View Full Version : "Slechte" Crafters
Luca P
1 april 2006, 00:14
Ik vind ze er goed uit zien. Ze zijn redelijk betaalbaar.
Maar tot nu toe heb ik er nog niet één getest die niet klote stond afgeteld!
Ik heb er denk ik een stuk of 8 in mijn handen gehad en allemaal:
- te hoge topkam
- te "kromme" hals
- klemmende snaren in top kam
Kut man! Zo zal ik er nooit voor kiezen.
Speelde die van jou wel meteen goed? Zijn er ook Crafter's zonder cutaway maar mét actieve eletronica?
♪♪?
marc_o
1 april 2006, 01:20
Ik heb een crafter J-15, maar of ie zo uit de doos kwam, denk ik niet. Heb 'm bij Sjak Zwier gehaald en die stelt eerst alles af wat ie in de winkel zet...
En ja, de mijne heeft geen cutaway en ook geen electronica....zie foto
http://i47.photobucket.com/albums/f192/marc_odijk/CrafterJ-15.jpg
gertdm
1 april 2006, 10:20
Ja, die Sjak weet er wel raad mee :) Leuke website trouwens Marc :)
succes...en ja...oe-void? haha..
mikee
1 april 2006, 10:38
verhaal klopt ik heb ook een Crafter D7 en heeft een redelijke klank, maar fabriek af was ie zwaar klote afgesteld, heb diverse malen, terug moeten gaan, inmiddels heb ik er nu zoveel verstand van dat ik het nu zelf mijn gitaren afstel.
tja dus het hep ook wel weer z'n voordeel...
arjanb01
1 april 2006, 10:40
Ik vind ze er goed uit zien. Ze zijn redelijk betaalbaar.
Maar tot nu toe heb ik er nog niet één getest die niet klote stond afgeteld!
Ik heb er denk ik een stuk of 8 in mijn handen gehad en allemaal:
- te hoge topkam
- te "kromme" hals
- klemmende snaren in top kam
Kut man! Zo zal ik er nooit voor kiezen.
Speelde die van jou wel meteen goed? Zijn er ook Crafter's zonder cutaway maar mét actieve eletronica?
♪♪?
Nou wel een huilverhaal over Crafters. Ik heb dr zelf eentje MET cutaway, in de winkel (American Guitarstore) afgesteld (dus ook de 'kromming' van de hals met de trusrod gecorrigeerd) en speelt als een tierelier. 530 euro was ik kwijt voor deze, met piezo element natuurlijk en Eq !
Kopen zou ik zeggen, want voor dat geld heb je dus een massief ceder bovenblad, wat erg warm klinkt en grover stemmechanieken, gegarandeerd stabiel ! Succes met verder testen en kopen !
Luca P
1 april 2006, 13:59
Ja ik zal verder kijken. Al speur ik ook marktplaats e.d. af voor wat goeds.
Daar staan ook vaak leuke gitaren tussen.
gertdm
1 april 2006, 15:04
Vergeet ook Cort niet....sla ik iets hoger aan omdat ze veel bouwen voor grote fabrikanten en de boel afkijken :) Goeie gitaren :)
Verder denk ik dat je met een budget van € 500, zeker tweedehands zou moeten kijken. Met dat geld kom je in een iets hogere klasse zoals Furch, Landola ( moet je geluk mee hebben), Ayers , Alhambra etc.
De moeite waard hoor....
marc_o
4 april 2006, 16:30
Ja, die Sjak weet er wel raad mee :) Leuke website trouwens Marc :)
succes...en ja...oe-void? haha..
Ha die gert!
Lang niet gezien/gesproken, alles goed?
Laat Sjak inderdaad z'n ding maar doen, dan komt het meestal helemaal goed.
NostraJanus
4 april 2006, 19:59
Elke gitaar dient toch afgesteld te worden als je hem nieuw koopt in de winkel? Lijkt me bij Crafters niet beter of slechter.
marc_o
4 april 2006, 21:28
Elke gitaar dient toch afgesteld te worden als je hem nieuw koopt in de winkel? Lijkt me bij Crafters niet beter of slechter.
Daar heb je gelijk in, alleen doen de meeste winkels er bar weinig aan...
piezo
7 april 2006, 23:43
Ik heb vandaag een 12-snarige Crafter gekocht, type D8-12 EQ/N. Met solid spruce top, mahonie zij- en achterkanten (ziet er uit als Nato, waarschijnlijk gelamineerd). Hals heel ietsjes te recht naar mijn smaak, maar verder goed afgesteld.
LR Baggs piezo element (type onbekend, misschien/hopenlijk iets als Ribbon Transducer) met Crafter "Timber PLUS" preamp: Volume, Bass, Middle, Treble, "Scoop" en een faseschakelaar. Ik neem aan dat die laatste 2 tezamen als anti-feedback bedoeld zijn. Heeft iemand ervaring met zoiets?
Versterkt via zo'n kleine AER vond ik hem zeer goed. Dat lag niet alleen aan die AER, want over diezelfde versterker heb ik een half jaar geleden een 12-snarige Yamaha bespeeld, en versterkt viel die Yamaha dus verschrikkelijk door de mand. (Vorige week gemaakt dat ik wegkwam bij een optreden waar de zanger/gitarist zo'n versterkt Yamaha APX of CPX ding bespeelde. Brrrrr.... hebben ze bij Yamaha geen mensen met oren?)
Akoestisch heeft de Crafter een wat sterker midden dan de meeste 12-snarigen (verg. Yamaha), een beetje alsof er een cedar top op zit, maar ik hou daar wel van. Het echte lage laag (open E6) ontbreekt een beetje. Of dat bij versterkt spelen een voordeel is weet ik nog niet; meestal zitten de lage feedback problemen eerder in de buurt van de open A5. T.z.t. maar eens experimenteren met snaren. En na een tijdje bespeeld te zijn kan de klankbalans best nog veranderen. We zullen zien. Voorlopig ben ik er mee in mijn nopjes.
gertdm
8 april 2006, 14:09
Een 12 string versterken via AER is zowiezo al een goede keuze. De Cort en niet te vergeten zijn electronica maken het verschil met Yamaha.
Yamaha is een beetje voorbij, wat mij betreft. Ik heb toevallig een leerling gehad met een dure Yamaha , met electronica etc...de gitaar voelde niet fijn aan. Akoesties was t een ramp, blikkerig en stug. Versterkt klonk hij wel iets beter, maar toen ik de prijs hoorde schrok ik me een uur in de rondte.Dan is een Washburn, Cort of Furch een veel betere gitaar voor t geld (je houdt zelfs nog wat over :) )
Je Crafter is zeker ook een goeie keuze binnen je budget. Al blijft t met 12strings oppassen.
Daar kan ik uren over bomen en zal ik je maar niet aandoen :)
piezo
11 april 2006, 12:58
Yamaha is een beetje voorbij, wat mij betreft. Dan is een Washburn, Cort of Furch een veel betere gitaar voor t geld (je houdt zelfs nog wat over :) )Vroeger had Yamaha inderdaad een naam hoog te houden in akoestische gitaren, vooral de 12-snarigen en in mindere mate de klassieke gitaren. (Ik heb eens een gitaar hersteld voor een klassiek gitarist die zijn mid-priced Ramirez wel wilde ruilen tegen mijn mid-priced Yamaha :) ) Ik vond zelf de 12-snarige Yamaha's meestal wel goed klinken voor strumming, maar nooit zo voor fingerpicking.
Van Washburn en Cort ken ik de akoestische modellen niet.
De drie 12-snarige Furchs (een DLX-jumbo en 2 dreadnaughts) die ik geprobeerd heb konden me klankmatig niet helemaal bekoren, de nieuwprijs van ca. 900 Euro en meer (excl. electronica) in aanmerking genomen.
Ik heb 1 keer zo'n grote oude Guild mogen beroeren (wauw, wat een geluid) en verder wat ervaring met een Ovation Balladeer (helemaal niet mijn ding) en een Art&Lutherie (voor het geld wel aardig)
Je Crafter is zeker ook een goeie keuze binnen je budget. Ik stel nooit budgetten, ik kijk alleen naar hoeveel plezier ik krijg voor het geld. :) En de Crafter is zijn geld driedubbel en dwars waard.
Al blijft t met 12strings oppassen.Daar kan ik uren over bomen en zal ik je maar niet aandoen :) Ik ben toch zeer benieuwd, Gert. Hoewel de Crafter nagenoeg vlekkeloos geconstrueerd is en me zeldzaam stabiel voorkomt, een gewaarschuwd man ...... etc.
Droffie
11 april 2006, 17:48
Ik heb nog geen Crafter in mijn handen gehad die de moeite waard was om te bespelen. Doorgaans vind ik 't slecht klinkende gitaren.
piezo
11 april 2006, 20:25
Dan heb ik zeker geluk gehad. Behalve dat het laag (nog) wat mist, kan ik er geen minpuntje aan ontdekken.
sregor
12 april 2006, 00:49
Ik heb zelf een crafter se33, maar ik ben er ook niet over te spreken. Ik vind dat ding zooo zwaar spelen. Zelfs al gooi ik er flosdraad op krijg ik kramp in mijn klauwen! Verder heb ik al vanaf het begin af aan problemen met de versterking. Ik krijg alle tonen door behalve(heel ietsiepietsie) de 6e lage E snaar???? Ik snap er geen reet van. Ik heb er hele nieuwe elektronica in laten gooien (dat moest volgens de makert) zelfde probleem gehouden. Toen zo'n nieuwe strip er in gegooid onder de brug, niks! Ik snap het niet meer, maar echt tevreden ben ik dus niet echt met mijn crafter, bovendien is ie na al die tijd erg dof gaan klinken. (veel bas onversterkt dan he:))
PS Iemand nog ideeen over wat het kan zijn?
piezo
12 april 2006, 00:56
Was de electronica af-fabriek of later ingebouwd? kijk ook eens bij
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72714
sregor
12 april 2006, 11:48
HEE, dt zou het kunnen verklaren!! Ik heb namenlijk om mijn actie te verlagen dei stripjes onder de kan verwijderd. Mss dat hierdoor die drukverdeling dan spaak loopt!? Ik ga maar s van die stripjes er in gooien (krijg ik wel weer een tering hoge actie, maarja..
PS elektronica zat er al in, maar heb die laten vervangen voor B-band A3.2. Wat er eerst inzat weet ik niet meer precies. Ik d8 hetzelfde, maar dan ouwere versie
piezo
12 april 2006, 14:40
Ik ga maar s van die stripjes er in gooien (krijg ik wel weer een tering hoge actie, maarja..
Als het dan wel goed blijkt te werken, kun je de actie meestal weer verlagen door het zadel wat lager te maken.
Doe je dat aan de onderkant, dan moet het bovenal volkomen vlak om de problemen die je nu ook hebt te voorkomen en verder liefst over de hele lengte even veel eraf om het actieverschil tussen de verschillende snaren gelijk te houden.
Je kunt natuurlijk ook de actie verlagen door de bovenkant van het zadeltje af te vijlen. Wel weer mooi in toetscurve brengen. Voordeel van het vijlen van de bovenkant is dat je de intonatie (snaarlengte) een beetje kunt corrigeren. Hoevéél is afhankelijk van de breedte van het zadeltje. Zie hiervoor ook het eerder gelinkte topic.
sregor
12 april 2006, 14:47
Hoe zou ik zelf precies kunnen meten hoeveel ik er vanaf heb geveild, om het goed recht te krijgen? Of is het beter dit te laten doen ergens als het zo'n preciesie werkje is?
Owh ja thnx BTW
piezo
12 april 2006, 15:02
Vooraf een krasstreep over de hele lengte zetten, zover van de onder- of bovenrandrand als de dikte van het stripje dat je er nu onder gaat doen. Het kan overigens geen kwaad om eerst eens een deskundige naar je actieprobleem te laten kijken. Misschien zit dat probleem wel in je halscurve i.p.v. de hoogte van je zadel. Of je gaat zelf eerst op zoek naar meer info. Op dit forum en op internet is genoeg te vinden over afstelling van akoestische gitaren. http://www.donhofstee.nl/hals.htm bijvoorbeeld
paulusdeBKB
12 april 2006, 16:26
@Piezo, heb je meerdere 12-snarige gitaren kunnen proberen in 1 winkel? Zo ja, waar was dat?
piezo
12 april 2006, 19:49
Nee, niet echt. 12-snarigen kom je al niet zo veel tegen (en in electro-akoestische uitvoering al helemaal niet) dus ik probeer gewoon wat ik tegenkom.
Er zijn natuurlijk wel winkels die gespecialiseerd zijn in akoestische gitaren, dus ik neem aan dat ze daar een wat ruimer aanbod hebben. Vroeger had Hakkert meestal meerdere 12-snarigen, maar geen electro-akoestische. Bij Casa Benelly ben ik nooit geweest, omdat ik de laatste jaren toch meer elektrisch speelde en nog een paar goede 6-snarige akoestische heb.
En inbouwen van goede kwaliteit piezo en pre-amp in een 12-snarige heeft m.i. pas zin als je ook echt een goede (= duurdere) 12-snarige nodig hebt voor op het podium, zoals Gert.
Toevallig (nou ja, was al langer op zoek?) had ik pasgeleden een elektrische 12-snarige gekocht en was daardoor ineens weer helemaal verkikkerd op fingerstyle en flatpicking. Toen ik dus een betaalbare elektro-akoestische tegenkwam, was het besluit snel genomen. Dat het ding eigenlijk wat te weinig laag geeft, neem ik maar voor lief, ook omdat daar soms nog wel wat aan te doen valt. Voordat ik Gert's spelpeil weet te benaderen, kan ik er heus nog wel even mee vooruit. :)
gertdm
12 april 2006, 20:11
Ja, die 12strings zijn wat ondergewaardeerd.....ik weet wel dat (hoewel ik zelf geen fan ben) de 12string elektro akoesties van Takamine erg goed is. Vooral dus eenmaal ingeplugd. Ook Washburn maakt goeie.
Een redelijke 12string is wel een Fishman waard denk ik, ingeval het geen elektro- akoestiese is.
Je kunt er toch mooie dingen mee doen.
Pat Metheney legt er wel eens mooie slagpartijtjes mee onder sommige solos en / of solo cd's.
Trouwens, piezo, een elektrische 12 string wordt mijn volgende aankoop. In combinatie met fingerstyle en wat kleine effectjes kunnen daar toch ook wel leuke dingen mee gedaan worden, denk ik.....
kornelius
12 april 2006, 20:26
was vandaag wat aan het spelen in the american guitar store. Daar hebben ze meerdere 12 strings. heb even op de crafter gespeeld, verder was er guild (2x), eko, nog wat - weet niet meer. Ik kwam voor de 6strings.
paulusdeBKB
12 april 2006, 20:37
Tja, dat wordt dan binnenkort weer een dagje muziekwinkels aflopen, ben ik bang. Ben een paar weken naar een concert van "De Egels" geweest, die speelden Eagles-liedjes in een theatersetting. Erg de moeite waard en toen weer helemaal verliefd geworden op de klank en de sfeer van een mooie 12-string. Die gitarist gebruikte een Guild, geloof ik. Heeft 'ie ook moeten laten ombouwen omdat die niet electro-akoestisch af fabriek werd geleverd.
gertdm
12 april 2006, 20:46
En niet vergeten: altijd een toon lager stemmen...het geluid wordt er mooier van. Ik geef toe in band-verband misschien lastig.....maar toch :)
piezo
12 april 2006, 20:52
Trouwens, piezo, een elektrische 12 string wordt mijn volgende aankoop. In combinatie met fingerstyle en wat kleine effectjes kunnen daar toch ook wel leuke dingen mee gedaan worden, denk ik.....
De natuurlijke chorus die een 12-snarige al van zichzelf heeft wordt met een beetje "kunst-chorus" op een elektrische versie dubbel zo fijn. En tot mijn stomme verbazing is een dikke distortion ook geweldig.
Dat experimenteren met stemming en snaardiktes gaat er tzt nog van komen. Ik wou alleen dat er ook standaard 12-snarige setjes 012 verkrijgbaar waren, wel zo makkelijk.
Daar heb je gelijk in, alleen doen de meeste winkels er bar weinig aan...
En daar heb jij dan weer gelijk in !
Maar daar moet ik bijzeggen, zoiets als een "goede afstelling" bestaat denk ik niet. Ik werk dus in een winkel, en over één gitaar, een door mij afgestelde Taylor 712 (een goede gitaar dus) kreeg ik binnen één dag twee reakties :
"Klant één" kon volgens zijn zeggen niet beoordelen of het een goede gitaar was, "want de aktie was veel te laag".
"Klant twee" kocht de gitaar, nadat ik hem op zijn verzoek nòg lager had afgesteld, want volgens hem was de aktie véél te hoog...
Om terug te komen op de topic, ik was een beetje verbaasd : Ik ben zeker geen groot Crafter-fan (prefereer Yamaha, Tanglewood, Ibanez) maar wat me wèl bevalt van Crafters : Ze worden door de importeur stuk voor stuk "getweaked" (=basis afstelling) dus het is nou net het enige merk waar ik zelden of nooit iets aan hoef te doen : Hals staat altijd goed, bijna nooit "missers" tussen de binnenkomende bestellingen...
Bij alle andere merken moet er altijd wel een slinger aan de halspen gegeven worden, een shimmetje verwijderd/bijgelegd worden, een vijltje door de topkam gehaald worden.
Volgens mij is het, ongeacht het merk, in de lagere prijsklasse (tot zevenhonderd Euro) vooral uitkijken geblazen met Jumbo-modellen.
Ze zien er mooi uit, maar de dreadnoughts, grand concerts, grand auditoriums uit dezelfde serie zijn altijd de betere gitaren.
Wizz
tillens
12 april 2006, 21:28
Ja heeft iemand ervaring met tanglewood. heb nu zelf een ljx6c van yamaha, heerlijke gitaar maar wil nog wel een akoestische erbij... liefst geen cutaway maar echt een jumbo met veel grom...
Volgens mij is het, ongeacht het merk, in de lagere prijsklasse (tot zevenhonderd Euro) vooral uitkijken geblazen met Jumbo-modellen.
Ze zien er mooi uit, maar de dreadnoughts, grand concerts, grand auditoriums uit dezelfde serie zijn altijd de betere gitaren.Wizz
@Tillens : Sorry, beetje ijdel om mezelf te quoten, maar ook van Tanglewood vind ik nou juist de Jumbo's het minst. Het relatief grote boven- en achterblad van de Jumbo vraagt kennelijk om relatief wat beter hout en een betere konstruktie.
Om dezelfde reden zijn klassieke gitaren al vanaf € 60,= in ieder geval betrouwbaar, bij dreadnought begint dat bij € 150,= en Jumbo's onder de zevenhonderd Euro met massief bovenblad raad ik gewoon af. Dan is het gelaagde bovenblad van een Epiphone EJ 200 misschien nog niet eens zo gek...
Wizz
tillens
12 april 2006, 22:44
@ Wizz; dank! Maar ik heb dus een yamaha ljx6c.. die vind ik dus echt heel goed klinken.. maar ik wil er nog iets bij... ik zag dat tanglewood een hoop maakt dat vind ik best leuk spul zo ook op het oog.. . .nog tips mbt die merken... de ej200 is inderdaad ook erg tof... ook mooi, de takamine 523sc uit mijn hoofd... mooie klank ook.. iets goedkoper dan de yamaha, maar ik vond de laatst genoemde dan ook mooier klinken dan de takamine... maar die had wel hele goede looks en sound voor het geld...
kornelius
12 april 2006, 23:45
heb vandaag de hele voorraad van the american guitar store gespeeld, incl. crafters, martin, larrivee, guild, ayers, etc, maar ik vond de tanglewood by far de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben. Zeker die all-solid modellen, wow.
Voorlopig staat de tanglewood op 1 op mijn lijstje.
Powered by vBulletin® Version 4.1.10 Copyright © 2024 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.