PDA

View Full Version : Opnieuw Biassen?



drap
1 april 2006, 14:26
Ik heb vandaag m'n KT77 buizen ontvangen. Twee week terug precies dezelfde type buizen erin laten zetten en gebiast enzo bij een plaatselijke gitaarboer. Grote pech, 1 gesneuveld op de weg terug naar huis en dus nieuwe besteld. Kan ik ze er zo in doen of moet het hele biasproces weer opnieuw? Ik heb een Marshall JTM60 en die staan er om bekend warmlopers te zijn en ik wil natuurlijk geen onnodige schade. Ik weet dat de meningen over dit onderwerp nogal verschillen, maar ik vis de betere posts er wel tussen uit :) Iemand?

lorenz
1 april 2006, 16:08
als het dezelfde lampen zijn, dan isser geen probleem. gewoon de oude eruit en de nieuwe erin.

Negative K3 fan
1 april 2006, 16:11
als je hebt gevraagd om buizen die dezelfde rustroom trekken (zou getest meoten zijn) dan kun je ze erin prikken, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is...

drap
1 april 2006, 16:16
als je hebt gevraagd om buizen die dezelfde rustroom trekken (zou getest meoten zijn) dan kun je ze erin prikken, maar het lijkt erop dat dit niet het geval is...

Ik heb de nog goed werkende oude weer op mogen sturen en voor de helft van de prijs weer een gematched paartje gekregen, meer weet ik eigenlijk niet. Die buizen branden zonder aan te staan al in m'n handen om erin geramd te worden, maar ik durf 't dus niet aan

Negative K3 fan
1 april 2006, 17:35
even een mailtje sturen naar de verkoper of het nodig is dan, hij kan het je vertellen...

drap
1 april 2006, 17:42
even een mailtje sturen naar de verkoper of het nodig is dan, hij kan het je vertellen...

Ja allicht, maar dan moet ik wachten tot maandag voor ik een mailtje terug krijg en zo lang kan ik absoluut niet wachten dammed! Daarom dacht ik hier maar een antwoord te vinden. Daar is onder andere een gitaarforum voor nie waar. Dus kenners, brand los! Wat bedoelde je trouwens met rustroom? Ik ben namelijk een leek op dit gebied. Het is een gematched paar en de versterker is gebiast op de vorige van dezelfde soort. Misschien zegt dat je wat meer?

Negative K3 fan
1 april 2006, 17:46
om nou alles van ruststroom enzo uit te gaan leggen is een beeetje veel werk, je zou kunnen beginnen bij de faq, heeft alles te maken met biasen enzo...

je zult toch echt contact moeten opnemen of uit een eerder contact kunnen opmaken om zekerheid te krijgen of die buizen getest zijn op dezelfde ruststroom.

drap
1 april 2006, 18:32
om nou alles van ruststroom enzo uit te gaan leggen is een beeetje veel werk, je zou kunnen beginnen bij de faq, heeft alles te maken met biasen enzo...

je zult toch echt contact moeten opnemen of uit een eerder contact kunnen opmaken om zekerheid te krijgen of die buizen getest zijn op dezelfde ruststroom.

Niets gevonden via de faq. Als ik biassen als trefwoord intoets zegt ie niks te hebben gevonden vreemd genoeg. Dat laatste is balen zeg, 2 dagen wachten... Ik hoop dat de verleiding niet te groot is voor me

Negative K3 fan
1 april 2006, 18:52
handige links en tips...

begin hier eens mee. Je hebt mooi de tijd omdat je toch geen gitaar kunt spelen en jezelf in bedwang moet houden :)

nicoverduin
1 april 2006, 19:52
Als de vorige set warm stonden afgesteld terwijl ze af fabriek een lage stroom hadden en deze set is af fabriek juist met een hogere ruststroom dan kan het door direct in te prikken goed fout gaan.

Voorbeeld:

Uit een partij van 100 buizen ligt de ruststroom bij dezelfde spanningen tussen de 28mA en 50 ma.

Stel nu er zat een gematched paar in van de 28 mA. Die zouden warmer zijn afgesteld om de versterker goed te laten klinken. MEt bijv. een neg. spanning van 25V.

Nu komt er een nieuwe set in die juist een hogere ruststroom heeft. Deze set zou bijv. op -30V moeten zijn afgesteld voor een goede werking. Echter hij staat nog op -25. Dus veel te warm.

De buizen kunnen nu gaan flitsen en evt. sluiting maken.

Overigens de metingen zijn praktijk ervaringen.

Nico

drap
1 april 2006, 20:14
Als de vorige set warm stonden afgesteld terwijl ze af fabriek een lage stroom hadden en deze set is af fabriek juist met een hogere ruststroom dan kan het door direct in te prikken goed fout gaan.

Voorbeeld:

Uit een partij van 100 buizen ligt de ruststroom bij dezelfde spanningen tussen de 28mA en 50 ma.

Stel nu er zat een gematched paar in van de 28 mA. Die zouden warmer zijn afgesteld om de versterker goed te laten klinken. MEt bijv. een neg. spanning van 25V.

Nu komt er een nieuwe set in die juist een hogere ruststroom heeft. Deze set zou bijv. op -30V moeten zijn afgesteld voor een goede werking. Echter hij staat nog op -25. Dus veel te warm.

De buizen kunnen nu gaan flitsen en evt. sluiting maken.

Overigens de metingen zijn praktijk ervaringen.

Nico

Haha, dit lijkt een beetje op het geval van een andere topic in binnen werkbank. Wat bij hem is gebeurt zou mij dus ook kunnen overkomen als ik direct inprik zonder biassen dus. Ik kreeg inderdaad in een ander forum (@ negative:gevonden via links & tips :) ) al zo ongeveer hetzelfde antwoord. Dat wordt dus opnieuw biassen vrees ik. Klotuh. Ik zal dat toch es zelf moeten leren

matto
2 april 2006, 10:56
Haha, dit lijkt een beetje op het geval van een andere topic in binnen werkbank. Wat bij hem is gebeurt zou mij dus ook kunnen overkomen als ik direct inprik zonder biassen dus. Ik kreeg inderdaad in een ander forum (@ negative:gevonden via links & tips :) ) al zo ongeveer hetzelfde antwoord. Dat wordt dus opnieuw biassen vrees ik. Klotuh. Ik zal dat toch es zelf moeten leren


Ja is inderdaad handig als je dat zelf kunt, is ongeveer dezelfde moeilijkheidsgraad als het afstellen van de trussrod in je gitaarneck (je moet dus niet alleen draaien aan een moer maar ook kunnen beoordelen en evt. meten of het goed gaat).
Maar bij het biassen kun je te maken krijgen met levensgevaarlijke hoogspanning en dat heb je bij een trussrod dan weer niet, natuurlijk.

drap
2 april 2006, 11:35
Ik heb gisteravond bericht terug gekregen van die gast van dr Tube. Hij heeft wel geprobeerd om buizen te krijgen die zo dicht mogelijk bij de oude lagen, maar dat is niet helemaal gelukt omdat er nog niet zo veel van zijn geproduceerd. Het is namelijk een nieuw type buis. Ik zal dus inderdaad opnieuw moeten biassen. Nou ja, ik heb een biasadapter hier liggen en ik heb een zwager die afgestudeerd is op zware elektrotechniek. Ik zal er wel uitkomen denk ik (hoop ik). Ik zal m'n moeder vragen hier een laatste in memoriam berichtje neer te zetten als het 1 en ander niet helemaal goed is verlopen. Bij deze neem ik alvast afscheid en ga ik aan de stoere klus beginnen van het biassen en anders leest men wel weer van me. Ik hou wel van een beetje drama :D

drap
2 april 2006, 11:36
euh... slotje?

nicoverduin
2 april 2006, 11:43
Nou ja, ik heb een biasadapter hier liggen en ik heb een zwager die afgestudeerd is op zware elektrotechniek. En je weet zeker dat die zwager niets van je wilt hebben?:D :D :D :D Tenslotte krijg je die er altijd gratis bij.......

drap
2 april 2006, 11:51
En je weet zeker dat die zwager niets van je wilt hebben?:D :D :D :D Tenslotte krijg je die er altijd gratis bij.......

Hij kreeg wel van die pretrimpeltjes rond z'n ogen, de rat. Maar ik denk dat hij bij mij niet veel te halen heeft gezien z'n inkomen zo ongeveer het drievoudige is van dat van mij, als het niet meer is. Daar komt bij, m'n zus heeft ie al. Het mes sneed in deze aan twee kanten hoor, hij een meissie, ik van m'n zus af. Ik heb er overigens wel sinds een maand of vier een prachtig neefie voor terug gekregen, dus het loonde ook nog