PDA

View Full Version : Ampeg Jet 12



johantipker
1 april 2006, 19:00
Ooit, ongeveer 18 jaar terug, kocht ik een Ampeg Jet 12 ampje. Een vintage jaren 60 15 watt class A ampje. Geweldig ding!
Op een gegeven moment ging ie stuk, ik zocht een reparateur, volgens de reparateur bleken er buisjes in te zitten die moeilijk te krijgen waren 7591 ofzo...of hij 'm om mocht bouwen naar 6V6.

Om een langverhaal kort te maken, op een gegeven moment "overleed" hij daar...eindtrafo gaf de geest...zou hele dure grap gaan worden.......in mijn jeugdige onbezonnenheid en woede, trof ik geen schikking met die gast....heb 'm nooit meer opgehaald....liet het er bij zitten...

Nu begint t bloed te kruipen waar t niet gaat kan. Ampeg heeft een reissue van het ding gemaakt...weet iemand hoe die is?
Is die bijv. point to point gewired? Daar kan ik niet achter komen.

PeeVee
1 april 2006, 19:51
Hoi Johan,

Inderdaad te gek ding zo'n Ampeg Jet 12! Had dat liever even onder ons gehouden trouwens want is nog zo'n beetje het enige betaalbare vintage alternatief voor een 5E3 Deluxe (wel wezenlijk anders hoor). Ik heb er ook zo eentje met twee 6SL7's (preamp, fasedraaier & tremolo!) en dan 7591's in de eindtrap. Zitten nog ouwetjes in, klinkt heerlijk warm en soepel... blijft vrij lang clean en gaat dan opeens in de scheur; heerlijk!

Die 7591's zijn overigens weer prima te krijgen. Ik heb een kwartetje van JJ liggen (just in case, zolang de oudjes het blijven doen laat ik ze lekker zitten). Ik moet wel eerlijk zeggen dat die JJ's waarschijnlijk geen "echte" 7591's zijn maar gewoon een 6L6 binnenwerkje en/maar dan pootjes aangesloten als 7591 (die dus niet pin compatible is met een 6L6). In ieder geval kun je dan zonder ombouw gewoon lekker doorspeulen.

7591's zijn potiger dan 6V6'en, je kunt ze beter vergelijken met een 6L6GB; max. plaat dissipatie is ook 19W en trekt 0.8A gloeistroom (6L6GB zelfs iets meer). Ik heb ook wel gehoord van ombouw naar 6V6 maar eigenlijk is dat qua "oompfff" wel een downgrade (maar kan voor sommigen juist weer een upgrade zijn, is natuurlijk kwestie van wat je zoekt).

De nieuwe Ampegjes zijn "leuk" maar ook niet meer dan dat, heeft verder niets te maken met de "oude" Ampeg Jet amps, bij de naam houdt ook meteen iedere vergelijking op. Mijn advies: zoek even op eBay.com of zelfs in Europa (mijne komt uit Duitsland) maak je nog best kans. Prijzen zijn nog zeer redelijk; zo rond de €600 moet je er wel eentje kunnen scoren.

johantipker
1 april 2006, 20:05
goed, de zaak is verluld dus.....sorry....

wel gaaf dat je zo'n ding hebt...ik pink hier even een traantje weg... 8-)

PeeVee
1 april 2006, 21:30
Staan er verschillende te koop op eBay.com en eBay.de... Ik heb zelf ooit overwegen om een tweede bij te kopen voor portable 2 x 12" 40W setup dus ben ook weer aan het loeren... De modellen die ik gezien heb zijn overigens met nog exotischere eindbuizen en preamp buizen maargoed, dat is wel om te bouwen inderdaad...

johantipker
1 april 2006, 23:08
nu wat weinig geld, mijn hotrod heeft ook nieuwe buisjes nodig, heb ik ook al maanden uitgesteld...ff andere proriteiten......maar voel GAS....... :gitarist: