest. Op uitnodiging van een bekende muziekhandelaar. Ook ik heb gekeken in de Fenderstand. Uiteraard kon ik het ook niet laten om even de Customshopmodellen uit te proberen. De Masterbuilts en teambuilts waren echt de moeite waard. Ik hoop er dit jaar nog een te kopen. Bijna alles ziet er levensecht gebruikt uit. Ik heb op de beurs wel heel andere (slechte) kopieen van gezien.
Mijn favo op dit moment ( en al wat langer) is de Nocaster. In de relicversie.
Kost een paar centen maar dan heb je wat. Leuk was het geintje om een type strat in alle kleuren neer te hangen en daaronder de Pro-Junior in dezelfde kleur en ook in relic.
Opvallend was dat ik er op de eerste dag was en dat om 11.00 uur in de ochtend bijna alle Customshop gitaren verkocht waren. Alsof iemand er langs was gelopen en gewoon alles op had gekocht.

De rest van de beurs viel nogal tegen. Uiteraard ben ik even in de acoustische hal geweest bij de ColeClark en AER stand en Ron Houben een hand gegeven.( ik heb een van de eerste ColeClarks).
Het frappante vond ik dat bij Marble alle amps werden getest met de Tele van Arie-Jan zelf terwijl naast hem ( op de stand) de Gier Gitaarbouw stond.
Blijkbaar is die tele zo`n ijkpunt dat een ieder daar mee test.

Op de rest van de beurs viel inderdaad op dat nogal wat mensen zeer luid en het liefst met effectprocessors allerlei amps en gitaren demonstreren. Het liefst allemaal tegelijk en door elkaar. Om knetter van te worden bij tijd en wijlen. Maar goed , misschien word ik wel oud.

Negative K3 fan
3 april 2006, 19:36
yup, 'quartersawn' volgens mij, driehoekig en een 'algeheel ronde' feel...

quatersawn oftwel kwartiers gezaagd hout is geen aanduiding voor een nekshape of feel, maar gewoon een manier waarop bomen tot planken worden gezaagd.

quartersawn uitleggen zonder plaatje erbij is nogal lastig, maar het is een duurdere/intensievere manier dan 'gewoon' planken zagen, maar zorgt ervoor dat de nerf zo perfect mogelijk in de lengterichting zit, iets anders kan eigenlijk niet worden gebruikt voor nekken.

Nitefly7
4 april 2006, 01:20
quatersawn oftwel kwartiers gezaagd hout is geen aanduiding voor een nekshape of feel, maar gewoon een manier waarop bomen tot planken worden gezaagd.

quartersawn uitleggen zonder plaatje erbij is nogal lastig, maar het is een duurdere/intensievere manier dan 'gewoon' planken zagen, maar zorgt ervoor dat de nerf zo perfect mogelijk in de lengterichting zit, iets anders kan eigenlijk niet worden gebruikt voor nekken.

ja, inderdaad, my bad... ik dacht dat 't óók kenmerkend was voor een 'rondere' feel, maar dat hoeft idd helemaal niet..


..., iets anders kan eigenlijk niet worden gebruikt voor nekken.

maar niet alle nekken zijn quartersawn toch?

taylor
4 april 2006, 10:19
ja.

maar wat ik van begreep was het een remake van een 58 of 59er die EJ zelf had in die periode hadden de neck dus een driehoek achtige shape vandaar dat ik het dacht..

Nitefly7
4 april 2006, 12:58
ja.

maar wat ik van begreep was het een remake van een 58 of 59er die EJ zelf had in die periode hadden de neck dus een driehoek achtige shape vandaar dat ik het dacht..

de '57 vintage reissue (non-signature) vond ik toch prettiger, mss inderdaad vanwege die driehoekige hals...

misschien als ik ze ingeplugd hoor dat ik dan tot andere conclusies kom...hoewel dat de 'feel' niet veranderd en ik weet dat die '57er erg lekker klinkt

Javaca
4 april 2006, 13:21
http://www.hlenssen.nl/Hout%201.gif
Hiermee is kwartiers en dosse uit te leggen.
Bij kwartiers zagen heb je hout wat minder trekt (heeft te maken met krimpen in verschillende richtingen)
Er worden ook Dosse nekken gemaakt, maar die hebben meer de neiging tot kromtrekken dan kwartiers gezaagde nekken.

Utreg
4 april 2006, 17:49
Bedankt voor het review, maar ik ben het niet eens met "Op de Messe staan talentvollere musici om je heen en beginners (die gelukkig voor mij vaak 'betere' smaak (Petrucci) hebben dan de talentvollere (Yngwie) musici...)" Luister eens naar Brothers, Blue, Guardian Angel, Amberdawn e.d, en oordeel dan opnieuw... Yngwie heeft echt wel smaak...

Nitefly7
4 april 2006, 20:13
Bedankt voor het review, maar ik ben het niet eens met "Op de Messe staan talentvollere musici om je heen en beginners (die gelukkig voor mij vaak 'betere' smaak (Petrucci) hebben dan de talentvollere (Yngwie) musici...)" Luister eens naar Brothers, Blue, Guardian Angel, Amberdawn e.d, en oordeel dan opnieuw... Yngwie heeft echt wel smaak...

ik noem Petrucci-wannabees mensen met 'betere' smaak dan yngwie-adapten, het is knap en bewonderingswaardig als je dat sweepen/neo-klassieke gasgeven kan, don't get me wrong..
maar ik vind het niet Mooi

(maarja, ik ben een John Petrucci-fan die dweept met John Mayer, Toto luistert en daarna Larry Carlton-, Al DiMeola- (diet ik eerst ook 'zenuwachtig' vond) en Sarah Mclachlan-dvd's kijkt...)


Yngwie's talent vind ik zwaarder wegen dan z'n smaak, het is indrukwekkend maar van de 20+ nummers die ik gehoord heb is er geen 1 die me kan bekoren..

...je suggesties zal ik even opzoeken en beluisteren, dankje !

maar sterker nog: op de cd "Taken" van Radioactive (Tommy Denander, met een shitload Toto-coryfeeën en meer van die steengoeie musici) is er een nummer met een bepaalde break/bridge, waar Yngwie een solospot heeft...het is weer een pololloololloololloololloololloololloololloololloo lolloololloololloololloolollo-solo, wat tóch kenmerkend is voor zijn stijl (en veel andere échte shred).. dat hele nummer is om zeep daardoor, IMHO..


na 't luisteren of zien (G3 in Denver...) van Yngwie denk ik: ... en nu ?
en mij leek die G3 wel een goede (moment)opname van Yngwie J.

Petrucci's combinatie van smaak/talent vind ik persoonlijk (!) prettiger en indrukwekkender:

na het zien van G3 in Tokyo denk ik: .... en nu ga ik verdomme oefenen ook!

new deep
4 april 2006, 21:07
ben het met je eens dat petrucci echt gaaf is op de g3 tokyo dvd..

ben trouwens toch wel benieuwd naar die mayer strat, die big dipper elementen (schijnen best anders te zijn dan de texas specials) kan je dus niet los krijgen. Heb je hem versterkt gehoord?

Nitefly7
4 april 2006, 22:08
ben het met je eens dat petrucci echt gaaf is op de g3 tokyo dvd..

ben trouwens toch wel benieuwd naar die mayer strat, die big dipper elementen (schijnen best anders te zijn dan de texas specials) kan je dus niet los krijgen. Heb je hem versterkt gehoord?

dankje! vooral de Smoke on the water-jam is te gek, die whammy stunt die hij daarin doet...bizar gewoon :rockon:


ik heb 'm niet versterkt kunnen horen, ja, op John's DVD's en Youtube-filmpies...
maar totdat hij op North sea jazz komt (yeah right...) moet ik die strat dus 'n keer zelf inpluggen ben ik bang...

die Big dippers zijn inderdaad lager in output, dan duurt 't langer voor z'n versterker gaat oversturen, een soort 'headroom' maken, wat vetter zou moeten klinken...

misschien eerder custom 50'?

ik vond de nek niet ideaal, maar de prijs is bést aantrekkelijk.... even wachten nog..



...

...heb ik je naam goed geďnterpreteerd en zit je als 'backdoor poet met je book of lines' te wachten op de komst van de JM Strat?...

....dan is 't mss leuk om te horen dat ik wél de Martin OMJM heb kunnen proberen... die is wél supersupertegek, net zo gek als die teenyboppende meisjes (die gitaarspeelden!) en na een tijdje wegliepen (nét toen ik met 'Neon' wilde spelen....)

Wizz
4 april 2006, 22:31
Opvallend was dat ik er op de eerste dag was en dat om 11.00 uur in de ochtend bijna alle Customshop gitaren verkocht waren. Alsof iemand er langs was gelopen en gewoon alles op had gekocht.

He he, ik was er al om 9.00 uur... :rockon:

Wizz

Nitefly7
4 april 2006, 23:14
He he, ik was er al om 9.00 uur... :rockon:

Wizz

R-E-S-T-E-C-P (Ali G...)

ik moest om 6u opstaan om om 10u daar te kunnen zijn :cooler:

achteraf gezien was ik ook liever om 'eerder dan 10u' gezien: heb 4uur lang in hal 4 gezeten en toen moesten 5,1,3 (haha, PRS-grapje..) en yamaha nog 8-)

tijd te kort dit jaar

turboblues
6 april 2006, 21:02
Ik had ook tijd te kort dit jaar. Met andere woorden : het was een van de betere jaren, in tegenstelling tot wat iemand vermeldde..(ik heb het dus wel over de zaterdag). Ik was het meest onder de indruk van ene Michael Brettner (Duitse gitarist met Schotse kilt) op de stand van Siggi Braun-gitaren; had hem andere jaren ook al bezig gezien en hij was weer fenomenaal. Daardoor had ik Michael Angelo gemist (was tegelijkertijd), maar had zijn kunstjes ook al eens gezien en muzikaal was de Duitser gevarieerder.
Ook was er George Lynch, die een mini optredentje gaf. Zeker een van de betere! Verder nog verschillende interessante gitaristen waarvan ik de naam niet eens ken..

turboblues
6 april 2006, 21:32
Ik heb verschillende gitaren bespeeld op de beurs (meestal zonder amp) en er waren een paar verrassende dingen voor mij. De Charvel EVH Art Series vielen echt goed mee. Ik had er al veel negatieve commentaren over gelezen maar die waren wat mij betreft niet terecht. Had ook nog nooit een Fender Malmsteen Signature bespeeld en ook die lag goed in de hand. Ik was altijd zeer terughoudend omwille van het "scalloped fretboard" maar zou er snel gewend aan raken. De relic Strats die er hingen gaven me toch de vertrouwde "feel" en waren dus mijn favoriet op de Fender stand. Ook zeer onder de indruk van enkele gitaren van LAG (niet de Koreaanse), Peavey (HP Serie) en Ibanez (Prestige).

Nitefly7
7 april 2006, 00:01
Ik had ook tijd te kort dit jaar. Met andere woorden : het was een van de betere jaren, in tegenstelling tot wat iemand vermeldde..(ik heb het dus wel over de zaterdag). Ik was het meest onder de indruk van ene Michael Brettner (Duitse gitarist met Schotse kilt) op de stand van Siggi Braun-gitaren; had hem andere jaren ook al bezig gezien en hij was weer fenomenaal. Daardoor had ik Michael Angelo gemist (was tegelijkertijd), maar had zijn kunstjes ook al eens gezien en muzikaal was de Duitser gevarieerder.
Ook was er George Lynch, die een mini optredentje gaf. Zeker een van de betere! Verder nog verschillende interessante gitaristen waarvan ik de naam niet eens ken..

ik heb alleen Johnny Hiland zien spelen, echt erg te gek, funky/jazzy en toch chickenpickin'

ik ben wel langs die Braun stand gewandeld, een kerel met een Braun en 'n metalcore backing track.... wat dat die gozer waar jij 't over hebt?

ben je ook bij de Parker stand geweest? daar had iemand een Fly met Blauwe Dimarzio's (ben er een keer op internet langsgesurfd)...
maar dat was ook van die pollololloollololloollololloollololloollololloollo lolloollololloollololloollololloollolollo
dingen... ik vind 't te gek, maar niet mooi...

George Lynch scheen niet écht met z'n publiek bezig te zijn...
heb 'm niet gezien, was te druk bezig met Martin's testen...

de interessante gitaristen waren vaak mennekes die nog kleiner waren dan ik!

..heb je mij niet gezien :strat:

hihi

turboblues
7 april 2006, 19:48
Shit! Was Johnny Hiland daar ook? Waarschijnlijk op de PRS stand? Die Michael Brettner speelde van alles, zelfs iets country-achtig. Hij had een Schotse kilt aan, makkelijk te herkennen dus.
Toen ik de Parker stand passeerde was er niemand aan het spelen..dus gemist. Van George Lynch klopt het, maar ik was daar om hem te zien spelen, niet om hem te horen praten. Hij was toch beleefd hoor, waarschijnlijk van nature uit stil ..