PDA

View Full Version : stalen plectrum



Basseytje
31 maart 2006, 11:36
t klinkt mss dom maar ik kan op school dus van staalplaaten allemaal dingen maken maar ik heb een vraagje, als ik een stalen plectrum maak is dat dan schadelijk voor m'n snaren of heeft dat effect op de elementen?

Minda
31 maart 2006, 11:41
Ik weet dat Bryan May met een muntstuk speelt (speelde?) dus het zou moeten kunnen. Maar wel de kanten goed afronden en heel goed ontbramen. Ik denk dat je snaren er wel harder van zullen slijten, maar heel erg zal het niet zijn. Overigens is de flexibiliteit van je plectrum van invloed op je geluid. Probeer maar eens een heel dun flexibel en dun plectrum en daarna een heel dik en stijf plectrum. Een heel verschil, vind ik. Laat maar even weten wat de invloed op je geluid is met het stalen plectrum, en hoe het speelcomfort is.

Cheers,

Hugo

wateenbende
31 maart 2006, 11:45
krijg je dan niet constant het geluid van 2 stukken metaal die tegen mekaar aan klappen door je versterker? (je plectrum en snaar in dit geval)

Scali
31 maart 2006, 11:51
Dunlop maakt ook metalen plectrums: http://www.jimdunlop.com/products/picks/products/metal/index.html
Oa ook van staal.
Maar staal is magnetisch, dus misschien dat het niet helemaal goed werkt met je elementen. Je kunt het altijd proberen, er zal niks kapot gaan, hooguit wat rare bijgeluiden, of de elementen die constant het plectrum uit je hand willen trekken :)

Johnny Thunders
31 maart 2006, 14:07
Ik zou er een beetje huiverig voor zijn ivm de lak van je gitaar. Zou zonde zijn als je die beschadigd met een stalen plectrum.

dejohan
31 maart 2006, 14:34
Ik heb weleens met een muntje gespeeld maar dat geeft bij mij hetzelfde gevoel als nagels op een schoolbord of kauwen op een stukje alluminiumfolie.

Nickname
31 maart 2006, 16:01
Arjen anthony lucassen (ayreon, star one, stream of passion) speelt met 5 eurocent muntjes. En hij kan het toch aardig goed.. dus waarom zou het niet kunnen.... ik zal ze wel goed glad polijsten want anders kan je net zo goed met een ijzerzaag gaan spelen..

TRC
31 maart 2006, 16:03
Ik heb het zelf ook regelmatig gedaan wanneer ik geen plectrum bij de hand had.
Het speelt wel minder makkelijk vind ik, van het effect van metaal op plectrum hoor ik zo goed als niets.

Eko
31 maart 2006, 16:31
Ik heb gewoon een metalen plectrum gekocht in de winkel om het uit te proberen. Het geeft een harde attack. Het vraagt een andere aanslag dan een normaal flexibel stuk plastic. Speel er niet veel mee.
Ik gebruik allerlei materialen om gewoon uit te proberen. Al is het maar voor een nummer op het podium.

Iron Maiden
31 maart 2006, 17:29
De bassist van "the damned" (punkband) speelt ook met een stalen plectrum.

vulvasonic
31 maart 2006, 21:18
Ik zou er een beetje huiverig voor zijn ivm de lak van je gitaar. Zou zonde zijn als je die beschadigd met een stalen plectrum.

?????????????????????????????? :o

Kaïn
31 maart 2006, 21:24
Hij doelt erop dat je per ongeluk langs je laklaag gaat met een stale plectrum en dat dat dan je lak zou beschadigen. Maar die kans is niet zo groot. Ben ik het ook mee eens. In elk geval niet hét hoofdargument om niet met een stale plectrum te spelen.

Eko
1 april 2006, 09:53
Zeg, we geven meer dan 4000,- uit om een mooie relic versie van een oude strat of tele te kopen. Zou het dan erg zijn om een paar krassen te hebben in je instrument?
Gewoon gebruiken zo`n ding. Het voelt alleen anders aan in je vingers een stuk metaal i.p.v. plastic.

cerpintaxt
1 april 2006, 12:29
Ik heb weleens met een muntje gespeeld maar dat geeft bij mij hetzelfde gevoel als nagels op een schoolbord of kauwen op een stukje alluminiumfolie.

over alluminium(wat een rot woord voor een dislect) gesproken als je daar een wat dikker plectrum van maakt heb je iig een last van magneetisme volgens mij.

owhja hoera mijn eerste post :hippie:

pietros
1 april 2006, 13:06
over alluminium(wat een rot woord voor een dislect) gesproken als je daar een wat dikker plectrum van maakt heb je iig een last van magneetisme volgens mij.

owhja hoera mijn eerste post :hippie:

als aluminium magnetisch was zou je daar last van hebben ja ;) maar dat is dus niet het geval.

Fumi SG
1 april 2006, 15:56
@pietros: Check pm!;)

Basseytje
2 april 2006, 14:06
owkj kheb eensalg plaat en ik lop niet zo van stapel dat ik bijna de buurman een oog uit[rik als ik speel dus krassen benk niet bang voor maar ik denkd at ik dus van een dun plaatje aluminium 1mm ofzow een mooie plectrum ga vormen en goed ga polijsten en dan gewoon proberne en als het suc6 boekt dat maak ik er wel meerder. dankje voor de info

dejohan
3 april 2006, 09:52
als aluminium magnetisch was zou je daar last van hebben ja ;) maar dat is dus niet het geval.


Dat bedoelt hij ook.

Dirk W
3 april 2006, 15:22
Ik heb ook wel een tijdje met een stalen plectrum gespeeld. Het voelt niet als een muntje aan. Mutjes hebben vaak een extra randje op het uiteinde. Een plectrum schuur je helemaal vlak. Ik vond het fijn spelen. Ik wou een plectrum dat keihard was en niet zo snel slijtte en ook niet heel dik was.
Het klonk wel iets anders. Het grootste nadeel was dat je dus eerst een tijdje moet knutselen voordat je er eentje hebt.

schizo910
3 april 2006, 15:36
Ik had eerst een zilveren plectrum, mijn toenmalige vriendinnetje was edelsmid en maakte er een voor me. Helaas vond ze het nodig haar naam erin te graveren :p Dus die is samen met de relatie verdwenen in het grote zwarte onbekende... Dat ding speelde wel lekker was goed afgerond en niet scherp.

ik speel nu heel af en toe met deze.

http://img87.imageshack.us/img87/3862/plec6ze.jpg (http://imageshack.us)

Nooit live, als ik hem gebruik is het alleen voor studio opnamen. De rand is eigenlijk iets te scherp waardoor hij een beetje raspt op de 3 omwonden snaren. Dat kan mooi zijn als extra gitaar track in een studioopname maar is live niet zo mooi en het speelt ook niet echt heel lekker.

Basseytje
10 april 2006, 17:58
owkj vnadaag naar school geweest(goed punt) plaatje aluminium gepakt van 0.8 mm eigne plectrum overgetrokeen en gesllepen was bnien 5 minuten klaar wat staal wol gepakt om alles netsjes af te ronden en de miniscule braampjes te verwijderen en net gespeeld speeld egt superfijn alleen 1 nadeel hij slijt als de tering mss is het beter als je staal pakt maar das weer slecht voor je snaren hmpff. tis ook nooit goed. maar is ga er iif een aantal maken :P.

btw als je een stalen plectrum hebt, dan gaat die tog slijten na een tijdje ne komen er allemaal ijzervezeltjes op je elementen ofn zie ik dat nu verkeerd?

Dirk W
10 april 2006, 18:05
Ja zou goed kunnen. Een ander nadeel is dat je snaren sneller slijten
En het duurt lang. Ik ben mijne kwijt en heb geen zin om een nieuwe te maken :(.
Dirk

guitartheo
8 december 2006, 20:46
http://home.wanadoo.nl/bluetrail/plectrums.jpg

Ik heb een paar plectums gemaakt van titanium en aluminium , bevalt goed en slijt niet ,de snaren houden zich ook goed (na een week)
mischien een ideetje voor de lange winteravonden.

Groeten Theo

vulvasonic
8 december 2006, 21:31
Ziet er best bruikbaar uit.
Je hebt ook plectra van natuursteen. Keiduur en niet prettig, want veeeeeeeel te dik (vind ik). Maar ze klinken WEL goed (icm een gitaar en versterker en dergelijke uiteraard....).

guitartheo
8 december 2006, 22:42
Ik hou persoonlijk wel van dikke plectrums , gebruikte altijd dunlop stubby's (slijten vrij snel af)
en was benieuwd of dit een bruikbaar alternatief was.
totnog toe ben ik er wel tevreden mee

Aimé
8 december 2006, 23:11
Toen ik een tijdje te tam was om achter plectra te gaan, speelde ik met paperclips héhé. Errrrrrg onhandig, mits wat tape bovenaan om de boel bij elkaar te houden. Werkt ook goed maar weinig of geen schade aan de snaren in ieder geval...