PDA

View Full Version : Filmpje van Oefenen.



Treeb
30 maart 2006, 19:18
Toen ik begon met gitaar spelen was hier iemand op het forum die zei dat je jezelf zo nu en dan moest opnemen, dat heb ik dus gedaan. In dit filmpje zitten verschillende stukjes die leuk een stuk ontwikkeling laten zien. Er zit niet altijd overal evenveel tijd tussen, maar toch...

Ik weet ook dat ik nog een lang stuk te gaan heb, maar het lijkt me handig om van jullie commentaar te krijgen over wat beter kan.

Ohja, de geluidskwaliteit is slecht, maar dat is het gitaarspel ook;)

http://www.treeb.com/gitaar/oefenen.wmv

AlterEgo
30 maart 2006, 19:35
hoe lang speel je

Treeb
30 maart 2006, 19:42
hoe lang speel je

Ongeveer 2 jaar, en ik moet erbij zeggen dat ik niet heel fanatiek oefen en zodra ik mezelf opneem heel erg verkramp, dus dan klinkt het ook niet lekker.

Bloodline
30 maart 2006, 20:22
wil jij jezelf niet meer opnemen ? ( dat was op negative k3 fan manier )


gozer je moet nog heel veel oefenen,

luister goed naar master of puppets hoe het gespeeld wordt.
oefen veel !!

stem je gitaar.
oefen op vibrato.

uff jonge je moet heel veel leren !! net negatief bedoelt, oefen !!

Maxxas
30 maart 2006, 20:27
Būter, brea en griene tsiis........
Leuk, je kunt idd de vooruitgang zien.
Mss 1 tip. Zie ik het goed dat je die Metallica lickjes constant met een "downstroke" speelt? Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door te oefenen op alternate picking dwz afwisselen tussen down en upstroke.
Vooral als je snellere licks wilt gaan spelen is dat een goed ding.
Suc7 en keep it up.

vasnd
30 maart 2006, 20:37
haha grappig, je kan idd vooruitgang merken maar dat is ook niet zo moelijk (heel erg veel slechter kan het ook niet )

maar kijk ook eens wat blijer en speel het met wat meer gevoel. en blijf oefenen!

Vonk
30 maart 2006, 20:56
Jammer dat ik niet ben begonnen met mezelf te filmen, erg leuk om te zien hoe je vordert.

Vooral rond het middenstuk zag ik dat je vingers de wolken raakten, probeer ze boven de snaren te laten zweven, dan kun je nog sneller.

En die duim van je, die is lui ;) het topje moet achter de hals liggen, of iets over de hals. Zoals jij hem over de hals legt is volgens mij alleen geschikt om te soleren op de hogere frets, toch mensen?

En zoals al eerder is gezegd: ook alternate picking. MoP hoort inderdaad downstroke, maar dan moet je wel oefenenen om dat heel snel te doen.

Denk dat ik dit ook eens ga doen, zo filmen en dan anderen laten zeggen wat er kut is aan mijn spel ;)

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:26
waarom speel je op het eind master of puppets niet nog een keer?

vooruitgang heel duidelijk zichtbaar natuurlijk, maar wat de rest ook al heeft gezegd: niet vergeten dat je plectrum ook naar boven kan!

Navar0x
30 maart 2006, 22:05
wat ik niet snap.. hoe je als beginneling 4/5 gitaren in je bezit kan hebben.. waar onder een les paul.. :x

JoostBaksteen
30 maart 2006, 22:20
wat ik niet snap.. hoe je als beginneling 4/5 gitaren in je bezit kan hebben.. waar onder een les paul.. :x

Volgens mij zijn het er 2 / 3, en het is een epiphone, geen gibson.

Treeb
30 maart 2006, 22:30
Sow, bedankt voor alle tips. Ik moet zeggen dat ik eigenlijk veel te weinig tijd in gitaar spelen steek om echt serieus gitaar te spelen. Veel te druk met andere dingen. Maar ik heb wel veel lol er in.

Altenate picking, vingers boven de snaren houden en met gevoel spelen! ik zal er aan denken. Ik was nog een beetje aan het twijvelen of ik dit wel had moeten posten ivm de kwaliteit ervan, maar lijkt me nu toch goed met jullie tips.

Navarox, ik denk dat je de verkeerde voor je hebt, ik heb namelijk twee gitaren, twee les pauls, een epiphone en een maya van de rommelmarkt:) die maya heb ik aan een vriend van me uitgeleend. Ik heb trouwens wel een RG gehad, die je in het begin filmpje ziet. Ik heb trouwens ook een artcore gehad, maar die ook verkocht omdat ik het idd nergens op vond slaan dat ik 3 gitaren had.

vasnd
30 maart 2006, 22:38
waar is dat stukje trouwens van dat je in het midden speelt ?, klinkt wel grappig

Treeb
30 maart 2006, 22:41
waar is dat stukje trouwens van dat je in het midden speelt ?, klinkt wel grappig

Ik weet niet precies welk stukje je bedoelt, maar het kan of seek and destroy van metallica zijn of mexican hat dance.

Rude Perception
30 maart 2006, 22:50
Leuk om te zien die vooruitgang. Eerst had k echt iets van omg ga iets anders doen als je daar al 2 jaar mee bezig bent, maar dat laatste klonk wel aardig, voor iemand die niet zo heel veel speelt (ik weet natuurlijk niet hoeveel je precies speelt).


Btw, Ik speel nu nog geen 2 jaar, en heb strax 4 gitaren:satisfie: .
1 akoestische, me eerste, nog een akoestische van een vriendin gekregen, die ik aan het opknappen ben, en 2 elektrische (jap squier uit '83, en komt nog eentje bij, moet nog uitzoeken, iig met 2 humbuckers)

Ik vind het niet overdreven. Elke gitaar heeft voor mij straks een andere functie/betekenis. Maar met 4 zit ik wel aan het aantal gitaren dat ik alles kan wat ik wil (dat betekent natuurlijk niet dat ik niet nog meer wil)

vasnd
30 maart 2006, 23:14
Ik weet niet precies welk stukje je bedoelt, maar het kan of seek and destroy van metallica zijn of mexican hat dance.


mexican hat dance dus

je maakt trouwens een erg lompe fout bij seek & destroy. hij is iig niet om aan te horen. Je moet maar ff het origineel horen en dan je eigen versie, het zit bij dat 2de stukje met veel lage E snaar, zo moet ie :

--------------------------------------|
--------------------------------------|
--------------------------------------|
--------------------------------5-----|
-----------------------------------7--|
--0----0----0----0----7----6----------|

metallic
31 maart 2006, 13:23
Goed dat je jezelf filmt tijdens oefenen, hier zijn nog wat tips voor master of puppets want ik ga zelf ook een filmpje ervan erop zetten.
Als ik hem speel probeer zoveel mogelijk alternate picking te gebruiken(Op en neer slagen) en metallica houd er ook veel van om te palm mute. Palm muten is eigenlijk een verkeerde naam, want je zou denken dat je dempt met je palm maar je dempt met de zijkant van je hand de snaren die aanslaat af. Hierdoor krijg je wat meer dat zwaren geluid. Ik zelf speel ook 2 jaar en heb het ook nog niet helemaal onder controlen en alternate picking heb ik ook moeite mee. Probeer voor de rest te zorgen dat de snaren buiten de snaar waarop je speelt stil blijven.
succes

Bloodline
31 maart 2006, 13:26
hey gozer, het strak spelen enzo komt vanzelf met de jare, kijk ens gewoon hoe metallica het speelt, en oefen veel !

MetalPunk
31 maart 2006, 13:51
omg master of puppets met alternative picking spelen is hetzelfde als taco zonder tacosaus, damnnn...
down strokes en palm mutes zijn verplicht bij master of puppets ghehe, dat zijn ongeschreven wetten :p

metallic
31 maart 2006, 13:55
omg master of puppets met alternative picking spelen is hetzelfde als taco zonder tacosaus, damnnn...
down strokes en palm mutes zijn verplicht bij master of puppets ghehe, dat zijn ongeschreven wetten :p

Nou, ik weet dat kirk het zonder alternate picking kan:P kijk maar us op google video en dan zoek je us naar master of puppets of kirk hammett en dan ergens staat er een filmpje die je de riffs laat zien, hij speelt het daar zonder alternate picking volgens mij, alhoewel ik em ook met alternate pickking speel, mij is het zonder alternate picking nog iets te snel, k ben niet soepel genoeg. Als ik het doe haal ik de snelheid wel maar krijg ik enorme kramp in me hele rechter arm

MetalPunk
31 maart 2006, 14:15
Nou, ik weet dat kirk het zonder alternate picking kan:P kijk maar us op google video en dan zoek je us naar master of puppets of kirk hammett en dan ergens staat er een filmpje die je de riffs laat zien, hij speelt het daar zonder alternate picking volgens mij, alhoewel ik em ook met alternate pickking speel, mij is het zonder alternate picking nog iets te snel, k ben niet soepel genoeg. Als ik het doe haal ik de snelheid wel maar krijg ik enorme kramp in me hele rechter arm

klopt, ik heb zelf een vid van metallica bij woodstock 99 (uit me hoofd?) en daar speelt kirk em ook gewoon met downs. Die kramp is heel normaal, ik speel nu 4,5 jaar autodidact en ben 3 jaar bezig om me downs een beetje op snelheid te krijgen. ik kan nu uren doorraggen op 240 bpm zonder dat ik ook maar een beetje pijn in me arm krijg, oke misschien niet uren maar wel lang ghehe :P misschien als ik tijd heb up ik nog een videootje van m.o.p, ter bewijs haha,

metallic
31 maart 2006, 14:25
ja ik zet er een van deze dagen ook 1 op, ik heb hem upgeload bij google videos alleen hij word nog geverified ofsoiets, die kramp eigenlijk...Wat moet ik daaraan doen? gewoon door blijven oefenen?

MetalPunk
31 maart 2006, 14:28
oefenen oefene oefenen tot je er dood bij neervalt. Nog een tip, oefenen! alleen je moet wel stoppen als je arm echt pijn gaat doen want we willen natuurlijk niet dat je blessures oploopt ghehe, dan zijn we een gitarist armer.

oohw ja, check me topic over malmsteen, staat ook een videootje bij van At The gates. dat gaat nog ff sneller dan master of puppets, en het zorgt zeker voor een doorgebrande armspier :p

metallic
31 maart 2006, 14:38
oefenen oefene oefenen tot je er dood bij neervalt. Nog een tip, oefenen! alleen je moet wel stoppen als je arm echt pijn gaat doen want we willen natuurlijk niet dat je blessures oploopt ghehe, dan zijn we een gitarist armer.

oohw ja, check me topic over malmsteen, staat ook een videootje bij van At The gates. dat gaat nog ff sneller dan master of puppets, en het zorgt zeker voor een doorgebrande armspier :p

Ja klinkt goed, alhoewel ik meer van satriani hou dan van malmsteem, steeds toenladdertjes maar idd wel snel:D

Scali
31 maart 2006, 15:39
Kramp is nooit goed, je moet proberen om ontspannen te blijven spelen, en je bewegingen zo efficient mogelijk te maken, zodat je zo min mogelijk risico loopt op kramp, blessures etc, en zo snel en zuiver mogelijk kunt spelen.
Wat dat betreft is Malmsteen een uitstekend voorbeeld. Let eens op zijn rechterhand, hoe makkelijk hij alles speelt, en hoe weinig hij z'n hand beweegt.

Archenemy
3 april 2006, 21:44
Master of puppets moet je met sweeppicking spelen man:)

Basseytje
3 april 2006, 23:26
omg master of puppets met alternative picking spelen is hetzelfde als taco zonder tacosaus, damnnn...
down strokes en palm mutes zijn verplicht bij master of puppets ghehe, dat zijn ongeschreven wetten :p

hehe down strokes en palm mutes had ik al in m'n 2e les geleerd met enter sand man:P

Put
6 april 2006, 18:56
omg master of puppets met alternative picking spelen is hetzelfde als taco zonder tacosaus, damnnn...
down strokes en palm mutes zijn verplicht bij master of puppets ghehe, dat zijn ongeschreven wetten :p

KIJK! met jou kunnen we praten .... mop alternate .. kommop zit ik hier wel op het gitaar forum ?

maar idd , je moet echt nog veel oefenen , gewoon zo precies mogelijk na proberen te spelen met alle truucjes ( palm mutten etc ) van dien.

Ik speel nu ook al een aantal jaar en ik heb nooit les gehad , alleen maar zo precies mogelijk nagespeeld en ik durf van mezelf wel te zeggen dat ik gitaar kan spelen.

succes!

Nocki
7 april 2006, 20:49
Hee! Dapper dat je dit op het net zet.

paar tips. wees kritisch wat je speelt. je speelt een aantal noten finaal verkeer en dat doe je heel bewust. je zou je tabs een moeten herzien.

Til de vingers van je linkerhand niet zover op als je speelt. dit bevorderd zo je snelheid niet.

let op je palm mutes. je hele palm mag op de brug liggen terwijl je speelt. dit zorgt voor minde hoge tonen en een dieper geluid.

verder zou je eens kunnen kijken nara je geluid. veel hoge tonen zorgen voor meer gain maar je hebt nu een heel schel geluid. werk aan deze dingen en "al this will be yours"

Nocki

"What the curtains?"

metallic
14 augustus 2006, 14:10
Būter, brea en griene tsiis........
Leuk, je kunt idd de vooruitgang zien.
Mss 1 tip. Zie ik het goed dat je die Metallica lickjes constant met een "downstroke" speelt? Je kunt het jezelf een stuk makkelijker maken door te oefenen op alternate picking dwz afwisselen tussen down en upstroke.
Vooral als je snellere licks wilt gaan spelen is dat een goed ding.
Suc7 en keep it up.

eerlijk gezegd speeld metallica master of puppets riffs alleen maar met downstroken. Die riffs zijn wel leuk om je alternate picking mee te verbeteren maar als je bij het opnemen wat meer agressie erin wilt, zou ik toch maar downstroken..(dus het hele nummer downstroken behalve de solo dan)

Philippe
15 augustus 2006, 22:48
Inderdaad. Alternate picking bij Metallica liedjes is heiligschennis. In het begin is het inderdaad erg moeilijk om sowieso de snelheid bij te houden en niet te verkrampen, maar als je een hele tijd hebt goefend op downpicking weet je hoe je de verzuring tegen kan houden. Dat is mij wel gelukt tenminste. Ik kan extreme downpick liedjes als Blackened nou vlekkeloos meespelen.

Dus oefenen! Dan komt het helemaal goed, want je snapt het principe wel tenminste, dat is het belangrijkste!

JER00N
15 augustus 2006, 23:36
Nou alternate picking is bij metallica soms wel verplicht hoor, bij bijv. Whiplash. Knappe jongen die dat alleen met downstrokes kan spelen :P

Philippe
17 augustus 2006, 19:55
Dat wel inderdaad. Laten we zeggen dat Hetfield voor zichzelf deze regel heeft gesteld: wat ik kan downpicken, downpick ik.