PDA

View Full Version : Peavey Nitrobass + Hoe zit het met die Ohms???



Kasper
30 maart 2006, 12:35
Ik ben wat aan het rondkijken voor een bass head + cab en kan volgende head 2ehands kopen (weet nog geen prijs).

Peavey Nitrobass
450Watt @ 2Ohm
350Watt @ 4Ohm

http://www.geocities.jp/kohey_aiereba98000/image2/nitro.gif

Mijn eerste vraagje, is dit wat?

Ten tweede, wat betekent dat verschil in Wattages bij een andere Ohm? Kan die Ohm dan makkelijk ingesteld worden ofzo?? Ik zie soms 2Ohm, 4Ohm of 8Ohm staan. Wat is beter? Waarom kun je dat instellen? Als je boxen koopt voor een dergelijke amp, waar moet je dan op letten ivm die Ohms?

Als ik voor deze head een cab zou kopen, moet die cab dan ook minstens 350Watt @4Ohm aankunnen?

Kasper
30 maart 2006, 21:38
Bumpedie Bump

DarknessAwaits
30 maart 2006, 22:33
Ohm is een waarde voor de weerstand die je speakers vormen voor je versterker. Ik ga het niet helemaal uitleggen, en ook al zou ik willen dan kon ik het niet, maar op het grootse internet is er echt wel het een en ander over te lezen.

Het aantal Ohms wordt dus bepaald door welke speakers, in welke configuratie en hoeveel er in je cabinet zitten. Hiervan is dus het vermogen afhankelijk dat je versterker kan leveren.

Echter (om het nog lastiger te maken), het vermogen wat je versterker kan leveren is niet gelijk aan het produceerbare volume/geluidsdruk.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

hadv
30 maart 2006, 23:25
dubbelpost

Kasper
30 maart 2006, 23:46
Alvast bedankt voor de uitleg, alhoewel ik zelfs niet zo in detail wilde gaan.

Ik wilde eigenlijk gewoon weten wat het inhoud voor je geluid, maar waarschijnlijk dus niets?

Als ik een versterker koop die 350Watt @4Ohm doet, MOET ik dan een cabinet kopen die ook op 4Ohm werkt en meer dan 350Watt aankan? Of kan ik bv ook een cabinet kopen die op 8Ohm werkt dan?

Concreet: Stel dat ik bovenvermelde versterker koop, kan ik daar dan volgende cabinet op aansluiten? Of zijn die niet compatibel?
http://www.soundslive.co.uk/product~name~Ashdown---MAG-410-T---Deep-Cab~ID~2054.asp
(350Watt @8Ohm kan deze produceren)
Is die cab dan sterk genoeg om niet doorgeblazen te worden?

DarknessAwaits
30 maart 2006, 23:54
Aangezien de cab 8 Ohm is zal je versterker minder watt leveren. Dat zou je ook kunnen afleiden aan de gegevens die je al had:

450 Watt @ 2 Ohm
350 Watt @ 4 Ohm
...(iig minder) Watt @ 8 Ohm
...(nog minder) Watt @ 16 Ohm

Dus zul je de cab niet opblazen.

Dit las ik op een ander forum:

Nitrobass:
450w into 2 ohms, 300 into 4 and 170 into 8

Dus. Ff zelf zoeken naar een handleiding ofzo.

Kasper
31 maart 2006, 00:28
Damn da's wel minder goed nieuws. Dan heb je zo'n amp en zul je alleens niet van je wattages kunnen genieten als je cab niet op een laag genoege weerstand werkt.

Thanks voor de uitleg!

DarknessAwaits
31 maart 2006, 09:10
Wattages is niet direct gerelateerd aan de het geproduceerde volume. Dat klinkt misschien vreemd, en ik snap het ook niet helemaal maar toch is het zo.