PDA

View Full Version : Welke cellulose?



Gerrit
2 april 2006, 15:02
Hallo,

Ik heb een probleem met de cellulose lak die ik gebruik, hij blijft net te zacht.
Hierdoor krijg je de lak niet 100% gepolijst, je blijft dus krassjes houden.
Het gaat hier om Flits celluloselak van Nicolaas in leiden, hebben andere mensen hier ook ervaring mee?

Nu ben ik dus opzoek naar een andere cellulose, misschien heeft iemand tips.

Mafkees
2 april 2006, 15:18
Hoelang heb je het laten drogen??

Want cellulose moet je minstens iets van 2 weken laten uitharden voor je het gaat polijsten...

Gerrit
2 april 2006, 15:34
Ik heb hem 2 maanden late drogen.
En bij mijn ibanez die nu al ruim een jaar geleden gespoten is, heeft precies hetzelfde probleem.

Opzich is het ook en bekend probleem.
In de lak wordt namelijk een goedje gedaan dat zorgt voor een lagere oppervlakte spanning, dat is tegen het barsten van de lak.
Bij sommige cellulose is dit zo veel dat je m niet 100% glad krijgt,
wel heb je het voordeel dat de lak sterker wordt door de lagere spanning er in.

chennie
2 april 2006, 15:49
hey dat heb ik ook. Nu alweer een jaar geleden bijna, en de lak wil maar niet hard worden. De lak wordt zelfs zacht als ik er vaak met mn arm langs ga.

fred dons
2 april 2006, 21:14
ik gebruik ook flits maar ik schuur hem wel met minimaal 2000 grit en als een goede bui heb tot 12000 grit (polijstmatjes), daarna polijst ik hem machinaal en dan zijn alle krasjes wel weg
(het laatste stukje doe ik met de hand met katoenen watten omdat die niet krassen)
een iets duurdere cellulose is Clou maar als je die niet goed polijst blijf je ook krasjes houden (btw ik krijg mijn krassen eerder weg uit te zachte lak dan te harde)

charlotte
2 april 2006, 23:05
Hey Gerrit, :)

Ik heb bij mijn Lp'tje cellulose lak van cetabever gebruikt, en deze ruim 2 weken laten uitharden/drogen, wat misschien nog te weinig is, want tijdens het schuren begon hij weer aardig naar cellulose te ruiken, maar wat hardheid betreft was er toen al niets aan de hand.
Nu is de lak nog steeds goed hard ( +- 3 weken verder ).

groetjes Charlotte . :lp:

marekoo
5 april 2006, 17:54
hoi gerrit,
ik heb voor mn archtop cellulose van 'frencken'gebruikt(een laagje of 8)
na 3 weken kon ik er nog steeds krassjes inzetten met mijn nagel
ben toch maar gaan schuren(1200) en daarna gaan polijsten met commandant 4 ,weer een weekje laten uitharden en is nu zo goed als krasvast

succes marco