PDA

View Full Version : buizen onploft



pol
1 april 2006, 18:35
Gisteren heb ik een nieuw setje el34's in mijn amp gestopt, zonder opnieuw te biassen, en toen ik de amp van standby afhaalde hoor ik een knal en zie ik een witte flits in 1 van die nieuwe eindbuizen en de zekering van mijn amp was ook gesprongen, niet de mains, maar die andere.
Kan het zijn dat mijn bias te hoog stond, of was het gewoon een produktiefout ?

De amp werkt nu terug prima na de oude eindbuizen (ook svetlana el34's) en een nieuwe zekering erin gestopt te hebben

Ik hoop maar dat een produktiefout was, dan krijg ik gewoon een nieuw setje.

Negative K3 fan
1 april 2006, 18:54
leermoment: altijd biasen voordat je nieuwe buizen erin stopt, ik denk niet dat het een productiefout is

pol
1 april 2006, 19:01
hoe kan ik nu biassen voordat de buizen erin zitten ?

Negative K3 fan
1 april 2006, 19:04
daar heb je een punt, maar je zou dan iig vooraf de bias op minimaal moeten hebben gedraaid... als je dat al had gedaan ('als je dat had gedaan') kun je een nieuw setje proberen te scoren

JoostBaksteen
1 april 2006, 19:09
Heb het ook wel eens gehad met een (nieuwe uit doos) 12ax7... lijkt mij dus eerder een produktie fout.

Anders zou hij gewoon moeten redplaten....

pol
1 april 2006, 19:50
van redplating heb ik niks gezien.
Gewoon ineens een knal en een witte flits.
Met de versterker is gelukkig niks mis, de zekering heeft zijn werk goed gedaan.

matto
2 april 2006, 10:59
van redplating heb ik niks gezien.
Gewoon ineens een knal en een witte flits.
Met de versterker is gelukkig niks mis, de zekering heeft zijn werk goed gedaan.
Waarschijnlijk een lek (barstje of gewoon een slecht vacuum) in de buis en dus FLITS.

drap
2 april 2006, 11:26
Kijk es in m'n topic "opnieuw biassen?" naar het antwoord van Nico Verduin. Wat jou is overkomen heeft hij mij waarschijnlijk voor behoed. Ik denk wel dat je eerst had moeten biassen. Het is denk ik geen produktiefout ofzo. Ik ben een leek op dit gebied, maar wat hij mij uitlegde sloot nadeloos aan op jouw voorval

birt
2 april 2006, 11:38
Waarschijnlijk een lek (barstje of gewoon een slecht vacuum) in de buis en dus FLITS.
dit denk ik toch ook