PDA

View Full Version : Ibanez RG 521



Shift
1 april 2006, 14:01
hey, weten jullie waarom deze "zeldzaam" is, hij staat niet eens op de eigen site.
Heeft iemand ervaring met deze gitaar, en weet je of het de moeite waard is?
Ik kan hem tweedehands krijgen voor 400euro, goeie deal?
groet.

edit: er zitten v7 v8 humbuckers in, zijn dit goede? voor metal/rock uiteraard.

Anders Destium
1 april 2006, 15:08
Hij is zeldzaam omdat hij een hardtail heeft en geen floyd rose tremolo zoals op normale RGs. Het was een speciale serie alleen voor de Europese markt. De floyd rose die normaal op RGs zit uit de 500 serie is een van de beste ooit (edge). Dit is dus een keuze die je moet maken: wil je perse een trem op je gitaar dan moet je kijken naar andere gitaren (er staan een paar andere RGs op gitaarmarkt die qua kwaliteit minstens gelijkwaardig zijn).

V7 en V8 zijn de standaard elementen, ze voldoen goed voor de stijlen die je noemt. Veel mensen zetten er Dimarzio elementen voor in de plaats omdat die beter zijn, maar dat is iets voor een later moment.

Voor dit geld is een RG5xx een van de beste gitaren die je kunt krijgen!

Shift
1 april 2006, 22:21
Maar kan ik dan beter voor de RG350EX (bijv.) gaan dan deze?
RG350EX heeft:

neck type 3pc Wizard II neck
body Basswood body
fret Jumbo frets
bridge Edge III bridge
neck pu IBZ INF3 (H) neck pu
middle pu IBZ INFS3 (S) mid pu
bridge pu IBZ INF4 (H) bridge pu

ik weet niet of deze humbuckers de moeite waard zijn, en Edge III = Edge?

deze gitaar zou dus bijv. een floyd rose moeten hebben, maar deze heeft ook andere pickups!
In de prijs verschillen ze ~20 euro maar deze is nieuw en die rg521 is dus 2e hands (wat zou betekenen dat die beter is? omdat die een stuk duurder is?)

bedankt voor je antwoord hè!
gr. wouter

Anders Destium
1 april 2006, 23:11
Het werkt bij Ibanez heel simpel: hoe hoger het nummer hoe beter ze worden, vanaf de 500 serie zijn ze echt de moeite waard. Een RG350 is een beginnersgitaar, een RG550 (bijv) is een gitaar waar je jaren op vooruit kunt. Je kunt dus beter iig niet gaan voor de gitaar die je net noemt.

De elementen zijn een stuk slechter dan de V7/V8 (ik heb beide gehad, ook INFs) maar vooral het hout is minder en de hardware (brug/tuners) zijn stukken slechter op een RG350 tov de RG521. Een Edge III is zeker geen Edge maar een slap aftreksel ervan. Een Edge III verslijt je binnen 2 jaar als je regelmatig speelt terwijl een Edge van 15 jaar oud meestal nog super werkt!

Shift
2 april 2006, 12:39
kijk daar heb ik wat aan :) nogmaals bedankt hè!

urezna
4 april 2006, 16:47
Dat kan ik beamen met m'n RG560 uit 1987, brug is - afgezien van een beetje roest op de zadeltjes - nog in uitstekende staat en werkt nog steeds naar behoren... :-)

Nickname
4 april 2006, 19:53
Ik heb nu een RG1570 en die brug edge pro werkt perfect.. maar de edge II en II I zijn van zachtere metalen gemaakt dus die zijn een hoop minder in vergelijking met de originele edge. Gewoon voor die RG 5xx gaan

Shift
4 april 2006, 19:58
Ik heb deze gitaar inmiddels aangeschaft, inclusief beschermplastic er nog op, helemaal nieuw voor een tweedehands prijs :D ben er erg tevreden mee! mooie afwerking en in het echt veel mooier dan op de foto's. Het geluid is ook dik in orde maarja ik was natuurlijk alleen nog maar een beginnersgitaartje gewend.
gr.

Nickname
4 april 2006, 20:08
FOOTOOOOSS!!!! :rockon:

AART
4 april 2006, 20:16
+1.


RG5xx of hoger is het beste wat je voor die prijs kan krijgen idd.

Nickname
5 april 2006, 13:32
waar blijven ze nou???

iwamoto
5 april 2006, 13:47
mijn RG570 is nu ook 15 jaar oud, en het enige waar ik last van heb is een scheurtje in de trem van de vorige eigenaar, maar het zit allemaal zo stevig in elkaar dat er nix kan gebeuren, maar het ding speelt echt als een tierelier, RG 5XX zijn gewoon super

Anders Destium
5 april 2006, 14:00
Gefeliciteerd :)

Davidian
5 april 2006, 15:47
Ik kan een rg 770 met flinke lakschade kopen voor 400 euro is dat een goede deal?


Er zit trouwens een licensed floyd op klopt dat?

MvdL
5 april 2006, 16:24
Ik heb deze gitaar inmiddels aangeschaft, inclusief beschermplastic er nog op, helemaal nieuw voor een tweedehands prijs :D ben er erg tevreden mee! mooie afwerking en in het echt veel mooier dan op de foto's. Het geluid is ook dik in orde maarja ik was natuurlijk alleen nog maar een beginnersgitaartje gewend.
gr.

Shift, die RG521 van je, is dat toevallig deze:

http://koopjes.marktplaats.nl/muziek_en_instrumenten/snaarinstr_gitaren_elektrisch/26367204.html?

Mooi dingetje hoor; heb zelf een ander type met zo te zien exact dezelfde finish en daar ben ik ook heel erg gelukkig mee. Nu ik nog eens goed heb zitten kijken: hij lijkt echt sprekend op mijn RG420. Gefeliciteerd!

Anders Destium
5 april 2006, 16:28
Ik kan een rg 770 met flinke lakschade kopen voor 400 euro is dat een goede deal?


Er zit trouwens een licensed floyd op klopt dat?

Als hij flinke lakschade heeft dan zou ik er max 350 voor geven, al is de 700 serie de luxe variant van de 500 serie. Er zit een lo-pro edge op als het goed is (een van de beste floyds ooit), en dat is inderdaad een licensed floyd.

Squier4ever
5 april 2006, 16:28
dit kan dus geen RG 521 zijn, Anders Destium schreef toch duidelijk dat de gitaar een hardtail had, of hij heeft zich ernstig vergist.....

Anders Destium
5 april 2006, 16:33
Het kan goed zijn dat ik me heb vergist hoor! Als er in de beschrijving staat dat er een Wilkinson trem op zit dan zal dat wel zo zijn ;)

Bij Ibanez is de "normale" regel dat er een stoptail zit op gitaren die eindigen op een 1 (zoals in RG521), maar bij Ibanez zijn aan de andere kant de uitzonderingen niet te tellen! Die gitaar volgt iig niet het nummeringssysteem van Ibanez als er inderdaad een trem op zit, maar dat zegt weinig...

Shift
5 april 2006, 19:59
Het is inderdaad die gitaar die nog op marktplaats staat voor 550, foutje van de verkoper denk..
Ik weet niet hoe ik foto's moet uploaden hier hoor en dat ga ik ook niet uitvogelen ;) jullie weten wel hoe een gitaar er uit ziet denk..
Bedankt voor de positieve reacties,
Greetz
wouter

AART
5 april 2006, 21:25
www.imageshack.us voor uploaden van de pics.


anders, een 1 in de uitgang betekend dat er geen floyd op zit, niet dat het per se een hardtail is.

Anders Destium
6 april 2006, 00:04
Betekent een 0 op het eind dan dat er wel een floyd opzit? Ik heb 2 Ibanezen waarvan het typenummer eindigt op 0 en die hebben allebei een vintage style trem en geen floyd (RT650/RX750). Hadden die dan niet eigenlijk 651 en 751 moeten heten, of geldt die aanduiding alleen voor de RG en S serie?

AART
6 april 2006, 14:12
nou wet ik het ook niet meer.

maar die rx komt toch uit eind jaren 80?

zou goed kunnen dan dat het idd alleen geld voor s en rg serie.

maarja, soms word ik er gek van. :satisfie:

Anders Destium
6 april 2006, 14:55
Die gitaren zijn uit 93 en 94.

Ik ben er sinds een jaar of 2 mee gestopt om het Ibanezsysteem te proberen te doorgronden, er zijn ook teveel uitzonderingen om van een systeem te kunnen spreken ;)