PDA

View Full Version : Wat als je theorie niet kan bevatten?



erikvdh
2 april 2006, 19:38
Hoi Iedereen,

Van de week heb ik deze vraag ge PMd naar een van onze medeforumers, maar ik wil het toch even open gooien omdat ik graag veel tips ontvang van mensen die denken mij hiermee te kunnen helpen.
Een tijdje terug heb ik eens een topic geopend over speciale gevallen en dat ging dan uit over NLD en asperger syndroom.
Het topic gaat eigenlijk over mijzelf, het is namelijk zo dat ik vreschrikkelijk veel moeite heb met het leren van gitaar theorie.
Voor zover ik de dingen begrijp is het best interessant, maar wanneer het op dingen aankomt zoals toonladder opbouw, toonladder patronen herkennen, losse tonen uit ladders en acoorden onthouden ect, dan kan mijn brein het domweg niet meer behapstukken en verbanden leggen lukt me domweg niet.
Acoord symbolen lukt wel, dat zijn namelijk een soort figuren en die kan ik koppelen aan een naam, vreemd genoeg werkt dit bij toonladders totaal averechts omdat ik dan weer niet uit die patronen kan komen.
Ik baal hier enorm van, want als je de theorie niet kent dan ben je al snel maar wat "in de leegte aan het spelen". En het geeft mij ook het gevoel dat ik mijn instrument niet onder controle heb.

Overigens heb ik les van een consuvatorium docent die heel erg meegaand is, maar ondanks dat blijft hij benoemen dat ik niet zonder mn theorie kennis kan, maar hoe goed ik het ook probeer, ik begrijp de diepgang er niet van.
Ook programmatjes om gehoor te trainen willen niet echt baten, omdat je dan toch weer met de theorie te maken krijgt.

Wie heeft hier zelf ook mee te maken of ervaring mee? en wie kan mij handvaten geven, om toch je fredboard min of meer onder controle te kunnen krijgen.

Groet van Erik.

Negative K3 fan
2 april 2006, 21:41
dan moet je maar vertrouwen op je muzikaliteit genoeg gitaristen hebben het je al voorgedaan :D

erikvdh
2 april 2006, 21:48
En hoe benader je in zo'n situatie dan je intrument?

Negative K3 fan
2 april 2006, 21:53
heel simpel: volgt je hart, doe je ding en blijf jezelf!!

Maxxas
2 april 2006, 21:59
Ik herken dit heel erg. Tot voor kort had ik ook een aversie tegen de theorie maar zie mijn tekortkomingen ook daardoor. Ben een tijdje geleden toch begonnen me hierin te verdiepen.
Voordat je begint met ladders en die hele zooi is het imo verstandig om eerst te weten hoe akkoorden zijn opgebouwd en hoe je akkoorden kunt benoemen die verder gaan dan de standaard c en d akkoorden.
Weet je bijv. waardoor de klank van mineur/majeur wordt bepaald?
Hoe een drieklank wordt opgebouwd, wanneer er sprake is van een sus2 of sus4 akkoorden etc? None akkoorden?

Dit is ook een leuke site
http://www.guitarknowledgenet.com/

JoostBaksteen
2 april 2006, 22:40
Zelf heb ik het boek "Fretboard Roapmaps", daarin wordt uitgelegd hoe akkoorden, toonladders e.d. worden opgebouwd. Dit wordt duidelijk uitgelegd, ik snap het in ieder geval allemaal.

Je zou eens kunnen kijken of je dit wel begrijpt. Zelf heb ik het boek in een muziekzaak gekocht, kan je het zelf inzien.

http://www.c-majeur.nl/cmajeur/RAPRD/P0086843.html

Satriani
7 april 2006, 20:22
Joost: Moet je voor dat boek noten kunnen lezen. Ik kan echt alleen de namen v/d akkoorden maar thats pretty much it. Ik doe voor de rest alles op gehoor en tabs. Is wel aan te raden dus als je met theorie wil gaan beginnen?

JoostBaksteen
7 april 2006, 21:22
Je hoeft geen noten te lezen, het staat ook in tab uitgelegd.

Wel komen de namen van de noten aan bod, dat heb je uiteraard nodig om uit te leggen wat een toonladder is en hoe die in elkaar steekt.

Of het aan te raden om met de theorie te beginnen weet ik niet. Kijk naar 'onze helden' die gasten wisten vaak niks van theorie maar speelden wel als de beste... dus tsja... theorie :satisfie:

Het helpt wel een hoop als je weet wat je 'mag' raken, maar muziek maken is nog steeds een kwestie van gevoel, en de goede noot raken, dat leer je niet met theorie.

Maar ik vind het wel heel handig om te weten waar alle akkoorden zitten. En wat de pentatonische ladder is. Je speelt gewoon makkelijker dingen mee, omdat je weet hoe de structuur in elkaar zit. Dus in dat opzicht helpt theorie wel degelijk. Maar goed, met een goed oor hoor je dat ook allemaal, dus heb je die theorie weer niet nodig...

el loco
7 april 2006, 21:50
Ik heb niks met muziektheorie, je moet toch je oren het werk laten doen: klinkt het goed, dan klinkt het goed.
Wat wel makkelijk is om te leren: toonladders. Maar dat benader ik meer als een structuur/vorm op de hals dan als losse noten. Als je die toonladders in verschillende posities op de hals speelt, is dat alweer een stap verder.

De basis is natuurlijk dat je weet welke noot waar op de hals zit, maar dat leer je vanzelf!

Sim-Simon
8 april 2006, 00:27
Dat heeft toch niet zo veel te maken met Asperger syndroom? In ieder geval, als die noten je niet bevallen hoeft het niet. Maar ik snap dat als je op het conservatorium zit er eigenlijk niet om heen kan. Gewoon veel oefenen en in de praktijk brengen met nummers is de enige echte tip..

taylor
8 april 2006, 10:30
theorie is eigenlijk niet zo moeilijk en denk dat iedereen dat kan leren het is ook maar hoe het wordt gegeven die lesen,wat je vaak ziet is dat je c majeur ladder nog begrijpt maar dan haken de meeste al af.

je moet idd onderaan beginnen dus bv het verschil weten tussen een maj en min akkoord,kunnen onderscheiden(op gehoor) van de 4 drieklank akkoorden,dan kun je intervallen doen(ook op gehoor), leren van ladders toepassing, op gehoor ladders eruit pikken etc als je achteraan begint dan kan me voorstellen dat je er niks van begrijpt.

wat is bv het eerte ding waar je al op vast loopt of niet begrijpt?

freddietjetje
8 april 2006, 14:16
Ik heb een tussendoor vraagje, zijn de mineur en majeur ladders nou het zelfde, maar dan beginnend vanuit een andere plek?

Bv de c als root noot, of een am als root noot, dat is toch beide dezelfde ladder, maar dan anders gespeeld (je blijft hangen op dezelfde plek) of zit ik er nu totaal naast?

JoostBaksteen
8 april 2006, 15:27
Ik heb een tussendoor vraagje, zijn de mineur en majeur ladders nou het zelfde, maar dan beginnend vanuit een andere plek?

Bv de c als root noot, of een am als root noot, dat is toch beide dezelfde ladder, maar dan anders gespeeld (je blijft hangen op dezelfde plek) of zit ik er nu totaal naast?

Ja, en nee. Het zijn eigenlijk niet dezelfde ladders, omdat de afstanden anders zijn. Maar het is wel zo dat dezelfde noten erin zitten en dat het C majeur is vanaf een andere noot begonnen.

Hier kan je het verschil, en de overeenkomsten, zien:

http://muziek.koesen.nl/scales.php?scale=Major&rootnote=C
http://muziek.koesen.nl/scales.php?scale=Minor&rootnote=A

freddietjetje
8 april 2006, 16:19
Ja, en nee. Het zijn eigenlijk niet dezelfde ladders, omdat de afstanden anders zijn. Maar het is wel zo dat dezelfde noten erin zitten en dat het C majeur is vanaf een andere noot begonnen.

Hier kan je het verschil, en de overeenkomsten, zien:

http://muziek.koesen.nl/scales.php?scale=Major&rootnote=C
http://muziek.koesen.nl/scales.php?scale=Minor&rootnote=A


Thnx, ik heb altijd lak gehad aan de theorie, en maar vertrouwd op mijn gehoor
nu zie ik dat dat niet zo slecht was:)

LaurentB
2 mei 2006, 15:11
Thnx, ik heb altijd lak gehad aan de theorie, en maar vertrouwd op mijn gehoor
nu zie ik dat dat niet zo slecht was:)

Nou, daar heb je in zoverre een punt dat theorie uiteindelijk niks anders is dan de opgeschreven versie van wat mensen in de loop der eeuwen op hun gehoor gevonden hebben.
Die mannen van het Rosenberg Trio spelen alle arpeggios en toonladders van het conservatorium, maar leren het door gewoon te doen en kunnen geen noot lezen (heb ik me laten vertellen).
Maar de theorie kan helpen om bepaalde dingen sneller en efficiënter onder de knie te krijgen. Je kunt daardoor gerichter oefenen en dingen sneller uitzoeken, omdat je weet welke patronen eronder kunnen liggen.

pol
3 mei 2006, 13:54
je moet ook geen noot kunnen lezen hiervoor, gewoon even de afstanden tussen de noten onderling onthouden, daar is alles op gebaseerd.

meul
3 mei 2006, 14:25
Hoi Iedereen,

Wie heeft hier zelf ook mee te maken of ervaring mee? en wie kan mij handvaten geven, om toch je fredboard min of meer onder controle te kunnen krijgen.

Groet van Erik.

Hoi Erik,

persoonlijk denk ik dat je jezelf niet te veel moet laten afschrikken door gebrek aan theorie kennis of moeilijkheden met het onder de knie krijgen hiervan. in den beginsel dient de theorie de praktijk en niet andersom. als jij gewoon geweldig gitaar speelt of leert spelen is er geen hond die er naar kraait. vroeger werden er ok de conservatoria workshops gegeven door het straat talent, ze wisten nix maar speelden als de hel en werden bewonderd omdat ze natural waren. voor de communicatie in een band is het natuurlijkwel handig als je weet hoe de akkoorden heten. en als je een ladder niet meteen kunt naspelen maar wel in staat bent hem harmonisch op het gehoor te onleden en na te spelen ben je er ook. bovendien geeft dit je de zelfverzekerdheid dat je geen hulpmiddellen nodig hebt om muziek te maken. en dat kan ik van een aantal conservatoria muzikanten niet bepaald zeggen, die raken echt in paniek, je speelt een schema en al je niet verteld wat je speelt kunnen ze ook niet zo veel meer. pure onzekerheid want er zitten hele goede muzikanten bij. volgens mij is het zo dat ze op conservatoria ook meer oog hebben gekregen voor het mystieke element dat niet is te benoemen en zijn ze wat losser geworden. who cares hoe het allemaal heet. voor een componist kan het soms wel handig zijn wanneer hij geen inspiratie heeft dat hij kan terugvallen op allerlei standaard oplossingen die zouden moeten werken, maar wil je echt zo muziek maken? ik wacht gewoon tot ik de inspiratie wel weer heb. wel is het voor een stuido muzikant wel een must, dan krijg je een hoop krentebrood (notenschrift) voor je neus en moet je gewoon ff gaan spelen, alhoewel als je gewoon wel kunt lezen is het ook ok, je hoeft niet perse alles te begrijpen wat je speelt zolang je het maar wel voelt. maar goed, dit is de eeuwige discussie tussen de autodidact die gewoon wil spelen en de man die het hele pakketje neemt.

gr,
jan

Scali
3 mei 2006, 14:44
Ik vond het inderdaad ook in het begin moeilijk om theorie te begrijpen. En dat terwijl ik beroepsmatig dagelijks met wiskunde en logica aan het werk ben.
Het is niet echt een kwestie van dom of slim zijn, denk ik, maar gewoon de manier waarop de theorie je aangereikt wordt. Als je zelf de verbanden niet ziet, dan zou iemand je die aan moeten reiken.
Dus je moet proberen met je leraar, of iemand anders die je de theorie kan uitleggen, proberen om uit te zoeken waar je het verband precies kwijtraakt, en hoe dat verband aan jou duidelijk te maken is.

Ik vind het advies van 'doe het zonder theorie' wel wat kort door de bocht. Natuurlijk hoef je niet bij elke noot na te denken welke toonladder etc, maar het is wel handig om zelf een beetje uit te kunnen zoeken in welke toonsoort een nummer staat, en welke noten je in een melodie zou kunnen gebruiken over bepaalde akkoorden.

Succes ermee.

terrasbeest
3 mei 2006, 18:41
Hoever iemand wil gaan in theorie hangt natuurlijk af van wat zijn ambities zijn, maar een minimum zal toch altijd moeten.Als je typt moet je toch ook weten waar de letters staan en welke letters samen een woord vormen en hoe je een zin vormt. Ik geloof wel dat er genoeg goeie muzikanten zijn die weinig of geen noten kunnen lezen, en dus niet van het blad kunnen spelen, maar die wel perfect weten waar elke noot terug te vinden is op hun fretboard, en weten welke noten er in een akkoord zitten.
Dit mag je niet opgeven.
Het kan idd liggen aan de manier hoe het je wordt aangebracht.