PDA

View Full Version : Akkoorden Tabs lezen/spelen



Verplite
2 april 2006, 19:57
Hallo,

reeds 1 jaar ben ik bezig met gitaar spelen (akoestisch). Tot nu voornamelijk studeren op akkoorden. Aangezien ik vaak tijdgebrek had, ben ik sinds de kerstvakantie pas weer echt serieus begonnen en heb progressie gemaakt.

De basisakkoorden en de meeste barre akkoorden ken ik wel, en ik kan ook voldoende snel wisselen. Dit alles heb ik nooit in de vorm van liedjes geoefend, maar pure 'saaie' oefeningen.

Nu vond ik het tijd om wat simpele liedjes te gaan spelen. Echter bij het bekiijken van de akkoorden tabs op internet, heb ik een vraag. Stel je neemt dit stukje uit blaze of glory (bon jovi):
========================
http://www.tabsrus.nl/view/download.php?tab=2852
========================

Puur qua akkoorden geen probleem, maar ik begrijp niet hoe je achterhaalt hoe het liedje gespeeld moet worden, dwz wanneer moet je bv een upstrum of downstrum overslaan. En hoe weet ik of het de snelheid van het nummer. Maat zal wel 4/4 zijn, maar hoe vaak moet ik dan bv Dm spelen (moet je de snelheid bepalen door naar het origineel op cd oid te luisteren?)


Met vriendelijke groet

verplite

Shoarm
2 april 2006, 20:54
Dat is het verotte aan tabs met akkoorden, moet je maar een beetje op het gehoor doen. Tabs op die wijze zijn ook niet echt bedoeld om je exact uit te leggen hoe het gespeeld moet worden, meer een indicatie welke akkoorden en wáár er gewitched moet worden tussen de akkoorden. Daartussen ben je vrij. Meer het "ik wil kampvuurliedjesspelen en iedereen moet mee kunnen zingen" het moet herkenbaar zijn, maar niet exact zoals het is in het nummer.

Daarom zijn tabs ook niet efficient als je het heel goed na wilt spelen. Probeer powertab of guitarpro.

Code-X
3 april 2006, 20:59
Sowieso heb je (bijna) altijd de muziek nodig als je het van een tab wilt leren.
Mijn tip is eerst het nummer gewoon 1 keer te luisteren. Dan gaan kijken hoe de tab het nummer 'beschrijft' en vervolgens met de tab mee te gaan spelen (en ondertussen wel naar het nummer luisteren dan ;) )

JER00N
3 april 2006, 22:26
Vaak moet je het gewoon een beetje proberen, soms is het heel simpel maar soms moet je het vaak spelen en luisteren eer het goed lukt (dat had ik bijv. bij Another 45 miles van de Earring)