PDA

View Full Version : Probleempje met gitaar



Dridon
2 april 2006, 13:00
Hey allemaal,
Heb sinds eergisteren een mengtafel. Een Behringer UB-1204FX pro. Ben er erg tevreden over. Maar als ik de gitaar in kanaal 1 plug, moet ik hem toch behoorlijk wat omhoog draaien, de gain en derg, wil ik wat binnenkrijgen in mn computer. Nu was ik laatst in de muziekwinkel en vroeg of ik mijn gitaar op een versterker kon testen gezien ik niet wist of alles nog naar behoren werkte. In het begin deed ie het niet, maar de medewerker draaide aan een paar knoppen en derg, en toen deed ie het wel, ik vroeg wat er aan de hand was, en hij zei dat de gitaar een lage output had. Dus nu is mijn vraag, is het misschien handig om er een 5 watt versterkertje tussen de gitaar en het paneel te zetten van 50 euro, en zou ik hierdoor minder ruis krijgen als ik hem in het paneel versterk?

Thanks

Dridon
2 april 2006, 13:06
Ohja, als ik mijn hand op de zijkant van de gitaar plug hou (het deel wat er nog uitsteekt uit de gitaar als hij erin geplugged is, dan is de ruis vele malen minder. Moet ik mijn gitaar laten ontstoren, een goede aarde hebben voor het mengpaneel?

Kan iemand mij helpen?

taylor
2 april 2006, 14:00
je bedoelt dat je hem rechstreeks op je tafel prikt? zonder effectdoos of iets dergelijks er tussen ja idd dan zul je de gain wel helemaal open moeten zetten.

veder kun je ff kijken na je plugen of je output van je gitaar of het wel goed in elkaar gesoldeert is,een oplossing is iets als pod(line6) er tussen zetten.

suxxes

Dridon
2 april 2006, 15:13
Ok, maar ik heb hier dus geen bal verstand van, van alle electronica. Ik vind het alleen zo raar dat als ik mn hand op de buitenkant van de plug leg, het weg is. Zou het niks met aarde te maken kunnen hebben.

En ik er denk ik liever een klein mini versterkertje tussen zou zetten, ik weet niet of het daarma over is?

bert k
2 april 2006, 16:41
Nee, een extra versterker lost niks op. Effe heel simpel, als je gitaar een lage output heeft, moet ge de gain van het kanaal verder opendraaien. Dat is precies waar die knop voor bedoeld is, het is in feite een mini-versterkertje :) Draai hem net zo ver open tot bij je fader af en toe het rode ledje opflitst, dan staat ie goed.

Los daarvan kan het wel een heel stuk beter klinken als je je gitaar eerst door een of ander effectapparaat haalt.

De ruis die je hoort en die weg is als je je uitgang aanraakt (van je gitaar, wel te verstaan) betekent dat de snaren van je gitaar niet geaard zijn. Er hoort een kabeltje te lopen van de brug naar massa, dus ergens aan een potmeter vastgesoldeerd. Zo te horen is dat niet in orde.

449
2 april 2006, 17:12
Het gitaar signaal is normaal gesproken niet geschikt om direct op een mixer aan te sluiten.
Dit kan wel via een DI box, of via een microfoon die je voor een versterker plaats. Een DI box past het electrische signaal aan zodat het geschikt is voor een mixer input.
Door de sleche aanpassing moet je de gain ver opendraaien waardoor er ruis e.d. onstaan. Ook zal het geluid hierdoor niet optimaal zijn.

Dridon
2 april 2006, 19:37
Ik heb het al opgelost :). Het was de aarde, ik had hem eerst niet op een geaard stopcontact zitten. Nu wel, en klinkt erg goed nu. Ik koop toch nog een voorversterketje zodat ik het signaal in de mixer niet helemaal hoef open te trekken, dat zal ook al heel wat minder ruis veroorzaken...

harrie-beton
2 april 2006, 21:43
zoals in de FAQ staat is een gitaarsignaal heel zwak en moet worden versterkt.
Verder zijn gitaren niet zo geschikt om naakt een mengtafel in te gaan.
99% van de gitaristen gebruikt een speciaal kastje zoals een v-amp, pod of tonelab, boss gt enzovoort.