PDA

View Full Version : Buizenbak altijd aarden?



rocker_71
1 april 2006, 21:12
Hallo,

Heb dus net mijn eerste buizen bakkie aangeschaft. Ik vroeg mij af of deze altijd moet worden aangesloten op een geaard stopcontact. Ik weet dat je bij ongeaarde electriciteit wat meer ruis ed krijgt, maar is het ook slecht voor de buizen?

Rock

Jerre
1 april 2006, 21:27
Gebruik wanneer mogelijk altijd een geaard stopcontact.
De meest voor de hand liggende reden is om ruis te vermeiden. Als je gitaar en versterker ruist zonder dat je er aankomt maar dit niet heeft wanneer je eender welk metalen deel aanraakt dan is je apparatuur dus niet geaard.
Dit heeft wel een serieus gevolg. Stel er is ergens een kortsluiting of een blikseminslag of iets dergerlijk, dan blijf je letterlijk aan je gitaar hangen want jij vormt dan de snelste weg naar de aarde. Het is misschien een beetje extreem, maar het kan.

Schade aan de buizen ? Nope, alleen bij bovenvermelde gevallen, maar dan kan evengoed je hele versterker de prak in gaan ...

ruurdtje
1 april 2006, 21:36
Maar ik heb wel een geaard stopcontact maar waarneer ik me ds 2 aan heb en bj me gitaar vol op 0 zodat je me gitaar niet hoort ruist me amp wel. Hoe zit dat dan

nicoverduin
1 april 2006, 21:52
Als je versterker ruist, kan het aan een aantal faktoren liggen:
- koolkomposiet weerstanden verlopen
- voeding (matige elco's)
- buizen zijn op of raken op of zijn gewoon van slechte kwaliteit
Nico

ruurdtje
1 april 2006, 21:58
de eerste twee dingen snap ik niet

nicoverduin
1 april 2006, 22:10
Kookkomposiet weerstanden zijn de weerstanden uit de jaren 60-70. Ze zijn gemaakt van samengeperst koolstof. Ze klinken "lekker" onder hoge spanningen door hun eigen vervorming. Het nadeel van deze weerstanden is dat ze het meest ruisen van de gangbare types en ze willen nog wel eens fors in waarde verlopen. Ik weet niet wat er in jouw versterker zit. Is niet vermeld welk type.

Elco's ook wel electrolytische condensatoren genoemd zitten o.a. in de hoogspanningsvoeding. Deze zijn aan slijtage onderhevig. Ze drogen uit door de tijd en willen nog wel eens ruisen. Helaas hebben de nieuwere elco's van het "el cheapo" type ook de neiging ruis te veroorzaken. De ruis op de voeding komt via de anode (onderdeel van een buis) in het signaalpad terecht en wordt meeversterkt.

Wat voor versterker is het eigenlijk?

rocker_71
1 april 2006, 22:38
Maar in ieder geval is ongeaarde electriciteit niet schadelijk voor je buizen?

nicoverduin
1 april 2006, 22:58
nope......

ruurdtje
1 april 2006, 23:50
Marshall valvestate vs15r staat in me sig

nicoverduin
1 april 2006, 23:53
Ken ik verder niet. helaas.

tnijland
2 april 2006, 00:02
Sorry, maar je moet een buizenversterker absoluut niet ongeaard gebruiken. De voornaamste reden is dat de buizen een zeer hoge voedingspanning gebruiken (vandaar al die trafo's). Als de versterker geaard is en er een kortsluiting onstaat zal alles via de kortste weg (aarding) terug vloeien naar aarde. Indien dat niet zo is, kan dat dus mogelijk via de gitaar en jezelf terug vloeien naar aarde en heb je dus echt een levensgevaarlijke situatie.

De aardlekschakelaar in je meterkast zal in het geaarde geval bij een kortsluiting ook automatisch uitschakelen (hij meet de lekstroom naar aarde) zodat een kortsluiting snel afgeschakeld kan worden.

AART
2 april 2006, 00:50
(10tekenshierstondniksbelangrijks)

the sure thing
2 april 2006, 08:40
TNIJLAND heeft helemaal gelijk. Een buizenversterker bespelen terwijl die niet geaard is, is spelen met je leven. In buizen gaan voltages om van soms meer dan 400 volt en die wil je niet op je snaren krijgen! Probeer dan maar eens je gitaar los te laten

Squier4ever
2 april 2006, 12:47
maar die valvestate is geen buizenversterker, jammer maar helaas voor je
Het is een transistorbakkie met een buisje in de voortrap.

ruurdtje
2 april 2006, 13:11
dus daar is niks tegen de ruis te doen

DarknessAwaits
2 april 2006, 13:21
Als het écht hinderlijk is kun je een noisegate gebruiken.

ruurdtje
2 april 2006, 13:25
of ligt het het aan de boss ds2 die ik heb.

taylor
2 april 2006, 13:39
ik heb al 100000 keer in oefenruimtes gestaan waar geen geaard stopcontact aanwezig was het nadeel: ruis en je pikt soms radiostations enzo op maar dat je speelt met je leven??een sigaret roken lijkt me gevaarlijker eerlijk gezegt :)

nicoverduin
2 april 2006, 14:00
Dat je al zo oud bent.......> 300 jaar:D :D :D Simpel gezegd, de oudere buizen bakken voldoen niet aan de veiligheidseisen al is het alleen maar dat de PT geen scherm heeft tussen de primaire en de secundaire wikkelingen. Tegenwoordig wel. Verder kan de 1e buis doorslaan. Op dat moment kan er een hogespanning op de elementen komen en dus de rest van de gitaar. Hoewel het vrijwel nooit voorkomt (anders waren buizen versterkers waarschijnlijk allang verboden), kan het wel degelijk gebeuren dat er een hoogspanning op het chassis komt en daarmee de gitaar onder spanning zetten.

Dus aarden is wel veiliger, maar het is nou ook weer niet zo dat je nu zenuwachtig op de versterker moet gaan spelen als hij niet ge-aard is.

taylor
2 april 2006, 14:06
ik heb een keer gehad dat er aardfout was opgetreden in al die 300 jaar dus :)

Mike McCready
2 april 2006, 15:49
Altijd aarden ja. Als je ook nog een microfoon hebt kom je er vanzelf wel achter waarom als je lippen de microfoon raken

ruurdtje
2 april 2006, 20:25
dat heb ik laast gemerkt gelukkig was het geen tube-amp

zjanke
2 april 2006, 20:28
Altijd aarden ja. Als je ook nog een microfoon hebt kom je er vanzelf wel achter waarom als je lippen de microfoon raken

Dat heb ik dus een keer in een kroeg gehad. Waarschijnlijk de electro aan laten leggen door een vriend van een kennis die het kon voor een vat bier....
Het voelt vervelend, maar ook niet meer dan dat. Een panty van de zangeres deed wonderen. Voeten eraf geknipt en een ervan over mijn mic getrokken. Toen ik de eerste had natgezeverd heb ik hem verwisseld. Zijn zangeressen toch nog ergens goed voor...

ateng
2 april 2006, 20:41
Volgens mij worden er twee dingen door elkaar gehaald want (aard)brom is wat anders dan ruis. Brom krijg je meestal als je op een ongeaarde stekker speelt of als je een pedaal met een ongestabiliseerde adapter speelt. Of bijvoorbeeld gitaar met enkelspoels.

woutB
2 april 2006, 23:09
Ik heb een geaard stopcontact en toch heb ik een ruis/brom. als ik de snaren aanraak is het weg.
Is mijn aarde dan niet in orde?

ruurdtje
2 april 2006, 23:13
dat heb ik ook met mijn ds 2 op mijn marshall maar dan geen tube-amp

ateng
3 april 2006, 00:58
Ik heb een geaard stopcontact en toch heb ik een ruis/brom. als ik de snaren aanraak is het weg.
Is mijn aarde dan niet in orde?
Waarschijnlijk gitaar niet goed geaard.

Jerre
3 april 2006, 03:42
Ik heb een geaard stopcontact en toch heb ik een ruis/brom. als ik de snaren aanraak is het weg.
Is mijn aarde dan niet in orde?

Wanneer hoor je dit eigelijk ?
Wanneer je je gitaar niet aanraakt en de distortion aanstaat ?
Dan zou ik zeggen dat het gewoon van je distortion komt.

Heb je je gitaar gewoon vast en staat je distortion uit, dan kan het misschien aan de aarding van je gitaar zelf liegen.

ruurdtje
3 april 2006, 17:02
ik zelf het heb het alleen al ik mijn ds-2 tje aan heb

woutB
3 april 2006, 19:00
Wanneer hoor je dit eigelijk ?
Wanneer je je gitaar niet aanraakt en de distortion aanstaat ?
Dan zou ik zeggen dat het gewoon van je distortion komt.

Heb je je gitaar gewoon vast en staat je distortion uit, dan kan het misschien aan de aarding van je gitaar zelf liegen.
Ik heb het met al m'n gitaren met distortion en clean

Stitch
4 april 2006, 00:12
He maar om weer even ontopic te geraken, in hoeverre is dit nou echt iets om rekening mee te houden? Ik heb bijvoorbeeld niet 1 geaard stopcontact op mn kamer dus mn versterker aarden zit er niet in. En moet zeggen dat ik er ook nog nooit stil bij had gestaan dood te kunnen gaan door gitaarspelen. Misschien iets voor Mythbusters?

Bluesbreaker
4 april 2006, 09:14
Het boeit mij allemaal niks hoe gevaarlijk het nou is, ik wil gewoon geen enkel risico lopen.

Als je nu nog geen geaarde stroomvoorziening in huis hebt wordt het toch echt tijd om dat eens aan te leggen, alle aparatuur is tegenwoordig toch geaard.

Stitch
4 april 2006, 11:02
is zoiets verplicht tegenwoordig eigenlijk? Want in dat geval zou ik even een belletje kunnen doen richting de woningbouw stichting

vasnd
4 april 2006, 11:59
bij nieuwbouw wel

Bluesbreaker
4 april 2006, 12:09
Je zou het sowieso kunnen proberen bij de woningbouwstichting, ookal is het niet wettelijk verplicht. Een woningbouwstichting moet er toch voor zorgen dat jij veilig kunt wonen.

Dick Wolkendeck
4 april 2006, 12:51
Hoi ik speel over 2 tops, in de FX loop van de eerste (5150) zit een stereo effect. Het linker kanaal gaat terug in de effect return van de eerste top, het rechterkanaal gaat naar een 2e top (oude London City) die clean staat afgesteld.

Om brom te voorkomen heb ik de tweede top niet geaard aangesloten. De eerste top heeft wel aarde. Is dat wel veilig genoeg?