PDA

View Full Version : Boren in gitaar?



Rewind
30 maart 2006, 21:52
Wie van jullie heeft er wel eens een potmeter vervangen door een 3way toggle?
Ik was dit dus van plan, dus ben vanmiddag een 3way a la les paul gaan halen bij feedback. Het was de bedoeling deze op de plaats van m'n tonepot te monteren.
Dus ik kom net thuis, tonepot verwijderd, ik pak de toggle, maar deze is dus veel dikker dan het gaatje van de pot. Moet ik nu gaan uitvijlen/boren of heb ik gewoon de verkeerde switch?
Het is niet de bedoeling dat er een mini switch komt, ik moet 'm heel makkelijk/snel om kunnen zetten.

Debaser
30 maart 2006, 21:54
wat voor gitaar is het.

ik heb het wel gedaan, bij mijn sq '51.
toen moest ik de controlplate uitboren, en niet in de gitaar.

http://student.cmd.hro.nl/0758172/stuff/sq51/control.jpg

Rewind
30 maart 2006, 21:56
tis een ibanez, dus de pots zitten door het hout. Maar ik moet het wel uitboren dus? Als ik dan ooit de pot terug wil zetten, zou ik deze eventueel wel met een ringetje weer kunnen dichten toch?

Debaser
30 maart 2006, 22:03
hmmm...

wat voor ibanez is het?

- de elementen : 2x humbucker? HSH ?
- hoe switch je nu van elementen ?

(misschien fototje zonder knoppen op de pot, of zonder pot...?)

als de hout laag dik genoeg is, kan je er wel in boren.
maar ik zou het gewoon vijlen. let wel op je evt. lak laag die kan makkelijk beschadigen.

Rewind
30 maart 2006, 22:25
nouja, opzich, het is maar een grx waar het om gaat, maar het blijft toch m'n eerste en (bijna niet meer) enige gitaar, dus ben er wel zuinig op.
Het probleem is dat ik het snel schakelen van neck naar bruk altijd zo lastig vind met die 5standen switch, dus wilde ik een 3way op de plaats van de tonepot, aan een kant de output van de 5 standen(die ik aanpas, singlecoil stand erbij etc) , andere kan de brug humbucker (die ik gewoon het meest gebruik)
Het ging mij er eigenlijk vooral om of het gebruikelijk is om het gat bij te vijlen, of dat ik gewoon de verkeerde switch heb.
Als ik later de tonepot eventueel nog terug wil zetten kan ik dat gaatje eventueel vullen en opnieuw dun gaatje boren, de dome knop verbergt dat dan denk ik wel.
Of heb ik toch de verkeerde switch?

DarknessAwaits
30 maart 2006, 22:37
Ik zou gewoon gaan boren, wel heel voorzichtig doen en eventueel eerst even afplakken met afplaktape. Zo beschadig je de omliggen de lak niet zo snel en het gaat er makkelijk af.

Begin met een relatief klein boortje en neem telkens eentje van 1 mm groter, totdat het gat groot genoeg is voor je toggleswitch.

Rewind
30 maart 2006, 22:41
dank je voor de tip!

bert k
30 maart 2006, 22:56
Let op! Je gaat de schakelaar in het hout zetten. Het hout is veel dikker dan een metalen plaatje waar zo'n switch meestal inzit. Meet eerst of de schroefdraad an de switch lang genoeg is, anders zit je straks met een gat waar je niks aan hebt.

DarknessAwaits
30 maart 2006, 22:58
Dat lijkt me ook wel een goeie ja!

Bij zulke dingen ga ik ook altijd de fout in :p.

Rewind
30 maart 2006, 23:25
Haha inderdaad belangrijk. Bedankt Bert!

[edit: Waarom vergeet ik steeds toch weer de eerste letter van het bericht te hoofdletter?:S]

Orpheo
30 maart 2006, 23:27
Let op! Je gaat de schakelaar in het hout zetten. Het hout is veel dikker dan een metalen plaatje waar zo'n switch meestal inzit. Meet eerst of de schroefdraad an de switch lang genoeg is, anders zit je straks met een gat waar je niks aan hebt.

idd. meten is weten. ik had dat ook met de les paul eerst. ik deed een toggle erin, bleek ie veel te klein te zijn.... en op het oog leek het goed. uiteindelijk al die shit eruit gehaald. t had toch geen nut.

SBloke
31 maart 2006, 11:36
Even snel nog:

Plak het gebied GOED af met schilderstape (dat witte papierspul)
en boor vanaf de voorkant! van de gitaar, niet vanuit de cavity!..

waarom??

De tape is om de lak verder te beschermen.. en wat krachten op te vangen die wellicht tot splinters zouden leiden.. Verder boor je dus vanaf de voorkant aangezien het "erntry" gat veel mooier is dat het "exit" gat. Vaak wil bij de exit het hout gaan splinteren, zeker als je wat druk zet.
Overigens heb ik er al ervaring mee, ooit eens een extra knop op een musicman bas gezet... en dan wil je het graag netjes doen ;)

Succes ermee

Rewind
1 april 2006, 13:28
Het is gelukt :)
Ik heb het gat gewoon uitgevijld.
Ik heb nu een 3 way op de plaats van m'n tone potmeter. Hij doet nu nog dienst als killswitch, maar er moet een schakelmogelijkheid komen, waar ik nog niet helemaal uit ben.
Ik heb wel de pickupcavity wat groter moeten beitelen.

bram123
1 april 2006, 16:02
handboor is ideaal voor dit soort klussen:
http://www.baptist.nl/sitemanager/shopimages/prod1_2393.gif

Bouke
1 april 2006, 16:51
handboor is ideaal voor dit soort klussen:
http://www.baptist.nl/sitemanager/shopimages/prod1_2393.gif

Hehehehe, jij maakt zeker ook nog vuur met de tondeldoos :D

Da's lang geleden dat ik met zo'n boor heb gewerkt, best wel leuk eigenlijk...

Bouke

Rewind
1 april 2006, 17:02
hij heeft wel gelijk, omdat een handboor niet zo veel toeren maakt, kan je veel voorzichtiger doen