PDA

View Full Version : Backline?



Geronimo
1 april 2006, 19:28
Hallo mensen,

Ik heb iets waarmee jullie me vast kunnen helpen. De andere gitarist uit mijn band werkt bij een jongerencentrum/podiumzaaltje en die krijgen subsidiegeld van de gemeente om een nieuwe huis-backline voor gitaar te kunnen kopen. Het moet niet al te veel kosten en het moet ook muzikaal multi-inzetbaar zijn. Hij wil twee 4x12 kasten en twee tops aanschaffen. Ik dacht zelf aan de goeie ouwe 1960 kasten en iets van een Valvestate. Buizen lijkt me niet handig vanwege de onderhoudsgevoeligheid. Het moet allemaal natuurlijk een beetje tegen een stootje kunnen want ze worden natuurlijk misbruikt als hoeren... Ook lijkt mij allemaal ingebouwde effecten loos aangezien niemand die toch gaat gebruiken als men gauw moet inprikken en moet spelen.
Hebben jullie misschien ervaringen met spullen uit tenten waar jullie ooit over hebben gespeeld wat jullie goed is bevallen? Of kennen jullie gewoon een goede versterker die geschikt is voor dit doel? Alvast bedankt!

Floris

AART
1 april 2006, 19:34
kasten:

fame 4x12 (488 bij musicstore)

tops: Randall RH100



De fame kasten hebben v30's, zijn goedkoop en degelijk.

De randall RH100 is gewoon de beste transistor top die er is.

kostenm nieuw net geen 400 dacht ik.

Nrrrk
1 april 2006, 19:38
Ik heb van de week mn RH100 top verkocht, voor €275. De gozer waar ik m aan heb verkocht was LAAIEND enthousiast. And so he should. tis een geweldige versterker.

ruezzz
1 april 2006, 19:39
Lijkt me een goeie tip Aart.
Heb met de Clash of the Coverbands (ook snel inprikken) op de Randall-top gespeeld en was zeer verrast. Clean en lead, prima sounds!

Stitch
2 april 2006, 09:37
ja die randall top blaast dat marshall transistor spul van het podium. Met die 1960 kan je niet fout gaan veelzijdig, stevig, redelijk goed 2e hands te krijgen.

DarknessAwaits
2 april 2006, 13:30
Ik zou ook gaan voor de 1960 kasten, ze klinken meestal niet fantastisch maar het is wel zo dat bijna niets er écht slecht over klinkt.

Verder een trans. topje van Randall en klaar.

Mr.Bluesbreaker
2 april 2006, 13:44
Randall met 1960 of een VS cab als het goedkoper moet is een prima optie.
Twee stacks 2e hands, zeg tussen de 350 en 400 voor een 1960, en tussen de 175 en 250? Voor een RH100. zit je op zo'n 550 per stack. Hebben ze geen grote RH100 combo's trouwens? Lijkt me wat voordeliger als je op een budget zit en net zo goed.

Valvestates, met name de VS100 zie je veel in oefenruimtes, alleen het grote punt met die dingen is altijd dat de reverb het begeeft, de potmeters altijd kraken en de footswitches het NOOIT doen. Om gek van te worden, die constructies van de footsitch houdt het gewoon niet bij oefenruimte gebruik.

DarknessAwaits
2 april 2006, 13:49
Valvestates, met name de VS100 zie je veel in oefenruimtes, alleen het grote punt met die dingen is altijd dat de reverb het begeeft, de potmeters altijd kraken en de footswitches het NOOIT doen. Om gek van te worden, die constructies van de footsitch houdt het gewoon niet bij oefenruimte gebruik.

Inderdaad een van de weinige keren dat ik niet met m'n eigen versterker heb opgetreden moest ik over een valvestate spelen. Zónder werkende footswitch...

robert-gitarist
2 april 2006, 14:43
Hebben ze geen grote RH100 combo's trouwens? Lijkt me wat voordeliger als je op een budget zit en net zo goed.


hebben ze wel alleen die heten de RG Serie.
De RG-75 Combo bijvoorbeeld..die klinkt echt super super strak..
Ik hou echt van Randall..Dat geluid is super vind ik..en kost geen drol.Ik heb zelf een Randall RH100 top+Marshall 1960B en een Randall RG75 Combo..Beide erg tevreden mee..






En stiekum wil ik altijd nog een Bogner Uberschall en Marshall JMP50..dus bijna tevreden hehehe

Wormaap
2 april 2006, 14:45
Waha, hier ook al's aangekut met een lamme VS-footswitch :P

Verder denk ik dat die Randall inderdaad een betere keus is, al heb ik'm zelf nog niet getest, maar er is hier op't forum een klein hypeje rond geweest. De VS klinkt verder ook niet echt slecht ofzo. Probeer ze gewoon allebei eens anders?

robert-gitarist
2 april 2006, 14:49
Het geen dat ik heb met de Marshall Valvestate is dat ik ze gewoon niet strak vind klinken..chaotisch vind ik het meer en Marshall vind ik geen mooie clean hebben en dat bied Randall me wel..En inderdaad de footswitch van de VS serie is waardeloos...Ik heb toen een andere switch gekocht want werd knettergek...maar ja 3 jaar terug die Marshall weg gedaan en nog steeds geen spijt van :D

BLOK182
2 april 2006, 15:03
Eventueel van die 2x12" Marshall valvestatecombo's, die gaan ook hard genoeg, repeteer er wekelijks mee en voor veel stijlen is er een redelijke sound uit te halen. Kunnen tegen een stootje, en je zit dan op 300 euro de amp, max!

Squier4ever
2 april 2006, 15:34
Nee zou ook voor Randalls gaan, die klinken beter.
Ook spiders zou ik niet doen, al heb ik er zelf wel een voor thuis.\
Met repeteren merk je gewoon, vooral stereo dat er veel minder dynamiek in die dingetjes zit

Geronimo
2 april 2006, 19:25
Thanx voor de replys gasten! Een RH 100 zal ik 'm aanraden.

paulusdeBKB
3 april 2006, 00:11
Ik zou niet gaan voor losse tops en kasten. Combo's zijn goedkoper en voor in een jongerencentrum is een 4x12 kast echt overkill.

DarknessAwaits
3 april 2006, 00:23
Ik zou niet gaan voor losse tops en kasten. Combo's zijn goedkoper en voor in een jongerencentrum is een 4x12 kast echt overkill.

Daar heb je wel een punt, maar als een nou een bandje komt wat eigen tops mee wil nemen? Dan is het wel zo gemakkelijk als je cabs hebt staan.

Bins
3 april 2006, 09:16
Ben het wel met je eens over tops + cabs. Daar kan je iig alle kanten mee op. Die Randall tops zijn prima, heb ik ook een keer naar tevredenheid in ge "plug & played" (en de wedstrijd gewonnen ;) ). Vlak ook H&K niet uit, zowel de attax (heet nu matrix volgens mij) en de vortex zijn echt prima tops, erg veelzijdig maar toch simpel te bedienen. Die moet je voor rond de 200 kunnen vinden. De attax cabs zijn ook helemaal niet verkeerd, en de randall cabs trouwens ook niet, als 1960's te duur blijken. Valvestate cabs zou ik met een grote boog omheenlopen.

Dude
3 april 2006, 09:42
Lijkt me een goeie tip Aart.
Heb met de Clash of the Coverbands (ook snel inprikken) op de Randall-top gespeeld en was zeer verrast. Clean en lead, prima sounds!


dat wordt gesponsort door koch toch ? toen wij in planC speelde was alles koch iig

pol
3 april 2006, 10:02
Ik zou niet gaan voor losse tops en kasten. Combo's zijn goedkoper en voor in een jongerencentrum is een 4x12 kast echt overkill.

Onzin, combo's zijn een stuk onhandiger, om jezelf te horen moet je ze al een stuk hoger gaan zetten, en als er al losse 4 x 12 cabs staan moeten de gitaristen enkel hun head meenemen.

crrrN
3 april 2006, 16:56
4x12 vind ik geen overkill. 1 speaker die over z'n nek gaat klinkt echt wel kut tegenover 4 speakers die op matig volume staan.

Cris
3 april 2006, 17:53
4 x 12 is idd geen overkill.

Als er een band bij je komt spelen is het makkelijker als er al cabs staan.

Dude
3 april 2006, 18:11
absolutely

en neem cabs met hoog wattage zodat ook die metalheaddickweads die 400 watts nodig hebben om cool te klinken je cab niet naar god helpen.

dus....

idd geen buizenamps nemen, in de oefenruimte waar ik 9 jaar geleden mijn eerste bandje had stonden marshall valvestates en fender blueshupeldepups en die fenders waren altijd kompleet naar de klote terwijl die valvestates het ALTIJD deden, er was er zelfs 1 waar iemand een keer te enthousiast tegen aan had geschopt en de speaker compleet in tweeen was gescheurd en die deed het gewoon nog ok, klonk wel KUT maar ging gruwelijk hard en prima !

(nu zou ik dr tranen van in mn ogen krijgen maar toen was het toch alles op 10 (inclusief reverb haha) en hersenloosknallen)

bat
3 april 2006, 18:18
Tsja, in onze huidige oefenruimte speel ik het liefst op de Peavey Classic nogwat die er staat, geweldig geluid. Maarja, da's een club die z'n spullen goed voor elkaar heeft en erg let op de lui die ze binnenlaten.

Voor een buurthuis waar de controle iets minder is zou ik inderdaad ook transistorversterkers nemen. Afhankelijk van de ruimte zou ik kiezen voor combo's of halfstacks.

Geronimo
4 april 2006, 20:07
Ik denk toch dat de losse top en cab het handigst is idd. De toko is op zich nog best groot voor een jeugdhonk en idd het is ook fijn als mensen hun eigen top willen gebruiken. Volgens mij zijn we het er over eens dat Randall de beste keus is. Maar die Fame kasten is dat wat?

BLOK182
5 april 2006, 00:34
Ik denk toch dat de losse top en cab het handigst is idd. De toko is op zich nog best groot voor een jeugdhonk en idd het is ook fijn als mensen hun eigen top willen gebruiken. Volgens mij zijn we het er over eens dat Randall de beste keus is. Maar die Fame kasten is dat wat?
Fame kasten zijn best aardig, maar ik zou toch echt voor tweedehands gaan. Eventueel oude peavey 4x12's ofzo, die zie je nogal eens voor een euro of 100-150. Zo'n mooie nieuwe speakerkast is na een halfjaar gesloopt, geloof me, dan hangt de tolex deraf en ben je het logootje kwijt:-)

paulusdeBKB
6 april 2006, 19:57
Tja, ik had even niet gedacht aan gitaristen die losse tops willen meenemen. Maar het argument dat een combo ruk is omdat je die meteen ergens op moet zetten omdat je jezelf anders niet hoort is natuurlijk flauwekul: ook een 4x12 kast blaast keurig onder je door als je er vlak bij staat (tenzij je een echte vintage metaldwerg bent natuurlijk), en een combo zet je makkelijk schuin tegen de muur of schuin op een stoel. Een 4x12 kast kan je alleen schuin zetten als je er geen wieltjes onder hebt. En dan nog past de top er niet op. Een 4x12 kast op een stoel

Neem het nou van mij aan: 4x12 kasten zijn écht écht écht overkill! Daar heb je niets aan in een oefenruimtesituatie. Beschouw het maar als je schone taak om ook jonge heethoofden de merites van het muziek maken op windkracht 7 ipv 12 bij te brengen.

En nu we het toch over oefenruimtes hebben: het moet me even van het hart dat er zo veel oefenruimtes zijn die zich volledig richten op het hardere werk. Ik repeteer wekelijks met een bandje in Melodyline in Amsterdam en daar staan bijna alleen maar Marshall buizentoppen met 4x12s. Dat geluid is gewoon niet onder controle te krijgen in zo'n kleine ruimte en als ik hem op 4 zet dan staan de zangeressen aan de andere kant tegen de muur geplakt. Echt zonde dat ze er niet wat kleinere combo's hebben staan die je een beetje op hun donder kunt geven en die niet die oempf hebben die én de drummer én de bassist én de toetsenist in de weg zit!

Geronimo
7 april 2006, 14:58
Paulus voor een oefenruimte heb je inderdaad gelijk, dan is een combo veel praktischer. Maar ik heb het over de backline voor op het podium. En de tent is op zich nog best groot dus dan zijn 4x12's in dit geval echt geen overkill.

Mr.Bluesbreaker
7 april 2006, 15:55
Voor een podium zie ik inderdaad weinig do-nots voor 4 keer 12 cabinets.
Er komt ook bij dat je een combo vaak wat sneller naar zijn mallemoer helpt als je van gasten ziet die alles op max zetten. Vaak is een Randall of Marshall cab gewoon erg ruim qua vermogen wat de speakers aankunnen. Combo's liggen vaak qua nominaal vermogen en wat de speakers aan kunnen wat dichter bij elkaar.

paulusdeBKB
8 april 2006, 19:20
Hmm, hoe heet jullie jongerensoos? Gelredome?

Ter info: ik speel regelmatig in de Heeren van Aemstel in Amsterdam. Dat is een grand cafe met een hoog plafond, als je een beetje propt dan passen er 300 man in. Mijn 60 watt buizencombootje mag daar niet harder dan 4, anders moet ik vluchten voor Ohad (de geluidsman) die me met een eind hout achternajaagt.

Toegegeven, ik speel pop en geen metal, en de Heeren van Aemstel heeft zich te houden aan geluidsrestricties, 100 db in de zaal als ik me niet vergis.

Mijn grootste optreden ooit was in de open lucht op het Wed in Utrecht, voor 4000 man. En ook dat ging helemaal goed met een 50 Watt top en 2x12 kastje.

Stel (en ik zeg: stel) dat een 2x12 kast niet hard genoeg gaat, dan kan je hem toch altijd uitversterken?

Verder kan ik me echt niet voorstellen dat een gitarist zijn 100 Watt Marshall, Engl of whatever voluit zet. Hij zou meteen gekielhaald worden door zijn bandleden.

Maar goed, het is jouw soos. Je mag het dus zelf weten.

Overigens: Luidsprekers kunnen best tegen een stootje hoor, als je geen paarlen voor de zwijnen neerzet (greenbacks, V30) Kasten met 65- of 75 watt speakers (in totaal voor een 2x12 dus 130-150 watt) kunnen een 100 watt top gewoon aan.

Negative K3 fan
8 april 2006, 19:23
4x12s zijn nogal onzinnig vanwege hun 'geweldige' projectie, dus weinig geschikt voor podiums enzo als je er geen beam blockers inzet...

Das Schaap
8 april 2006, 19:30
Ik werk ook in een jongerencentrum, en wij hebben dus een Marshall 4x12 staan met top en een fender 2x12 combo staan. En elke keer weer merk je toch een aanzienlijk verschil tussen de gitaristen op het podium dan. Ook als we het uitversterken. En vaak heb je ook nog jamsessies of kleinschalige avonden waarbij je niet alles weer moet gaan uitversterken. Dus 4x12 hell yeah. :rockon:

paulusdeBKB
10 april 2006, 11:44
Opeens krijg ik een ingeving: zou het zo zijn dat iedereen die roept dat ze echt een 4x12" nodig hebben al zo doof is dat het nog klopt ook? :dance:

Cris
10 april 2006, 16:34
Ik weet niet hoe groot die jongeren centrums bij jullie zijn, maar hier in de omgeving is het toch wel verdomde handig als je een 4x12 heb staan.

Geronimo
10 april 2006, 17:00
Paulus als er een 4x12 staat hoeft dat toch niet te zeggen dat dat keihard gaat? Er zit toch een knopje op de versterkers waarmee je 'm zachter kan zetten? Als mensen hun combootje mee willen nemen is dat geen probleem, dan zetten ze 'm er lekker bovenop ofzo. Maar de meeste bands hebben een toppie en als ze een cabje kunnen lenen is dat toch handig? Scheelt weer gezeul voor ze. Een ander handigheidje is dat er wieltjes onderzitten zodat het makkelijk opruimt.
Ik zie het volumeprobleem niet, ik heb een 4x12 in mijn huiskamer staan en eentje in de oefenruimte, zodat ik alleen mijn top mee hoef te zeulen. Ik heb namelijk geen oefenversterkertje. En het is een leuk assessoire in de huiskamer, en als ik de buurman wil zieken kan dat ook, maar hij kan ook gewoon fluisterzacht en dan klinkt het ook goed. Als ie wat harder staat klinkt het natuurlijk beter, maar dan nog hoeft het niet loeihard te gaan. Een 1x12 50W buizencombootje kan ook loeihard.

BlackSun
10 april 2006, 17:11
Ik heb toevallig de combinatie RH100 + fame 2x12 staan. Ok het is geen 4x12, maar lijkt erop:P

het geluid van deze combi is echt fenomenaal voor zn prijs, elke keer krijg ik weer complimenten over mn sound en vragen over mn buizen (die er dus niet inzitten:P)
Klintk alsof ik flink aan het opscheppen ben,maar ik ga hier puur op de reacties van buitenstanders af.

Kilo's laag, sprankelende clean en makkelijk in te stellen.

paulusdeBKB
10 april 2006, 17:12
Geronimo, natuurlijk kan een 4x12 helemaal te gek klinken. Ik ben het ook met je eens dat het handig is als je alleen je top hoeft mee te nemen naar de oefenruimte. Maar het ging toch om budget en duurzaamheid? Dan voldoet een 2x12" gewoon. Het lijkt in dit topic net alsof je per se een 4x12" moet hebben om hard genoeg danwel lekker te klinken en dat is gewoon niet waar!

Een 2x12 met G12-65 of G12-75 kan moeiteloos een 100 Watt top aan, mocht het nodig zijn. Maar wie zet er nou een 100 Watt top op voluit? 100 watt buizentops zijn echt bedoeld voor de grote podia en de open lucht. Nogmaals, ik ken jullie jongerensoos niet maar er zit vast geen zaal bij waar meer dan 300 man in passen, toch?

Als je graag 4x12's wilt kopen omdat de bezoekende gitaristen dat geiler vinden dan moet je het vooral niet laten, maar het is dus nergens voor nodig. Je kunt jezelf dus een flinke duit besparen en voor dat geld bijvoorbeeld een betere zangset kopen, of stevigere standaarden of whatever.

paulusdeBKB
10 april 2006, 17:15
@Chris, je gaat me toch niet vertellen dat je op Brutal bash fest 04-03-2006 echt een 100 Watt top en 4x12" nodig had he?

AART
10 april 2006, 19:10
een 4x12 klinkt btw beter dan een 2x12 imo, als ze van dezelfde kwaliteit zijn, bovendien blaast een 2x12 al snel onder je door, en ik kan het weten, heb zelf een 2x12.

4x12 heeft meer laag en meer druk.


en paulus, er zit een volumeknop op mijn versterker.

Dude
10 april 2006, 19:23
4x12s zijn nogal onzinnig vanwege hun 'geweldige' projectie, dus weinig geschikt voor podiums enzo als je er geen beam blockers inzet...


ucheuchebullshiucheuche


beamblockers zijn wat.... 3 maanden uit nu ?? de 4x12 cab bestaat al een jaar of 40 ?

hoe deden ze dat in godsnaam de afgelopen 40 jaar dan ??


en wat versta jij onder podiums ?



zucht

Negative K3 fan
10 april 2006, 19:47
sorry dat was wat te ongenuanceerd en ik heb ook geen ervaring met beam blockers, waar ik wel ervaring mee heb is de projectie van 4x12s en die is eigenlijk om te huilen.

paulusdeBKB
10 april 2006, 19:58
een 4x12 klinkt btw beter dan een 2x12 imo, als ze van dezelfde kwaliteit zijn, bovendien blaast een 2x12 al snel onder je door, en ik kan het weten, heb zelf een 2x12.

4x12 heeft meer laag en meer druk.


en paulus, er zit een volumeknop op mijn versterker.

Beste Aart, ook een 4x12" blaast onder je door als je er dichtbij moet staan op een klein podium en je kunt hem niet op een verhoging zetten. De truc bij alle kasten is dat je ze op je oren moet richten om maximaal rendement te halen. Zet je 2x12" schuin naar boven en je zult het met me eens zijn dat hij meer dan genoeg volume, tone en laag geeft.

En kwa klank: een 4x12" kast heeft meer laag maar klinkt daardoor boemeriger. In een bandsituatie kom je daardoor al snel in akoestisch conflict met de bassist en de toetsenist. In je eentje klinkt het wel wat voller maar we hebben het hier over een bandsituatie, en daar moet een gitarist ook wat ruimte laten voor zijn medebandleden.

Serieus: goed dat je de volumeknop op je versterker weet te waarderen. Mijn opmerkingen over volume waren gericht aan degenen die rucksichtlos alles op 10 zetten en zichzelf, hun band en het publiek daardoor trakteren op een enorme bak herrie.

AART
10 april 2006, 22:17
Beste Aart, ook een 4x12" blaast onder je door als je er dichtbij moet staan op een klein podium en je kunt hem niet op een verhoging zetten. De truc bij alle kasten is dat je ze op je oren moet richten om maximaal rendement te halen. Zet je 2x12" schuin naar boven en je zult het met me eens zijn dat hij meer dan genoeg volume, tone en laag geeft.

En kwa klank: een 4x12" kast heeft meer laag maar klinkt daardoor boemeriger. In een bandsituatie kom je daardoor al snel in akoestisch conflict met de bassist en de toetsenist. In je eentje klinkt het wel wat voller maar we hebben het hier over een bandsituatie, en daar moet een gitarist ook wat ruimte laten voor zijn medebandleden.

Serieus: goed dat je de volumeknop op je versterker weet te waarderen. Mijn opmerkingen over volume waren gericht aan degenen die rucksichtlos alles op 10 zetten en zichzelf, hun band en het publiek daardoor trakteren op een enorme bak herrie.


een slant 4x12 spreid 1000000 keer beter dan een gekantelde 2x12.
en ik heb het vaak genoeg geprobeert.

btw: Ik heb een mesa, een amp met vrij veel oomph en bas, maar totaal geen probleem met bassisten, gek he?

voor blues of andere rustige muziek is een open back combo vast beter, maar als ik speel op een open back 2x12 ofzo sta ik echt te huilen om hoe onstrak het geluid dan word en hoe ik inlever in punch en oomph.

crrrN
10 april 2006, 22:49
Ik heb toevallig de combinatie RH100 + fame 2x12 staan. Ok het is geen 4x12, maar lijkt erop:P

het geluid van deze combi is echt fenomenaal voor zn prijs, elke keer krijg ik weer complimenten over mn sound en vragen over mn buizen (die er dus niet inzitten:P)
Klintk alsof ik flink aan het opscheppen ben,maar ik ga hier puur op de reacties van buitenstanders af.

Kilo's laag, sprankelende clean en makkelijk in te stellen.

Lol toen ik de RH100 ook nog had heb ik dat ook heel vaak gehoord, welke buizen ik gebruikte enzo.

Sinds ik de RM100 heb zien ze de buizen en vragen ze het niet meer maar staan met verbazing te luisteren =D

paulusdeBKB
11 april 2006, 00:56
een slant 4x12 spreid 1000000 keer beter dan een gekantelde 2x12.
en ik heb het vaak genoeg geprobeert.

Whatever Dude


btw: Ik heb een mesa, een amp met vrij veel oomph en bas, maar totaal geen probleem met bassisten, gek he?

Flauw en voor open doel, maarre... kijk eens naar je eigen sig.

voor blues of andere rustige muziek is een open back combo vast beter, maar als ik speel op een open back 2x12 ofzo sta ik echt te huilen om hoe onstrak het geluid dan word en hoe ik inlever in punch en oomph.

Tja, ik ga hier niemand overtuigen merk ik. Nou ja, iedereen moet ook vooral lekker doen waar die zin in heeft, en de spullen kopen die hij wil hebben. Ik heb mijn zegje gedaan.

BartT5R
11 april 2006, 07:59
Strak, veel oomph, fantastische sound, betaalbare setup, coole amp............

De 5150 combo, doet bijna niet onder voor mijn 4x12 en desnoods hang ik die er gewoon bij aan.

Alleen is de 5150 met wieltjes ( en diee heb je echt nodig) ook bijna zo groot als een standaard 4x12. En hij weegt echt een ton.

Maar vergelijk de druk niet met een Marshall combo, die komt nog niet tot aan zijn hielen.


Simpel zat, wil je strak en met druk uit een 2x12, dat kan, zolang het dan maar closed back is.

Cris
11 april 2006, 10:35
@Chris, je gaat me toch niet vertellen dat je op Brutal bash fest 04-03-2006 echt een 100 Watt top en 4x12" nodig had he?

Nee ik niet.

Het waren ook twee 4x12s en een 350 watt top.

Nu je punt nog?

paulusdeBKB
11 april 2006, 11:18
Nee ik niet.

Het waren ook twee 4x12s en een 350 watt top.

Nu je punt nog?

LOL: je bent de bassist?

Cris
11 april 2006, 11:44
Hahah, je zou het haast denken he.

Geronimo
11 april 2006, 14:18
Die maat van me vroeg alleen aan mij "We krijgen een zak geld van de gemeente en we willen daarvan onder andere een nieuwe podiumbackline aanschaffen en ik dacht aan twee 4x12's en twee buizentops, jij hebt verstand van versterkers dus wat raad je me aan."
Dus ik zeg je kan beter transistortops nemen en ja een vierkeertwaalf ja keus zat, maar ik zal eens advies vragen op Gitaarnet. Dus ik vraag voor hem wat een goeie prijs/kwaliteit is voor een 4x12, wat ie wil. Ik kan hem ook idd een 2x12 aanraden maarja hij wilde bij voorbaat al 4x12's. (ik moet toegeven, het zal ook wat met geilheid te maken hebben, geef toe het ziet er toch altijd wel stoer uit twee van die kasten) En ja hij heeft dus al geld gespaard als ie die Randall's neemt ipv Marshall buizenamps dus waarom zou ie dan nog hoeven bezuinigen op die kasten? Als die Fame dingen van 500 eu gewoon ok zijn scheelt dat ook weer toch? Is toch weer 2x300 euro. Ik bedoel als je kan kiezen tussen een 2x12 en een 4x12 dan neem je toch die 4x12?. Overal in toko's waar ik bandjes kijk of zelf af en toe speel zie je die 4x12's, het is een soort standaard. Misschien idd nutteloos omdat je met een 2x12 ook goed af kan maar een 4x12 ja het werkt best toch? Het kan hard idd maar dat hoeft niet. Daar heb je een volumeknop voor.
Het lijkt me ook gewoon handig, ze zijn hoog en hebben wieltjes en je rolt ze zonder dat je moet bukken of tillen zo de berging in. Een 2x12 moet je weer op z'n kant zetten of op een krukkie of iets ja handig is anders.
Persoonlijk vind ik het zelf ook beter klinken. Je kan zeggen dat het onzin is maar het is een feit dat een 4x12 toch anders klinkt.

paulusdeBKB
11 april 2006, 15:03
Geronimo, ik zei het al: uiteindelijk moet je vriend doen wat hij wil. Ik heb mijn mening luid en duidelijk verkondigd en niets wat ik kan zeggen gaat de echte 4x12" adept van mening doen veranderen. Wens hem veel succes van mij. 't Is altijd fijn als de gemeente het financieel mogelijk maakt voor jongeren om samen muziek te maken. Alleen kan het geld m.i. dus beter besteed worden...

pol
11 april 2006, 15:36
ohja, en neem rechte 4 x 12's.
Dan hebben de gitaristen tenminste plaats om hun bier te zetten.

Cris
11 april 2006, 15:39
Ook een van de redenen waarom een 4x12 heerscht.

Geronimo
11 april 2006, 16:18
Geronimo, ik zei het al: uiteindelijk moet je vriend doen wat hij wil. Ik heb mijn mening luid en duidelijk verkondigd en niets wat ik kan zeggen gaat de echte 4x12" adept van mening doen veranderen. Wens hem veel succes van mij. 't Is altijd fijn als de gemeente het financieel mogelijk maakt voor jongeren om samen muziek te maken. Alleen kan het geld m.i. dus beter besteed worden...

Ik snap het wel hoor, je hebt ook wel gelijk met wat je zegt. Als het goed is leest ie dit misschien ook en wie weet wat ie kiest. Misschien brengt ie je wel op ideeen weet jij veel. Mij persoonlijk maakt het verder ook geen bal uit, ik probeer hem alleen maar te adviseren bij zijn keuze. Het belangrijkste heb ik gelukkig al bereikt en dat is dat ie transistorspullen aanschaft. De speakers zijn niet eens zo heel belangrijk.

Quote=Pol
ohja, en neem rechte 4 x 12's.
Dan hebben de gitaristen tenminste plaats om hun bier te zetten./Quote

Haha, ik denk vanwege de projectie ze beter slanted kasten kunnen gebruiken, maar een extra investering in een bierhouder zou geen slecht idee zijn

AART
11 april 2006, 16:28
Whatever Dude

Flauw en voor open doel, maarre... kijk eens naar je eigen sig.



hmm, dat ik er naast mijn huidige band nog een bij wil zegt niet dat ik geen bassisten zie...

Hansk8
27 april 2006, 11:40
ik ben het wel eens met de mensen die zeggen dat je meerdere kanten opkan met de marshall 1960 kasten, ik ben benieuwd wat er binnenkomt aan fondsen Norman, wel super dat mensen handige reply's geven!

rock on!\m/
greetz Hans