PDA

View Full Version : Gitaren & Microfonen



ruurdtje
30 maart 2006, 18:16
Het zal vast niet in het goede onderwerp staan of subforum maar ik weet ook niet waar hij anders bij hoord. Mijn excusses.

Het probleem is als volgt.
Vanmiddag wan ik aan het oefenen met me band en ik ging een stukje meezingen en tegelijk gitaar spelen. Maar ik krijg een paar keer wat stroomschokjes. Maar ik ook weet waar dat was komt kan het aan de microfoon liggen of omdat ik een beugel heb. Weet niet waar het aan ligt hopelijk weten jullie het antwoord.

mvg

Ruurd de Vries

Basseytje
30 maart 2006, 18:39
dan is je versteker niet geaard en dan gaat de lading van je gitaar door je lichaam via de microfoon naar de aarde das lastig ja en op grote concerten kan het dodelijk zijn. ik denk dat je er het meest last van hebt als je ook je gitaar vasthebt he? gewoon ff kijken of er een geaard stopcontact in buurt is en ook ff checken of je stekkerdoos geaard is.

good luck

ruurdtje
30 maart 2006, 18:40
en hoe regel ik dat of is dat niet te doen. En het is een versterker van me school een Fender type weet ik zo effe niet. En heeft het nu ook schade op mijn gitaar of valt dat mee.

Basseytje
30 maart 2006, 18:41
het maakt neit uit wat voor verstekre je hebt, ik heb hierboven ff nog wat toegevoegd. mss helpt t je wel

ruurdtje
30 maart 2006, 18:43
En heeft het nu ook schade op mijn gitaar of valt dat mee. De stekkerdoos waar het snoer in zit is geaard maar in de muur niet volgens mij maar ik weet niet of ik dat voor mekaar kan krijgen. Of me zelf aarde of heeft dat geen zin.

Basseytje
30 maart 2006, 18:45
uhmm ik denk dat je wel weet hoe een geaard stopcontact eruit ziet. met van die pinnetjes aan de zijkant. daar moet je naar zoeken. verder doet het volgens mij geen schade aan je gitaar. maar ik zou het je wle aanraden. en als je de film almost famous hebt gezine krijgt zo'n gitarist een flinke opdonder van de microfoon omdat de versterker niet goed was geaard. dus mss iets om je daar aan te houden

ruurdtje
30 maart 2006, 19:25
ja, ik zal proberen als ik er een kan vinden en anders moet effe kijken of we dan via een andere lokaal een stopcontact kunnen vinden. Maar de film almost famoes heb ik niet gezien misschien dat ik hem binnenkort effe probeer te kijken

BeKaaW
30 maart 2006, 19:39
Normaal zijn je brug dus ook je snaren verbonden met de "aarde" van de versterker. In het geval er spanningslek "een aardfout" in je versterker zit en dit niet via een geaardstopcontact weg kan zal de stroom de kortse weg kiezen, dat is dus via de snaren en jouw vingers etc.

Met name bij buizen versterkers kan het effect verbluffend zijn. Een beetje afhankelijk van de omgeving kan het zijn dat je het niet na verteld!. Een goed geaard stop contact is daarom vaak essentieel!

ruurdtje
30 maart 2006, 19:52
oke, ik ga effe kijken of ze een geaard stopcontact hebben en stekkerdoos is wel geaard maar dan denk ik de stopcontact niet. Inieder geval bedankt voor je hulp effe oppassen van te voren de volgende. Als ik nog vragen hebt hoor je het wel. Nog eentje dan het heeft er dan ook te maken dat de versterker veel ruist toch.

Rewind
30 maart 2006, 22:00
Hmm, volgens mij ligt je probleem niet aan je gitaar/versterker.
Volgens mij ligt het namelijk aan de aarding van de microfoon/mengpaneel.
De aarding van je gitaar gaat volgens mij standaard door je lichaam, vandaar dat alle aardingsdraden in je gitaar met de brug verbonden worden.
Als de microfoon/apperatuur slecht geaard is kan het inderdaad voor komen dat er spanning op het microfoonkapsel komt te staan.

ruurdtje
30 maart 2006, 22:28
maar als ik geen gitaarspeel volgens mij heb ik het niet

Rewind
30 maart 2006, 22:40
probeer het nog eens.
Maar geaarde stopcontacten is sowieso een must in ruimtes waar met geluidsapperatuur gewerkt wordt, probeer alles zo veel mogelijk te aarden.

BeKaaW
30 maart 2006, 22:40
Niet helemaal mee eens Rewind; de "aarde" van de gitaar loopt standaard door de massa / aarde van je versterker. Dit is noodzakelijk om hinderlijk bij-geluiden te voorkomen. Ik knip eigenlijk altijd deze bedrading door en neem eventuele bijgeluiden op de koop toe, want ik wil het risisco niet lopen om zelf onder 230 VAC of meer te staan.

Of de mengtafel in dit geval ook een probleem heeft laat ik in het midden.

Rewind
30 maart 2006, 22:44
ok, bedankt voor je verbetering.

Ik ken een geluidtechnicus die ook altijd de aarde van kabels doorknipte als hij brommetjes had en dergelijke, dan liep je jùist de kans om onder stroom te staan was het volgens mij. Ik weet wel dat niemand er in ieder geval blij mee was :)

bert k
30 maart 2006, 22:58
Dat trucje ken ik wel, je knipt dan alle aardedraadjes op één na door. Don't try this at home...

ruurdtje
30 maart 2006, 23:16
oke ik zal proberen of de apparatuur geaard daar kan worden. En als het steeds zo is wat is dan een oplossing

bert k
30 maart 2006, 23:20
Is er niet. Dit probleem komt door slechte aarde.

Rewind
30 maart 2006, 23:21
Het valt me trouwens op dat er nog niemand gereageerd heeft dat het microfoons in ipv microfonen

(haha, nu ik dus)

ruurdtje
30 maart 2006, 23:23
sorry foutje weet niet hoe ik dit kan fixed.
Maar zal effe kijken met aarde om dat te regelen. Wel zo fijn.

BeKaaW
30 maart 2006, 23:32
Het meerfout van microfoon is microfonen
Het meervaud van microfoon is microphns
Het meervoud van microfoon is microfoons

Na de invoering van de laatstse spelling ben ik al lang m'n microphonische weg kwijt.

Kamicolo
31 maart 2006, 00:29
nog ff off topic berichtje erbij dan:P

dit gebeurde ook bij Eric Clapton tijdens live aid in '88 moet je maar is opletten bij het 1e nr dat ie gaat zingen krijgt ie een schok van de microfoon

schwalbe
31 maart 2006, 10:10
zorg dat zowel je zanginstallatie als je gitaarversterker op hetzelfde stopcontact zitten, dat scheelt al een boel. En als dat geen geaard stopcontact is ga dan op zoek naar een die wel geaard is. Er zijn al meerdere doden gevallen door dit soort dingen.

piezo
31 maart 2006, 12:28
Geaarde stopcontacten zijn een must maar kunnen júist ook een bron van het schokgevaar zijn als de aardepunten ervan niet t.o.v. elkaar nul Volt zijn en ook nog eens nul Volt t.o.v. de èchte aarde. ALLE apparatuur moet dus geaard zijn aan hetzelfde punt wat dan ook nog eens ècht 0 Volt t.o.v. aarde moet zijn.

En nog iets: je aard via je brugdraadje niet je gitaar aan je lichaam maar juist andersom, je lichaam aan de gitaar! EN DUS AAN HET WANDCONTACT!

dejohan
31 maart 2006, 14:39
De aarding van je gitaar gaat volgens mij standaard door je lichaam

Dus als er een aardings probleem is met je +400 volt buizenversterker is gaat die stroom door je hart. Gezond.

Nickname
31 maart 2006, 15:58
Je zou haast bang worden om gitaar te gaan spelen :chicken:

Eko
31 maart 2006, 16:41
Ik heb wel eens 220 op m`n bek gehad tijdens een optreden. 1e nummer wil zang inzetten en baf! Ome tinus lag een meter naar achteren met een vreemd gevoel wakker te worden.
Geen dingen om geintjes mee uit te halen dus. Regelen dat soort zaken. Zonder goed geaard stopcontact en dito aparte groep voor de band niet spelen.
Ik heb zoveel dingen meegemaakt dat je er boeken over kunt schrijven. Zelfs zaaleigenaren die kortsluiting aan de band wilde opgeven als schadepost terwijl zo ongeveer een halve provincie stond op hetzelfde wandcontact annex groep.Inclusief aquaria keukenapparatuur ( frietpannen) koeling, vriezers e.d.
En als jij dan de versterker aan zet ligt het natuurlijk aan jou.....
Zonder dollen kijk of echt alles geaard is en niet alleen de laatste kabel.
Oh ja, een stopcontact ( wandcontactdoos) met aarde is alleen goed als de aarde ook aangesloten is!!!!!! Schroefjes los en he?! het zat toch vorige week echt aangesloten?!

piezo
31 maart 2006, 18:49
Bedankt, Eko, niets zo goed als verhalen uit de eerste hand ........

bert k
31 maart 2006, 19:38
Ik had vroeger een PA bedrijfje, samen met een maat an me. We hadden een grote kabelhaspel van 50 meter waar we alles op aansloten. Op de haspel zaten een paar controlelampjes. Als de juiste lampjes brandden wisten we dat het goed zat met de aarde.

ruurdtje
3 april 2006, 16:43
ik heb effe nagevraagt of alles daar geaard is en dat is ook zo dus ligt het probleem niet daar

piezo
3 april 2006, 17:00
Lees mijn eerdere post dan nòg eens. Als er méér "aarde"punten zijn kan daartussen spanning staan. Dat is zelfs de méést voorkomende oorzaak van de schokjes waar jij het over hebt.