PDA

View Full Version : jazzy ideetje



Ibanez RuleZ
2 april 2006, 12:28
Pasgeleden had ik iemand beloofd om te laten horen wat andere elementen in een gitaar doen en ik zou daarvoor wat opnemen. Die belofte heb ik gister ingelost en wat opgenomen. het is een themaatje waar ik al een tijdje wat mee moet doen, maar nog niet echt van gekomen is om wat mee te doen (moet nog tekst onder enzovoorts). ik heb er dus maar gewoon een soort van Jam overheen gedaan.

gitaar is een Ibanez RG560, de basis is het nekelement (lil screaming demon van Seymour Duncan), het eerste deel van de jam is ook met het nekelement opgenomen (sound vond ik zelf zeer dik OK), tweede deel met de tonezone die in de brug zit.

het is opgenomen via de recording output van mn mesa boogie Quad met een intellifex in de loop. vooral bij high gain werkt dat ding niet super meer (hoor je ook wel, veel te snerpend), maar voor clean en voor wat minder gain werkt het wat mij betreft super.

ideetje (http://home.student.utwente.nl/h.m.polet/muziek/van%20alles%20wat.mp3)

meningen?

harrald

Soul Grinder
3 april 2006, 12:18
Klinkt best lekker joh.:)

Dridon
3 april 2006, 21:26
Ja idd, sit back and relax! :), heerlijk sfeertje dit...

Ibanez RuleZ
3 april 2006, 23:42
tanx... ik ben nu iig bezig met een "goede" variant ervan op te nemen. als dat klaar is dan komt dat ook hier wel te staan. zowieso al wel wat getweakt aan het geluid, dat klinkt nu wel een behoorlijk stukje dikker. moeilijkste zal de drums wel wezen.

harrald

Thijs G
4 april 2006, 12:58
dit is absoluut geen jazz, maarja, hier comment:

De nieuwe elementen hoor je duidelijk, zeer duidelijke toon, vind t een beetje klinken als Dimarzio Evolution's alleen met minder output.

Wat spel betreft, probeer is accenten te leggen op of iets voor belangrijke noten, en vibrato, ik hoor het je bija niet doen, jammer. Zeker bij zo'n langzamer stukkie.

Probeer ook wat verschillende toonladders te gebruiken (buiten majeur en ze kerktoonladders om.) om het iets intressanter te laten klinken, en iets meer arpeggios, en niet alleen aanslag, maar ook legato/tapping/sweeps om iets meer verandering in je spel te krijgen. Probeer ook is noten te spelen die niet precies op de tel beginnen, al is het maar precies tussen 2 tellen in, klinkt al iets beter.

Dat arpeggio gedeelte is natuurlijk smaak, maar het helpt je zeker om iets intressanter te klinken.

Ik weet niet of je dit vanwege spel hebt geplaats, maarja, hoop dat je er wat aan hebt :D

Ibanez RuleZ
4 april 2006, 14:54
tnx for de input.

nee, dit heb ik ZEKER niet voor mijn spel geplaatst, maar meer voor het algemene ideetje. ik ben normaal meer van de dream theater/vai/satch achtige muziek etc. dit is voor mij een uitstapje richting iets heel anders. gewoon iets jazzY's ;-).

maar dit is zeer nuttige input. over theorie weet ik niet veel, ik speel meer op gevoel, al moet ik zeggen dat ik wel met andere ladders er mee bezig ben geweest (niet opgenomen), andere timing zaken (heb dat in de opname 1 keer gebruikt) en zaken als legato's. komt nog wel bij de definitieve opname

Harrald

Thijs G
4 april 2006, 18:03
gaaf, je bent precies zoals ik een lange tijd gelede was :)

inclusief Vai/DT fan, toen ik jazz ging spelen ben ik eerst me fusion/virtuosiese jazz muzikante begonnen, omdat dat eigenlijk het meest op instrumentale rock aansluit, check deze gasten is en laat ff horen wat je er van vind:

Greg Howe
Charlie Parker
Scott Henderson
John McLaughlin
Béla Fleck and The Flecktones
Stanley Jordan

Ibanez RuleZ
5 april 2006, 10:57
bedankt voor de tip, ik zal er eens naar luisteren. Greg Howe ken ik (lang geleden wat van gehoord) en john mclaughlin is mij ook welbekend (is een mooie cd samen mat al dimeola en paco di lucia van), de rest ken ik niet echt.

als ik een figuur als DiMeola hoor spelen (die toch ook wel enige jazz invloeden heeft), dan heb ik zoiets van; ohja, zo kan het dus ook. dus dit is mogelijk wel het begin van een herorientatie, want jazz is gewoon gaaf.

Harrald

Thijs G
6 april 2006, 08:41
Ja The Guitar Trio, (McL-Di Meola-De Luciá)

Ik vind dat een beetje overbodig de hals afracen als je het mij vraagt, ik duide bij McL op ze werk met Shakti en Mahavishnu Orchestra.(<- Een van de beste jazz bands allertijde)

mogwai
10 april 2006, 08:02
Ik vind het wel cool gemaakt.

Wat zijn je akkoorden eigenlijk als ik vragen mag ??

Grtz :)