PDA

View Full Version : Ongewenst Geluid...



L.
31 maart 2006, 14:57
Hey mensen,

Even een vraagje, soms als ik gitaar speel en iemand luistert vragen ze zich af of het geluid dat van de snaren afkomt als je je vingers verplaatst niet helemaal te vermijden is.

Ik heb dit zelf altijd ervaren als een geluid dat bij live muziek nou eenmaal hoort, misschien moet ik het zelf nog gaan minimaliseren ?
Bij bepaalde tracks (vooral live) van artiesten hoor ik het ook wel, maar erg minimaal.

Speel nog niet zo lang dus probeer er eigenlijk achter te komen of ik daar ook echt op moet gaan letten om zo te prberen mijn spel 'cleaner' te maken...
Any thoughts ?

Eko
31 maart 2006, 15:23
Stringglide kan het geluid iets verminderen. Echter niet iedereen vind het prettig spelen met ingesmeerde snaren. Het verminderd wel de frictie.
Gewoon te koop bij (bijna)alle muziekzaken.

L.
1 april 2006, 00:59
Zijn er ook bepaalde merken/soorten snaren die meehelpen aan het 'zachter' spelen ?
Zonder dat je ze dus insmeert ?

Bedankt voor de reacties trouwens !

gertdm
1 april 2006, 09:14
nee, gelukkig niet. Het geluid van het glijden van je hand over de snaren hoort erbij. Het is ook een kwestie van techniek om bijgeluiden te beperken. Dat komt in de loop der tijd wel. In veel gevallen is het niet te voorkomen.

Er zijn wel bepaalde compound snaren die iets minder weerstand bieden, zoals silk / steel snaren. Maar het blijven snaren die je met je vingers bespeelt.

Harald
1 april 2006, 10:11
Elixer snaren vermijden een hoop van de glijgeluiden. Goede fingerings en techniek blijven echter belangrijk. Silk and Steel heb ik wel eens geprobeerd, maar absoluut niet kapot van. Erg snel dood. Misschien wel fijn voor Django achtig spel.

gertdm
1 april 2006, 10:41
Silk and Steel heb ik wel eens geprobeerd, maar absoluut niet kapot van. Erg snel dood. Misschien wel fijn voor Django achtig spel.


Precies! Maar dat wil ik er ook maar mee aangeven..als je bepaalde dingen die bij gitaarspelen horen, wilt wegpoetsen, moet je concessies doen.
Silk and steel snaren zijn idd snel dof....echt een snaartje voor sommige folkgenres en idd Maccaferri-gitaren...
Elixers? brrrrr......