PDA

View Full Version : Floyd Rose



Andreas S
2 april 2006, 09:45
Wie kent het brobleem van de floyd rose tremelo, waarbij de 2 schroefdraad bussen van de brug door de snaarspanning scheuren in de body veroorzaken. Ik heb enkele weken geleden een Ibanez RG320 gekocht op marktplaats (fantastische gitaar verder trouwens), en kort daarna nog een Washburn MG 400 (voor een paar stuivers) en deze heeft precies het zelfde manco.

Ik zoek dus degelijke reparatie suggesties

Groet

Andreas

jerome
2 april 2006, 11:49
Ik heb hetzelfde met een oude Ibanez strat waarbij ik de standaard tremelo vervangen heb door een Floyd Rose. Vaak is het probleem dat er dat er gewoon te weinig hout (dus te weinig stevigheid) tussen die 2 draadbussen en de potmeterkamer zit. Met een Floyd Rose komen alle krachten van de snaren en de tremelo-veren op die 2 draadbussen te staan en dat is niet mis!
Ik weet niet of je handig bent met hout maar ik denk dat je met een bovenfrees een strook uit je body moet frezen waar de scheuren zitten en er een nieuw stuk hout er in moet lijmen. Het beste is natuurlijk dezelfde houtsoort als je body te gebruiken. Maar misschien moet je juist wel een sterkere houtsoort gebruiken maar dan zou je klank kunnen veranderen. Daarna de gaten opnieuw boren en die bussen er op nieuw in zetten. Al met al geen gemakkelijke klus!!
Als je niet handig bent met hout ben ik bang dat je het door een gitaarbouwer moet laten repareren.

patricia
2 april 2006, 12:09
Wie kent het brobleem van de floyd rose tremelo, waarbij de 2 schroefdraad bussen van de brug door de snaarspanning scheuren in de body veroorzaken. Ik heb enkele weken geleden een Ibanez RG320 gekocht op marktplaats (fantastische gitaar verder trouwens), en kort daarna nog een Washburn MG 400 (voor een paar stuivers) en deze heeft precies het zelfde manco.

Ik zoek dus degelijke reparatie suggesties

Groet

Andreas

ik heb hetzelfde gehad met mijn jem555.
de scheur liep zelfs door tot aan de cavity.
ik denk dat je een gitaarbouwer moet inschakelen.
patrick koopman is er zo een!

http://www.pkguitars.nl/

succes,
patricia

Andreas S
2 april 2006, 15:20
Bedankt Jerome en Patricia

Wel een oplossing waar ik zelf ook aan dacht, n.l. een dun laagje hout verwijderen en dan van ander materiaal (b.v. titanium) een strip maken met e.v.t. een velsrandje dat in de ruimte van de floyd uitkomt en dat dan achter het hout van de body stuit. Dan zou ca 1 mm materiaal al genoeg zijn, e.v.t. 1 1/2 mm. titaanplaat en dan over de hele lengte en breedte van de ruimte tussen de floyd en de elementenruimte. Er hoeven dan zelfs geen schroeven gebruikt te worden.
Maar wat heeft dit voor effekt op de klank van de gitaar en kun je zoiets ongestraft doen?

Ergens toch wel gek; de floyd is een prachtig systeem maar wat de montage betreft wel heel kwetsbaar toch?

Groetjes

Andreas

patricia
2 april 2006, 15:24
gaat je geluid aantasten hoor!!!

neem nou ff contact op met patrick...is een floyd rose kenner!!!!!
succes,
patricia

Andreas S
2 april 2006, 16:53
Nou Patricia je hebt me met en klap overtuigd; ik ga kontakt met Patrick zoeken.

Thanks

Andreas

patricia
2 april 2006, 17:20
nou..weet je wat het is......
patrick is een geweldige gitaar-bouwer.
plus het feit..hij kent ibanez en floyd rose als geen ander!!
ik heb mijn jem555 naar hem gebracht in een vreselijke toestand.
er was helemaal niets meer mee te beginnen.
door die scheur natuurlijk.
hij heeft er ook (een door mij gekochte)ibanez edge trem opgezet.
nu.....kan ik de vreemdste duikvluchten maken,of als een gek omhoog,
hij is zo stabiel als wat!!
vandaar mijn rotsvaste vertrouwen!!!!

Orpheo
2 april 2006, 19:46
nou..weet je wat het is......
patrick is een geweldige gitaar-bouwer.
plus het feit..hij kent ibanez en floyd rose als geen ander!!
ik heb mijn jem555 naar hem gebracht in een vreselijke toestand.
er was helemaal niets meer mee te beginnen.
door die scheur natuurlijk.
hij heeft er ook (een door mij gekochte)ibanez edge trem opgezet.
nu.....kan ik de vreemdste duikvluchten maken,of als een gek omhoog,
hij is zo stabiel als wat!!
vandaar mijn rotsvaste vertrouwen!!!!

ware het niet dat al die uitroeptekens bij mij het gevoel oproepen dat je niet ons probeert te overtuigen, maar jezelf. veel uitroeptekens doet vaak afbreuk aan argumenten, hoe goed en solide ze ook zijn.

edit: ik ben t verder wel met je eens :)

patricia
2 april 2006, 19:57
mwah,ik hoef mezelf niet te overtuigen hoor hahaha.
ik ben misschien te fanatiek met die uitroeptekens.

Andreas S
2 april 2006, 22:15
Jongens het lijkt wel een beetje een spiritueel forum met die uitroeptekens en gevoelens.............................? Beter gewoon stevig doorscheuren toch?

hi hi

Andreas

De Beer
3 april 2006, 19:24
Beter gewoon stevig doorscheuren toch?Hoe dubbelzinnig dat! Tis dat je het zelf post gehehe!


!!!!!!(?)

Andreas S
4 april 2006, 18:12
Tja stevig doorscheuren..................

Vandaag bij een muziek winkel in Almelo naar binnen gelopen en een nieuwe Ibanez met floyd rose beken. Ik zag dat Ibanez het probleem heeft opgelost door meer hout tussen de uitsparing van de floyd en de elementen uitsparing te laten staan dus............

En Patricia, ik heb via mail contact gezocht met Patrick Koopman en ben benieuw of hij eerdaags terug mailt en anders bel ik hem en stap in de auto met mijn RG.

Thanks

Andreas

Andreas S
7 april 2006, 23:34
Hoi Jerome

Zoals jij het beschrijft in de topic, brengt ook Patrick Koopman de oplossing. Hierbij geeft hij nadrukkelijk aan zo weinig mog. lijm te gebruiken en het neiuwe strookje hout onder persdruk aan te brengen.

Bedankt nog

Andreas