PDA

View Full Version : Beginnersgitaar



Truf
1 april 2006, 12:51
Hallo iedereen!
Ik kwam toevallig langs dit forum op zoek naar ervaringen van andere beginnende gitaristen. Ik ben echter aan het lezen geraakt (zo een kleine 3 uru) en ik vind het hier echt heel boeiend.
Deze vraag is waarschijnlijk al ongelooflijk vaak gesteld (mijn excuses dan ook) maar ik moet ze toch stellen:

Welke akoestische gitaar is aan te raden bij een budget van net geen 200 euro? Het is niet om de show te stelen maar gewoon om zelf beetje op te leren.

Na 4 jaar intensief zagen bij de mama zou ik nu het eindelijk mag ook graag iets degelijks kopen. Ik had de Ibanez V70CE (http://images.misupply.com/products/original/Ibanez/129503.jpg) op het oog maar heb nu mijn bedenkingen. Ik vind de cutout modellen veel knapper (en lijken me ook practischer) maar ja...weet er niet zo veel van...

gertdm
1 april 2006, 14:10
Dan zou ik tweedehands zoeken naar een Cort of Crafter....Marktplaats bv....
of je kan ook hier op gitaarnet bij de dealers kijken naar occasions...
bv De Plug etc Succes...en welkom aan boord :)

Postov
1 april 2006, 20:55
Hier spreekt ook een beginnende gitaarspeler. Ik heb zelf een 2de hands Stagg SW507 bij The String gekocht voor 190 euro. Laat je niet direct afschrikken door wat je veel op internet leest over Stagg. De SW507 is het topmodel (als je dat mag zeggen voor die prijs) van Stagg en kost nieuw ongeveer 250-300 euro. De gitaar speelt erg makkelijk en heeft een lekker warm geluid. Verwacht natuurlijk niets geweldigs, maar iedereen die er op heeft gespeeld (inclusief mijn gitaardocent) vind het een heerlijke gitaar.

De goedkopere modellen heb ik niet kunnen testen, je hoort erg veel over de SW203, welke zo'n beetje het laagste model is en voor erg weinig nieuw te kopen is. Veel mensen vinden dit brandhout en wellicht is dat ook zo. Maar ik raad je gewoon aan om te gaan spelen en te vergelijken :)

elie
2 april 2006, 09:51
ik ben zelf ook aan het leren gitaar spelen en ik heb en Ibnanez IJV50 gekocht voor 175 EUR ik vind het een hele goede gitar maar ik heb dan, ook nooit iets gehad om het te vergelijken ( nouja een oude egmond maar die telt niet...)

Alberto
2 april 2006, 11:37
Ik veronderstel dat je een akoestische beginnersgitaar wilt kopen? Waarom plaats je het anders hier uiteraard :satisfie:
Mijn eerste gitaar die nog altijd geweldig klinkt overigens was een Cuenca Mod. 30. Een klassieke gitaar met een massief bovenblad. Het instrument heeft een zeer warme klank...
Mijn leraar en iedereen aan de academie vond het een goede keuze en het ding is ook voor gevorderden niet slecht.

De gitaar kost wel zo'n 250 euro...
Misschien nog wat sparen?

Grrtz

kornelius
2 april 2006, 14:57
ik vind yamaha nog steeds hele degelijke gitaren, de klassieke en ook de westerns. Een gebruikte daarvanm is goed te vinden.

Accuboormachine
3 april 2006, 11:46
voor de echte beginner raad ik een gitaar aan van rond de 50 euro. in de vroegste stadia van het spelen hoor je het verschil toch niet van wanneer je op een hele dure gitaar, of een hele goedkope gitaar speelt. wanneer je dat wel gaat horen, heb je tijd genoeg gehad om een groter budget bij elkaar te krijgen (incl. die 150 eurie die je niet hebt uitgegeven) en kun je een gitaar kopen van een wat hogere prijsklasse.

Flipkoos
3 april 2006, 14:29
voor de echte beginner raad ik een gitaar aan van rond de 50 euro. in de vroegste stadia van het spelen hoor je het verschil toch niet van wanneer je op een hele dure gitaar, of een hele goedkope gitaar speelt. wanneer je dat wel gaat horen, heb je tijd genoeg gehad om een groter budget bij elkaar te krijgen (incl. die 150 eurie die je niet hebt uitgegeven) en kun je een gitaar kopen van een wat hogere prijsklasse.

Waarom niet gewoon gelijk een goeie?
Zit je na een paar maand met je stomme 50,- geval...
Ik geloof niet zo in een 'beginnersgitaar'. Gewoon een goeie gitaar kopen of niet... Tenzij je twijfelt of je gitaar blijft spelen....Maar ja dan kun je beter helmaal niet beginnen...

Truf
4 april 2006, 14:11
Ik heb me een nieuwe Lag aangeschaft. Een iets kleiner merk maar toen ik ze in de handen van een ervaren gitarist stopt schatte hij ze op een 400 euro. Nochtans de aankoopprijs is slechts 230 euro. Ik had nog nooit van Lag gehoord, mss iemand ervaringen?

Dit is ze btw : http://www.lag.fr/tek.php?reference=GLA%20100D&choix_marque=271&codesg=GLA*65065

Greetz (en bedankt voor de reacties tot nu toe)

Accuboormachine
6 april 2006, 01:10
Waarom niet gewoon gelijk een goeie?
Zit je na een paar maand met je stomme 50,- geval...
Ik geloof niet zo in een 'beginnersgitaar'. Gewoon een goeie gitaar kopen of niet... Tenzij je twijfelt of je gitaar blijft spelen....Maar ja dan kun je beter helmaal niet beginnen...

omdat zijn budget op het moment 200 euro is. daarom is het beter om een goedkope te kopen, en die 150 euro te bewaren, om zo meer geld te sparen en later een ECHTE goeie te kopen.

guitarGirlie
6 april 2006, 13:06
Die Ibanez V70Ce is niet echt geweldig! Zou ik niet doen. Washburn heeft een mooie gitaar, EN10 geloof ik met massief bovenblad, Erg goed en klinkt mooier dan een D6 van Crafter! Kost 199 euro'tjes. Echt de moeite waard! :speed:

paulusdeBKB
6 april 2006, 15:26
omdat zijn budget op het moment 200 euro is. daarom is het beter om een goedkope te kopen, en die 150 euro te bewaren, om zo meer geld te sparen en later een ECHTE goeie te kopen.

Accuboormachine, je redenering klopt niet en je advies is slecht. Het kwaliteitsverschil tussen een gitaar van 50 euro en een gitaar van 200 euro is vele malen groter dan het kwaliteitsverschil tussen een gitaar van 200 euro en een van 800 euro. De topicstarter doet er zichzelf geen plezier mee door die 150 euro in zijn zak te houden, zeker niet als hij een instrument koopt dat zo slecht is/ niet naar zijn zin, dat het hem niet inspireert om op te spelen.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij aan een instrument wil uitgeven, en of hij het NU wil kopen of even wil doorsparen, maar in het algemeen geldt: koop het beste instrument dat je je kunt veroorloven.

Merc Wiersma
6 april 2006, 20:14
Als je niet zeker weet of gitaarspelen wel iets voor jou is raad ik altijd aan om een goedkoop spaans gitaartje te kopen (€50,-). Zelf ben ik ook op zo'n gitaar begonnen. Na verloop koop je een goede gitaar, dus een betere spaanse of een stalen snarige gitaar. Die eerste gitaar bewaar je voor uitstapjes (vakantie, zomerkamp, etc.) zodat je de duurdere gitaar niet aan gevaren van beschadiging, slechte weersomstandigheden e.d. hoeft bloot te stellen. Zo.n 15 jaar geleden heb ik mijn eerste (goedkope) gitaar gekoch. ik heb inmiddels 5 gitaren maar die eerste gitaar gebruik ik zeker nog 3 keer per jaar, ik ben blij dat ik voor die gelegenheden mijn duurdere gitaren niet hoef te gebruiken.

marter544
6 april 2006, 20:20
Ik heb me een nieuwe Lag aangeschaft. Een iets kleiner merk maar toen ik ze in de handen van een ervaren gitarist stopt schatte hij ze op een 400 euro. Nochtans de aankoopprijs is slechts 230 euro. Ik had nog nooit van Lag gehoord, mss iemand ervaringen?

Dit is ze btw : http://www.lag.fr/tek.php?reference=GLA%20100D&choix_marque=271&codesg=GLA*65065

Greetz (en bedankt voor de reacties tot nu toe)

Leest er nu niemand dit bericht? Jullie blijven tips geven, maar hij heeft allang een gitaar. Maar ik heb zelf geen ervaring met Lag, wel goede dingen over gehoord, veel plezier met je aankoop, ik denk dat je een goede keuze hebt gemaakt!

Flipkoos
6 april 2006, 22:33
Hahaha ja prachtig! Iedreen leest alleen maar wat hij/zij interessant vindt! LOL

Accuboormachine
7 april 2006, 12:27
Accuboormachine, je redenering klopt niet en je advies is slecht. Het kwaliteitsverschil tussen een gitaar van 50 euro en een gitaar van 200 euro is vele malen groter dan het kwaliteitsverschil tussen een gitaar van 200 euro en een van 800 euro. De topicstarter doet er zichzelf geen plezier mee door die 150 euro in zijn zak te houden, zeker niet als hij een instrument koopt dat zo slecht is/ niet naar zijn zin, dat het hem niet inspireert om op te spelen.

Iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat hij aan een instrument wil uitgeven, en of hij het NU wil kopen of even wil doorsparen, maar in het algemeen geldt: koop het beste instrument dat je je kunt veroorloven.

als dat zo is, waarom is deze topic er dan?
daarbij, je argumenten kun je best een tikje vriendelijker brengen. :hippie:

paulusdeBKB
8 april 2006, 19:09
Sorry, Accouboormachine, ik wil je niet afkatten maar op dit punt ben ik niet te vermurwen. Daarom stel ik het zo duidelijk mogelijk. Alle begin is moeilijk en voor gitaar geldt dat dubbel. De kans dat je voor 50 euro een instrument vindt dat niet inspireert om te spelen is te groot. Absolute beginners lopen dan meer kans om af te haken nog voor ze goed en wel begonnen zijn. En dat is doodzonde. Verder even goeie vrienden ok?

@ Marter. De reden dat ik er alsnog op inga ook al heeft Truf zijn keuze al gemaakt, is omdat dit topic blijft bestaan en waarschijnlijk ook andere beginnende gitaristen trekt.

@Truf: gefeliciteerd met je aankoop! En nou als een dolle oefenen!