PDA

View Full Version : Floyd Intonatie probleem



Rikkety
31 maart 2006, 15:43
(Omdat hier blijkbaar de experts zitten, even mn topic hierheen ge-copy-paste.)

Ik heb een tijdje terug een tweedehands Jackson DK2 (een japanner) op de kop getikt. Speelt als een trein, ziet er schitterend uit, en de elementen wilde ik toch vervangen (Duncan designed is toch net niks). Om de elementen toch een soort laatste kans te bieden had ik besloten om m een keer helemaal goed af te stellen, maar daar dient zich het probleem aan.
Het apparaat beschikt over een Floyd Rose Licensed tremolo, en met het instellen van de intonatie kwam ik tot de merkwaardige conclusie dat het zadel van de lage E-snaar volop naar voren zit, maar nog steeds een afwijking heeft in intonatie. De andere snaren gaan wel allemaal goed, terwijl zadels van de dunnere snaren doorgaans toch verder naar voren moeten.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is en (belangrijker) hoe ik het oplos.
Ik heb er .09 snaren op zitten, ze zijn niet gloednieuw maar ook nog niet toe aan vervanging.

Ideeen?
Toch een nieuwe setje snaren proberen?
Een professional naar laten kijken?
In de fik steken?

Trocar
1 april 2006, 01:04
Ik doe een poging:

Meestal is het het beste de intonatie te checken met echt nieuwe snaren.
Ook moet je oppassen dat je elementen niet te dicht op de snaren staan.
Intoneren gaat niet of nauwelijks als het magnetisch veld te hard aan de snaar trekt. Als dat niets uitmaakt kan er iets mis zijn met de afstand tussen het zadel en de toplock. Een getordeerde hals, of een verkeerd geplaatste Floyd; al lijkt het me wel vreemd want zoiets had je waarschijnlijk al wel opgemerkt.

Meer kan ik er niet van maken!

Rikkety
1 april 2006, 12:56
Toch maar eens proberen met nieuwe snaren dan. Mn e-snaar heeft toch ook wel veel te leiden van dat raggen van mij :D

En dat van die elementen is ook een goeie. Ik had ze net vorige week wat omhoog gezet omdat ze anders wel erg laf klinken.
Getordeerde hals heb ik iig niet (gelukkig), anders zou er natuurlijk oook niet aan beginnen om hem af te stellen.

Ik heb dit "probleem" wel eens eerder gehad met mn andere gitaar (met tunamatic brug) . ik en een vriend waren er mee bezig, en alle zadels zaten in de uiterste positie, maar het klonk nog niet goed.
Toen bleek gelukkig dat wij gewoon mongolen waren, omdat we de verkeerde kant op aan't corrigeren waren :D

Bedankt iig!

Silent Lucidety
14 april 2006, 21:34
Als je hals krom staat kan de intonatie inderdaat mis zijn of als je floyd r. te ver naar voren staat ( een extra veer toevoegen is dan een optie ).

Misschien dat hier het probleem ligt.

harrie-beton
18 april 2006, 12:01
de boventoon van de e snaar is precies het midden van de snaar. Meet eens uit waar de floy minimal moet komen in mm?

GunMetalBlue
9 oktober 2006, 10:07
(Omdat hier blijkbaar de experts zitten, even mn topic hierheen ge-copy-paste.)

Ik heb een tijdje terug een tweedehands Jackson DK2 (een japanner) op de kop getikt. Speelt als een trein, ziet er schitterend uit, en de elementen wilde ik toch vervangen (Duncan designed is toch net niks). Om de elementen toch een soort laatste kans te bieden had ik besloten om m een keer helemaal goed af te stellen, maar daar dient zich het probleem aan.
Het apparaat beschikt over een Floyd Rose Licensed tremolo, en met het instellen van de intonatie kwam ik tot de merkwaardige conclusie dat het zadel van de lage E-snaar volop naar voren zit, maar nog steeds een afwijking heeft in intonatie. De andere snaren gaan wel allemaal goed, terwijl zadels van de dunnere snaren doorgaans toch verder naar voren moeten.

Iemand een idee wat hiervan de oorzaak is en (belangrijker) hoe ik het oplos.
Ik heb er .09 snaren op zitten, ze zijn niet gloednieuw maar ook nog niet toe aan vervanging.

Ideeen?
Toch een nieuwe setje snaren proberen?
Een professional naar laten kijken?
In de fik steken?


Ik zou zeggen: vooral die volgorde aanhouden!

Davidian
16 oktober 2006, 14:45
Ik heb ook problemen met mijn floyd, mijn tuning is een octaaf lager lijkt het wel. De E lage e moet een c3 zijn(ik heb de gitaar 2 stappen naar beneden getuned)maar het is een c2 en daar door klinken de hogere snaren behoorlijk vals.


Maar ik heb hem getuned zoals het op internet uitlegt is en hij blijft op zich wel goed in tune maar dit klopt niet lijkt me.

Gearjunkie
16 oktober 2006, 21:53
Ik heb ook problemen met mijn floyd, mijn tuning is een octaaf lager lijkt het wel. De E lage e moet een c3 zijn(ik heb de gitaar 2 stappen naar beneden getuned)maar het is een c2 en daar door klinken de hogere snaren behoorlijk vals.


Maar ik heb hem getuned zoals het op internet uitlegt is en hij blijft op zich wel goed in tune maar dit klopt niet lijkt me.


Stemapparaat gebruiken??
Akkoorden anders pakken??

Davidian
19 oktober 2006, 14:22
Stemapparaat gebruiken??
Akkoorden anders pakken??

Dat doe ik, en het is gewoon de CFD#A#GC maar dan een octaaf lager dan normaal terwijl ik hem gewoon heb getuned.

Alleen de G en de B snaar klinken heel vies nu dat is niet prettig.

Rikkety
21 oktober 2006, 14:59
Voor de goede orde:
Mijn probleem is inmiddels opgelost. Een combinatie van factoren heeft het probleem verholpen.
Een nieuw setje snaren erop hielp al wat, maar niet genoeg.
Nog wat rondgevogeld met de actie, dat scheelde ook alweer een beetje.
Grootste probleem bleek dat de pickups te dicht op de snaren stonden en er dus te hard aan trokken. Logisch de dat de lage E daar het meeste last van heeft, aangezien die het meeste metaal en dus aantrekkingskracht heeft.

De Duncan Designed pickups zijn vervangen door een EMG KH20 setje (81/s/s) en de EMG's trekken minder hard aan de snaren, en ze klinken veel beter.

Dus om iedereen gerust te stellen: Hij klinkt en speelt als een zonnetje en ik heb em niet in de fik hoeven steken. ;)

Aan Davidian zou ik willen zeggen: Begin gewoon met standaard tuning, duw de lage E naar beneden tot een C en stem de rest op gehoor, op deelfde manier als je ze normaal zou stemmen. Je intonatie zul je ook aan moeten passen, ander gaat ie inderdaad vals klinken.
PS. Hangen je snaren er niet heeeel slap bij? als je een octaaf te laag zit lijkt me dat wel duidelijk te merken.

Davidian
23 oktober 2006, 12:30
Nah hij speeld op zich wel gewoon goed, maar ik denk dat ik hem zowiezo ff laat nakijken want het is een 2e handsje dus misschien ligt het aan de hals.

Rinze
30 oktober 2006, 19:53
Misschien overbodig nu het probleem al is opgelost, maar op mijn site kun je precies zien hoe je stap voor stap een gitaar correct afstelt. Kijk op http://www.rinzesgitaarweb.nl/afstellen.html, de meeste problemen zouden dan toch opgelost moeten zijn.