PDA

View Full Version : Laney GH50L, hoe kom ik van de brightness af



Demian
30 maart 2006, 19:53
Ik heb net een Laney GH50L op de kop getikt maar ben nog aan t finetunen.
Ik wil zowiezo de brightness naar beneden halen en t liefst heb ik ook nog wat meer punchy chrunch in t geluid, iets meer chug. Hij klinkt nu nog wat te compressed op hoge gain standen...

Ff ter info, er zitten de volgende buizen in:
v1: TAD ecc803
v2: TAD ecc83
v3: JJ ecc83
v4: ongelabeld

powertubes: 2 x TAD el34 premium selected (wisselen met 6l6 buizen?)

ik speel met een Schecter Diamond 006 elite, speakerkast bevat 2 celestion V30's (misschien ook niet de goede speakers?)

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen!

Thanx!

Daniël_san
30 maart 2006, 20:38
Volgens mij kan je el34's niet zomaar met 6l6's vervangen. Je moet in iedergeval buisvoetjes (laten) vervangen en je krijgt ook een lager wattage.....

drap
30 maart 2006, 20:45
Volgens mij kan je el34's niet zomaar met 6l6's vervangen. Je moet in iedergeval buisvoetjes (laten) vervangen en je krijgt ook een lager wattage.....

Klopt, heb ik me een tijdje terug ook afgevraagd. Wil dus niet, buisvoetjes komen inderdaad niet overeen. De enige andere buis die je erin kan pleuren is een KT77 van JJ en verder alle el34's van alle mogelijke merken

Ratdawg
30 maart 2006, 20:45
Volgens mij kan je el34's niet zomaar met 6l6's vervangen. Je moet in iedergeval buisvoetjes (laten) vervangen en je krijgt ook een lager wattage.....

De GH50L heeft een bias-switch. Veel werk is er dus niet nodig.

Negative K3 fan
30 maart 2006, 20:48
Volgens mij kan je el34's niet zomaar met 6l6's vervangen. Je moet in iedergeval buisvoetjes (laten) vervangen en je krijgt ook een lager wattage.....

el34s naar 6l6s vervangen gaat makkelijker dan andersom, biusvoeten kunnen gewoon blijven zitten, wel even goed biasen!

Negative K3 fan
30 maart 2006, 20:49
Klopt, heb ik me een tijdje terug ook afgevraagd. Wil dus niet, buisvoetjes komen inderdaad niet overeen. De enige andere buis die je erin kan pleuren is een KT77 van JJ en verder alle el34's van alle mogelijke merken

buisvoetjes komen prima overeen, bij een el34 is het alleen nodig pin 1 met pin 8 te verbinden, pin 1 is bij een 6l6 ongebruikt dus dat kun je mooi laten zitten.

drap
30 maart 2006, 20:56
buisvoetjes komen prima overeen, bij een el34 is het alleen nodig pin 1 met pin 8 te verbinden, pin 1 is bij een 6l6 ongebruikt dus dat kun je mooi laten zitten.

Eh... okee, nieuwe info voor mij. Mij is hier namelijk wat anders vertelt indertijd.

Ey negative, jij was trouwens toch geïnteresseerd in die KT77's. Ze zijn te bestellen bij dr tube. M'n 2e paartje (wegens eh... omstandigheden) is onderweg. Waarschijnlijk kun je ook wel bruikbare info krijgen bij die gast van dr tube

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:12
bij tueb town en andere zaken zijn ze ook wel te krijgen, jammere is dat ik niet echt een amp heb waar ze in kunnen :)

Demian
31 maart 2006, 09:55
ik geloof dat ik moeiteloos van EL34 naar 6L6 kan switchen in de Laney (dr zit een bias switch op), wat betreft verschillende buisvoeten hebt ik geen benul.

Ik ben dus t meest benieuwd wat voor verschil t in t geluid oplevert en hoe ik de overall brightness verminder en meer punchy (oempf) crunch krijg...

Iemand ervaringen?

wytz
31 maart 2006, 19:03
equalizertje ertussen hangen, mid en hoog wat wegdraaien....

Scali
31 maart 2006, 19:28
De enige andere buis die je erin kan pleuren is een KT77 van JJ en verder alle el34's van alle mogelijke merken

JJ heeft ook nog de E34L, die ook in de meeste EL34 versterkers past (wel biasen uiteraard).
Die heeft ongeveer 20% meer vermogen/headroom, wat strakker in het laag, en wat agressiever/punchier.

drap
31 maart 2006, 19:45
JJ heeft ook nog de E34L, die ook in de meeste EL34 versterkers past (wel biasen uiteraard).
Die heeft ongeveer 20% meer vermogen/headroom, wat strakker in het laag, en wat agressiever/punchier.

Schijnen inderdaad ook erg veel extra punch te geven die EL34L's, dus zeker een aanrader voor de topicstarter. Die Laney, heeft ie ook een presence? Als je die wat omlaag draait, klinkt je sound ook wat minder "bright". Ik draai persoonlijk dat ding juist helemaal op en gooi de treble wat verder dicht, maar goed, dat is een kwestie van smaak. Dat ie je wat te compressed klinkt, dat is ook een beetje inherrent aan een buizenversterker. Ik hou daar persoonlijk wel van, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak :)

ateng
31 maart 2006, 21:31
Ik heb net een Laney GH50L op de kop getikt maar ben nog aan t finetunen.
Ik wil zowiezo de brightness naar beneden halen en t liefst heb ik ook nog wat meer punchy chrunch in t geluid, iets meer chug. Hij klinkt nu nog wat te compressed op hoge gain standen...

Ff ter info, er zitten de volgende buizen in:
v1: TAD ecc803
v2: TAD ecc83
v3: JJ ecc83
v4: ongelabeld

powertubes: 2 x TAD el34 premium selected (wisselen met 6l6 buizen?)

ik speel met een Schecter Diamond 006 elite, speakerkast bevat 2 celestion V30's (misschien ook niet de goede speakers?)

Ik hoop dat iemand mij uit de brand kan helpen!

Thanx!
Heb je je versterker al geprobeert met band? Want zo alleen klinkt een versterker scherper dan je gewend bent maar met optreden valt het weer mee en komt ie goed door de mix. Ik heb zelf een Laney VH100R en thuis heb ik mijn treble op 4 maar met optreden heb ik gemerkt dat ik de treble naar 5-6 draai om gedefinieert te blijven en niet wegzuipt.
En met 6L6 wordt je geluid nog scherper dus gewoon bij EL34 blijven. Ik heb hiervoor Svetlana Winged C en die klinken heel strak in het laag en heel punchy, ideaal voor classic rock en Van Halen werk.
Nu heb ik er JJ in zitten en die vind ik ook strak maar minder scherp dus denk ik wat voor jou.

Demian
1 april 2006, 01:27
aight ik gooi er eerst maar eens een setje JJ EL34(l) in.
Heeft t feit dat deze amp brandjenieuw is nog iets te maken met de brightness?

Bedankt voor de reacties allemaal!!

ateng
1 april 2006, 15:22
aight ik gooi er eerst maar eens een setje JJ EL34(l) in.
Heeft t feit dat deze amp brandjenieuw is nog iets te maken met de brightness?

Bedankt voor de reacties allemaal!!
Denk t niet maar speakers kan ook heel wat uitmaken.