PDA

View Full Version : Demo



the feable
31 maart 2006, 10:01
Heej mensen,

Ik ga met mijn band een demo opnemen. Wat ik mij alleen afvroeg..
Waar laten jullie de CD's persen/branden? Doen jullie dat zelf of weten jullie een goedkoop adres ( het liefst in de regio Eindhoven) waar je een niet al te groot aantal demo's kunt persen??

Reel Big Fish
31 maart 2006, 11:45
Meestal krijg je een master cd mee en kun je die zelf branden... een adres om ze te laten branden weet ik niet, maar daar kunnen andere forumleden je vast meer over vertellen!

Veel succes!

Trocar
1 april 2006, 00:08
Een klein aantal persen wordt meestal niet gedaan (door de bedrijven). Is niet rendabel. Ga uit van minimaal 300 stuks als je gaat persen.

Wat je ook kunt doen is bij bijvoorbeeld Salisbury (ik ken die toevallig, er zijn meer bedrijven die dat doen, ik werk daar niet, enz.) cd-r laten beprinten of bedrukken. Je bestelt bijvoorbeeld 50 stuks (minimum) cd-rretjes en je levert een ontwerp aan voor op de cd. Als je kiest voor bedrukken ziet het er precies zo uit als een 'echte' cd (behalve dat de achterkant blauw/groenig is ipv echt zilver natuurlijk).
Dan kun je thuis zelf de muziek branden. Zij kunnen dat ook voor je doen (het branden), maar als je een klein aantal wilt dan kun je het net zo goed zelf doen.

CD's laten persen kan bij datzelfde bedrijf, maar wat ik veel hoor is GZCD in Tsjechie. AMRproductions in Nederland is schijnt weer erg goedkoop te zijn ivm de glassmaster. (Meer Nederlandse namen, Replifact, Cybermusic, Cut n Clear (doet ook kopieen/bedrukken).

Wat je ook doet, bekijk altijd goed de kosten. Bij het bedrukken betaal je bijv. de cd's, het bedrukken zelf, maar ook thuiskopierechten, de mal waarmee gedrukt wordt, BTW, en vergeet de cd-doosjes niet! Bij het persen moet er eerst een glassmaster gemaakt worden, dat kan ook prijzig zijn, en je wilt natuurlijk ook een opdruk. Je kunt meestal een offerte aanvragen.

En altijd even kijken hoe ze alles aangeleverd willen hebben (qua bestandjes, audio cd, extra informatie enzo).

Dit soort bedrijven kunnen bijna altijd ook boekjes drukken. Succes!