PDA

View Full Version : Trafo vragen



Pierz
29 maart 2006, 23:28
Ik ben van plan om ook eens een buizenversterker te bouwen. Hiervoor wilde ik beginnen met een P1 extreme van ax84.com (heeft al eens iemand deze gebouwd?). Een project dat vrij simpel is, maar een redelijk vermogen moet leveren. Nu zou deze versterker in de oefenruimte en tijdens gigs bruikbaar zijn, maar ik kan me voorstellen dat ik na de voltooing van dit project vrij snel een nieuwe versterker wil bouwen met meer vermogen.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om de transformatoren zo te kiezen dat deze ook in een stevigere amp gebruikt kunnen worden. Deze dingen zijn toch wel de meest prijzige onderdelen, daarom zou ik ze graag recyclen.

Verder neem ik aan dat de power-tranformatoren op de ax84 site niet geschikt zijn voor ons 230V electriciteitsnet. Naar welke trafo's zou ik op zoek moeten? In het schema wordt de Hammond 270DX aangeraden.

Negative K3 fan
30 maart 2006, 12:04
hoi pierz, die p1xtreme gebruikt een single ended eindtrap, de normale p1 gebruikt een el84 voor een uitgangsvermogen van ongeveer 5 wat, ik weet niet wat de p1x gebruikt... Je kunt het uitgangsvermogen opschroeven door een grotere (oktale) eindbuis te nemen, bijvoorbeeld 6l6/el34/kt66/kt77/kt88/6550 etc... Het maximale vermogen wat je daarmee haalt zal rond de 15 watt liggen... De hammond power trafo's zijn ook geschikt voor 230 volt, je kunt ze heel erg universeel aansluiten. Als je echt veel vermogen (20 en meer) wilt komt je niet onder een push pull eindtrap uit en dat is vrij ingrijpend kwa opbouw

nicoverduin
30 maart 2006, 13:30
... Je kunt het uitgangsvermogen opschroeven door een grotere (oktale) eindbuis te nemen, bijvoorbeeld 6l6/el34/kt66/kt77/kt88/6550 etc... Het maximale vermogen wat je daarmee haalt zal rond de 15 watt liggen... In je dromen....:D :D :D :D ..enkelvoudige SE trap haalt hooguit 20-25% effectief rendement. Zelfs bij volledige uitsturing mag je blij wezen als je 10 watt haalt. Om naar niet te spreken van het soort voeding dat je dan nodig hebt.

Negative K3 fan
30 maart 2006, 16:03
sorry je hebt gelijk, ik had de kt88s wat te hoog ingeschat

H.Manback
30 maart 2006, 16:56
Ik ben van plan om ook eens een buizenversterker te bouwen. Hiervoor wilde ik beginnen met een P1 extreme van ax84.com (heeft al eens iemand deze gebouwd?). Een project dat vrij simpel is, maar een redelijk vermogen moet leveren. Nu zou deze versterker in de oefenruimte en tijdens gigs bruikbaar zijn, maar ik kan me voorstellen dat ik na de voltooing van dit project vrij snel een nieuwe versterker wil bouwen met meer vermogen.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is om de transformatoren zo te kiezen dat deze ook in een stevigere amp gebruikt kunnen worden. Deze dingen zijn toch wel de meest prijzige onderdelen, daarom zou ik ze graag recyclen.

Verder neem ik aan dat de power-tranformatoren op de ax84 site niet geschikt zijn voor ons 230V electriciteitsnet. Naar welke trafo's zou ik op zoek moeten? In het schema wordt de Hammond 270DX aangeraden.

Ik heb er zelf een gebouwd, en ben bezig om m wat om te bouwen naar 2 kanaals. Die transformator hergebruiken kan je in principe vergeten. Je hebt een single ended trafo nodig voor die versterker, en als je meer vermogen wil hebben later, ga je waarschijnlijk de push pull kant op, en moet je dus zowieso een nieuwe trafo hebben. Het is uiteraard wel aan te raden om je trafo niet te krap te nemen, maar om een hele zware te gebruiken is onzin tenzij je iets als een AC30 wil maken later.

Het volume van een p1extreme is niet niks, maar verder dan een kleine kroeg zal je niet kunnen giggen vrees ik. Vooral het clean volume is niet zo denderend. Een KT88 of 6550 zou dat wel een stuk beter moeten maken, maar echt hard blazen wordt het nooit.

Edit: Je power trafo kan je natuurlijk wel wat groter nemen, maar houd er rekening mee dat veel versterkers ook op hogere spanningen werken dan die 380V van de p1extreme

Pierz
30 maart 2006, 18:46
Ik zal me dan eens gaan verdiepen in trafo's. Ik las net ergens op 18watt.com dat push-pull OT's ook single ended gebruikt kunnen worden. Het lijkt me wel wat om in elk geval een grotere power trafo te gebruiken.

Aan de andere kant zit ik er over te denken om zo'n 18watt amp te gaan bouwen. Ook het tremolo kanaal wat er in zit spreekt me wel aan. Ik twijfel alleen wel een beetje over de moeilijkheid van dat project.

Maargoed eerst nog maar eens wat inlezen. Voorlopig heb ik alleen dat stuk van de ax84 site gelezen.

In elk geval vast bedankt voorr de info!

bert k
30 maart 2006, 19:13
Ik heb een 18 Watt gebouwd als eerste projekt, maar ik had er wel hulp bij. Het bouwen is op zich niet moeilijker dan een P1, zeker als je een simpele variant neemt. Het echte moeilijke is het opsporen van alle kleine foutjes en dingetjes als de amp klaar is en hij klinkt nog niet lekker... Maar dan kan je hier om hulp roepen :)

Verder kan ik alleen maar de 18 Watt de hemel inprijzen. Superamp. En hard genoeg voor op het podium doorgaans. (Althans in mijn bandje)

nicoverduin
30 maart 2006, 19:53
Ik zal me dan eens gaan verdiepen in trafo's. Ik las net ergens op 18watt.com dat push-pull OT's ook single ended gebruikt kunnen worden. Het lijkt me wel wat om in elk geval een grotere power trafo te gebruiken.

1) Ja je kunt een PP als SE gebruiken mar dan krijg je last van snelle verzadiging van het magnetisch veld omdat de lamellen (het ijzer) verkeerd gestapeld is voor een SE trafo.
2. Een grotere PT alleen schiet je niet zoveel mee op. Een SEér op 450 V zal een kort leven beschoren zijn. Dan moet je weer gaan rommelen met zeners om er 100V - 150V af te halen. Dan kan je beter kijken of het niet handiger is er een te laten wikkelen (heb je wel geduld nodig) met verschillende spanningen en een bepaalde stroom.

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:16
Ik zal me dan eens gaan verdiepen in trafo's. Ik las net ergens op 18watt.com dat push-pull OT's ook single ended gebruikt kunnen worden. Het lijkt me wel wat om in elk geval een grotere power trafo te gebruiken.

ik heb in mijn zelfbouw amp eens een hammond 125E (pp trafo) aangesloten in een single ended eindtrap en dat klonk helemaal nergens naar, dus dat kan ik je afraden... wat betreft 'grotere' power trafo moet je wat betreft dat groter natuurlijk kijken naar de stroom die hij kan leveren, voltages hangen af van de amp en daarbij moet je bij SE sowieso lager gaan zitten en net als wat nico zegt bezig met zeners...

bert k
30 maart 2006, 21:38
Maar ik kan de gedachtengang niet helemaal volgen. Je bouwt een versterker, en dan sloop je hem weer? Dat lijkt me zonde van het werk, ongeacht of hij groot of klein is.

nicoverduin
30 maart 2006, 21:41
Om het te leren misschien met een beperkt budget?

Negative K3 fan
30 maart 2006, 21:43
Maar ik kan de gedachtengang niet helemaal volgen. Je bouwt een versterker, en dan sloop je hem weer? Dat lijkt me zonde van het werk, ongeacht of hij groot of klein is.

heb ik eigenlijk ook gedaan, meteen veel geld uitgeven aan een versterker waarop je het moet leren is niet verstandig... dat is net zoiets als dat je wilt leren 'refinishen' en dan maar meteen begint met een PRS mcarthy...

nicoverduin
30 maart 2006, 21:44
Gewoon beginnen met een oude sloopradio......

Frits van Mourik
31 maart 2006, 01:36
Maar ik kan de gedachtengang niet helemaal volgen. Je bouwt een versterker, en dan sloop je hem weer? Dat lijkt me zonde van het werk, ongeacht of hij groot of klein is.

Ik doe niet anders (met veel plezier, trouwens...)!
Het kèn altijd beter:satisfie:

Franc
31 maart 2006, 07:23
Mijn ervaring is dat je zo'n ding gewoon niet meer sloopt :)
Je bouwt, je haalt de fouten eruit, je tweakt en hoe rottig het er misschien ook uit zit van binnen, je bent er trots op en houdt hem heel als "eerste zelfbouw".

Budget of niet, daarna ben je verslaafd en geef je gewoon geld uit dat je niet hebt om de bouwhonger te stillen :seriousf:

Enterprice
31 maart 2006, 08:03
Als gitarist ben je volgens mij altijd zoekende naar de juiste sound.
Ook op mijn chassis heb ik al verschillende zelfbouw ontwerpen uitgeprobeerd, werkt het, dan sloop ik hem weer en probeer ik weer een ander ontwerp.
Het ding heeft nog nooit in een kast gezeten want ik wil er direct bij kunnen met de soldeerbout, misschien ben ik wel verslaafd en moet ik hulp zoeken.

nicoverduin
31 maart 2006, 08:29
Mijn eigen zelfbouw BF DlxRev. Zelfde verhaal. Ik schroef hem al niet meer vast. Maar er is een chassis (van een japanese Twin) onderweg.....Dus dan kan ik wat gemakkelijker sleutelen.....Goed chassis ervoor en buislokaties zat.

JoostBaksteen
31 maart 2006, 09:19
Mijn eigen zelfbouw BF DlxRev. Zelfde verhaal. Ik schroef hem al niet meer vast. Maar er is een chassis (van een japanese Twin) onderweg.....Dus dan kan ik wat gemakkelijker sleutelen.....Goed chassis ervoor en buislokaties zat.

Inderdaad, zoiets ben ik ook (ooit) van plan. Dan is het wel handig als je een oversized PT hebt, kan je tenminste 'makkelijk' buisjes bijprikken.