PDA

View Full Version : radius schuurblok



rinaldo
2 april 2006, 21:30
hallo allemaal, ik ben met de bouw van mijn lacewood tele zover dat ik de toets op een 12" radius wil schuren. maar ik heb even op vox humana gekeken en zie dat een radius block al gauw 25 euro kost. nu heb ik hier en daar gezien dat sommigen van jullie zelf een radius block gemaakt hebben, en ik vraag mij af hoe jullie dat gedaan hebben. ben zelf ook al wat aan het klooien geweest met m,n bovenfrees maar dat gaf niet het gewenste resultaat.dus als jullie tips hebben hierover dan hoor ik ze graag.

G.G.
2 april 2006, 22:01
hallo allemaal, ik ben met de bouw van mijn lacewood tele zover dat ik de toets op een 12" radius wil schuren. maar ik heb even op vox humana gekeken en zie dat een radius block al gauw 25 euro kost. nu heb ik hier en daar gezien dat sommigen van jullie zelf een radius block gemaakt hebben, en ik vraag mij af hoe jullie dat gedaan hebben. ben zelf ook al wat aan het klooien geweest met m,n bovenfrees maar dat gaf niet het gewenste resultaat.dus als jullie tips hebben hierover dan hoor ik ze graag.

Stuk karton, punaise touwtje en een potlood. Zo maak je een mooie 12 inch cirkel. Uitknippen, recht blokje houtnemen en de ronding overtrekken op twee uiteindes. Dan voorzichtig vijlen, schuren etc. Totdat je een mooie holle vorm hebt. (zo heb ik het ooit eens gedaan. Moet makkelijker kunnen, maar het werkt wel).

Theo
2 april 2006, 22:38
Kijk eens op deze link:

http://www.buildyourguitar.com/resources/tips/radblock.htm

Ik heb er van de week ook een gemaakt met een radius van 10" en m'n toets hiermee geschuurd. Dit was ook een gladde vlakke toets van Bubinga en het duurt even voordat je hem rond hebt maar het werkt prima.
25 Euro voor een stukkie hout van 20 cm lang is inderdaad erg veel geld.

Ik zal binnenkort een fototje posten van mijn hals die ik net heb gemaakt.

Succes,
Theo

Theo
2 april 2006, 22:47
Nog een tweede mogelijkheid:

http://www.projectguitar.com/tut/radius.htm

Suc6

rinaldo
2 april 2006, 22:57
oke theo, dat is nou precies wat ik bedoel. priema tip. hier kan ik wat mee. en inderdaad, 25 euro voor een stukkie hout is inderdaad een hoop geld. en dan komen de verzendkosten er ook nog eens overheen.nogmaals bedankt. en als er iemand anders nog een tip heeft, laat maar horen.

Theo
2 april 2006, 23:21
Mijn eerste zelfbouw hals. Op wat fretwerk en dots na is ie vrijwel klaar.

http://img411.imageshack.us/img411/1408/afbeelding0495ne.jpg

http://img348.imageshack.us/img348/1254/afbeelding0506qh.jpg

rinaldo
3 april 2006, 17:26
ziet er goed uit theo, wat voor een hout is die hals van gemaakt? het lijkt qua tekening wel wat op lacewood maar dan veel lichter van kleur.

Mattia
3 april 2006, 21:38
Mooi!

Ziet er uit als Plane/Plataan/Amerikaanse Sycamore (Platanus, iig).

Er zijn veel houtsoorten die 'lacewood' worden genoemd.

Theo
3 april 2006, 22:09
Het is inderdaad plataan (sycamore) en de toets is van bubinga wat overigens behoorlijk hard is om al die fretsleufjes te zagen. Ik had hiervoor een speciaal fretzaagje gekocht bij Vox Humana maar dat was net een nagelvijl. Geen succes dus en die gaat dus terug. Vervolgens met een babyzaagje met een dun (ijzerzaag)blad (0,6 mm) de sleufjes gezaagd wat een stuk beter ging. Om recht te kunnen zagen heb ik een stukje triplex van 2 mm dik genomen, hier mijn zaagje tegenaan gezet en tegen mijn zaagje aan de andere kant weer een stukje triplex. Zodoende kon ik recht zagen op de afgetekende fretslots. Dit was een handige tip van de man in de bouwmarkt die prima werkte.

Ik heb alleen een klein foutje gemaakt door het uiteinde van de toets af te zagen ipv hol af te schuren. De topkam moet er nog in en dan hou ik aan de achterkant van de kam maar een flintertje hout over wat niet meer mooi geschuurd kan worden. Dus als er iemand nog een goede tip heeft hoor ik het graag.

rinaldo
3 april 2006, 22:53
mijn lacewood, word ook wel australian silky oak genoemd. het is een bijna paars achtige kleur met een hele aparte tekening, een soort lichte druppel achtige vlekjes die heel mooi uitkomen als je het hout mooi glad schuurt. ik heb wel eens vaker een gitaar gezien van lacewood maar je komt ze volgens mij niet zo veel tegen. ik zal een paar fotos laten zien als ik een cameratje geregeld heb.