PDA

View Full Version : Gitaar stuk



JTvD
1 april 2006, 20:57
Hallo

Na een poosje (als beginneling) geoefend te hebben op de gitaar is hij nu stuk.
De eerste 3 freds zijn versleten.
Nu ben ik bij de gitarmonteur geweest en he verhaal kost mij min 100 euro.

Nu is mij vraag kan ik dit zelf.

En... hoe krijg ik de freds er uit?

Alvast bedankt

JTvD

Boom-chick-Franky
1 april 2006, 21:21
Hallo JTvD
In pincipe kun je je gitaar goed zelf repareren.
Fretdraad kun je gewoon in allerlei lengtes kopen bij Vox-Humana of een andere onderdelenwinkel.
Het probleem is alleen om de oude frets eruit te krijgen.
Hiervoor heb je een heel scherpe tang voor nodig !
Ongeveer zo`n tang voor spijkers eruit te trekken alleen dan met heel scherpe bekken.
Je moet namelijk met de bekken tussen de frets en de toets kunnen,en hier zit weinig speling tussen.
En gitaar-monteur heeft inderdaad zo`n speciale tang , maar de meeste mensen niet (misschien een timmerman !)
Als de frets er eenmaal uit zijn is het een kwestie van de hals te ondersteunen en voorzichtig de nieuwe frets erin te tikken m.b.v.een kunstof hamertje
Succes! Frank.

Dridon
1 april 2006, 21:31
Volgens mij is het kopen van zon tangetje goedkoper dan honder euro uitgeven of niet?

JTvD
1 april 2006, 21:41
Hallo

Dankje voor het reageren.

Ik heb ze er uit :satisfie:
Ik heb eeb nijptang net zo ver afgeschuurd dat de bek geheel plat was.
Ook de binnenkant heb ik afgeslepen.

Hierdoor kon ik de fretjes voorzichtig naar boven trekken en nu op zoek naar nieuwe.
Bedankt dit gaat me wel lukken zonder te veel te betalen.
Deze 100 euro heb ik nu zo verdient.
Waar een forum al niet goed voor is :gitarist: :B

JTvD

Mattia
2 april 2006, 11:53
Fret erst opwarmen/heet maken met een soldeerbout voordat je 'm eruit rukt. Minder kans op splinteren van het hout.

Verder raad ik je aan om eens Frets.com te bezoeken, en Frank Ford's artikelen over fretwerk te lezen. Als je het echt goed wil doen, geef wat geld uit aan een of meer Dan Erlewine boeken (Guitar Player Repair Guide is een goede basis, het StewMac boek Fretting Step by Step bevat meer info dan je ooit had gehoopt te hebben overfretwerk).

Fretwerk is te doen, met wat basic tools (je moet de nieuwe fretten ook levelen en her-crownen, dus een fretfile is min of meer noodzakelijk).

kornelius
2 april 2006, 14:58
jij hebt wel lekker lopen oefenen zeg. Ik heb mijn eerste gitaar al zo'n 23 jaar en de frets doen het nog prima?

Accuboormachine
3 april 2006, 11:43
misschien al een oudere gitaar, kornelius? :)