PDA

View Full Version : Toets afwerking



gw_guitars
30 maart 2006, 22:54
Hallo,

Ik wil een pallisander toets afwerken.
Overal lees ik over Tung Oil.
Ik naar mijn verfwinkel, maar niemand heeft gehoord over Tung Oil
Wat is dit?
Heeft iemand een merknaam?
Wat is het verschil met Danish Oil? (ook weer zo'n onbekende naam)

Groetjes Gerard

Mattia
31 maart 2006, 07:56
Neeeeeee....geen tung oil, geen danish oil, niksnie op een palisander of ebben toets! Gewoon zo laten! Als het echt gortdroog is (kan, maar ik heb nog nooit wat op een toets hoeven smeren) kun je er wat lemon oil/fingerboard oil op doen, te krijgen bij de betere gitaarwinkel.

fred dons
31 maart 2006, 07:59
tung oil is veel te dik en vet voor palisander (dat op zich zelf al redelijk vet is) daarnaast stinkt het naar frituur olie :seriousf:
ik vind het meer geschikt voor bodies en nekken dan voor de toets, voor palisander is lemonoil en misschien een lichte meubelwas al meer dan genoeg
Danish wax wordt o/a gebruikt voor de musicman gitaren en is vergelijkbaar met de was soorten die o/a gebruiktworden voor geweerkolven

B_2_the_a
31 maart 2006, 10:22
Gewoon fingerboard olie of blokfluit olie :)

Theo
3 april 2006, 22:28
ff een vraagje aan Fred tussendoor. Kan ik mijn zelfbouwhals van plataan die ik heb ingewreven met tung-olie ook nog verder afwerken met bv een zijdeglans blanke lak of bv bijenwas oid.

En inderdaag die tung-olie stinkt behoorlijk naar frituurvet. Het stinkt zelfs zo erg dat je hele huis naar dat spul ruikt. Mijn vrouw begint al te koeren als ze het flesje alleen al ziet staan. Overigens heb ik dat zelfde probleem met aflakken met blanke lak. Als je dat spuit ruikt ook alles hiernaar.

Orpheo
4 april 2006, 01:16
peer dellen gaf me de tip, als je hout hebt dat echt krukdroog is, kan je er parafinneolie op doen. iemand daar ervaring mee?