PDA

View Full Version : Jaren 20 / 30 blues



Tupelo
1 april 2006, 21:31
Ik zoek wat oude blues maar weet niet goed waar en wat te zoeken.
Wat jaren 20 en 30 blues, bij voorkeur bottlenecking. Muziek als in de serie Carivale. Iemand suggesties?

hoofd
1 april 2006, 21:44
geen blues, maar wel folk wat perfect aansluit bij Carnivale: The Dustbowl Ballads, van Woody Guthrie. Geniale serie was 't trouwens he?

Tupelo
1 april 2006, 21:56
Yep, heb inmiddels een DVD speler. Denk dat ik toch eens voor de serie ga shoppen! Ik zal wat Woody Guthrie zoeken...

waayer
1 april 2006, 21:58
Blind Willie Johnson, Son House, dit zijn echte oude bluesmannen die veelal slide spelen.

waayer
1 april 2006, 22:00
Maar luister ook naar Lignin Hopkins, mississippie John Hurt, Rev. Gary Davies dit is oer blues hahaha

savecracker85
1 april 2006, 22:00
en natuurlijk "king of the delta blues" Robert Johnson :)

waayer
1 april 2006, 22:01
en natuurlijk "king of the delta blues" Robert Johnson :)


Ja die mag je niet vergeten.

Tupelo
1 april 2006, 22:02
O.k. Thanx dudes!!!

hoofd
1 april 2006, 22:09
En als je je 's echt in die tijd wilt verdiepen zeg ik John & Alan Lomax. Ze waren dan wel voornamelijk in de jaren 40 actief in het Zuiden van de VS, maar goed werk hebben ze zeker verricht, ze namen ter plekke de authentieke blues en folk muziek op. Alan Lomax heeft er nog een mooi boek over geschreven: The Land Where the Blues Began.

Wat je echt moet doen is op zoek gaan naar de Alan Lomax sampler, 'presenting the Alan Lomax collection', kost maar een 5/6 euro ofzo en dan heb je echt een paar prachtige opnames in huis. Voor meer informatie: http://www.alan-lomax.com/

Een groot gedeelte van de ouwe bluesknakkers als Muddy Waters & Leadbelly zijn door Lomax ontdekt.

Tupelo
2 april 2006, 02:05
He o.k. thanx for the research Hoofd!! :)

the joshua tree
2 april 2006, 09:38
Martin Scorescee (of hoe je het ook schrijft) heeft een ijzersterke verzamelbox gemaakt. Bestaat uit 5 cd's, en iedere cd beschrijft een periode van de blues. Je hoort van 'jump down, turn around, pick a bale of cotton' overgaan naar Stevie Ray Vaughan. Een echte aanrader, en ook jou tijdperk wordt behandeld.

hoofd
2 april 2006, 11:31
Martin Scorescee (of hoe je het ook schrijft) heeft een ijzersterke verzamelbox gemaakt. Bestaat uit 5 cd's, en iedere cd beschrijft een periode van de blues. Je hoort van 'jump down, turn around, pick a bale of cotton' overgaan naar Stevie Ray Vaughan. Een echte aanrader, en ook jou tijdperk wordt behandeld.

Je hebt naast die cd-set ook de dvd-set Martin Scorsese presents the Blues, een 7-delige documentaire serie over de blues in al haar facetten. Naast Scorcese doen ook Wim Wenders, Clint Eastwoof, Mike Figgis, Charles Burnett, Marc Levin en Richard Pearce mee, echt top dus.

Ook een aanrader die dvd-set, als je wat geld over hebt ;).

the joshua tree
2 april 2006, 11:54
Je hebt naast die cd-set ook de dvd-set Martin Scorsese presents the Blues, een 7-delige documentaire serie over de blues in al haar facetten. Naast Scorcese doen ook Wim Wenders, Clint Eastwoof, Mike Figgis, Charles Burnett, Marc Levin en Richard Pearce mee, echt top dus.

Ook een aanrader die dvd-set, als je wat geld over hebt ;).

Ik ben niet zon fan van zijn documentaires. Vooral die van Bob Dylan was zwaar kut, maar dat komt waarschijnlijk door Bob zelf. Ik zal het toch eens een kans geven, de cdbox is meesterlijk.

hoofd
2 april 2006, 12:08
Ik ben niet zon fan van zijn documentaires. Vooral die van Bob Dylan was zwaar kut, maar dat komt waarschijnlijk door Bob zelf. Ik zal het toch eens een kans geven, de cdbox is meesterlijk.

Grappig, ik vond die Bob Dylan docu ook erg gaaf, evenals The Last Waltz (afscheidsconcert van The Band, ook door Scorsese vastgelegd). Anyway, Scorsese heeft maar 1 docu uit de set geproduceerd (Feel Like Going Home, volgens mij), die andere namen die ik noemde deden de rest.

the joshua tree
2 april 2006, 12:29
Grappig, ik vond die Bob Dylan docu ook erg gaaf, evenals The Last Waltz (afscheidsconcert van The Band, ook door Scorsese vastgelegd). Anyway, Scorsese heeft maar 1 docu uit de set geproduceerd (Feel Like Going Home, volgens mij), die andere namen die ik noemde deden de rest.

Ik vond dat er bij Bob totaal geen lijn in het verhaal zat. Hij zat maar wat voor zich uit te kwezelen dat hij zich in geen huis heeft thuisgevoeld, en nog wat van die pseudo-interessante dingen. Last Waltz vond ik wel prima te pruimen.

nopster
3 april 2006, 14:14
Ik heb die dvd-box van Scorsese. Er zitten toch enkele mindere dvd's in. Die van de Engelse scene is ongelooflijk saai.
Die van Wim Wenders is het best vind ik. (soul of a man)