PDA

View Full Version : Staand spelen met Explorer



RvB
31 maart 2006, 10:50
ik heb nogal problemen met het staand spelen met mijn explorer. Als ik ga staan met de explorer zakt steeds de hals naar beneden tot op onderbeenhoogte als ik hem niet tegenhou me m'n linkerarm. nu speelt dat dus zwaar klote, want ik ben meer bezig de gitaar vast te houden dan het spelen zelf. Heeft iemand ook dit probleem?

Herman
31 maart 2006, 10:59
Je gitaar heeft waarschijnlijk neckdive (ik geloof dat het zo heette), dit houd in dat de gitaar kopzwaar is en dus inderdaad steeds naar onder "valt"...dit "probleem" ligt volgens mij aan de gitaar zelf en je kunt er verder ook weinig aan doen geloof ik...maar: Correct me if i'm wrong

pimmedoris
31 maart 2006, 11:07
Is het een epiphone explorer? ik heb namelijk precies hetzelfde probleem met mijn Epi SG... Het speelt inderdaad nogal vervelend en ik heb er ook nog steeds niks op gevonden.

Dus als iemand er iets op weet?

JvD.
31 maart 2006, 11:08
mijn ic300 iceman had dat ook, ik heb de straplock's verplaatst, en ik heb lood-draad gekocht en in de potmeterkast opgerold.



lood-draad gaat in gordijnen dat ze strak blijven hangen.

RvB
31 maart 2006, 11:09
Thanx!! Heb het ff opgezocht en kwam hier op uit: http://www.lysator.liu.se/~wizkid/music/thunderbird_mod/

k ga echt geen gaten boren in m'n explorer!! :dontgeti::(

RedBuell
31 maart 2006, 11:22
Mischien dat een hele stroeve gitaarband helpt.

scoenjaerts
31 maart 2006, 11:26
Gewoon aan het uiteinde van je gitaarband een beetje lood bevestigen(aan vast naaien of iets dergelijks) zodat de gitaar langs deze kant zwaarder wordt. Gewicht wordt meer onder verplaatst en het probleem is opgelost zonder te boren :)

Herman
31 maart 2006, 11:28
En dat werkt echt?? een stukje lood??

Kaïn
31 maart 2006, 11:35
Natuurlijk. Dat is eenvoudige natuurkunde. Je geeft wat meer kracht naar boven die de kracht naar beneden opheft. Een goede brede gitaarband erbij werkt wel goed. Dat is én lekker voor je schouder, en voor de verdeling van het gewicht. Dan heb je wat minder lood nodig.

Ricis
31 maart 2006, 11:37
nee man, ik heb dat ook en ik heb een betere oplossing, je moet gewoon een dikke leren band kopen en dan blijft die gewoon zitten zoals jij dat wil. zijn wel dure dingetjes. maar jemoet er maar gewoon eens een paar uit gaan testen in de winkel. ik had het in ieder geval toen ik daar op een Epiphone speelde die ook dat probleem zou hebben als ik een normale band zou hebben. want ik heb een LTD gitaar hier ook staan en die heeft dat ook. maar met band niet meer :)

pimmedoris
31 maart 2006, 11:40
Thanx!! Heb het ff opgezocht en kwam hier op uit: http://www.lysator.liu.se/~wizkid/music/thunderbird_mod/

k ga echt geen gaten boren in m'n explorer!! :dontgeti::(

Mijn gitaarband-knop zit op die plek van de link, maar hij schuift nog steeds naar beneden.

Nu moet ik wel zeggen dat ik een redelijk smalle, goedkope gitaarband heb... Misschien toch maar eens kijken naar een nieuwe...

piezo
31 maart 2006, 11:51
De oplossing is nog veel eenvoudiger. Je moet hem zo hoog hangen dat je rechter elleboog op de schuine bovenrand drukt.


(Maar ja, probeer dat maar eens duidelijk te maken aan metalheads die bovenal "cool" willen overkomen door zo'n ding op kniehoogte te hangen om dan fijn met een kromme rug te gaan staan spelen. :) )

pimmedoris
31 maart 2006, 12:05
Ja dat doe ik nu ook, maar zo ontspannen vind ik dat ook niet spelen... ik wil gewoon dat ie blijft hangen zonder dat ik hem aanraak.

En een explorer op "the edge" hoogte ziet er niet uit vind ik :p

RvB
31 maart 2006, 12:48
ik ben ff naar de bouwmarkt geweest en stukken lood gekocht. ik heb alles op maat gemaakt zodat de stukken lood goed in de potmeterkast (?) passen. maar t probleem is: het lood komt tegen die potmeters aan, zodat er bijna geen volume van de pickups naar de versterker gaan :s zal het nu ff proberen af te plakken

FNaRK
31 maart 2006, 12:53
wat is er mis mee om je Explorer iets hoger te hangen :???:


Heb 'em zelf redelijk hoog hangen, speelt erg lekker, weinig last van hangende kop, idd een kwestie van je onderarm op de bovenkant laten rusten

http://www.roadkill.nl/gallery/wpop6.jpg

http://westerpop.nl/images/22/bg_newDSC_2737.jpg

Dirk W
31 maart 2006, 12:56
Je kan ook de band op de je shirt vast naaien!

Snarx
31 maart 2006, 16:44
Je kan ook de band op de je shirt vast naaien!

Wel een beetje omslachtig he.
Nee, doe gewoon zoals sommigen hier zeggen, hang je gitaar op een degelijke hoogte (dus niet teenhoogte bv) en zo kan je gewoon je neck loslaten en blijft je gitaar hangen als je er op rust met je rechteronderarm (of elleboog, maar dat lijkt me een rar zicht).
Wat je ook kan doen is je gitaarband goed hangen, en dus ook niet, band aan gitaar, gitaar over de schouder, en beginnen spelen, maar band aan gitaar, gitaar over schouder, en de gitaar god hangen voor jou, dat het aanvoelt alsof er echt niets over je schouder hangt.
Mijn Les Paul heeft dit soms ook, dat de kçop naar beneden valt, maar als ik de gitar voor ik begin te spelen goed gang, kan, ik hem gewoon loslaten en blijft hij hangen. hij zakt misschien nog wel een 5 cm, mar meer niet.

RvB
31 maart 2006, 16:49
ik heb nu dus lood in de potmeterkast gedaan en het scheelt wel. In combinatie met een stevige leren band moet het wel grotendeels verholpen zijn. heb nu nog zo'n armzalig nylon ding van een euro ofzo.

Iron Maiden
31 maart 2006, 17:27
[QUOTE=FNaRK]wat is er mis mee om je Explorer iets hoger te hangen :???:



http://www.roadkill.nl/gallery/wpop6.jpg

Dit is er mis mee! Kom op zo'n punt onder je arm staat toch niet vet!? Of je moet John Entwristle heten natuurlijk

Jay Cal
31 maart 2006, 18:46
Ik heb mijn explorer gewoon voorzien van een zwarte suede strap.. blijft netjes hangen en vervult zijn taak op die manier wonderwel. Zo goed zelfs dat ik de laatste tijd steeds vaker het podium mee betreedt.

mzzltov.

gerrekat
31 maart 2006, 18:49
Ik heb met de mijne geen problemen, perfecte balans, maar is dan ook geen GIBSON.

Negative K3 fan
31 maart 2006, 19:21
Ik heb met de mijne geen problemen, perfecte balans, maar is dan ook geen GIBSON.

maar heeft wel een gigantische headstock :D

d'oh
31 maart 2006, 19:21
[QUOTE=FNaRK]wat is er mis mee om je Explorer iets hoger te hangen :???:



http://www.roadkill.nl/gallery/wpop6.jpg

Dit is er mis mee! Kom op zo'n punt onder je arm staat toch niet vet!? Of je moet John Entwristle heten natuurlijk

het is wel fucking cool, way 2 go fnark

jorrit
31 maart 2006, 19:41
gewoon even je bevestigingspunt van je gitaarband verplaatsen naar de SG positie. achter op je gitaar dus. alle problemen opgelost...

en zo simpel is het :D

RvB
31 maart 2006, 19:55
ik ga echt niet boren in m'n ex!!!



Ik heb met de mijne geen problemen, perfecte balans, maar is dan ook geen GIBSON.
t is ook geen Gibson, t is een LTD EX-400.

gerrekat
31 maart 2006, 21:00
maar heeft wel een gigantische headstock :D


Waar maar een van de grote pluspunten is dat de balans super is....al moet ik zeggen dat mijn GIBSON toch ook best goed was vroeger qua balans, ik heb ook een tweetal GIBSON V's gehad die waren ook best OK qua balans. De ESP's en BC RIch USA's die ik gehad habben waren stukken slechter!

bat
31 maart 2006, 21:07
Thanx!! Heb het ff opgezocht en kwam hier op uit: http://www.lysator.liu.se/~wizkid/music/thunderbird_mod/ (http://www.lysator.liu.se/%7Ewizkid/music/thunderbird_mod/)

k ga echt geen gaten boren in m'n explorer!! :dontgeti::(
Beter lezen, je hoeft helemaal niks te boren:


An Alternative Tip

If you don't want to drill a new hole in your bass, you can try what Ahmet Tekneci did. He simply replaced one of the neck screws on the back with a longer one and put a strap button through it. This was enough for him to get his bass balanced, although he also uses a home-made strap with velcro for more stability.

Succes! :cheerup:

RvB
31 maart 2006, 22:23
Beter lezen, je hoeft helemaal niks te boren:

Misschien heb ik geen bolt-on neck...

Trocar
31 maart 2006, 23:22
(Maar ja, probeer dat maar eens duidelijk te maken aan metalheads die bovenal "cool" willen overkomen door zo'n ding op kniehoogte te hangen om dan fijn met een kromme rug te gaan staan spelen. :) )

Metal? Punk noem je dat! ;) :P

casper innosence
31 maart 2006, 23:52
last van Neckdive hebben ind sommige LTD's wel ja. Ik heb een esp viper en die duikt ook wel n beetje, naja niet echt duiken meer dat ie horizontaal gaat hangen. Maar persoonlijk heb ik daar helemaal geen last van.. Ik heb een echte cheapass band, zelf gemaakt van n oude nylon, alleen de stukjes leer aan het uiteinde en de kunstof "ringen" gebruikt, daartussen een autogordel... speelt heerlijk....was ook de enige manier om een band te krijgen die laag genoeg kon voor mij...(ja hij hangt op knie hoogte, ja ik speel punk ghehe)

Noid
1 april 2006, 08:21
Beter lezen, je hoeft helemaal niks te boren:



Succes! :cheerup:

Voor de mensen met een geschroefde nek: Als die nieuwe schroef te lang is, komt ie er via je fretboard weer uit. De nieuwe schroef hoeft maar iets langer zijn dan de orginele: de lengte van de oude schroef + de dikte van de strapbutton.

Noid
1 april 2006, 08:24
@RVB:
Je wilt niet boren, je hebt geen bolt-on neck, je maakt je gitaar zwaarder door 'r lood in te proppen ...

Als je hem echt beter wilt hebben hangen zul je toch moeten boren in dat ding. Zo simpel ligt dat. Ik weet niet waarom je niet wilt boren in die gitaar, maar het is de meest logische en beste oplossing voor jouw probleem.

gerrekat
1 april 2006, 08:33
ik ga echt niet boren in m'n ex!!!



t is ook geen Gibson, t is een LTD EX-400.


Ah dat verklaart een hoop ik heb twee ESP gehad en die waren allebei zo topzwaar als de pleuris.

pint
1 april 2006, 09:14
GEWOON BOREN IN DA DING
had het zelfde probleem met mn epi explorer
heb er een extra hangpunt op de zelfde plek als mn es335 gemaakt
eerst getest met mn gitaarband vast geplakt met ducktape op verschillende plekken dan ff met een 2mm boortje voorprikken schroefje met strap vast draaien klaar

nou dat was weer moeilijk :s

Anders Destium
1 april 2006, 11:44
Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn Gibby Explorer, heel irritant. Die gitaar was hoe dan ook onhandelbaar vond ik, hij klonk super maar dat was het dan ook wel. Ik vind het erg coole gitaren, maar ik hoef er geen meer!

pimmedoris
1 april 2006, 16:48
gewoon even je bevestigingspunt van je gitaarband verplaatsen naar de SG positie. achter op je gitaar dus. alle problemen opgelost...

en zo simpel is het :D

Nee dus, want ik heb een (epi) SG en heb het probleem ook...

Fumi SG
1 april 2006, 16:59
Maar een SG is toch wel een andere gitaar. Schijnbaar werkt de positie van een SG niet voor een SG maar wel voor een Explorer en een Thunderbird.

RvB
1 april 2006, 17:44
heb even een hoop gitaarwinkels/bouwers afgebeld en 1 bouwer gaf de tip om de stemmechanieken eruit te halen en te kijken of het probleem er dan nog steeds is. als het dan weg is moet ik schaller light tuners op de gitaar zetten.

jw009
1 april 2006, 18:19
Gewoon boren!!! wat kan er nou fout gaan als je gewoon je hoofd gebruikt?

Ik heb het ook gedaan bij mijn epi Explorer, daarna geen enkel probleem meer. Stemmechanieken zullen echt niet zoveel uitmaken, ik heb het ook geprobeerd met lood maar dat vond ik ook niet veel beter. Enige oplossing is boren!

piezo
1 april 2006, 18:23
heb even een hoop gitaarwinkels/bouwers afgebeld en 1 bouwer gaf de tip om de stemmechanieken eruit te halen en te kijken of het probleem er dan nog steeds is. als het dan weg is moet ik schaller light tuners op de gitaar zetten.

Dus je wilt geen gaatje van 3 mm in je ESP boren?

En daarom ga je dus een blok lood inbouwen en íets lichtere mechanieken monteren (waarvan je nog niet eens weet of de schroefgaatjes en de asdiameter wel overeenkomen met je huidige mechanieken).

Jaja, gelijk heb je, da's veel verstandiger dan adviezen van die domme forummers opvolgen .......

RvB
1 april 2006, 18:34
Dus je wilt geen gaatje van 3 mm in je ESP boren?

En daarom ga je dus een blok lood inbouwen en íets lichtere mechanieken monteren (waarvan je nog niet eens weet of de schroefgaatjes en de asdiameter wel overeenkomen met je huidige mechanieken).

Jaja, gelijk heb je, da's veel verstandiger dan adviezen van die domme forummers opvolgen .......

hoho, ff dimme, k heb nog niks uitgevoerd en geef ook geen kritiek! ik ben niet van plan om domme dingen te doen dus daarom vraag ik gewoon advies, vooral bij gitaarbouwers die dit voor de kost doen. kan ik er wat aan doen dat zij dat advies geven.

pint
1 april 2006, 21:25
no ofence
eerst goed rond kijken en dan pas het juiste toe passen
boren dus LOL

RvB
2 april 2006, 02:51
maakt gibson de explorers tegenwoordig al zo?

http://www.elderly.com/vintage/items/images/30U/30U-12452_back.jpg


http://www.elderly.com/vintage/items/images/30U/30U-12452_heel.jpg

ruezzz
2 april 2006, 03:28
Ik heb toevallig net een Epi Korina besteld.
Ik denk dat ik bij de piercingboer gewoon twee of drie drukknopen op mijn bierbuik laat plaatsen... (strapless?)

Jay Cal
2 april 2006, 08:05
maakt gibson de explorers tegenwoordig al zo?

Ja gelukkig wel. Ik heb precies dezelfde met de strapknop op dat plekkie... goeie strap erop en ik heb nergens last van.

gerrekat
2 april 2006, 09:05
gewoon naar de sportvis winkel paar loodjes kopen en in je elektronica holte stoppen als je oerse niet wil boren...

De Beer
3 april 2006, 19:38
Vraag het Billy Gibbons.:zz:

als tie dan zakt geef je hem een extra zetje en hoppa over rechts weer terug.

Ik heb zelf het zelfde probleem met een korina V, met een mahony hals.
De "Lood aan de band" truuk lijkt mij de simpelste, die ga ik zo effe testen.

jw009
3 april 2006, 19:56
Ik enige gekke vind ik dat James Hetfield van Metallica wel gewoon met zijn armen in de lucht kan staan zonder dat de hals zakt. Terwijl hij bij zijn ESP explorer gewoon op de "normale" plaats zijn band heeft bevestigd. Zou dit te maken hebben mijn zijn wireless aan zijn gitaarband...?



http://filepit.freewebs.com/montyjay/jamesguitars/JamesBlackESPexpDOT/jamesblackespexpdot5.jpg

vasnd
3 april 2006, 20:10
misschien is die esp speciaal geballanceerd bij de bouw ervan

Nickname
4 april 2006, 10:44
misschien is die esp speciaal geballanceerd bij de bouw ervan

Denk het wel.. want zon wireless kastje weegt 3x niks