PDA

View Full Version : Bouw versterker



Hector_Tsolodimos
30 maart 2006, 07:25
Hoi,
ik heb nog nooit iets gebouwd of wat dan ook
maar wat zijn de voordelen van het zelf maken van een versterker?
ben je dan goedkoper uit?
en waar haal ik onderdelen vandaan? en hoe weet ik wat er allemaal precies in moet?
Kan ik er wel een maken zonder er veel verstand van te hebben?

ernieman
30 maart 2006, 08:01
Hoi,
ik heb nog nooit iets gebouwd of wat dan ook
maar wat zijn de voordelen van het zelf maken van een versterker?
ben je dan goedkoper uit?
en waar haal ik onderdelen vandaan? en hoe weet ik wat er allemaal precies in moet?
Kan ik er wel een maken zonder er veel verstand van te hebben?

Zelf maken kan natuurlijk altijd. Je maakt hem zo mooi als je wilt. Beste electronica en speaker derin. Maar of het dan goedkoper wordt?... Misschien wel als je een turbo versterker maakt, ene van 100 watt oid.
Onderdelen haal je bij je electronica zaak en vroeger heeft er in de electuur wel eens een schema gestaan voor een oefenversterker, maar die was geloof ik maar 25 watt.
Of je er verstand van moet hebben? Ach, gewoon een plan kunnen lezen en kunnen solderen zeker?

EJ

JoostBaksteen
30 maart 2006, 09:49
Of je er verstand van moet hebben? Ach, gewoon een plan kunnen lezen en kunnen solderen zeker?

Er lopen dodelijke spanningen door een versterker. Zelfs als de stekker uit het stopcontact is.... dus plan lezen en solderen is nogal kort door de bocht... tenzij je graag tussen 5 planken ligt.

Als je een buizenversterker wilt maken zal je VEEL moeten investeren in kennis, dit is gewoon veeeel leeswerk.

Kijk eens in de werkbank, in het sticky topic. Daar staan een heleboel links die je opweg helpen.

Maar nogmaals: voordat je begint moet je goed weten wat de risico's zijn en hoe je die kan minimaliseren... anders kan het heel erg fout gaan.

Hector_Tsolodimos
30 maart 2006, 17:16
bedankt
Ik denk dat ik het al weet, ik KOOP er wel één in de winkel :P

bart_g
30 maart 2006, 17:49
Er lopen dodelijke spanningen door een versterker. Zelfs als de stekker uit het stopcontact is.... dus plan lezen en solderen is nogal kort door de bocht... tenzij je graag tussen 5 planken ligt.


Wil je de bodem uit de kist laten?? :)

blimb
30 maart 2006, 18:48
ik zou even in het werkbank forum gaan rondneuzen als ik jouw was

http://www.gitaarnet.nl/forum/forumdisplay.php?f=36

daar zitten alle ampbouwers en dergelijke ///

JoostBaksteen
30 maart 2006, 18:54
Wil je de bodem uit de kist laten?? :)

1 plank heeft een ____| vorm bij mij 8-)

bert k
30 maart 2006, 19:15
Nee, geef maar toe, jij wil er af en toe uit om te pissen...:)

fullorder
30 maart 2006, 21:30
Nee, geef maar toe, jij wil er af en toe uit om te pissen...:)

Joost wil gewoon een cabrio! 8-)

JoostBaksteen
30 maart 2006, 22:07
Joost wil gewoon een cabrio! 8-)

Inderdaad... om uit te pissen.... :hippie::seriousf:

Minda
31 maart 2006, 13:45
Ik wil later tussen 4 planken:
2 gebogen zijkanten, een boven- en een onderblad. Klankbalkjes dan niet nodig...

FF on-topic: Er zijn genoeg boeken over geschreven, zoek eens op BOL. Ik had er ook de ballen verstand van, maar na het in elkaar solderen van enkele effectpedaaltjes, gewoon van schema, heb ik ook zelf een versterker gebouwd. Ik heb later zelfs een electronische brandstofinjectie computer met ontstekingstimingmodule in elkaar gesoldeerd, met een eigenbouw printplaat. Niet dat je daar als gitarist veel aan hebt, maar moeilijk is het volgens mij niet. Goede schema's op de kop tikken, netjes werken en aardingen controleren. Als alles goed geaard en gezekerd is, blaas je er maximaal een zekering uit en gebeurt er verder niks.

Hugo

bert k
31 maart 2006, 15:09
Ja, klinkt wel logisch, maar met buizenversterkers komt er toch ietsje meer kijken. Het zijn vreemdere beestjes dan solid state spul. Plaatsing van de componenten, hoe lopen je draadjes, waar zit je aarde precies aan vast, het is allemaal van invloed op het resultaat. Plus het feit van de hoge spanningen, en onderschat ze niet, die wel degelijk je projekt naar god kunnen blazen, en dan is er wel wat meer stuk dan een zekering.
Maar ondanks dat is het goed te toen, met een fikse voorbereiding en wat hulp.

Minda
31 maart 2006, 15:17
Eerlijk gezegd vond ik de buizenversterker eenvoudiger, draden i.p.v. een ingewikkelde printplaat. Alleen de toonregeling had ik op een los printplaatje gezet, de rest is gewoon vanaf de lampvoeten bedraad. Helaas is het ding niet meer (van 3 hoog overleefde hij niet...) en nu heb ik een Line 6. Maar misschien gooi ik er nog wel weer eens één in elkaar. Wat erg leuk is, is een zeer laag vermogen versterker. Een 1 watt, of zo. Die kan je vol opendraaien zonder dat de wereld vergaat, en vol open klinken buizen toch op hun best. Misschien zelfs dan nog een solid state (mosfet) versterker er achteraan voor het volume. Ojee, de ideeën kriebelen weer... Eerst de eigenbouw gitaar afmaken!

[Edit]Toch FF gaan Googlen: link (http://ax84.com/dp.php?pg=projects) [Edit]

Hugo