PDA

View Full Version : Eventide Eclipse - heeft iemand er een?



ruezzz
30 maart 2006, 01:32
Wie heeft hier al eens gespeeld/getest met een Eclipse?
Of wie heeft er een?

Wat vinden jullie ervan?

Negatief punt wat ik zo hoor is een behoorlijk lange programchangetijd.
Is dat echt zo lang?

Chiel
30 maart 2006, 14:38
Wimmetje en Morris hebben er één in het rack geschroefd meen ik.

ruezzz
3 april 2006, 15:06
Hmmm, thanx. Verder weinig reactie dus...

De kwaliteit van de effecten zal uiteraard wel snor zijn.
Ik ben vooral ook benieuwd naar de programchangetijd, ik hoorde iets van een seconde. Dat lijkt me vrij lang?

Misschien dat Morris of Wimmel er iets over kunnen zeggen?

bluegate
3 april 2006, 19:20
Ik denk dat ik er ook wel iets over kan zeggen... :seriousf: (H3000 D/SX, GTR4000 &
H3000 D/SE laatste hangt in mijn rackje)

Ja, er is een programchange vertraging.
Met v3.0 kun je die aardig wegwerken, maar volgens bericht nog niet helemaal
verdwenen.

De vertraging ontstaat doordat de Eventide gebruik maakt van software
algorithmes ipv. hardware algorithmes.
Voordeel is echter dat je ze kunt opwaarderen en hardware algorithmes niet.

Heb je er last van...?
- Ja als je simpel weg presets gebruikt en eigenlijk niet weet wat je met een eclipse kan.
- Nee, indien je nadenkt over wat je wilt en de Eventide kan programmeren.

Je moet dus per Song denken en niet per preset.
Vervolgens maak je een preset waarmee je een volledig nummer kunt spelen
zonder de preset te hoeven wisselen.
Maak daarbij gebruik van CC's en koppel deze aan de effecten die je aan/uit
wilt zetten.
De Eclipse heeft een A en B engine waartussen je zonder vertraging kunt schakelen,
deze functie kan je ook helpen het preset wisselen probleem te
minimaliseren.

morris
3 april 2006, 19:52
Zoals Dave zegt, V3 valt reuze mee. Afhankelijk van het algoritme duurt het maximaal een kleine seconde, maar meestel is het sneller. Je went er wel aan. Zeker als je hem in parallel gebruikt valt het niet op.
Laat ik het zo zeggen, de klankkwaliteit doet je de vertraging gegarandeerd voor lief nemen.

Morris

ruezzz
4 april 2006, 02:10
Kijk, dat is info... bedankt.

Waar gebruiken jullie em zoal voor?
Ik heb al wat soundclips gehoord waarin perfect de algoritmes van de TC-2290 gesimuleerd worden, echt super. Maar ook Stringpad-achtige sounds spreken mij aan (Crystal Echoes is meen ik een preset).
Hoe zijn bijvoorbeeld de drive/dist sounds? Kun je een Leslie effect simuleren?

vincentvdlocht
4 april 2006, 18:51
'k heb es gekeken naar die eventide eclipse. Maar da's een erg mooi ding. Die zou ik best willen inruilen tegen mn g-major.

alleen, 't blijft jammer dat kwaliteit ook een bijpassend prijskaartje heeft....

BeeJee
4 april 2006, 19:29
Idd, niet echt een vergelijk, een Gmajor tov. een Eclipse...

El Bastardo
4 april 2006, 19:53
Kijk, dat is info... bedankt.

Waar gebruiken jullie em zoal voor?
Ik heb al wat soundclips gehoord waarin perfect de algoritmes van de TC-2290 gesimuleerd worden, echt super. Maar ook Stringpad-achtige sounds spreken mij aan (Crystal Echoes is meen ik een preset).
Hoe zijn bijvoorbeeld de drive/dist sounds? Kun je een Leslie effect simuleren?

De eventides komen in de buurt van een 2290, maar ze halen het niet. De betere vind ik nog de 3000 serie. Nope, als je echt de 2290 sound wil hebben kan dat alleen maar met een 2290.

ruezzz
4 april 2006, 22:05
Nope, als je echt de 2290 sound wil hebben kan dat alleen maar met een 2290.
Jaja, ik heb der een: echt een topapparaat. Die gaat nooit meer weg.

morris
4 april 2006, 22:19
Ik heb geen 2290, dus daar kan ik niet over oordelen, maar ik vertrouw op Leon's oren dat de Eclipse dat niet trekt. De sounds van de 3000 serie zitten allemaal in de Eclipse, maar ook daarbij moet ik aantekenen dat de 3000 wat dikker en organischer klinkt. Ik denk dat dit door de oudere AD/DA techniek komt. De Eclipse klinkt wat dunner. LET WEL, dit is wel nerd-niveau lullen hiero. De eclipse is voor mij nog steeds de #1 in een 1 HE rackunit. De shifted delays (zoals chrystal echos) klinkt op de eclipse wat transparanter, maar de micro pitch, zoals ik hem in de studio vaak op zang gebruik klinkt in de 3000 gewoon vetter, eerlijk is eerlijk. Maar je moet de 3000 van binnen en van buiten kennen om het verschil te horen, en eigenlijk gaat het nergens over. Overigens luister ik af op een paar ADAM s3a studiomonitors en daarop hoor je Simon Philips nog een scheet laten terwijl hij op zijn pauk ramt. De leslies zijn heerlijk! Ik ken overigens niemand die een Eclipse voor drive/dist gebruikt. Time based effecten doet ie het best.

0,02
Moris

BeeJee
5 april 2006, 01:13
Morris:
...en daarop hoor je Simon Philips nog een scheet laten terwijl hij op zijn pauk ramt Dan heeft ie of eerst een flinke bord chili con carne gegeten, of het is een pianissimo paukenslag :seriousf: (sorry, heb aardig wat erdingers naar binnen gewerkt vanavond)

ruezzz
5 april 2006, 08:02
Tuurlijk lijkt me de Eclipse niet de drive/dist unit bij uitstek, maar als er bijvoorbeeld een tube-screamer-achtige preset inzit die kwalitatief gelijk is aan bijvoorbeeld de modelleerde uit de POD XT, zou dat mooi meegenomen zijn. (Op HC beweert iemand dat de Amp-sims beter zijn dan die uit de POD, ok het is HC, maar toch)

Brengt me bij de volgende vraag: gezien de Eclipse twee effect-engines heeft: kun je bijvoorbeeld engine A voor de amp schakelen en engine B in de loop? Of verlies je dan functionaliteit qua programchanges (vanwege de relatief lange programchangetijd)?

ruezzz
28 november 2006, 14:32
Zijn er inmiddels al meer Eclipse 'gebruikers'?
Mijn interesse is weer aangewakkerd.
Toch wel erg vette soundclips op de Eventide-site...

Michael AE
28 november 2006, 15:23
Ik ben ook erg benieuwd. Wil hem gaan aanschaffen als vervanger voor mijn G-Force, maar ik weet nog niet in hoeverre ik de mogenlijkheden op de Eclipse ook echt ga gebruiken. Misschien koop ik wel een Axe-FX, maar die is helaas weer 2he hoog. :(

morris
23 december 2006, 03:10
geen idee waarom ik dit topic weer per ongeluk bump ;-)

El Bastardo
23 december 2006, 09:39
75 euro
Eventide Eclipse v3.0!!!!!!!

da's niet duur morris. Je wil er wel heel erg graag vanaf ;-)

ruezzz
23 december 2006, 11:12
geen idee waarom jij per ongeluk PM hebt...

morris
23 december 2006, 11:47
:sssh:

8-) wie dit leest is gek! 10 tekens en zo...

vinni
25 december 2006, 11:46
Tja.....dat had ik al gezien Morris.....

Mijn vraag is why?

Vinni

morris
25 december 2006, 12:41
Tja.....dat had ik al gezien Morris.....

Mijn vraag is why?

Vinni

Why...
Weet je wat het is, in mijn live rackje zit mijn GForce, en voor live is dit prima, zonde om daar de Eventide voor te gebruiken. En in onze eigen studio neem ik de laatste tijd eigenlijk alles droog op, en alle effecten die ik eventueel nodig heb zitten al in het outboard rack van de studio (Kurzweil/Eventide of TC). Dus eigenlijk staat hij nu thuis voor mijn eigen gepiel in mijn WDW rack en daar is hij te duur voor. Overcompleet is dus het sleutelwoord...

Morris

ruezzz
15 januari 2007, 12:05
Nou, ik heb hem net binnengekregen, de Eclipse.

Een vraagje: moet er sowieso een Compact Flash Card in, om presets op te slaan? Of is die alleen voor backups? Welke opslagcapaciteit heb ik nodig?

(Hoort zo'n ding er niet bij te zitten trouwens?)