PDA

View Full Version : Wat betekenen die Ohms bij een basversterker?



Kasper
30 maart 2006, 18:55
(sorry voor de crosspost maar in versterkers weet niemand een antwoord zo lijkt het)

Ik ben wat aan het rondkijken voor een bass head + cab en kan volgende head 2ehands kopen (weet nog geen prijs).

Peavey Nitrobass
450Watt @ 2Ohm
350Watt @ 4Ohm

http://www.geocities.jp/kohey_aiereba98000/image2/nitro.gif

Mijn eerste vraagje, is dit wat?

Ten tweede, wat betekent dat verschil in Wattages bij een andere Ohm? Kan die Ohm dan makkelijk ingesteld worden ofzo?? Ik zie soms 2Ohm, 4Ohm of 8Ohm staan. Wat is beter? Waarom kun je dat instellen? Als je boxen koopt voor een dergelijke amp, waar moet je dan op letten ivm die Ohms?

Als ik voor deze head een cab zou kopen, moet die cab dan ook minstens 350Watt @4Ohm aankunnen?

Waarom is dat anders voor een basversterker dan voor een gitaarversterker?

hadv
30 maart 2006, 23:18
zoeken helpt altijd
de betekenis is heel simpel, het afgegeven vermogen is afhankelijk van de impedantie (het aantal ohm's) van je luidsprekerkast(en)
kun je dus niet instellen

Anavrin
31 maart 2006, 00:14
iets minder technisch... Als je 'm aansluit op een cab van 2 ohm, dan is je uiteindelijke vermogen 450 watt (als je cab dat aankan), aansluiten op 4 ohm geeft 350 watt, maar het is denk ik nuttiger om te weten hoeveel ie geeft bij 8 ohm (omdat de meeste cabs 8 ohm zijn), en dat zou dan ongeveer 270 watt worden.

Geinig van Ohm is dat als je 2 kasten van 8 ohm aansluit, dat dan de impedantie 4 ohm in totaal is, en dat dan je vermogen weer op 350 zit...

Kasper
31 maart 2006, 00:48
Ondertussen heb ik al een antwoord (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=72177)gekregen onder de rubriek versterkers, maar toch bedankt Anavrin (sorry voor de crosspost, ik kreeg maar geen antwoord eerst) In feite mag er dus één van die topics dicht moest dat nodig zijn.

Volgens de handleiding van die amp zou ik maar aan 170W zitten @8Ohm in plaats van 270W :(
Gelukkig heb ik het hier eens durven vragen anders zou ik een half-stack kopen en dan te weten komen dat hij maar 170Watt produceert.

Anavrin
1 april 2006, 20:22
de handleiding is altijd het definitieve antwoord... Soms is het inderdaad de helft, soms is het met meer ohm op de cab, ongeveer 70%...

Kasper
2 april 2006, 16:31
Ik heb nog een bijkomend vraagje. Wat gebeurt er als je een amp van 350Watt @8Ohm aansluit op een box die 800Watt @4Ohm aankan bv? Of is dat gewoon 'not done' om een amp die op hogere weerstand werkt aan te sluiten op box met lagere weerstand?

Lintpete
3 april 2006, 12:50
Ik heb nog een bijkomend vraagje. Wat gebeurt er als je een amp van 350Watt @8Ohm aansluit op een box die 800Watt @4Ohm aankan bv? Of is dat gewoon 'not done' om een amp die op hogere weerstand werkt aan te sluiten op box met lagere weerstand?
Het is niet zo dat die versterker "werkt" op 8 ohm. Hij levert 350 W aan een 8 ohm speaker. Of de versterker ook een belasting met een 4 ohm speaker aankan, moet uit de specificaties blijken. De meeste versterkers kunnen dat. Dus: als gespecificeerd is dat het kan, dan kan het ook! :-D
Als een versterker 350 W levert aan 8 ohm, zal hij meestal 1,4 tot 2 maal zo veel leveren aan 4 ohm. Waar je op moet letten is of je box dat vermogen aankan. Met die 800 W zit je dus goed.

De Nitrobass kan ook een 2 ohm belasting aan. Dat kunnen veel versterkers niet aan, ze worden dan instabiel. Overigens een dijk van een versterker die Nitrobass. Van harte aanbevolen!

Kasper
3 april 2006, 23:20
Het is niet zo dat die versterker "werkt" op 8 ohm. Hij levert 350 W aan een 8 ohm speaker. Of de versterker ook een belasting met een 4 ohm speaker aankan, moet uit de specificaties blijken. De meeste versterkers kunnen dat. Dus: als gespecificeerd is dat het kan, dan kan het ook! :-D
Als een versterker 350 W levert aan 8 ohm, zal hij meestal 1,4 tot 2 maal zo veel leveren aan 4 ohm. Waar je op moet letten is of je box dat vermogen aankan. Met die 800 W zit je dus goed.

De Nitrobass kan ook een 2 ohm belasting aan. Dat kunnen veel versterkers niet aan, ze worden dan instabiel. Overigens een dijk van een versterker die Nitrobass. Van harte aanbevolen!

Hmm, ik heb net laten weten dat hij buiten mijn budget lag. Die kerel vroeg er 500 euro voor, is dit te veel of een normale prijs?

Lintpete
6 april 2006, 13:21
Hmm, ik heb net laten weten dat hij buiten mijn budget lag. Die kerel vroeg er 500 euro voor, is dit te veel of een normale prijs?

Vind ik vrij veel. Zelf heb ik er 350 euro voor betaald, inclusief een flightcase.